Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Frysförsäljarna kommer att säga att det inte är en bra idé. Många jag känner har dock frysar kallt, inklusive jag själv.Tänkte ställa ner en frys i min ouppvärmda källare. Tips?
Sett att de flesta har +10 C som mini i sina specar. När det var som kallast förra året mätte jag +3 där nere så kan ju chansa. Tänkte mig vanligt frysskåp och ingen sådan där frysbox.Frysförsäljarna kommer att säga att det inte är en bra idé. Många jag känner har dock frysar kallt, inklusive jag själv.
Tänkte ställa ner en frys i min ouppvärmda källare. Tips?
Helt rätt typ av renovering för denna tråden!Fyller på med några härligt ångestfyllda renoveringsbilder.
Håller på att renovera i en lägenhet och av någon anledning så var taket lägre i ett av rummen. Sökte i alla arkiv och tog hjälp av flera sakkunniga utan att få ett klokt svar. Enda sättet att få svar var att titta själv.
Kröp upp på en stege och stoppade in huvudet.
Det visade sig att 1937 hade man dragit ventilation till ett skafferi i det angränsande köket, och valt att dölja det genom att sänka taket.
Valde att riva både skafferi och det sänkta taket för att få fram originaltakhöjden igen.
Riva riva
Ohhh kanske lite gammal sekelskiftes stuckatur?
Nej, tyvärr var originalstuckaturen från 1880 togs nog bort när de satte innertaket 1937.
Dags att åka till tippen med allt som rivits ned. Hönsnät, vass, puts och trä.
Tidsenlig klocka i krigszonen, Lemania Majetek ca 1937.
Fortsättning följer...
Helt rätt typ av renovering för denna tråden!
Bra jobbat, och lycka till!
Helt rätt att gå på gips. Frigolitstuckatur är en styggelse!Del II av mina ångestfyllda renoveringsbilder
Efter riva kommer man fram till alla VAL som ska göras. Eftersom målet är att återställa så mycket som möjligt till ursprungsårtalet 1880/90 så finns det massa oskrivna regler (precis som inklocksamanhang). Jag sprang iväg till närmsta bygghandel för att titta på stuckaturer i frigolit.
Och takrosetter
Men nej det var ju värre än att svära i kyrkan, som att polera en 5513 OCH byta tavla.
Det vara bara att backa tillbaka och söka upp ’riktiga’ gips-stuckaturer.
Som gjuts på beställning och måttanpassas på plats. Herre gud, det är inte gratis.
Här är det under uppsättning
Nästa beslut var att bestämma färger på väggarna. Jag tycker det är jättesvårt att se hur det ska bli bara genom att bläddra bland färghandlarnas tjocka buntar med färgprover. Tog med några prover och testmålade.
Blev inte klokare av det nen valde den mörkare bara för att kunna bocka av det beslutet.
Golvlister och allt som har med el att göra kommer senare men där har jag en idé om vad jag vill. Elkontakten och strömbrytare handlas på byggnadsvårdsbutiker och blir antingen svart bakelit
Eller vit porslin
Sakta men säkert faller bitarna på plats. Nästa gång hoppas jag kunna visa lite resultat. Här är en liten föråkare;
Jäklar! Snyggt.Del II av mina ångestfyllda renoveringsbilder
Efter riva kommer man fram till alla VAL som ska göras. Eftersom målet är att återställa så mycket som möjligt till ursprungsårtalet 1880/90 så finns det massa oskrivna regler (precis som inklocksamanhang). Jag sprang iväg till närmsta bygghandel för att titta på stuckaturer i frigolit.
Och takrosetter
Men nej det var ju värre än att svära i kyrkan, som att polera en 5513 OCH byta tavla.
Som gjuts på beställning och måttanpassas på plats. Herre gud, det är inte gratis.
Nästa beslut var att bestämma färger på väggarna. Jag tycker det är jättesvårt att se hur det ska bli bara genom att bläddra bland färghandlarnas tjocka buntar med färgprover. Tog med några prover och testmålade.
Blev inte klokare av det nen valde den mörkare bara för att kunna bocka av det beslutet.
Golvlister och allt som har med el att göra kommer senare men där har jag en idé om vad jag vill. Elkontakten och strömbrytare handlas på byggnadsvårdsbutiker och blir antingen svart bakelit
Eller vit porslin
Sakta men säkert faller bitarna på plats. Nästa gång hoppas jag kunna visa lite resultat. Här är en liten föråkare;
Frigolitstuckatur är en styggelse!
