• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Strindberg

Patek
2-Faktor
Då hade jag inte lagt ut bilder förrän jag köpt det. Efter ett bakrån/lån.
Älskar takmålningar på brädtak!
Mitt hus -som på gott och ont är myyycket mindre imposant än det där fantastiska- har ungefär samma stil på takmålningarna. Akantus, ymnighetshorn, jugend-ish.
Samma tid är det från också, tror jag, timrat 1894, så i all rimlighet lär det tagit ett par år att komma till invändig målning.
C6879376-F2A6-4E24-9B5C-D0D7CB812DF0.jpeg
 
Älskar takmålningar på brädtak!
Mitt hus -som på gott och ont är myyycket mindre imposant än det där fantastiska- har ungefär samma stil på takmålningarna. Akantus, ymnighetshorn, jugend-ish.
Samma tid är det från också, tror jag, timrat 1894, så i all rimlighet lär det tagit ett par år att komma till invändig målning.
C6879376-F2A6-4E24-9B5C-D0D7CB812DF0.jpeg
Är det möjligt att få gjort såna idag och vad kan det tänkas kosta tro? :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är det möjligt att få gjort såna idag och vad kan det tänkas kosta tro? :)
Ingen aning. Misstänker att det är dyrt. Det där (och säkert finska drömhuset också) är en kombination av schabloner och handmålat utifrån mönster.
När jag och frun tänkte bygga hus hade vi planerat att sätta fototapet i taket i ett par rum. Alltså med traditionella takmålningar på. Det tror jag är rimligare att få till.
 

D..S..

Panerai
Hjälp mig tänka:

Jag bor i ett 70-tas radhus inklämd mellan 2 grannar. Grannen till höger har ett orenoverat originaltak som han lagt solpaneler på. Således igen renovering i sikte. Grannen till vänster ska installera solceller han med och har på inrådan av förstå-sig-påare planerat att byta ut hela sitt tak innan han installerar solcellerna.

Jag har haft besiktningsman i samband med köp som endast varit inne på vinden och sett att allt ser fint ut, men att taket kan komma att behöva kontinuerligt underhåll då det är 50 år gammalt.

Jag har pratat med etablerad takfirma i området ( som bytt ett 40tal likande tak i samfälligheten) som säger att livslängden med råge är passerad och att han starkt rekommenderar byte... Han är ju säljare trots allt 🙂

Andra självutnämnda experter i området säger att det är vansinne att byta ut täta och välfungerande tak som i teorin kan hålla i 15 år till ...

Hur hade ni gått vidare i frågan?

( Till saken hör att jag får 10.000 rabatt om jag byter i samband med att min ena granne gör det. Och solceller lockar)
 
Hjälp mig tänka:

Jag bor i ett 70-tas radhus inklämd mellan 2 grannar. Grannen till höger har ett orenoverat originaltak som han lagt solpaneler på. Således igen renovering i sikte. Grannen till vänster ska installera solceller han med och har på inrådan av förstå-sig-påare planerat att byta ut hela sitt tak innan han installerar solcellerna.

Jag har haft besiktningsman i samband med köp som endast varit inne på vinden och sett att allt ser fint ut, men att taket kan komma att behöva kontinuerligt underhåll då det är 50 år gammalt.

Jag har pratat med etablerad takfirma i området ( som bytt ett 40tal likande tak i samfälligheten) som säger att livslängden med råge är passerad och att han starkt rekommenderar byte... Han är ju säljare trots allt 🙂

Andra självutnämnda experter i området säger att det är vansinne att byta ut täta och välfungerande tak som i teorin kan hålla i 15 år till ...

Hur hade ni gått vidare i frågan?

( Till saken hör att jag får 10.000 rabatt om jag byter i samband med att min ena granne gör det. Och solceller lockar)
Byt tak. Solpanelerna kan sitta i 30-40 år men du vill inte riva ner dem för att byta pannor senare.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Hjälp mig tänka:

Jag bor i ett 70-tas radhus inklämd mellan 2 grannar. Grannen till höger har ett orenoverat originaltak som han lagt solpaneler på. Således igen renovering i sikte. Grannen till vänster ska installera solceller han med och har på inrådan av förstå-sig-påare planerat att byta ut hela sitt tak innan han installerar solcellerna.

Jag har haft besiktningsman i samband med köp som endast varit inne på vinden och sett att allt ser fint ut, men att taket kan komma att behöva kontinuerligt underhåll då det är 50 år gammalt.

Jag har pratat med etablerad takfirma i området ( som bytt ett 40tal likande tak i samfälligheten) som säger att livslängden med råge är passerad och att han starkt rekommenderar byte... Han är ju säljare trots allt 🙂

Andra självutnämnda experter i området säger att det är vansinne att byta ut täta och välfungerande tak som i teorin kan hålla i 15 år till ...

