• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Nån som jobbar med nån schysst coach i stockholmsområdet och kan rekommendera denne? Försöker hitta rätt balans i träning / vila med ny vardag som innebär långa arbetstimmar, mycket resande och en viss vilja att fortsätta njuta av helglivet.

Siktet är BQ:a på CpH Maraton:)
Finns det någon lista att gå efter? Gällande BQ?
(A person has BQ'd when they have run a qualifying race at or better than the “qualifying standard” associated with their gender and age group. Fick googla uttrycket)

Finns det någon lista att gå efter? Gällande BQ?
(A person has BQ'd when they have run a qualifying race at or better than the “qualifying standard” associated with their gender and age group. Fick googla uttrycket)
Tror det är sub 2.55 i min ålder, men är det många under 2.55 blir det dem som är ”bäst under” tills de fyller kvoten om jag fattar det rätt:)

Spännande att se vad 4 veckor på Zanzibar gör för löpningen. Har snittat ca 75-80 km/vecka.
Man säger väl att värmeträning är the poor mans altitude? :)
IMG_5218.jpeg

Bilagor

• IMG_4981.jpeg
    IMG_4981.jpeg
    250.7 KB · Visningar: 3
Spännande att se vad 4 veckor på Zanzibar gör för löpningen. Har snittat ca 75-80 km/vecka.
Man säger väl att värmeträning är the poor mans altitude? :)
IMG_5218.jpeg
Åker hem från Thailand imorgon. Kan säga att min standard halvlätta runda på 14km jag brukar köra hemma var bland det värsta jag har gjort 😅

Jag körde en variant på 45/15 igår som var riktigt bra. Först en uppvärmning, sen 3x 10st intervaller med 45sek löpning och 15sek vila. Två minuter ståvila mellan. Jag började varje set på 13,5 km/h och höjde med 0,5 per intervall så sista i varje set blev 18km/h. 1% lutning. Riktigt bra och hårt pass, men det går ju att köra lite lugnare och jämnare med mindre höjningar också.

Det klassiska är ju att köra 30 intervaller rakt av, då brukar jag börja lite lägre och höja med 0,2 per intervall. Exempelvis från 12,2-18.

Ett tips är att progamera in passet på klockan i förväg. 😊
IMG_4537.jpeg
Nu har jag kört detta pass med samma farttrappa 4 ggr. Har bara lyckats köra det utan avbrott en gång. Vid de andra tillfällena har jag varit tvungen att lägga in en extra 2 min paus under det sista intervallblocket för att hämta andan och inte storkna/ramla av bandet. Tufft pass!! 🌟🌟🌟

IMG_5362.jpeg
Idag var det nummerlapp på.
Winter Trail nere i Sörmland.

Otroligt teknisk bana på sina ställen.
Ett superfint arrangemang där man fick all support som behövs.
Med två decimeter snö (vilket arrangören önskade) hade det varit näst intill omöjligt att springa på.

Fanns även 21km. Loppet rekommenderas.

Gick ut och sprang på lunchen. Tyckte skorna kändes lite stumma och tänkte det var snart dags att köpa nya. Kollar ner när jag är hemma igen och inser att jag sprungit i två olika skor. En löparsko och en sneaker…

Bilagor

• IMG_3160.jpeg
    IMG_3160.jpeg
    959.6 KB · Visningar: 8
Spontananmälde mig till ett halvmara till hösten. Inte kört någon direkt löpning tidigare men har cyklat en del så har väl någorlunda grundkondition. Finns där några bra träningsupplägg att följa eller det är bara att få in ett par pass i veckan och köra på ren vilja :)

Spontananmälde mig till ett halvmara till hösten. Inte kört någon direkt löpning tidigare men har cyklat en del så har väl någorlunda grundkondition. Finns där några bra träningsupplägg att följa eller det är bara att få in ett par pass i veckan och köra på ren vilja :)
kan tipsa om den här sidan. Finns massvis med olika scheman och upplägg att välja mellan beroende på nivå och vad du är ute efter. Högst upp väljer du vilket program du vill ha och sedan vilket datum ditt lopp är. Se också till att du har klickat i att få distansen i km och inte miles :)

Senast ändrad:
Tänkte handla lite nya löpkläder. Hur tänker panelen kring märkesmatchning? Är det fåfängt att matcha kläderna till märke på skor eller är det schizofrent att köra olika märken för varje plagg? Eller majoriteten kanske inte ens bryr sig om detta icke-problem?

