• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Richie

Audemars
2-Faktor
Ingen som behöver en klocka till löpningen? har en Fitbit Surge till salu då jag blivit mer sugen på en Apple Watch!
PM vid intresse :)
 

BCKSTRM

Rolex
Sprang till jobbet för första gången idag. Sjukt nöjd :)
image.jpg
 

Enellios

Cartier
Samma problem här. Gick till ortopedtekniker och lät gjuta upp sulor. Detta i combo med ändrat löpsteg var räddningen för mina benhinnor. Känner av dem fortfarande men så länge jag varierar underlaget så går det bra.
Gissar att jag också skulle behöva göra detta. Har på senare tid fått riktigt ont både under och efter löppass samt PW.
Kommer du ihåg vad besök hos ortopedtekniker och gjutning av sulor gick på?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ngn som har tips på slalombacketräning. Är på semester i Hemavan.
Blir ett eller max två pass. Kommer ju inte orka fullt hela vägen upp.
Skall man köra typ 20s upp o 10s vila. Eller?
 

SSL

Audemars
Var ute och sprang igår men runkeeper missade 1 km. På kartan har löpsträckan dragits delvis över vatten bla. Tänkte kolla om det finns andra alternativ än runkeeper som funkar?
 

falten

Cartier
Monterade på antireflektions film på min garmin, hittills mkt nöjd, tar bort mkt av smutsen som lätt klibbar på displayen och jobbiga reflektioner. rekommenderas! La även ut en liten film på jämförelsen:

 

carlanton

Audemars
Var ute och sprang igår men runkeeper missade 1 km. På kartan har löpsträckan dragits delvis över vatten bla. Tänkte kolla om det finns andra alternativ än runkeeper som funkar?

Sprang du i stan? Ibland stör höga hus eller klippväggar. Har själv varit med om att GPSen diffat flera kilometer i raviner.
 

SSL

Audemars
Sprang du i stan? Ibland stör höga hus eller klippväggar. Har själv varit med om att GPSen diffat flera kilometer i raviner.

Nä runt sjöar. Var dock inget fel på den. Jag som missförstod sträckan :rolleyes::p

Edit: Köpt en Belkin-ficka att ha runt armen. Så snart är jag en i gänget. Bara tights kvar.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Körde första seriösa löppasset på drygt två nu på morgonen. 5.07 km på 29min, känns godkänt med tanke på det långa uppehållet jag haft. Har senaste två åren enbart kört gym 3-4 gånger i veckan men vill nu få in konditionen också.

Min fråga till er mer erfarna är hur långtid ni tror det tar innan jag klarar milen under timmen? Svår fråga att besvara förstår jag men mellan tummen och pekfingret?

Tanken är att jag ska köra löpning 2-3 gånger i veckan och gym 3-4 gånger i veckan. Tillkommer promenad med hunden och sambon också.
 

Oew

Rolex
Körde första seriösa löppasset på drygt två nu på morgonen. 5.07 km på 29min, känns godkänt med tanke på det långa uppehållet jag haft. Har senaste två åren enbart kört gym 3-4 gånger i veckan men vill nu få in konditionen också.

Min fråga till er mer erfarna är hur långtid ni tror det tar innan jag klarar milen under timmen? Svår fråga att besvara förstår jag men mellan tummen och pekfingret?

Tanken är att jag ska köra löpning 2-3 gånger i veckan och gym 3-4 gånger i veckan. Tillkommer promenad med hunden och sambon också.
Skulle säga att du kan det inom ett par veckor, i varje fall inom en månad. Verkar som att du är rätt vältränad redan och det går rätt fort i början!
 

Rey

Rolex
Körde första seriösa löppasset på drygt två nu på morgonen. 5.07 km på 29min, känns godkänt med tanke på det långa uppehållet jag haft. Har senaste två åren enbart kört gym 3-4 gånger i veckan men vill nu få in konditionen också.

Min fråga till er mer erfarna är hur långtid ni tror det tar innan jag klarar milen under timmen? Svår fråga att besvara förstår jag men mellan tummen och pekfingret?

Tanken är att jag ska köra löpning 2-3 gånger i veckan och gym 3-4 gånger i veckan. Tillkommer promenad med hunden och sambon också.