Hur hade ni gått vidare i frågan?

( Till saken hör att jag får 10.000 rabatt om jag byter i samband med att min ena granne gör det. Och solceller lockar)
Pannorna brukar vara ok, men underlagspappen ger sig, torkar och spricker isär. Den har en rekommenderad livslängd upp till 30 år.
 

Gabriel90

Panerai
Hjälp mig tänka:

Jag bor i ett 70-tas radhus inklämd mellan 2 grannar. Grannen till höger har ett orenoverat originaltak som han lagt solpaneler på. Således igen renovering i sikte. Grannen till vänster ska installera solceller han med och har på inrådan av förstå-sig-påare planerat att byta ut hela sitt tak innan han installerar solcellerna.

Jag har haft besiktningsman i samband med köp som endast varit inne på vinden och sett att allt ser fint ut, men att taket kan komma att behöva kontinuerligt underhåll då det är 50 år gammalt.

Jag har pratat med etablerad takfirma i området ( som bytt ett 40tal likande tak i samfälligheten) som säger att livslängden med råge är passerad och att han starkt rekommenderar byte... Han är ju säljare trots allt 🙂

Andra självutnämnda experter i området säger att det är vansinne att byta ut täta och välfungerande tak som i teorin kan hålla i 15 år till ...

Hur hade ni gått vidare i frågan?

( Till saken hör att jag får 10.000 rabatt om jag byter i samband med att min ena granne gör det. Och solceller lockar)
Instämmer med ovanstående.
Det är inte takpannorna bara.. själva konstruktionen under är viktigare.

Hade bytt utan att tveka i samband med solceller. Det blir garanterat billigare för dig än att behöva göra det om ett par år.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Plannja vet jag jobbat med det, som en klistermatta som läggs på plåttak.
Det här tänkte jag på, som helt ersätter takbeläggningen. Vet inte om det är bra, har bara noterat att det finns.
 

jla

Omega
När grunden till huset gjöts satte grävaren in bultar för att hålla bärlinan till altanen. Nu är det snart dags att börja skruva och jag kom på, hur får jag lättast upp bärlinan rak och på rätt höjd? Jag planerar att lyfta upp bärlinan framför bultarna så som jag vill att dom ska sitta och slå in dom så det blir märken i virket och att jag på så sätt vet var jag ska borra. Men missar jag någon lättare väg genom att göra så? 45x190 och 4,8m långa kan ju vara lite bökiga. :) Bör jag sätta bärlinorna klistrat mot grunden eller ska jag sätta typ pallningsbrickor för att få lite distans? Tänker för att fukt ska rinna ner men det kanske inte är viktigt mot grunden?

1675684682070.png
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
När grunden till huset gjöts satte grävaren in bultar för att hålla bärlinan till altanen. Nu är det snart dags att börja skruva och jag kom på, hur får jag lättast upp bärlinan rak och på rätt höjd? Jag planerar att lyfta upp bärlinan framför bultarna så som jag vill att dom ska sitta och slå in dom så det blir märken i virket och att jag på så sätt vet var jag ska borra. Men missar jag någon lättare väg genom att göra så? 45x190 och 4,8m långa kan ju vara lite bökiga. :) Bör jag sätta bärlinorna klistrat mot grunden eller ska jag sätta typ pallningsbrickor för att få lite distans? Tänker för att fukt ska rinna ner men det kanske inte är viktigt mot grunden?
Jag hade spänt upp en tråd som är i lod, där den får representera ovansidan av bärlinan(där du vill att den skall vara) och måttat ner till centrum av bultarna och måttat ut samma på bärlinorna på det avstånd som bultarna sitter(cc-mått)
 
Senast ändrad:

RosaCasio

Cartier
Vi ska flytta in i ett kedje/radhus från 1979 om 3 månader. Nuvarande ägare berättade att hon hade 1300kwh i december fastän hon har en luftvärmepump.
Jag undrar om det är en idé att sätta in en till i andra änden av bottenvåningen, eller om det inte gör någon skillnad?
Hoppas det inte är en dum fråga, men jag tror inte jag har sett något hus med 2 luftvärmepumpar och jag undrar egentligen, varför inte?
 
