• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Nä det var nog bara för att det var så hiskeligt kallt, tror det var -21 som värst. Vattnet i utandningsluften samlas i balaklavan, rinner till hakan och fryser på. Enkel fysik :)

Edit:

Gött! :D

Har provat ett par ggr nu i vinter att springa med någon sorts skydd för ansiktet för att jag var dum nog att raka bort skägget (helvete vad kallt det blir utan) men det går helt enkelt inte, så fort tyget blir blött så blir det svinkallt och sjukt obekvämt att springa i. Upplever inte du samma sak?

Jo, det är sjukt obekvämt och jag gör det väldigt sällan. Men just den här gången behövdes det pga kylan. Nu för tiden håller jag mig ändå inne om det är kallare än -15... Var lite mer hardcore för 5 år sen då bilden är tagen :)

Gött! :D

Har provat ett par ggr nu i vinter att springa med någon sorts skydd för ansiktet för att jag var dum nog att raka bort skägget (helvete vad kallt det blir utan) men det går helt enkelt inte, så fort tyget blir blött så blir det svinkallt och sjukt obekvämt att springa i. Upplever inte du samma sak?
Det är verkligen att rekommendera att inte täcka över munnen oavsett temperatur. Fukten i utandningsluften gör det bara värre om man kör "heltäckt". Blir typ lite som att kissa i byxan, skönt i början men sedan... :)! Täck kinderna bara och ta en vilodag om det blir kallare än -25C!

On Topic:
Någon brodd-expert här? Jag kör uteslutande med NB 770 sedan 5-6 år tillbaks, samtliga versioner har passat mig perfekt. Därför undviker jag gärna att köpa några andra till vintern utan kör med broddar istället. Har testat ett par olika men är inte nöjd med komforten alls, man känner efteråt precis vart dubbarna fanns under skon.

Vill ju gärna ha hyfsade dubbar också så att man inte glider omkring, kanske enda sättet är att skaffa ett par Icebugs eller någon av Inov-8´s vinterdojjor.

Kör med ett par löparbroddar från team sportia, tror de kostade 150 spänn och fungerar förvånansvärt bra. klart man känner dubben, men inte så det stör. Är dock sugen på att prova att dubba ett par skor.
http://skodubb.se

Fick ihop 17km idag men inte helt utan komplikationer.
Brukar alltid ta mig ut innan frukost på jobbfria dagar. I morse var det skönare att ligga kvar i sängen.
Åt frukost, väntade någon timme och gav mig sedan ut i kylan. Minus 13 är inget man skojar bort. De första tre var riktigt kalla och gummit i fivefingers blir riktigt kalla. Efter de jobbiga tre kilometrarna så börjar jag få upp värmen och jag pinnar på rätt bra. Känner dock av magen lite grann. Filmjölken skvalpar liksom omkring som en surdeg.
Vid tio km trycker det på som 17 och jag känner att det här kommer inte att fungera så mycket längre.
Problemet är att jag är mitt inne i ett villakvarter och jag kan ju inte gärna sätta mig i en trädgård? I Norberg är det aldrig långt till skogen och efter fem skitjobbiga minuter så är jag på långa rakan ut mot Fragg där jag har skogen på höger sida.
Nu börjar det bli panik! Jag kommer äntligen fram till den lilla avtagsvägen och springer in och sätter mig vid närmsta björk.
Magsjuka har säkert alla haft? Jag säger inget mer om detta. Ni förstår säkert saker.
Nåväl... När jag kommer ut på vägen så känns det bättre. Jag får upp farten och jag tänker att jag ska springa de 17km trots detta missöde. Efter ett tag känner jag en klump i kalsongerna. Den ligger liksom längst ner och jag tänker att det måste vara snö som kommit in och blivit till is i det kalla vädret. Jag springer vidare och känner samtidigt att den där klumpen växer för varje kilometer jag avverkar. Till slut kan jag nästan inte springa normalt. Isklumpen är som en tennisboll och det skaver något så för djävulskt.
Nu sitter jag bredbent i soffan och försöker att inte röra mig pga de förhatliga skavsåren :(

48 km idag i neråt 10-15 minusgrader med buff över munnen. Funkar sålänge den bara täcker munnen. Funkar inte om man drar den över näsan också så att det blir en luftficka för go kondens som fryser buffen till ett ispansar.
Inte dåligt! Fick själv till ett pass på halva den sträckan, vilket jag är nöjd med. Minus 13. Hade behövt ett lager till på överkroppen... Fick öka tempot helt enkelt för att hålla värmen. Enklare att hålla värmen i kyla när man åker längskidor. Då rör man mer på kroppen.

