• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

vhedlof

Omega
2-Faktor
Är det något särskilt med dom puma skorna?
Jag ska också satsa för LL30 i år och vet inte alls vad jag ska springa i. Ska gå för silver.
Är det torrt och hårt på tävlingsdagen så skulle man ju vilja ha något med platta i.
Men när man hamnar i skogen med typ Endorfin PRO blir det lite vingligt.
Nej, det är inte helt lätt nu med alla olika skor att veta vad man ska köra i. Var på sätt och vis lättare förr när det mer handlade om hur tunna/lätta skor man kunde överleva i. Sist jag sprang LL30 (2018 på 1.53 efter en slitsam sista mil på en bit över 41) körde jag i NB RC1400.

Det är några saker som gör att jag tycker Puman funkar riktigt bra i motsvarande LL-terräng. De är lite lägre (36/28) än de andra ”superskorna” och även lite bredare i häl och mellanfot vilket gör att de inte alls känns vingliga. Plattan är också lite mer flexibel vilket jag upplever som en fördel på lite mer ojämnt underlag och yttersulan funkar också fint. Ovandelen känns väldigt säker och de är också ganska lätta vilket är en fördel när det blir fler höjdmeter. Ska testa även Takumi Sen 8 i skogen som också är lägre och lite mer flexibel, men den är betydligt smalare i hälen och mellanfoten (med en cutout) och har sämre yttersula så på pappret känns den sämre. Vanliga Deviate Nitro och Magic Speed tycker jag också funkar bra i terräng om än utan att kännas lika snabba (och de väger en del extra).

Överlag skulle jag säga att Deviate Nitro Elite känns mest ”naturlig” av alla superskorna, i alla fall för mig. Mycket möjligt att det blir en favorit även på väg, men har inte hunnit testa ordentligt där ännu då jag nästan uteslutande körde Adios Pro 2 inför maran eftersom det var de som gällde där för mig där.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det något särskilt med dom puma skorna?
Jag ska också satsa för LL30 i år och vet inte alls vad jag ska springa i. Ska gå för silver.
Är det torrt och hårt på tävlingsdagen så skulle man ju vilja ha något med platta i.
Men när man hamnar i skogen med typ Endorfin PRO blir det lite vingligt.
Åk ut och spring delar av banan! Asfaltskor Är annars svaret ;) Grusbanorna är hårda och släta som asfalt. Det var nog 20 år sen de sista rötterna försvann från banan… Skulle jag springa och gå seriöst för personbästa hade jag tagit ett par Vaporfly så mitt råd är att köra dina endorfin pro.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Åk ut och spring delar av banan! Asfaltskor Är annars svaret ;) Grusbanorna är hårda och släta som asfalt. Det var nog 20 år sen de sista rötterna försvann från banan… Skulle jag springa och gå seriöst för personbästa hade jag tagit ett par Vaporfly så mitt råd är att köra dina endorfin pro.
Springer ofta där ute. Mmm, lutar åt vaporfly.
Vi har bla som pass att köra sista ”milen” två varv.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Enig där med asfaltskor. Värsta ”hindren” är ju inte rötter utan kottar vilket jag fick erfara senast jag sprang i mina On cloudflow där kottar fastnade under skon (googla skomärket och ni fattar haha). Därför hade jag inte valt alphafly pga möjligheten att någon fastnar där vid luftkudden men vaporfly blir nog kanon
 
Senast ändrad:

falten

Cartier
Fantastiska skor! Rekord på mitt intervallpass på hela 20sek, slog metaspeed sky.
Förövrigt underbart med lunchträning 😍

B3562930-8532-455B-9BDB-77ABBE90E819.png
383046CB-FF42-4833-8C81-ED7D6F334690.jpeg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Nike invincible- chillpass
Asics metaspeed sky - tävling 10km-42km skulle jag säga
Saucony endorphin speed 1 o 3 - lugna till hårdare pass, (bästa all Around skon!)
Nike Alphafly 2- tävling halvmara/ mara

Lycka till!!!
Tänkte beställa ett par invincible nu. Sugen på att testa Nike, sen blir det ett par Endorphin speed 2 eller 3 också. Två frågor:
Är det stor skillnad tycker du med Endorphin speed 3 och tidigare modeller?
Har aldrig haft Nike, hur är storlekarna, har du samma i Nike som i Saucony?