Vi ska flytta in i ett kedje/radhus från 1979 om 3 månader. Nuvarande ägare berättade att hon hade 1300kwh i december fastän hon har en luftvärmepump.
Jag undrar om det är en idé att sätta in en till i andra änden av bottenvåningen, eller om det inte gör någon skillnad?
Hoppas det inte är en dum fråga, men jag tror inte jag har sett något hus med 2 luftvärmepumpar och jag undrar egentligen, varför inte?
Det beror på om pumpen idag kompletteras med el-element som du kan ersätta/minska nyttjandet av.
Det går absolut att ha flera luft/luft-värmepumpar. Planlösningen och möjlig placering påverkat hur väl du kan sprida värmen.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Budgetfixar köket ny tapet, nytt kakel och bänkskivor. Finns det något enkelt sätt att få bort kaklet? Bara rivit kakel från betongvägg tidigare det var enkelt.
530CE07D-7798-4213-B872-29785973DD19.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi ska flytta in i ett kedje/radhus från 1979 om 3 månader. Nuvarande ägare berättade att hon hade 1300kwh i december fastän hon har en luftvärmepump.
Jag undrar om det är en idé att sätta in en till i andra änden av bottenvåningen, eller om det inte gör någon skillnad?
Hoppas det inte är en dum fråga, men jag tror inte jag har sett något hus med 2 luftvärmepumpar och jag undrar egentligen, varför inte?
En kompis till mig med stort hus och knasig planlösning har 4 st.
 

Putteman

Cartier
Inte vad jag vet.
Jag hade bara våldat ner skiten, och sen lagat i med lite trä om det behövs, eller jämnat till med fixen sen när nya plattorna ska på. Bättre att det åker med "lite för mycket" än för lite så man inte får några bulor som stör när det nya ska på. Nya fixen tar upp mycket ojämnheter.
Budgetfixar köket ny tapet, nytt kakel och bänkskivor. Finns det något enkelt sätt att få bort kaklet? Bara rivit kakel från betongvägg tidigare det var enkelt.
530CE07D-7798-4213-B872-29785973DD19.jpeg
 

zeke_varg

Omega
Tog ett ryck nu på morgonen så allt är borta. Den väggen på kortet ska vi inte ha kakel igen så den har jag börjat spackla
D7B2FA4D-EC05-4B66-AAB2-9228B9D442C3.jpeg
Ett tips är att köra golvskyddspapper på bänkskivan om du ska ha kvar den i någon form. Gör ni större jobb i huset rekar jag att lägga det på golvet också så kan man knata runt med skor inne om man behöver. Är det grovjobb med såg,kap och större byggjobb är min rek att köra masonitskivor på golvet också även om ni ska slipa golvet. Blir mycket sull, hårda smällar. 🏋️‍♀️

Jag hatar att köra slipmaskin och småpill i onödan.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Ett tips är att köra golvskyddspapper på bänkskivan om du ska ha kvar den i någon form. Gör ni större jobb i huset rekar jag att lägga det på golvet också så kan man knata runt med skor inne om man behöver. Är det grovjobb med såg,kap och större byggjobb är min rek att köra masonitskivor på golvet också även om ni ska slipa golvet. Blir mycket sull, hårda smällar. 🏋️‍♀️

Jag hatar att köra slipmaskin och småpill i onödan.
Nej bänkskivan ska bort. Grejar alltid i tShirt och kallingar 🤣 hemma oftast barfota också. Man har fått lite skärsår här och där emellanåt
 

RosaCasio

Cartier
Det beror på om pumpen idag kompletteras med el-element som du kan ersätta/minska nyttjandet av.
Det går absolut att ha flera luft/luft-värmepumpar. Planlösningen och möjlig placering påverkat hur väl du kan sprida värmen.

En kompis till mig med stort hus och knasig planlösning har 4 st.

Huset är bara på 145kvm men med direktverkande el på element.
I dagsläget sitter det en luftvärmepump i vardagsrummet, men alla grannar har satt en i kapprummet med.
1300kvh i december tycker jag låter mycket, därav undran om det är lönt/läge att sätta in en till.


1675774944416.png
 

Putteman

Cartier
Huset är bara på 145kvm men med direktverkande el på element.
I dagsläget sitter det en luftvärmepump i vardagsrummet, men alla grannar har satt en i kapprummet med.
1300kvh i december tycker jag låter mycket, därav undran om det är lönt/läge att sätta in en till.


1675774944416.png
Handlar nog inte så mycket om att spara energi. Idag så kan du ju värma hela utrymmet med befintlig LVP, bara stäng av elelementen. Däremot så skiljer det ju säkert 2-3 grader mellan vardagsrum och kapprum idag isf? Med en pump till så kommer du få en jämnare temperatur, och kan därmed kanske sänka nån grad i vardagsrummet.
Så idén är bra, men tror inte det kommer göra så mycket på förbrukningen. 1300 kWh lät inte som en extra hög förbrukning, mer som en rimlig och vettig förbrukning.
 
Topp