• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Nu under vintern 3 löppass, 1st intervall, 1st ca 12km pulszon2, söndagspass minst halvmara(ibland i pulszon2 o ibland i högre tempo) samt ett styrke pass för bena o bål. Sen när det blir mer säsong försöka få in ett till intervallpass… lite enkelt förklarat… nyckeln för mig inte springa allt för mkt samt att hålla igång hela året för att minska skaderisken, och komma ihåg att köra styrkepasset trots det tråkigaste 😅

Tack!

Vad kör du för styrkeövningar?

Tack!

Vad kör du för styrkeövningar?
Lite benböj, med vikter osv,

Gå sidleds ca 15m sedan tillbaka, med band mellan bena som man sträcker ut mellan varje steg för att stärka höften, hittar ingen bra video just nu men hoppas du förstår den kassa förklaringen 😂

Sen detta har jag kört detta i ca tre år, riktigt bra

Nedan är min offentliga videosamling på lite bra träning jag samlat på mig på youtube, har tidigare haft problem med löparknä och för ca två år sedan opererat knät för menisken så är lite blandat

Kan för övrigt tipsa om Göran på youtube som är svensk men bor i Norge, jäkla mkt bra löpningstips och motivation, älskar hans videos 👍

Jag kan summera året nu då jag inte kan putsa till siffrorna med snoken fylld av snor...

2023
Skärmavbild 2023-12-31 kl. 09.52.02.png

236 mil löpning
47 tim cykel
37 tim längdskidor
55 tim styrketräning

Inga PB satta förutom att jag sprungit längdrekord med Kullamannen 100miles.
Men har haft ett bra år och levererat gott på de lopp jag ställt upp på.

2024 (mål och ambitioner)
PB på marathon (sub 2.59)
Något lämpligt 50miles-lopp / 6-timmars
Någon internationell stor mara att jogga igenom vore kul.

inbokade lopp:
Premiärmilen, Premiärhalvan, Sthlm marathon
Vasaloppstrippeln
Köra hela LIdingöloppshelgen https://www.lidingoloppet.se/sv/Site/tcs-lidingoloppshelgen/lopp/Lidingoloppet_utmaning_60/
Execute Sälen

Sen får man så klart se till att vara hel också......

Hur ser era planer och mål ut?

Jag kan summera året nu då jag inte kan putsa till siffrorna med snoken fylld av snor...

2023

236 mil löpning
47 tim cykel
37 tim längdskidor
55 tim styrketräning

inbokade lopp:
Vasaloppstrippeln
Köra hela LIdingöloppshelgen https://www.lidingoloppet.se/sv/Site/tcs-lidingoloppshelgen/lopp/Lidingoloppet_utmaning_60/
Execute Sälen

Jäkla snyggt med över en timme träning per dag då man får beakta att ibland inte blir träning pga sjukdom o andra förpliktelser 👍 kul med samma maraton mål som mig 😃 har Stockholm maraton som första mara men blir det inte enligt plan med tid så ska jag boka in en lättare som är mer flack..

Jäkla snyggt med över en timme träning per dag då man får beakta att ibland inte blir träning pga sjukdom o andra förpliktelser 👍 kul med samma maraton mål som mig 😃 har Stockholm maraton som första mara men blir det inte enligt plan med tid så ska jag boka in en lättare som är mer flack..
Precis så. Vi briljerar i Sthlm.

2023

236 mil löpning
47 tim cykel
37 tim längdskidor
55 tim styrketräning

inbokade lopp:
Vasaloppstrippeln
Execute Sälen

Snyggt! Kan rekommendera london och berlin. Svårt att komma in men jag har lyckats via lotteriet till båda!

Och snygg summering, kan man hämta den från garmin?

2023

236 mil löpning
47 tim cykel
37 tim längdskidor
55 tim styrketräning

inbokade lopp:
Vasaloppstrippeln
Execute Sälen

Bra jobbat!!

Jag tänkte köra Moraloppet nu i januari för att se hur långt fram jag kan seeda mig till Vasaloppet. Blir det ett bra startled så tänkte jag försöka köpa mig en plats och gör jag det så kör jag även cykeln och löpningen med.

Annars tänkte jag mig Sthlm marathon, Black River Run 50 eller 100 miles. Sälen marathon lockar också

Bra jobbat!!