Tack!
 

falten

Cartier
Tänkte beställa ett par invincible nu. Sugen på att testa Nike, sen blir det ett par Endorphin speed 2 eller 3 också. Två frågor:
Är det stor skillnad tycker du med Endorphin speed 3 och tidigare modeller?
Har aldrig haft Nike, hur är storlekarna, har du samma i Nike som i Saucony?

Tack!
Speed 3 är lite rymligare fram till för tårna, och har blivit lite mer stabil då är lite bredare. Men inget negativt att säga om det!

Invincible är grym! Jag kör eu44 i nike och 44,5 i saucony o Asics
 

wlk

Omega
Jag knep ett par Saucony Endorphin Speed 2 för ett riktigt vasst pris häromveckan och har sprungit tre intervallpass i dem och samtliga har varit fantastiska och de har nästan seglat upp till att bli favoriter redan.
Rejält klipp i skon och jag inbillar mig nästan att de ger mer fart än mina Hoka Carbon X2.
Skorna upplevs lite vingliga när jag står i dem men har aldrig upplevt problemet när jag väl springer.
 
Nu finns Alphafly Next% 2 i samtliga storlekar att beställa från 21run.com till ett pris av 2 986 kronor.

0d6107649dd4e73e82c89cd9fb2a2956911fcb88_DV9422_300_1.jpg


 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Idag blev det intervaller för första gången på lääänge.
Blev intervaller runt en liten damm med bl.a. Nisse på 73 pigga år.
Det blev 8 stycken 3 minuters intervaller med en minut stå vila mellan.
Inga superskor på fötterna och lite skarpa svängar och grus.
Screenshot_20220707-210908.png


Nu är jag trött och sliten som attan, härligt.
 

LHOTSE

Cartier
Någon som har tips på bra hörlurar/in ear? Springer mestadels i skogen och trail så de får gärna sitta bra och får gärna vara lite tåliga mot fukt osv.

Fantastiska dagar att springa just nu. 😎
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har tips på bra hörlurar/in ear? Springer mestadels i skogen och trail så de får gärna sitta bra och får gärna vara lite tåliga mot fukt osv.

Fantastiska dagar att springa just nu. 😎
Sprungit med Airpods Pro i rätt många år nu i alla väder, överlevt ihållande regn i timmar. Sprungit både fjällmaraton och ultravasan med dem utan att tappa dem.
 

wlk

Omega
Jag kan knappt göra vardagssysslor i vanliga airpods utan att de nästan faller ur (vanligt problem med alla sådana hörlurar) men Jaybird Vista sitter som berget i mina öron. Rekommenderas!
 

LHOTSE

Cartier
Sprungit med Airpods Pro i rätt många år nu i alla väder, överlevt ihållande regn i timmar. Sprungit både fjällmaraton och ultravasan med dem utan att tappa dem.

Kör också bara i AirPods Pro, aldrig svikit.

Jag kan knappt göra vardagssysslor i vanliga airpods utan att de nästan faller ur (vanligt problem med alla sådana hörlurar) men Jaybird Vista sitter som berget i mina öron. Rekommenderas!
Thänx! 😊

Hade hoppats lite på AirPods Pro, hade vanliga tidigare men ena luren slutade fungera men tyckte de var bra när de väl funkade. Har ju provat andra märken tidigare men inte blivit jättesåld på någon utav dessa.

Då får det bli AirPods Pro. Anmälde mig nyss till Idre Fjällmaraton, ska bli himla kul. Gäller bara att försöka få ihop lite träning också, haha. 😁
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sprang Kolmårdsrundan Trail Marathon idag utanför Norrköping. De skogarna var inte förlåtande, herregud vilken terräng. 😂
Drygt en timme långsammare än ett mer hyfsat platt asfalt- eller grusmara jag sprungit själv på träning (3:39).
Koolt! Trail är Trail!!
 
  • Like
Reactions: wlk

LHOTSE

Cartier
Inget för rekordböckerna, men det går ju fan bara uppför i Dalarna…..nya NB skorna är verkligen en fröjd på steniga och rotiga kalhyggen….

E6E6D217-729A-48AA-93FD-F97A4880DF52.png

Är du där i krokarna om du gillar att springa lite blandat underlag kan du testa Nåjdejogg banorna. Lite kuperat, stig, skogsväg. Ganska fint. Vet dock inte skicket på banan, är ett motionslopp som går i september tror jag. Bifogar karta! :)
 

Bilagor

  • 2155CFF1-36CE-48F0-8B98-E52003C8861C.jpeg
    2155CFF1-36CE-48F0-8B98-E52003C8861C.jpeg
    77.3 KB · Visningar: 5
Topp