Milen under timmen borde gå rätt fort, beror lite på ambitionsnivån såklart. Det som tog tid för mig när jag började springa igen förra året var att benen inte riktigt orkade med, sprang nog min första 5km på ca den tiden (30min) och någon månad eller två senare var jag uppe i nån mil på ungefär det tempot. Nu ett år senare så sprang jag 5km på 20 minuter i måndags och milen på 44 minuter så det händer mycket på ett år :) kör dock mest långdistans kring 15km i lite lugnare tempo så man kan säkert komma upp i bättre tider på korta distanser om man lägger fokus på det. Ett tips är att anmäla dig till något lopp så får du eld i baken, jag anmälde mig till Halv-Ironman i Jönköping så väl som klassikern och det hjälpte mig rejält under vinterhalvåret med motiviationen i alla fall ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Körde första seriösa löppasset på drygt två nu på morgonen. 5.07 km på 29min, känns godkänt med tanke på det långa uppehållet jag haft. Har senaste två åren enbart kört gym 3-4 gånger i veckan men vill nu få in konditionen också.

Min fråga till er mer erfarna är hur långtid ni tror det tar innan jag klarar milen under timmen? Svår fråga att besvara förstår jag men mellan tummen och pekfingret?

Tanken är att jag ska köra löpning 2-3 gånger i veckan och gym 3-4 gånger i veckan. Tillkommer promenad med hunden och sambon också.
Omöjligt att svara på utan att veta din ålder, vikt, se ditt löpsteg, osv.. Men jag är rätt att du klarar det fysiskt redan nu, jag haltar runt milen ett par gånger i veckan med min trasiga höft på 45min. Börja med att över huvud taget springa regelbundet, sen prova att springa 10km och se hur lång tid det tar.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Tack för svaren! Jag är 23 år gammal, 195 cm lång och väger 85-88kg pendlar väldigt mycket. Orienterade när jag var 10-14 men inte löpt på några år som sagt.

Hur ska man lägga upp träningen? Sikta på att minska tiden på 5km för att successivt öka distansen eller bara strunta i tiden och köra 10km även om man får gå en bit?
 

Rey

Rolex
Tack för svaren! Jag är 23 år gammal, 195 cm lång och väger 85-88kg pendlar väldigt mycket. Orienterade när jag var 10-14 men inte löpt på några år som sagt.

Hur ska man lägga upp träningen? Sikta på att minska tiden på 5km för att successivt öka distansen eller bara strunta i tiden och köra 10km även om man får gå en bit?

Beror på dina mål, är ditt mål att springa en mil så försök springa en mil, är ditt mål att bli snabb på 5km så ligg kvar där :) till en början i alla fall! Sen är det ju kul med olika sorts löparpass men det viktigaste är att man tar sig ut, då går det snabbt framåt :)
 

Oew

Rolex
Helt värdelösa medaljer från Midnattsloppet... Nån som vet var man kan smälta ner medaljen och göra om till DIF?
image.jpeg
 

Songer

Omega
Körde första seriösa löppasset på drygt två nu på morgonen. 5.07 km på 29min, känns godkänt med tanke på det långa uppehållet jag haft. Har senaste två åren enbart kört gym 3-4 gånger i veckan men vill nu få in konditionen också.

Min fråga till er mer erfarna är hur långtid ni tror det tar innan jag klarar milen under timmen? Svår fråga att besvara förstår jag men mellan tummen och pekfingret?

Tanken är att jag ska köra löpning 2-3 gånger i veckan och gym 3-4 gånger i veckan. Tillkommer promenad med hunden och sambon också.

Kul att du har kommit igång, löpning är väldigt härligt framförallt när man har fått lite flås och kan njuta.
Mitt tips till dig är att du bör känna efter hur kroppen och då framförallt benen mår.
Har du ont i benen, knäna etc tvinga dig inte till långdistans. Men om det känns bra = Go for it!
På 5 veckor brukar man säga med 3 pass per vecka att man kommit upp till sin första platå, dvs din "grundkondition" inom löpning, här är det väldigt olika hur den ser ut.
Att springa milen på 45min är enkelt för vissa utan mycket träning, för vissa är det ouppnåeligt, alla är vi olika.
Lycka till!
 
Topp