Nej, det är inte helt lätt nu med alla olika skor att veta vad man ska köra i. Var på sätt och vis lättare förr när det mer handlade om hur tunna/lätta skor man kunde överleva i. Sist jag sprang LL30 (2018 på 1.53 efter en slitsam sista mil på en bit över 41) körde jag i NB RC1400.Är det något särskilt med dom puma skorna?
Jag ska också satsa för LL30 i år och vet inte alls vad jag ska springa i. Ska gå för silver.
Är det torrt och hårt på tävlingsdagen så skulle man ju vilja ha något med platta i.
Men när man hamnar i skogen med typ Endorfin PRO blir det lite vingligt.
Det är några saker som gör att jag tycker Puman funkar riktigt bra i motsvarande LL-terräng. De är lite lägre (36/28) än de andra ”superskorna” och även lite bredare i häl och mellanfot vilket gör att de inte alls känns vingliga. Plattan är också lite mer flexibel vilket jag upplever som en fördel på lite mer ojämnt underlag och yttersulan funkar också fint. Ovandelen känns väldigt säker och de är också ganska lätta vilket är en fördel när det blir fler höjdmeter. Ska testa även Takumi Sen 8 i skogen som också är lägre och lite mer flexibel, men den är betydligt smalare i hälen och mellanfoten (med en cutout) och har sämre yttersula så på pappret känns den sämre. Vanliga Deviate Nitro och Magic Speed tycker jag också funkar bra i terräng om än utan att kännas lika snabba (och de väger en del extra).
Överlag skulle jag säga att Deviate Nitro Elite känns mest ”naturlig” av alla superskorna, i alla fall för mig. Mycket möjligt att det blir en favorit även på väg, men har inte hunnit testa ordentligt där ännu då jag nästan uteslutande körde Adios Pro 2 inför maran eftersom det var de som gällde där för mig där.