Fick ihop 17km idag men inte helt utan komplikationer.
Brukar alltid ta mig ut innan frukost på jobbfria dagar. I morse var det skönare att ligga kvar i sängen.
Åt frukost, väntade någon timme och gav mig sedan ut i kylan. Minus 13 är inget man skojar bort. De första tre var riktigt kalla och gummit i fivefingers blir riktigt kalla. Efter de jobbiga tre kilometrarna så börjar jag få upp värmen och jag pinnar på rätt bra. Känner dock av magen lite grann. Filmjölken skvalpar liksom omkring som en surdeg.
Vid tio km trycker det på som 17 och jag känner att det här kommer inte att fungera så mycket längre.
Problemet är att jag är mitt inne i ett villakvarter och jag kan ju inte gärna sätta mig i en trädgård? I Norberg är det aldrig långt till skogen och efter fem skitjobbiga minuter så är jag på långa rakan ut mot Fragg där jag har skogen på höger sida.
Nu börjar det bli panik! Jag kommer äntligen fram till den lilla avtagsvägen och springer in och sätter mig vid närmsta björk.
Magsjuka har säkert alla haft? Jag säger inget mer om detta. Ni förstår säkert saker.
Nåväl... När jag kommer ut på vägen så känns det bättre. Jag får upp farten och jag tänker att jag ska springa de 17km trots detta missöde. Efter ett tag känner jag en klump i kalsongerna. Den ligger liksom längst ner och jag tänker att det måste vara snö som kommit in och blivit till is i det kalla vädret. Jag springer vidare och känner samtidigt att den där klumpen växer för varje kilometer jag avverkar. Till slut kan jag nästan inte springa normalt. Isklumpen är som en tennisboll och det skaver något så för djävulskt.
Nu sitter jag bredbent i soffan och försöker att inte röra mig pga de förhatliga skavsåren :(
Mitt pass idag var väsentligt trevligare än ditt, kan jag säga...

Är jag ensam om upplevelsen att Asics skor erbjuder bra grepp på vinterväg? Tycker att de har sulor som funkar utmärkt året om.

Inte dåligt! Fick själv till ett pass på halva den sträckan, vilket jag är nöjd med. Minus 13. Hade behövt ett lager till på överkroppen... Fick öka tempot helt enkelt för att hålla värmen. Enklare att hålla värmen i kyla när man åker längskidor. Då rör man mer på kroppen.

Var också ute i dag. -13. Men blev mer modesta ~15km.

Fantastiskt fint löpväder egentligen. Bara kallt om snoken första 3 kilometrarna.

Gjorde dock samma reflektion kring skidåkning då jag har betydligt lättare att hålla tempen i tår och fingrar när jag åker längd. Hur löser ni fingrarna när ni löper? Körde längdhandskar idag men det är inte optimalt då det blir kallt och skulle det bli kallare än idag skulle jag behöva ha något helt annat på händerna.

Och håller med om skorna - väldigt få gånger på en säsong man egentligen behöver dubb. Trailskor idag - fantastiskt fint grepp i snön.

Jag brukar köra ett par tjocka fleecevantar från Stadium (billiga oxå) - om det är kallare än idag (vi hade -12 när jag sprang) tar jag ett par tunna löpvantar under de tjockare...funkar bra för mig som är frusen om händerna.

Lättare att inte frysa när man springer än på en vanlig promenad:)

Fantastiskt fint löpväder egentligen. Bara kallt om snoken första 3 kilometrarna.

Gjorde dock samma reflektion kring skidåkning då jag har betydligt lättare att hålla tempen i tår och fingrar när jag åker längd. Hur löser ni fingrarna när ni löper? Körde längdhandskar idag men det är inte optimalt då det blir kallt och skulle det bli kallare än idag skulle jag behöva ha något helt annat på händerna.

Och håller med om skorna - väldigt få gånger på en säsong man egentligen behöver dubb. Trailskor idag - fantastiskt fint grepp i snön.
Idag sprang jag med tunna handskar inuti de tjockare vinterhandskarna.
Funkar utmärkt!

48 km idag i neråt 10-15 minusgrader med buff över munnen. Funkar sålänge den bara täcker munnen. Funkar inte om man drar den över näsan också så att det blir en luftficka för go kondens som fryser buffen till ett ispansar.
Önskar jag hade tiden att springa de där riktigt långa passen. :(
Har iofs turen att ha en fru som sover länge på helgerna.

