• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Tar också gärna emot tips! Fråga, går du på klockans distans eller löpbandet? Känns ju som att ingen av dem är 100%ig… körde 8km idag och diffade säkert 400m
Löpbanded skulle man ju kunna tycka borde kunna vara exakt, borde inte vara jättesvårt att veta exakt hur många meter av banded som rullat.

Tar också gärna emot tips! Fråga, går du på klockans distans eller löpbandet? Känns ju som att ingen av dem är 100%ig… körde 8km idag och diffade säkert 400m
Det diffar väldigt mycket. Jag kör på bandets tid men känslan i kroppen, puls via pulsband och klockans fart vad gäller fart-ansträngning.
Tar det med en nypa salt och skulle aldrig lita på tex Sub 40 på milen på ett löpband.

Vad är favoritpasset på löpbandet?

Jag har inte riktigt kört in mig ännu på detta.
Men det är ju skönt när man kan köra på med lite fart och ändå känna att det är kontrollerat.
Men passet ovanför ska väl motsvara tusingar plus lite rusher.

Jag tar gärna emot tips på löpbandspass om någon sitter o lurar på detta.

Jag kör ofta 30x 45/15 à la Sindre Buraas och Spring Snyggt. 45 sekunder löpning, 15 sekunder vila. Under vilan höjer man 0,2 km/h. Börjar man i hyfsat snabb distansfart så brukar det bli jobbigt sista 10, framför allt sista 5. Roligt och ganska tungt pass som jag rekommenderar om ni inte testat! :)

Bilagor

• IMG_5285.jpeg
    IMG_5285.jpeg
    132.4 KB · Visningar: 8
Jag kör ofta 30x 45/15 à la Sindre Buraas och Spring Snyggt. 45 sekunder löpning, 15 sekunder vila. Under vilan höjer man 0,2 km/h. Börjar man i hyfsat snabb distansfart så brukar det bli jobbigt sista 10, framför allt sista 5. Roligt och ganska tungt pass som jag rekommenderar om ni inte testat! :)
Den får det bli nästa gång. Gäller att räkna på det lite bakifrån. En ökning med 3km/h alltså.
kslike

Den får det bli nästa gång. Gäller att räkna på det lite bakifrån. En ökning med 3km/h alltså.
kslike
Jo, man får börja där man vill sluta och räkna neråt 😅 men man kan springa ganska snabbt i slutet, och det kommer kännas långsamt i början. Jag tror ökningen blir 6km/h, eller 5,8. Så om du vill sluta på en jämn km så börja 0,2 upp, vill du exempelvis sluta på 19km/h så börjar du på 13,2 👍

Jo, man får börja där man vill sluta och räkna neråt 😅 men man kan springa ganska snabbt i slutet, och det kommer kännas långsamt i början. Jag tror ökningen blir 6km/h, eller 5,8. Så om du vill sluta på en jämn km så börja 0,2 upp, vill du exempelvis sluta på 19km/h så börjar du på 13,2 👍
Ja jävlar, så blir det ja..........
Har nog aldrig pressat gubbkroppen i 19km/h. Återkommer i morgon med resultat........

Löpband??? Det är ju nu det är kul att springa i skogen. Snön knarrar, -6 som biter lite i kinderna....sol som gnistrar i snön....det är knäpptyst......det är en magisk period ute nu. Toksnöar det som idag......kör man med skidglasögon för att slippa att det sticker i jacken........Visst, det är ju inte lika lätt att springa snabbt. Löpning för mig handlar i sista hand om kilometertider.......

Löpband??? Det är ju nu det är kul att springa i skogen. Snön knarrar, -6 som biter lite i kinderna....sol som gnistrar i snön....det är knäpptyst......det är en magisk period ute nu. Toksnöar det som idag......kör man med skidglasögon för att slippa att det sticker i jacken........Visst, det är ju inte lika lätt att springa snabbt. Löpning för mig handlar i sista hand om kilometertider.......
Instämmer i det mesta. Älskar skogen och brötighet. Minst ett långpass i veckan.
Men är också lite besatt av tider, PB och puls.
Tänkte köra lite seriöst inför 2024 och då är löpband bra när inte löparbanorna är i ordning.

Senast ändrad:
Ja, då har jag provat passet.
Det kändes bra men min kropp kan inte röra sig hur fort som helst 🤣
Körde 12.0- 18.0.
En besvikelse var att klockan bara visade 0.2 i anaerobisk ansträngning. Mitt förra pass 2.2.
IMG_7212.jpeg

Ja, då har jag provat passet.
Det kändes bra men min kropp kan inte röra sig hur fort som helst 🤣
Körde 12.0- 18.0.
En besvikelse var att klockan bara visade 0.2 i anaerobisk ansträngning. Mitt förra pass 2.2.
IMG_7212.jpeg

0,2 i anaerobisk ansträngning beror antagligen på att du inte sjönk så mycket i puls under vilan. Den delen av passet som räknas som anaerobisk är ju när pulsen är otillräcklig för tempot. Med så korta vilor och successivt långsam ökning av tempot hinner hjärtat ganska snabbt upp i korrekt frekvens när du åter börjar springa. Musklerna får då nästan konstant den syretillförsel de behöver och slipper jobba anaerobt.

0,2 i anaerobisk ansträngning beror antagligen på att du inte sjönk så mycket i puls under vilan. Den delen av passet som räknas som anaerobisk är ju när pulsen är otillräcklig för tempot. Med så korta vilor och successivt långsam ökning av tempot hinner hjärtat ganska snabbt upp i korrekt frekvens när du åter börjar springa. Musklerna får då nästan konstant den syretillförsel de behöver och slipper jobba anaerobt.
tack, man lär sig hela tiden.

Har efter ett "mellanår" där jag sprungit betydligt mindre än normalt p.g.a. nyfödd bebis (landar på omkring 200 mil mot "normala" 350-400) satt siktet på ett roligare 2024.
Inhandlat ett löpband till mitt hemmagym och väntar på en ny pulsklocka - överger Suunto efter 5 år tillsammans till förmån för Garmin så det känns nästan som en skilsmässa.

Avskyr egentligen löpband men det är ett nödvändigt ont för att få in kvalitén under vintern. Det ligger redan över en 1dm snö som inte kommer att försvinna i närtid.
Blir också mer fokus på backträning framöver. Insåg att det fasen var skitjobbigt att springa upp för berg under en semester på Gran Canaria häromveckan. :D

Senast ändrad:
Bra tips på "trail" skor?
Har ett par Asics Kayano Gel 30 nu som jag gillar men de har dåligt grepp och är inte så stabila, så tittar på ett par till skor som funkar bra vid sämre underlag både skog, stig, grusväg och snö.

Asics verkar inte ha några motsvarande skor med bättre sulor och vattentäta vad jag kan hitta så vilka andra märka bör jag titta på? Testsprang ett par Craft CTM Ultra Trail men de satt inte alls bra på min fot.

Har ett par Asics Kayano Gel 30 nu som jag gillar men de har dåligt grepp och är inte så stabila, så tittar på ett par till skor som funkar bra vid sämre underlag både skog, stig, grusväg och snö.

Asics verkar inte ha några motsvarande skor med bättre sulor och vattentäta vad jag kan hitta så vilka andra märka bör jag titta på? Testsprang ett par Craft CTM Ultra Trail men de satt inte alls bra på min fot.
Jag springer nu terräng i soucony endorfin Edge.
I mitt tycke en supersko med kolfiber. Men också rätt dyr.
Tänk efter en extra gång innan du köper vattentäta skor, det vatten som kommer in i dem rinner ju inte heller ut.