Tänkte handla lite nya löpkläder. Hur tänker panelen kring märkesmatchning? Är det fåfängt att matcha kläderna till märke på skor eller är det schizofrent att köra olika märken för varje plagg? Eller majoriteten kanske inte ens bryr sig om detta icke-problem?
Köper oftast diskreta plagg utan stora loggor, så jag har inte alls tänkt på att det skulle bli fel.
Jag brukar däremot färgmatcha. Oftast ganska mörkt och enhetligt. Möjligen att man kör nån keps eller detalj som matchar skorna.
Kanske lite tråkigt - det är ju kul med lite skrikiga färger och mönster men jag tenderar att inte välja det själv. :)

Köper oftast diskreta plagg utan stora loggor, så jag har inte alls tänkt på att det skulle bli fel.
Jag brukar däremot färgmatcha. Oftast ganska mörkt och enhetligt. Möjligen att man kör nån keps eller detalj som matchar skorna.
Kanske lite tråkigt - det är ju kul med lite skrikiga färger och mönster men jag tenderar att inte välja det själv. :)
Låter välavvägt! Det får bli något diskret i svart eller mörkblått tror jag. Tack för svar!

• Like
Reactions: R0B
Jag har några märken som jag gärna använder. Som jag vet funkar och är hållbara/prisvärda. Salomon, craft, asics.

Jag tycker det ser lite lökigt ut om man skulle ha Adidas tex från topp till tå med massa loggor om man inte är signad.

Vitt/ljusgrått är inte att förakta när vi går in i sommarvärmen. Då är svart bara varmt och värdelöst
Det där är en riktigt bra poäng! RunnersNerd på Instagram la ut en film som jämför temperaturen på svarta och vita skor och linnen i sommarsol för ett tag sen. Jag var tvungen att leta upp den. Tog några skärmdumpar och gjorde ett collage. Ganska rejäl skillnad.

Kanske träna i svart och tävla i vitt? :)

photo-output.jpeg

Det där är en riktigt bra poäng! RunnersNerd på Instagram la ut en film som jämför temperaturen på svarta och vita skor och linnen i sommarsol för ett tag sen. Jag var tvungen att leta upp den. Tog några skärmdumpar och gjorde ett collage. Ganska rejäl skillnad.

photo-output.jpeg
Jag kör alltid ljusa tröjor och linnen om de ska användas i soligt väder. Egentligen borde man väl ha ljusa shorts också, men där sitter jag fast i ett djupt, svart träsk :p

• Like
Jag har märkt att färg på kepsen spelar lika mycket roll som färg på tshirt!
Har en vit och en svart jag varierar mellan och den svarta gör mig mycket törstigare och mer sliten under soliga dagar

Senast ändrad:
  • Like
Egentligen inte svar på din fråga men vill slå ett slag för färgglada och ljusa kläder, speciellt så här på vinterhalvåret. Tycker det är lite läskigt med mörkklädda motionärer man möter på stigar och gator i svarta ninja outfits 🥷Reflexer är bra ja, men ljusa kläder ökar synligheten rätt mycket.
Syns du så finns du!

Egentligen inte svar på din fråga men vill slå ett slag för färgglada och ljusa kläder, speciellt så här på vinterhalvåret. Tycker det är lite läskigt med mörkklädda motionärer man möter på stigar och gator i svarta ninja outfits 🥷Reflexer är bra ja, men ljusa kläder ökar synligheten rätt mycket.
Syns du så finns du!
Likaså syns du inte, finns du inte 💡

Tillbaka
Topp