• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt oss prata Breguet

Nytt i lådan. 5157ba. 38mm.

21AAB8DB-C0A6-4886-8E16-8C49CACF818B.jpeg
Väldigt nära perfektion det där. Grattis

Mycket fin. Kikat på den där själv. Hur tycker du den känns? Känns den större än 38?

Beror på vad du jämför med men den stora tavlan och den smala glasringen gör att klockan sitter stort. Samtidigt är den 38mm bred och 44mm lång så det är ingen stor klocka… Det @Aurum menar när han säger att den är för stor är att som ett klassiskt Breguet dressur ska den vara 32-34mm. Sådana finns som vintage. Men jag bestämde mig att ge denna en chans eftersom jag tycker om hur tavlan påminner om Breguet fickur från förr. Jag hade en IWC Portugieser Pure Classic som var en stor tunn tvåhandare och ville ha något liknande.

En stor fördel jämfört med äldre och mindre varianter är att denna har urtavla i solitt guld som är finare än de äldre i silver. Och att glaset har AR på båda sidor lyfter tavlan enormt.

Senast ändrad:
Den där e så sjukt Clean, bland det bästa jag har sett när det gäller kostymklockor, tittade på den innan jag köpte denna förra veckan. Jag är bara glad att jag kan lämna Patek träsket bakom mig 😋 Nu måste vi bara få mer folk att köpa Breguet och inte AP eller Rolex skit😃
Screenshot_20210813-193136_Gallery.jpg
Grym, har länge suktat efter den där. Visst är det den lilla på 37 mm?

Har vi någon modern Breguet Marine 5817 på forumet? @M.B. nämnde den i en annan tråd så tänkte fortsätta här. Tycker den verkar rätt fantastisk men alltid trott att de är svindyra... väldigt överkomliga i stål dock, speciellt lätt begagnad. Känns som ett rätt kul val av semi-sport på gummi i den prisklassen. Några erfarenheter?

70BB2E4E-9DB3-4C33-92B2-1ADE89714225.jpeg
Yup. Har en sedan 2007. Köpte den ny. Fantastisk kvalitet. Har servat den en gång trots att det nog inte behövdes. Håller tiden ruskigt bra.
16520EA2-C0E8-4A76-89B7-5770BCA64970.jpeg

Håller på att jaga ny dressare och en Marine ligger högt upp på listan. Det finns ju sinnessjukt många varianter så en översikt på alla referenser inom Marine för att greppa vad som skiljer dem åt hade ju varit tacksamt.

Någon som har koll på hur man kan förkovra sig på ett bra sätt?

Håller på att jaga ny dressare och en Marine ligger högt upp på listan. Det finns ju sinnessjukt många varianter så en översikt på alla referenser inom Marine för att greppa vad som skiljer dem åt hade ju varit tacksamt.

Marine är väl knappast dressare?

Kolla in nya serien som kommit. Eller XL i den äldre. Den är grym. Enligt mig mycket mer dress än sport. Och roligare än vilken gubbig Calatrava som helst.

Breguet-Marine-5517-new-colours-2021-5.jpg

Senast ändrad:
Du hade inte varit den första som använder sportur till uppklätt. Fin och lökig/gubbig modell.

Jag är 40+ så det passar mig ypperligt med klassisk gubbighet.
Det är detta jag vill åt men upplever att det finns en miljon referenser som ser likadana ut.
Vill även slå ett slag för den magiska känslan för bandbredden här.
AF7ACEA8-8029-4E3B-A963-B55DBB5201B0.jpeg

Tror du gör ett bra köp. Tror VC kommer sticka i pris.

Möjligt. Men jag är osunt ointresserad av att spekulera i klockor 😁

Det är detta jag vill åt men upplever att det finns en miljon referenser som ser likadana ut.

vet inte hur dem tänkte med namnet i bold på kronan här :oops:

Fast rent allmänt är väl gubbklockor lite koolare om man inte är just gubbe? Gillar gubbur men haft lite svårt för det vulgära detaljerna på Marine. Tog ett par år men nu vill jag ha en. Tror det finns två referenser? Dock aldrig förstått om det är någon skillnad och om alla herruren är 35 mm.

Fast rent allmänt är väl gubbklockor lite koolare om man inte är just gubbe? Gillar gubbur men haft lite svårt för det vulgära detaljerna på Marine. Tog ett par år men nu vill jag ha en. Tror det finns två referenser? Dock aldrig förstått om det är någon skillnad och om alla herruren är 35 mm.
Merparten verkar vara 35,5 men precis som du säger är det ju omöjligt att greppa skillnaderna. Tack för input - jag får leta källor.

Hej hej. Har snöat in på att nästa klocka ska bli en Breguet. Tycker mycket bra om denna

DE4FAE55-C255-4C7D-A4B7-970C4FF2E935.png

Ni som kan Breguet, hur är andrahandsvärdet och om jag vill söka på begagnatmarknaden, var gör jag det bäst då?

Någon som vet om det går att skicka klocka direkt till Breguet för service eller måste det gå via AD? Ställt frågan till Breguet men inte fått svar.

Återupplivar tråden lite med min 5817... Levt med den i ca 1 år utan att ha postat desto mer. Kändes som ett kul alternativ till de alldeles galet prissatta motsvarigheterna hos PP, VC etc. Kunde inte vara mer nöjd med beslutet, till och med de annars alldeles för långa bandhornen växer på en.

36319D87-32D7-4B55-9E35-B0578B12BF80.jpeg

Någon som vet om det går att skicka klocka direkt till Breguet för service eller måste det gå via AD? Ställt frågan till Breguet men inte fått svar.

Det ska finnas AD som servar Breguet. I Västerås fanns det service när jag kollade för ett par år sedan iallafall.

De första icke lågbudgetklockor jag köpte. Dessutom 2 av de 3 mest exakta mekaniska klockor jag äger. Håller sig inom en sekund per dygn. Den tredje är en GS som tidigare ägdes av en utbildad urmakare. XX har en metallänk men jag föredrar Nato. Den har en lug width på 21 mm vilket lyckligtvis är måttet på omegas löjligt dyra natos. Marine levererades med gummibandet men jag köpte till en länk som jag gillar mycket.
Tycker att Breguet är ett fantastiskt märke som dessutom flyger under radarn vilket passar en introvert som undertecknad utmärkt.

XX är dessutom ganska liten för en kronograf med datum. Bara 39 mm. Lägger upp en bild där den jämförs med en 38 mm Batyscaphe som brukar anses vara unisex.
681D528A-398D-4C3A-A4D6-F067F9B25DA2.jpeg
F16521F9-A88E-4B6C-8414-67B08CB0F6EE.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp