• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Sprang igår, lungt tempo. Redan efter nån minut kände jag i mellersta delen av ryggen, nedanför skuldrorna. Som en molande smärta. Sprang ändå vidare då det inte blev värre. MEN har fortfarande ont idag, påminner lite om nackspärr då det framförallt är vissa rörelser och lyft. Mer på höger sida än vänster. Antar att det är nån form av överansträngning… Är det någon här som har bra tips på övningar/stretch för att rehabba bort?

Har ni några lopp planerade för i år? Gjorde själv en initial planering precis. Ser ni någon lucka nedan där man kan klämma in något, hojta gärna till!

27 april
Varvetmilen

18 maj
Gbg-varvet

7 september
Sthlm halvmara
eller
15 september
Cph halvmara

22 september
Sicklaloppet

13 oktober
Hässelbyloppet

Hade några galna år runt covid
2021 (inom fem veckor:) Höga kusten trail 43km, Sthlm halv-marathon, Lidingöloppet, Sthlm Marathon. Plus Vasaloppet.
2022 Täby extreme challenge TEC 50 Miles (80km), Sthlm Marathon, Silverleden 65km
2023 Sthlm Marathon
2024 ?
Blev nästa utbränd av loppen -21 och -22. Tappade sugen.
Just nu vill jag bara mys-springa. Men det kanske vänder.

Har ni några lopp planerade för i år? Gjorde själv en initial planering precis. Ser ni någon lucka nedan där man kan klämma in något, hojta gärna till!

27 april
Varvetmilen

18 maj
Gbg-varvet

7 september
Sthlm halvmara
eller
15 september
Cph halvmara

22 september
Sicklaloppet

13 oktober
Hässelbyloppet
Premiärmilen i mars är väl en bra start på säsongen.

Någon som har förslag på lösning på vader som blir stela, spända och trötta vid löpning över 10 km? Kan även "vandra ner" i foten och jag får då en känsla av att foten somnar. Går över efter några minuters vila/stretch av vader och fot, och kan sen löpa vidare. Har haft detta problemet så länge jag kan minnas och stör mig inte nämnvärt men ska ni springa ett maraton. Stödstrumpor? Massage av IT-band? Något annat?

Någon som har förslag på lösning på vader som blir stela, spända och trötta vid löpning över 10 km? Kan även "vandra ner" i foten och jag får då en känsla av att foten somnar. Går över efter några minuters vila/stretch av vader och fot, och kan sen löpa vidare. Har haft detta problemet så länge jag kan minnas och stör mig inte nämnvärt men ska ni springa ett maraton. Stödstrumpor? Massage av IT-band? Något annat?
Här kommer en killgissning då det påminner om min egna åkomma. Får säkert mothugg nu. Neurologiskt, dvs det kommer från ryggen. Så kolla med en naprapat som är lite idrottsorienterad….

Jag har sprungit över 50 km på löpband under den senaste veckan sedan snö och is har lagt sig. Efter det sista 10 km passet fick jag ont i knät, och smärtan har varit påtaglig i ungefär en vecka utan att minska. Detta är det andra tillfället när mitt knä påverkas av löpbandsträning. Förra gången inträffade det när jag sprang en halvmara på bandet, kunde inte gå normalt på ett par veckor.

Min fråga till er är om ni också upplever knäproblem enbart vid löpbandsträning? Vilken lutning använder ni för att undvika detta?

Är otroligt stel och öm i dem rent generellt bara (när jag träffar en triggerpunkt är det helt sjukt vad ont det gör). Men verkligen öppen för idéer här!
IT bandet i sig har inte någon dokumenterad refererad smärta ned i vad. Muskeln under/medialt är vastus lateralis, en del av quadriceps (lårmuskeln) som heller inte har en dokumenterad refererad smärta ned i fot utan mer på utsidan av låret och ned mot knät.

Just domning är korrelerat till neurologi alt kärl som inte ger tillräckligt med syre och näring till just nerv. Viss muskelgivande symtom kan uppfattas lite domnande men då har man trots det full känsel.

Av det du beskriver så låter detta neurologiskt och mycket troligt att det kommer från stötarna i ryggen. Men det skulle också kunna vara perifiert också med någon form av nerventrapment

IT bandet i sig har inte någon dokumenterad refererad smärta ned i vad. Muskeln under/medialt är vastus lateralis, en del av quadriceps (lårmuskeln) som heller inte har en dokumenterad refererad smärta ned i fot utan mer på utsidan av låret och ned mot knät.

Just domning är korrelerat till neurologi alt kärl som inte ger tillräckligt med syre och näring till just nerv. Viss muskelgivande symtom kan uppfattas lite domnande men då har man trots det full känsel.

Av det du beskriver så låter detta neurologiskt och mycket troligt att det kommer från stötarna i ryggen. Men det skulle också kunna vara perifiert också med någon form av nerventrapment
Utöver att prata löpning och klockor på forumet, är det ju väldigt välkommet med dina kunskaper och insikter, som här!

Tummen upp för det!

(Egen igenkänning på det där med utsidan av låret och ned mot knät.)

Jag har sprungit över 50 km på löpband under den senaste veckan sedan snö och is har lagt sig. Efter det sista 10 km passet fick jag ont i knät, och smärtan har varit påtaglig i ungefär en vecka utan att minska. Detta är det andra tillfället när mitt knä påverkas av löpbandsträning. Förra gången inträffade det när jag sprang en halvmara på bandet, kunde inte gå normalt på ett par veckor.

Min fråga till er är om ni också upplever knäproblem enbart vid löpbandsträning? Vilken lutning använder ni för att undvika detta?
Har sprungit mycket på löpband senaste två åren. Och känslan på dem skiljer stort. På gymmet hemmavid har vi ett band som fjädrar mer. Och på gymmet vid jobbet är det band som är mer stumma. På de sistnämnda kan jag vare sig springa lika fort och länge som på det jag har närmre där jag bor. Kan också nämna att jag hade lite bekymmer, främst med hamstrings, men också knä (LT-bandet) som nämns i tråden i samband med att jag tränade in ny teknik på just löpband för ca två år sedan.

Mer styrketräning för rumpan och höfterna verkar ha gjort susen. Springer numera upp till 25 km på löpbandet hemma och kanske 18 på jobbet (men då behövs lite tid att återhämta). Får kanske ihop 30-40 km per vecka.

Kan nämna att jag använde sex månader för att jobba upp min teknik (MotionMetrix-test) med högre kadens och lite högre knän. Sedan tog det ytterligare sex månader att komma förbi bekymren jag nämnde. Och aldrig längre pass än 10k under denna period. Därefter har både fart och distans kunnat ökas på.

Hej,

Tack för tydlig förklaring.

Var det rehabövningar du gjorde på höft och rumpa, eller mer vanliga övningar som squats, utfallssteg etc? Gjorde du övningar för knä också?

Får jag fråga vad din kadens ligger på i snitt nu? Senast låg jag på 182 på 5min/km med 1,5 lutning och smärtan kom ändå.

Sista frågan, var det på Löplabbet du kunde få feedback med MotionMatrix?

Hej,

Tack för tydlig förklaring.

Var det rehabövningar du gjorde på höft och rumpa, eller mer vanliga övningar som squats, utfallssteg etc? Gjorde du övningar för knä också?

Får jag fråga vad din kadens ligger på i snitt nu? Senast låg jag på 182 på 5min/km med 1,5 lutning och smärtan kom ändå.

Sista frågan, var det på Löplabbet du kunde få feedback med MotionMatrix?
Inte rehab, i bemärkelsen fixa ngt som blivit fel, utan styrketräning för att undvika mer problem; marklyft, knäböj, utfall, mm. Inte ngt särskilt fokus på knä, utan mer på höftböjarmuskeln, rumpan i stort, rygg och core. (Tränar styrketräning ca 3 ggr per vecka, så det har mest handlat om att justera fokus på muskelgrupper).

Kadensen brukar landa på 174 i lägre fart och 180/180+ i högre fart. Hög fart är sub-4:00 för mig.

Var hos en enskild tränare med utrustning från/enligt MotionMetrix, men det var inte Löplabbet. Men enligt den modellen. Mitt mål var att dels förbättra teknik för att bli snabbare upp till ca halvmaraton, men framför allt för att finslipa tekniken att kunna spring Trail/fjäll längre distanser/tid.

Körde norska intervaller igår på löpbandet. Måste säga att det var det roligaste passet hittills på ett annars ganska tråkigt löpband. Rekommenderas!

Köpte ett par On Cloudmonster också. Rätt skön känsla, verkligen som på moln. Ovant i början.

Inte rehab, i bemärkelsen fixa ngt som blivit fel, utan styrketräning för att undvika mer problem; marklyft, knäböj, utfall, mm. Inte ngt särskilt fokus på knä, utan mer på höftböjarmuskeln, rumpan i stort, rygg och core. (Tränar styrketräning ca 3 ggr per vecka, så det har mest handlat om att justera fokus på muskelgrupper).
Fattar.

Kadensen brukar landa på 174 i lägre fart och 180/180+ i högre fart. Hög fart är sub-4:00 för mig.
Låter rimligt.

Var hos en enskild tränare med utrustning från/enligt MotionMetrix, men det var inte Löplabbet. Men enligt den modellen. Mitt mål var att dels förbättra teknik för att bli snabbare upp till ca halvmaraton, men framför allt för att finslipa tekniken att kunna spring Trail/fjäll längre distanser/tid.
Ambitiöst! Hoppas att du har, eller kommer att uppnå dina mål!!

Vad rekommenderar du för nästa steg här? Maraton om två månader och just nu somnar/stelnar både vader och fötter efter cirka 10 km. Kräver bara 2 minuter vila/stretch för att kunna fortsätta springa, ska sägas. Sen är dom hyfsat mjuka igen i åtminstone några km till. Jag stretchar ingenting ska erkännas... Kanske ska börja där, både vad gäller rygg och vader?

Vad rekommenderar du för nästa steg här? Maraton om två månader och just nu somnar/stelnar både vader och fötter efter cirka 10 km. Kräver bara 2 minuter vila/stretch för att kunna fortsätta springa, ska sägas. Sen är dom hyfsat mjuka igen i åtminstone några km till. Jag stretchar ingenting ska erkännas... Kanske ska börja där, både vad gäller rygg och vader?
Svårt att säga vad du ska göra utan att jag gjort en undersökning och analys av dig men spontant skulle vara intressant vad som händer med dina symtom om du styrketränar och muskeluthållighetstränar mage och rumpa och försöker springa med mindre svank (främst när du blir trött där efter 10 km)

Kutat på Kuta Beach. 32c och sjukt fuktigt håller snittfart låg och pulsen hög 😅
IMG_0397.jpeg
IMG_0179.jpeg

Svårt att säga vad du ska göra utan att jag gjort en undersökning och analys av dig men spontant skulle vara intressant vad som händer med dina symtom om du styrketränar och muskeluthållighetstränar mage och rumpa och försöker springa med mindre svank (främst när du blir trött där efter 10 km)

Tack! Har smalnat ner problemet till muskeln "soleus" nedan tror jag. Ska stretcha vaden, foam rolla så mycket som möjligt, och försöka köra lite mer styrka enligt dina tips ovan.

1705975626319.png

Någon som gjort ”avancerat test löpning” hos Aktivitus och vill berätta lite om det?
Jag har gjort det några gånger.
Det är väldigt bra för att få fram sina zoner och trösklar.
Vilket det tjatas om rätt mycket nu för tiden och bra om man ska träna lite mer seriöst.
Sedan så kan man göra Vo2 max test och det är väl mest för sin ego-boost om man är motionär.
Men kul att se förändring om man får köper deras träningsupplägg och återkommer efter typ 16 veckor.....

Senast jag var där var två dagar efter ett 6-timmarslopp och det blev inte några bra reultat så se till att vara fräsch.

Jag tänkte boka ett test i februari.

Mina tester från 2020 med 3 månader emellan och deras medskickade träningsupplägg. Ökade vo2 max från 59 till 64,8.

MAJ.
Skärmavbild 2024-01-23 kl. 17.39.19.png

AUGUSTI

Skärmavbild 2024-01-23 kl. 17.40.13.png

Senast ändrad:
Fått förhinder och missar GBG-varvet i år! Nån som behöver en startplats - PMa mig?
Vad finns det för andra roliga halvmaror, är det bara Cph?

Vilket det tjatas om rätt mycket nu för tiden och bra om man ska träna lite mer seriöst.
Sedan så kan man göra Vo2 max test och det är väl mest för sin ego-boost om man är motionär.
Men kul att se förändring om man får köper deras träningsupplägg och återkommer efter typ 16 veckor.....

Senast jag var där var två dagar efter ett 6-timmarslopp och det blev inte några bra reultat så se till att vara fräsch.

Mina tester från 2020 med 3 månader emellan och deras medskickade träningsupplägg. Ökade vo2 max från 59 till 64,8.

MAJ.

AUGUSTI

Spännande! Och kul att få sina resultat från träning på papper, att det faktiskt ger något. Ska dit imorgon! Vad gör man på testet?

Fått 30-årskris någon vecka i förväg. Skaffade mig en löpcoach i Victor Urquhart Smångs, rätt snabb: https://www.friidrottsstatistik.se/atswe.php?Gender=1&ID=446430

MAJ.

AUGUSTI

Önskar jag hade intresse för sånt där, jag hopplöst analog. All data min klocka loggar är mest kuriosa, enda jag använder är volym. Senaste två månadens volym brukar få avgöra vilken tid jag kommer sikta på inför ett lopp. Kalibrera mina måltidsestimat genom att vägga lite då och då :p Motivation för träning är sen att anmäla mig till lopp helt enkelt.

Tillbaka
Topp