Jag tänkte köra Moraloppet nu i januari för att se hur långt fram jag kan seeda mig till Vasaloppet. Blir det ett bra startled så tänkte jag försöka köpa mig en plats och gör jag det så kör jag även cykeln och löpningen med.

Annars tänkte jag mig Sthlm marathon, Black River Run 50 eller 100 miles. Sälen marathon lockar också
Jag är lite sugen på Saucony BAMM. Måste börja med mer trail dock, 15+år sedan jag var aktiv orienterare.

Gott nytt år på er i tråden!

Bra statistik ovan!

Löpning är min ”sämsta” gren, men ändå har 2023 varit bästa året på flera år, inte minst har jag lyckats nå ner under 40 min på 10k (ngt som jag helt hade räknat bort så sent som 2021, som mest kunde beskrivas som kämpigt med hamstrings).

Har per idag - under 2023 - jobbat ihop:

1455 km löpning
1761 km längdskidor med ca 50/50 skate/klassiskt
2892 km cykling, mest på landsväg.

Och så en del styrketräning på det. Annars håller ju inte kroppen för allt det där…

Allt enligt Garmin, så det stämmer nog.

Avslutar året med dagens knappa 3 mil klassisk skidåkning i utmärkta förhållanden. Paus från löpning under jul och nyår.

@R0B blir nog trådens vinnare i mil mätt! Imponerande!

Som sagt: Gott nytt år!

Gott nytt år på er i tråden!

´ inte minst har jag lyckats nå ner under 40 min på 10k (ngt som jag helt hade räknat bort så sent som 2021, som mest kunde beskrivas som kämpigt med hamstrings).

Som sagt: Gott nytt år!
Riktigt starkt, inte helt gratis för oss gubbar........
Mitt mål nu är att springa in under 40 en gång om året så länge det håller.

Någon som kör pulsband, klocka OCH kopplar upp till löpbandet via Bluetooth? Tycker ni att det blir korrekt pace?

Testade idag med Garmin 255S, Garmin HRM Pro Plus men tycker inte att pace blev korrekt. Det skiljde sig väldigt mycket med min egen känsla av fart, löpbandets utskrivna fart och klockans fart.

Någon som provat att springa på löpbandet utan att koppla upp sin gear? Tänker att all teknik kanske stör varandra…

Ska prova nästa pass utan att koppla upp.

Någon som kör pulsband, klocka OCH kopplar upp till löpbandet via Bluetooth? Tycker ni att det blir korrekt pace?

Testade idag med Garmin 255S, Garmin HRM Pro Plus men tycker inte att pace blev korrekt. Det skiljde sig väldigt mycket med min egen känsla av fart, löpbandets utskrivna fart och klockans fart.

Någon som provat att springa på löpbandet utan att koppla upp sin gear? Tänker att all teknik kanske stör varandra…

Ska prova nästa pass utan att koppla upp.
Du behöver kalibrera ditt HRM PRO. Det gör du genom att antingen springa ett antal pass ute, med GPS, eller genom att vid slutet av passet välja att kalibrera innan du sparar och då ange den distans du har sprungit.

Eftersom du springer på band får du ju distans och tempo där. Den bör du kunna lita på. Pulsband med gyro (som HRM PRO) är bara pålitliga om de är kalibrerade och om du håller jämnt tempo. Vid intervaller blir det sällan bra.

En sen årssummering för min del då året avslutades däckad i covid (för första gången!), så någonstans representerade det väl året för egen del.
Fick en andra dotter tidigt på året så bestämde mig för ett år med mindre löpträning och mer alternativträning.

Fick ihop 193 mil (326 år 2022), totalt 277 träningspass (alla träningsformer) och 334 timmar. Byggt ett stort gym i garaget inkl ett löpband så 2024 kör vi igen!

Aldrig känt behovet av specifika målsättningar men att nå förbi 2022-formen får väl ändå anses som mål. Då satte jag 38:53 på 10 KM och "tog mig i mål" på Ultravasan på omkring 10 timmar. En slipning av båda de två siffrorna är planen och känner mig riktigt bra rustad för det.

Eftersom vi gillar grafer så bjuder jag på gårdagens norska fyror, 5x4 blev det på tröskel-ish. Inte perfekt kalibrerat löpband än men uppskattar farten omkring 4:10-4:00. Bättre är formen inte just nu efter covid.
Dagen idag bjöd på transportlöpning t/r jobb, 11+11 km.

IMG_2735.jpeg

Tillbaka
Topp