Alltså det rycker i mina ben...
I somras skadade jag framsida lår ordentligt och bestämde för att vila efter det inte släppte.
Sen blev jag riktigt sjuk, förkylning, feber, bihålerna, feber och sedan en sista släng med feber.
Fick pencillin tillslut och är nu på bättrningsvägen känns det som.
Men har inte tränat typ något sedan i somars, kommer bli en tuff comeback.

Trailskor är en djungel av olika skor. Det jag brukar tänka på är att
1. Trailskor blir blöta och leriga.
-Hur är då ovandelen? Är skon för bred och ovandelen för mjuk så kommer foten glida fram och tillbaka. Så välj en sko som sitter tight kring din fot
2. Vilket underlag är det mest troliga du springer.
-Lätt terräng kan det vara grymt med kolfiberskor och pebax men är det mjukare underlag kommer pebaxfoamet bli mer nackdel än fördel.
3. Distans.
-Ska du springa längre sträckor så är det fördel med mer dämpning

Det du beskriver är ju lite allroundtrail. Om du, som jag, har en smal fot kan jag varmt rekommendera Salomon s/lab ultra by François d’Haene vilket är en grym allroundsko. 4 mm mönster med bra grepp. Hög men smal dämpning med en variant av en nylonplatta som driver fram steget.

Jag springer nu terräng i soucony endorfin Edge.
I mitt tycke en supersko med kolfiber. Men också rätt dyr.
Tänk efter en extra gång innan du köper vattentäta skor, det vatten som kommer in i dem rinner ju inte heller ut.
Bra input inget måste med vattentäta, det kanske bara är en nackdel som du säger.
Trailskor är en djungel av olika skor. Det jag brukar tänka på är att
1. Trailskor blir blöta och leriga.
-Hur är då ovandelen? Är skon för bred och ovandelen för mjuk så kommer foten glida fram och tillbaka. Så välj en sko som sitter tight kring din fot
2. Vilket underlag är det mest troliga du springer.
-Lätt terräng kan det vara grymt med kolfiberskor och pebax men är det mjukare underlag kommer pebaxfoamet bli mer nackdel än fördel.
3. Distans.
-Ska du springa längre sträckor så är det fördel med mer dämpning

Det du beskriver är ju lite allroundtrail. Om du, som jag, har en smal fot kan jag varmt rekommendera Salomon s/lab ultra by François d’Haene vilket är en grym allroundsko. 4 mm mönster med bra grepp. Hög men smal dämpning med en variant av en nylonplatta som driver fram steget.
Jag springer varken särskilt långt eller särskilt snabbt, totalt ca 2mil / vecka och snittempo 5min/km där ett pass är 8-12km i skogen och ett pass är intervaller inomhus.
Så behöver antagligen ingen kolfiber eller superdyra trailskor.

Som @VanDusen är det snarare allroundtrail kanske, så framförallt är det ett bra grepp jag efterfrågar som jag saknar i mina Asics som annars funkar bra.

Ska kolla på Salomons s/lab och Saucony Endorphin :)
Hur är dessa i storlekarna jämfört med Asics som är väldigt små i storleken tex?

Bra input inget måste med vattentäta, det kanske bara är en nackdel som du säger.

Jag springer varken särskilt långt eller särskilt snabbt, totalt ca 2mil / vecka och snittempo 5min/km där ett pass är 8-12km i skogen och ett pass är intervaller inomhus.
Så behöver antagligen ingen kolfiber eller superdyra trailskor.

Som @VanDusen är det snarare allroundtrail kanske, så framförallt är det ett bra grepp jag efterfrågar som jag saknar i mina Asics som annars funkar bra.

Ska kolla på Salomons s/lab och Saucony Endorphin :)
Hur är dessa i storlekarna jämfört med Asics som är väldigt små i storleken tex?
Just dessa Salomon är true to size skulle jag säga. Men om du inte springer allt för långt och du vill ha en billigare sko så skulle jag rekommendera salomons genesis. Den är riktigt skön! Lite lägre dämpning men ändå lite mjukare mellansula samt fortfarande en smidig sko

Tillbaka
Topp