• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Roligt med någon annan som väljer riktigt gips också.
Lite bilder på mitt under renovering.
IMG_20180706_133714.jpg
IMG_20180902_160626.jpg
IMG_20180831_213158.jpg
IMG_20180827_140055.jpg
Snyggt! Gissar att det stått en kakelugn i det hörnet tidigare? Har ni funderat på att sätta dit en ny (gammal)?
 
Tänker mest så det inte rör sig mer.
Älskar gamla, större lägenheter! En av få anledningar till att jag skulle vilja flytta till en stad igen.
Posta gärna fler bilder allt eftersom, sånt gillar vi!
Hela huset pålades när det renoverades på 90talet så det är nog lugnt.
Har mest filmat men lägger upp de bilder jag har för stunden. Dock rätt gamla nu.
Lägger upp nya nästa gång jag är där.
Kul att det uppskattas :)
IMG_20180827_140047.jpg
IMG_20180827_140031.jpg
IMG_20180827_140018.jpg
IMG_20180723_153210.jpg
IMG_20180723_153155.jpg
IMG_20180706_124206.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Del II av mina ångestfyllda renoveringsbilder

Efter riva kommer man fram till alla VAL som ska göras. Eftersom målet är att återställa så mycket som möjligt till ursprungsårtalet 1880/90 så finns det massa oskrivna regler (precis som inklocksamanhang). Jag sprang iväg till närmsta bygghandel för att titta på stuckaturer i frigolit.
9F97EDD9-7664-4D5D-9E06-071282B41C95.jpeg

Och takrosetter
1251FA24-2C47-417E-B815-3803C379A6C0.jpeg

Men nej det var ju värre än att svära i kyrkan, som att polera en 5513 OCH byta tavla.
Det vara bara att backa tillbaka och söka upp ’riktiga’ gips-stuckaturer.
253894E4-8D34-4A14-B0AC-15AAEA440D6B.jpeg

Som gjuts på beställning och måttanpassas på plats. Herre gud, det är inte gratis.
BC7C0854-468A-480C-BA0B-E0DA86514DA7.jpeg

Här är det under uppsättning
DD101AF8-CA2D-45F6-8681-4B467C5EA29F.jpeg
7463C937-4F96-4B82-B98D-9D2E43DC228E.jpeg


Nästa beslut var att bestämma färger på väggarna. Jag tycker det är jättesvårt att se hur det ska bli bara genom att bläddra bland färghandlarnas tjocka buntar med färgprover. Tog med några prover och testmålade.
42547833-0E07-43E7-A4D2-1865BEF5949A.jpeg

Blev inte klokare av det nen valde den mörkare bara för att kunna bocka av det beslutet.
Golvlister och allt som har med el att göra kommer senare men där har jag en idé om vad jag vill. Elkontakten och strömbrytare handlas på byggnadsvårdsbutiker och blir antingen svart bakelit
3279F690-9441-4691-8EF5-7BA0D1C91B90.jpeg

Eller vit porslin
82C33276-D2BF-4F44-8E65-DB85A1A489A6.jpeg

Sakta men säkert faller bitarna på plats. Nästa gång hoppas jag kunna visa lite resultat. Här är en liten föråkare;
51DE3C2D-216A-432A-B98A-C8FA651AEFF9.jpeg
Grymt bra jobbat och snyggt!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har byggförbud under 2019..... Helvete....
Försöker deala till mig så jag kan bygga tak över en del av altanen :banghead:


Fick underhålla mig med detta i några timmar i dagarna som gick...
20181228_185251.jpg


Ormboet fick bonas om, tog sjukt lång tid och då ser det inte ens bra ut!
Marantz AVR (med HEOS) 5.1 för v-rummet nere, Heos-amp för ljudet i allrummet nere, Heos -amp ljudet i badrummen, skall även slänga in en förstärkare för altanen, arlo gateway, NAS, Hue gateway, Gardena-gateway, Logitech Harmony gateway, router, skrivare, Ubiquiti unifi AP, patchpanel, 24p switch... grymt mycket shiait som skall in.

Hatar kablar...... Mupparna som drog in fibern har borrat ett så litet hål så de precis fick igenom kabeln igenom metallhyllplanet. Fibern är sedan lödad antar jag i boxen så jag får inte bort kabeln i den ändan, kommer inte heller åt att borra upp eller såga upp runt kabeln.... Var bra nära att bara klippa kabeln(bad idea) .....
20181229_175555.jpg
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Jag har byggförbud under 2019..... Helvete....
Försöker deala till mig så jag kan bygga tak över en del av altanen :banghead:


Fick underhålla mig med detta i några timmar i dagarna som gick...
20181228_185251.jpg


Ormboet fick bonas om, tog sjukt lång tid och då ser det inte ens bra ut!
Marantz AVR (med HEOS) 5.1 för v-rummet nere, Heos-amp för ljudet i allrummet nere, Heos -amp ljudet i badrummen, skall även slänga in en förstärkare för altanen, arlo gateway, NAS, Hue gateway, Gardena-gateway, Logitech Harmony gateway, router, skrivare, Ubiquiti unifi AP, patchpanel, 24p switch... grymt mycket shiait som skall in.