När det blir under -10, då klär jag mig i samma kläder som när jag åker längdskidor. Men det är i princip vinter-tights med ett tunt lager under, plus två tunna långärmade, en kortärmad och så skidjackan. Har dock en vinter-löparjacka som jag klarar mig med färre lager under. Skidhandskarna på. Men har en vinterhandske för löpning också. Fryser sällan om händerna. Värre med huvudet och nosen. Dubbla tunna mössor idag...

Sprang ett kortare pass i förra veckan vid -9. Bara sommartights på, med ett par löparshorts utanpå det. En tunn långärmad, en tunn t-shirt och så den tunna jackan jag har när jag åker längd. Mössa och handskar. Det var för lite... Så tempot fick bli så högt jag orkade, dvs ett oplanerat rejält tempopass... Gav mig en bra tid på milen... Att frysa motiverar...

Kör med ett par löparbroddar från team sportia, tror de kostade 150 spänn och fungerar förvånansvärt bra. klart man känner dubben, men inte så det stör. Är dock sugen på att prova att dubba ett par skor.
Jag har köpt lösa dubb av skodubb.se och är nöjd. Man känner dem lite om det är ren asfalt man springer på men det beror nog på hur tjock sula man har. Jag köpte de korta dubben och skruvade i mina Nike Lunarglide

Jag har köpt lösa dubb av skodubb.se och är nöjd. Man känner dem lite om det är ren asfalt man springer på men det beror nog på hur tjock sula man har. Jag köpte de korta dubben och skruvade i mina Nike Lunarglide
+1
image.jpeg
image.jpeg

Jag kör med samma men handlar säkert om vilka skor man har också.
Skodubb har jag kikat på innan men inte kommit till skott, hade funderingar på att dra till någon däckfirma och se om dom kan göra ett försök på ett par gamla skor :)

Gällande löparkläder så kör jag följande mellan typ 0 till -15:
Dubbla strumpor
Standard löpartajts + shorts
Funktionstshirt + funktionströja + vindjacka
Tunn tubhalsduk + löparhandskar + löparmössa (Craft)
Och vätskebälte om det blir över 10km, ev pannlampa om det behövs..

Fungerar kanon då jag för det meta är väldigt varm, blir det kallare än såhär så blir det ett lager underställ också men det är väldigt sällan jag fryser på benen. Bra incitament till att inte stanna upp heller ;)

På den tiden när jag sprang i vanliga skor så testade jag med vanlig skruv.
När jag skruvat i skruven nöp jag av skallen bara.
Funkade väl ok men man känner ju skruvarna hela tiden.
333229_10151287968490252_929117580_o.jpg

De sista fyra fem vintrarna har jag kört med Fivefingers Spyridon som är en trailsko.
Det kan bli lite bakhalt men samtidigt så springer man mer 'trippande'. Har bara ramlat två gånger på dessa år pga halkan.
284_P_1333286008025.jpg

Vette katten om det inte blev för många dubb i varje sko?
image.jpeg
Stod 10st per dosa i manualen.....ska testa på lunchen imorn....

Har ett par isbuggar....men får ont i vaderna av dem. Konstigt är att jag sprungit två vintar med dem utan lip?? Har de blivit stela på 3 år....Nån annan?

image.jpeg
Stod 10st per dosa i manualen.....ska testa på lynchen imorn....

Har ett par isbuggar....men får ont i vaderna av dem. Konstigt är att jag sprungit två vintar med dem utan lip?? Har de blivit stela på 3 år....Nån annan?
återkom gärna med feedback. Är själv väldigt sugen på att beställa sådana dubbs

återkom gärna med feedback. Är själv väldigt sugen på att beställa sådana dubbs
Körde en 11,5:a på lunchen, blandat underlag men mest grusväg under snön.......måste säga att jag är mkt nöjd. Var orolig att jag skulle känna dubben genom skon, men icke....

Har visserligen gjutna innersulor pga plattfott!
Bra fäste på packad snö och is.....,sämre i modden....men där fäster inget ju!!

Bra med goggels när det toksnöar....

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
Stod 10st per dosa i manualen.....ska testa på lunchen imorn....

Jag har bara under framfoten. Under hålfoten och hälen känns onödigt om du inte stapplar fram och stampar i hela foten.

Tillbaka
Topp