Har inte sett det live, men inbillar mig att det blir bra med lite handpåläggning.
Eller kan jag lika gärna färgkoda hela rummet svart och vitt och köpa ljusslang?
Det är i ditt hus det ska sitta och du får göra bedömning av den extra kostnaden mot nyttan. Ta inte för hårt på vad jag tycker, jag har ingen stuckatur alls i min nybyggda tråkvilla Löp linan ut när du är igång!
Har inte sett det live, men inbillar mig att det blir bra med lite handpåläggning.
Eller kan jag lika gärna färgkoda hela rummet svart och vitt och köpa ljusslang?
Jäklar! Snyggt.
Jag röstar för svart bakelit, tydlig kontrast emot väggfärgen. Iofs lirar vitt med taklisterna.
Starkt att riva det där! Tyckte det som fräschare ut än det mesta som sitter i dagens villor. Lite "trist" absolut dock.Jag tröttnade på mitt trista badrum. Här kommer lite bilder hur det såg ut innan rivning.
Rivning
Jag tröttnade på mitt trista badrum.
Det vart även elgardin så ingen nyfiken kan titta in genom det nya fönstret.
All el är styrt med Plejd.
Vilket badrum! Det sticker ut ordentligt. Och helt rätt att köra lite hemautomation.Jag tröttnade på mitt trista a´ 2015 badrum. Här kommer lite bilder på hur det såg ut innan rivning. Bubbelbadkar känns daterat.
Rivning påbörjad
Sågar upp för ett lite större fönster.
Återuppbyggnad
Marmorplattor från Italien. Kom med lastbil utan bakgavellyft så det gällde att fixa fram en truck på studs
Plattorna är 300x120cm så det är inte mycket fog i det här badrummet!
Nu har vi flutit golvet
Golplattor läggs
och vägg
Duschen vart inbyggd med unidrain. Golvärmen vart både el och vatten.
Kakelkillarna fick jobba som djur. Tungt och otympligt.
Men nu är det färdigt
Det vart även elgardin så ingen nyfiken kan titta in genom det nya fönstret.
All el är styrt med Plejd.
Vilket badrum! Det sticker ut ordentligt. Och helt rätt att köra lite hemautomation.
Mycket impad.
Mycket bra. Även om det inte var något större fel på ditt tidigare.
Funderat på privacy glass?
http://www.smartglassinternational.com/electric-switchable-glass/
Bra jobbat, blev mycket fint!Jag tröttnade på mitt trista a´ 2015 badrum. Här kommer lite bilder på hur det såg ut innan rivning. Bubbelbadkar känns daterat.
Rivning påbörjad
Sågar upp för ett lite större fönster.
Återuppbyggnad med vägghängd toa.
Marmorplattor från Italien. Kom med lastbil utan bakgavellyft så det gällde att fixa fram en stor truck på studs. Det vägde några ton, så det var inget allternativ att försöka lyfta för hand
Plattorna är 300x120cm så det är inte mycket fog i det här badrummet! Förövrigt så använde vi expoxyfog eftersom det aldrig missfärgas.
Nu har vi flytit golvet
Golplattor läggs
och vägg
Duschen byggdes in så man slapp alla rör och jag satte in ett diskret Unidrain golvavlopp. Golvärmen körde vi både el och vattenburet eftersom hela huset har vattenburen golvvärme.På vintern använder vi det vattenburna och på sommaren kör vi elvärmen (endast för komfortvärme).
Kakelkillarna fick jobba som djur. Tungt och otympligt. Man ser det inte på bilderna, men plattan runt dörren är i ett stycke. De satte upp plattan och sågade ur dörrhålet!!
Men nu är det färdigt
Jag satte även in en elrullgardin så ingen nyfiken kan titta in genom det nya fönstret.
Lite av det som monterats:
Gessi handfatsblandare
Grohe duschblandare
Svedbergs handfat och duschväggar
Stark toalett
Unidrain avlopp
Design light belysning längs med takkanten för att få släpljus
Äggskallsbadkar i vit krossmarmor
Infällda högtalare i taket, drivs med Sonos.
mm.
All el styrs med Plejd.
Får hoppas det var en jävligt lång helg annars blir jag oerhört avundssjuk på tempot. Mina gubbar hemma höll på i två veckor med badrummet sist och det var nog snabbt i jämförelse med vissa man hör om.Bra jobbat på en långhelg.....
Roligt med någon annan som väljer riktigt gips också.Del II av mina ångestfyllda renoveringsbilder
Och takrosetter
Eller vit porslin