Hatar kablar...... Mupparna som drog in fibern har borrat ett så litet hål så de precis fick igenom kabeln igenom metallhyllplanet. Fibern är sedan lödad antar jag i boxen så jag får inte bort kabeln i den ändan, kommer inte heller åt att borra upp eller såga upp runt kabeln.... Var bra nära att bara klippa kabeln(bad idea) .....
20181229_175555.jpg

Ser snäppet proffsigare ut! ;)
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tröttnade på mitt trista a´ 2015 badrum. Här kommer lite bilder på hur det såg ut innan rivning. Bubbelbadkar känns daterat.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_428c_zpshw3aqdqx.jpg

fullsizeoutput_b76_zpsvqte1kzp.jpeg

fullsizeoutput_b7e_zpscnukkwyn.jpeg


Rivning påbörjad :)

IMG_4454_zpsanmudh39.jpg

fullsizeoutput_eb7_zpsvka0q2co.jpeg

fullsizeoutput_eb8_zpsz4pygglj.jpeg

fullsizeoutput_eb9_zpsoczquadf.jpeg


Sågar upp för ett lite större fönster.

IMG_4650_zpslqzettms.jpg

fullsizeoutput_eba_zpscd5cfqnd.jpeg

fullsizeoutput_ebb_zpsndjngkc9.jpeg

fullsizeoutput_ebc_zpsxsz5oc5g.jpeg


Återuppbyggnad med vägghängd toa.
IMG_5044_zpsprbgc2xb.jpg

fullsizeoutput_ebf_zpslhnczwry.jpeg

fullsizeoutput_ec0_zpsuxfvj6wa.jpeg

IMG_5118_zpsbtej7rri.jpg

IMG_5170_zpsrr33inmc.jpg


Marmorplattor från Italien. Kom med lastbil utan bakgavellyft så det gällde att fixa fram en stor truck på studs. Det vägde några ton, så det var inget allternativ att försöka lyfta för hand :)
Plattorna är 300x120cm så det är inte mycket fog i det här badrummet! Förövrigt så använde vi expoxyfog eftersom det aldrig missfärgas.
fullsizeoutput_d2e_zpszkvgyb5h.jpeg

IMG_5344_zpstjdb5pvu.jpg



Nu har vi flytit golvet
IMG_5351_zpsrf7aqqrd.jpg


Golplattor läggs
fullsizeoutput_d30_zpshjnnoq1p.jpeg


och vägg
fullsizeoutput_ec1_zpsuvhyxrhp.jpeg

fullsizeoutput_d1e_zpswbadxstd.jpeg


Duschen byggdes in så man slapp alla rör och jag satte in ett diskret Unidrain golvavlopp. Golvärmen körde vi både el och vattenburet eftersom hela huset har vattenburen golvvärme.På vintern använder vi det vattenburna och på sommaren kör vi elvärmen (endast för komfortvärme).

Kakelkillarna fick jobba som djur. Tungt och otympligt. Man ser det inte på bilderna, men plattan runt dörren är i ett stycke. De satte upp plattan och sågade ur dörrhålet!!

Men nu är det färdigt :)
fullsizeoutput_e0f_zpsawyb7s7c.jpeg

IMG_0719_zpslqifyh8p.jpg
fullsizeoutput_e94_zpsycmvkmfk.jpeg

fullsizeoutput_e91_zpstktvgvs0.jpeg

fullsizeoutput_e90_zps56hzofq5.jpeg

fullsizeoutput_e8b_zpshxaxqfbt.jpeg


fullsizeoutput_eb5_zpsxju09crm.jpeg

fullsizeoutput_ead_zpsx1w6brig.jpeg


fullsizeoutput_eb5_zpsxju09crm.jpeg

fullsizeoutput_eb5_zpsxju09crm.jpeg


Jag satte även in en elrullgardin så ingen nyfiken kan titta in genom det nya fönstret.
Lite av det som monterats:
Gessi handfatsblandare
Grohe duschblandare
Svedbergs handfat och duschväggar
Stark toalett
Unidrain avlopp
Design light belysning längs med takkanten för att få släpljus
Äggskallsbadkar i vit krossmarmor
Infällda högtalare i taket, drivs med Sonos.
mm.
All el styrs med Plejd.
Tyckte det var fräscht innan men efter renoveringen ser det sjukt bra ut. Bra jobbat!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har byggförbud under 2019..... Helvete....
Försöker deala till mig så jag kan bygga tak över en del av altanen :banghead:


Fick underhålla mig med detta i några timmar i dagarna som gick...
20181228_185251.jpg


Ormboet fick bonas om, tog sjukt lång tid och då ser det inte ens bra ut!
Marantz AVR (med HEOS) 5.1 för v-rummet nere, Heos-amp för ljudet i allrummet nere, Heos -amp ljudet i badrummen, skall även slänga in en förstärkare för altanen, arlo gateway, NAS, Hue gateway, Gardena-gateway, Logitech Harmony gateway, router, skrivare, Ubiquiti unifi AP, patchpanel, 24p switch... grymt mycket shiait som skall in.

Hatar kablar...... Mupparna som drog in fibern har borrat ett så litet hål så de precis fick igenom kabeln igenom metallhyllplanet. Fibern är sedan lödad antar jag i boxen så jag får inte bort kabeln i den ändan, kommer inte heller åt att borra upp eller såga upp runt kabeln.... Var bra nära att bara klippa kabeln(bad idea) .....
20181229_175555.jpg
Byggförbud? Vad är det för djävulskap?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
haha efter diverse stora byggen varje år så har damen fått nog :D.
Garagebygget förra året var nog droppen....

Men något skall jag nog få till år
Jomen, det är lätt att gilla resultatet men svårare att uppskatta strävandet dit :) Det viktigaste är ju dock att du fortfarande vill bygga vidare och att du inte tappat lusten!
 

Edin

Panerai
haha efter diverse stora byggen varje år så har damen fått nog :D.
Garagebygget förra året var nog droppen....

Men något skall jag nog få till år

Inga problem!
Vi har jobb som vi kan ”leja ut” på landet till dig om du är sugen. Bygga ihop småhusen för att gå badrum och hall, färdigställa terassen (50-100 m2) bygga förråd och sen ska ju båten rastas. :D
 

snajgel

Panerai
Jag har byggförbud under 2019..... Helvete....
Försöker deala till mig så jag kan bygga tak över en del av altanen :banghead:


Fick underhålla mig med detta i några timmar i dagarna som gick...
20181228_185251.jpg


Ormboet fick bonas om, tog sjukt lång tid och då ser det inte ens bra ut!
Marantz AVR (med HEOS) 5.1 för v-rummet nere, Heos-amp för ljudet i allrummet nere, Heos -amp ljudet i badrummen, skall även slänga in en förstärkare för altanen, arlo gateway, NAS, Hue gateway, Gardena-gateway, Logitech Harmony gateway, router, skrivare, Ubiquiti unifi AP, patchpanel, 24p switch... grymt mycket shiait som skall in.

Hatar kablar...... Mupparna som drog in fibern har borrat ett så litet hål så de precis fick igenom kabeln igenom metallhyllplanet. Fibern är sedan lödad antar jag i boxen så jag får inte bort kabeln i den ändan, kommer inte heller åt att borra upp eller såga upp runt kabeln.... Var bra nära att bara klippa kabeln(bad idea) .....
20181229_175555.jpg

Bra uppstyrt!
Var har du fått tag på stativdelarna?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har byggförbud under 2019..... Helvete....
Försöker deala till mig så jag kan bygga tak över en del av altanen :banghead:


Fick underhålla mig med detta i några timmar i dagarna som gick...
20181228_185251.jpg


Ormboet fick bonas om, tog sjukt lång tid och då ser det inte ens bra ut!
Marantz AVR (med HEOS) 5.1 för v-rummet nere, Heos-amp för ljudet i allrummet nere, Heos -amp ljudet i badrummen, skall även slänga in en förstärkare för altanen, arlo gateway, NAS, Hue gateway, Gardena-gateway, Logitech Harmony gateway, router, skrivare, Ubiquiti unifi AP, patchpanel, 24p switch... grymt mycket shiait som skall in.

Hatar kablar...... Mupparna som drog in fibern har borrat ett så litet hål så de precis fick igenom kabeln igenom metallhyllplanet. Fibern är sedan lödad antar jag i boxen så jag får inte bort kabeln i den ändan, kommer inte heller åt att borra upp eller såga upp runt kabeln.... Var bra nära att bara klippa kabeln(bad idea) .....
20181229_175555.jpg
Betyder denna snygga omplacering att du endast styr din Marantz genom Heos appen? Det kan i så fall vara en schysst lösning för mig i framtiden så att jag eventuellt slipper att ha två AVRer.
 

Psykel

Patek
Kan man göra en oinglasad balkong (dock endast öppen "utåt", med väggar och tak) användbar under vintern med en mindre infravärmare, typ en sånhär:
7350007333131

Tanken är att endast värma upp ett litet sidobord och mig i en stol (tillsammans med en kopp kaffe och en cigarr).
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Föresten @Richie , vet du om det finns liknande stativ fast 10", eller får man köpa lösa delar då och bygga?
Har för mig det finns skåp i 10” men vågar faktiskt inte svära på om det finns i stativ.
Googla lite på MPbolagen datastativ eller Ericson datastativ så får du om inte annat köpa delar och bygga ett själv :)

Ska du ha skåp så kika på Lexcom eller Schneider! De har kanske möjligtvis något stativ också

Edit: kom på att schneider nog numera äger lexcom :D
 

MrPlow

Rolex
Jag tröttnade på mitt trista a´ 2015 badrum. Här kommer lite bilder på hur det såg ut innan rivning. Bubbelbadkar känns daterat.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_428c_zpshw3aqdqx.jpg

fullsizeoutput_b76_zpsvqte1kzp.jpeg

fullsizeoutput_b7e_zpscnukkwyn.jpeg


Rivning påbörjad :)

IMG_4454_zpsanmudh39.jpg

fullsizeoutput_eb7_zpsvka0q2co.jpeg

fullsizeoutput_eb8_zpsz4pygglj.jpeg

fullsizeoutput_eb9_zpsoczquadf.jpeg


Sågar upp för ett lite större fönster.

IMG_4650_zpslqzettms.jpg

fullsizeoutput_eba_zpscd5cfqnd.jpeg

fullsizeoutput_ebb_zpsndjngkc9.jpeg

fullsizeoutput_ebc_zpsxsz5oc5g.jpeg


Återuppbyggnad med vägghängd toa.
IMG_5044_zpsprbgc2xb.jpg

fullsizeoutput_ebf_zpslhnczwry.jpeg

fullsizeoutput_ec0_zpsuxfvj6wa.jpeg

IMG_5118_zpsbtej7rri.jpg

IMG_5170_zpsrr33inmc.jpg


Marmorplattor från Italien. Kom med lastbil utan bakgavellyft så det gällde att fixa fram en stor truck på studs. Det vägde några ton, så det var inget allternativ att försöka lyfta för hand :)
Plattorna är 300x120cm så det är inte mycket fog i det här badrummet! Förövrigt så använde vi expoxyfog eftersom det aldrig missfärgas.
fullsizeoutput_d2e_zpszkvgyb5h.jpeg

IMG_5344_zpstjdb5pvu.jpg



Nu har vi flytit golvet
IMG_5351_zpsrf7aqqrd.jpg


Golplattor läggs
fullsizeoutput_d30_zpshjnnoq1p.jpeg


och vägg
fullsizeoutput_ec1_zpsuvhyxrhp.jpeg

fullsizeoutput_d1e_zpswbadxstd.jpeg


Duschen byggdes in så man slapp alla rör och jag satte in ett diskret Unidrain golvavlopp. Golvärmen körde vi både el och vattenburet eftersom hela huset har vattenburen golvvärme.På vintern använder vi det vattenburna och på sommaren kör vi elvärmen (endast för komfortvärme).

Kakelkillarna fick jobba som djur. Tungt och otympligt. Man ser det inte på bilderna, men plattan runt dörren är i ett stycke. De satte upp plattan och sågade ur dörrhålet!!

Men nu är det färdigt :)
fullsizeoutput_e0f_zpsawyb7s7c.jpeg

IMG_0719_zpslqifyh8p.jpg
fullsizeoutput_e94_zpsycmvkmfk.jpeg

fullsizeoutput_e91_zpstktvgvs0.jpeg

fullsizeoutput_e90_zps56hzofq5.jpeg

fullsizeoutput_e8b_zpshxaxqfbt.jpeg


fullsizeoutput_eb5_zpsxju09crm.jpeg

fullsizeoutput_ead_zpsx1w6brig.jpeg


fullsizeoutput_eb5_zpsxju09crm.jpeg

fullsizeoutput_eb5_zpsxju09crm.jpeg


Jag satte även in en elrullgardin så ingen nyfiken kan titta in genom det nya fönstret.
Lite av det som monterats:
Gessi handfatsblandare
Grohe duschblandare
Svedbergs handfat och duschväggar
Stark toalett
Unidrain avlopp
Design light belysning längs med takkanten för att få släpljus
Äggskallsbadkar i vit krossmarmor
Infällda högtalare i taket, drivs med Sonos.
mm.
All el styrs med Plejd.
Snyggt! Men bara att riva ut om tre år när det känns för 2018 ;-)
 
Topp