• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Idag blev det lite längre trösklar, 5 * 6 minuter.
Kändes rätt hyfsat, man ser dock att pulsen går högre och högre för respektive tröskel.
Känner tyvärr lite i mitt knä nu efteråt, gammal skada, är det någon vet någon bra idrottsläkare i Göteborg får ni gärna tipsa.
Screenshot_2025-01-04-20-26-22-17_52452f1d6bfd18faab3fb63bff4cd7a9.jpg

Kändes rätt hyfsat, man ser dock att pulsen går högre och högre för respektive tröskel.
Känner tyvärr lite i mitt knä nu efteråt, gammal skada, är det någon vet någon bra idrottsläkare i Göteborg får ni gärna tipsa.
Tror inte de har läkare men jag har fått väldigt bra hjälp av fysioterapeuterna på Idrottsrehab ullevi för mina löp-relaterade besvär. Sambon och svågern likaså. Kan varmt rekommenderas!

Mitt Garmin HRM-Dual pulsband slutade fungera häromveckan och jag backup använt pulsmätaren på min Forerunner 55. Funkar utmärkt på löpbandet, men utomhus funkar det katastrofalt dåligt. Tar inte lång tid innan pulsen hakar upp sig med löpkadensen och hoppar upp i 180-190 under en lugn joggingrunda. Finns det något sätt att få någorlunda rätt puls på klockan, eller bör man skicka in den på garantiärende?

Segt med gamla skador som inte vill ge med sig, hoppas du lyckas få ordning på det snabbt! Ser väl inte ut att vara så jättestor skillnad i puls på de tre sista eller hur mycket skiljer det?

Första vintern jag springer med broddar.. känns lite annorlunda i vaderna och framsida höft. Tillfällighet eller någon som har input?

Har kört några pass i väldigt lugnt tempo och behaglig distans dvs inga konstigheter där.

Första vintern jag springer med broddar.. känns lite annorlunda i vaderna och framsida höft. Tillfällighet eller någon som har input?
För mig var det lite som att springa i kolfibersko för första gången. Tekniken blev konstig och jag började anstränga vaden istället för låren. Egentligen en vanesak

Nån som har kul tips på intervaller man kan köra på löpband så här års? Detta är ju den minst upplyftande årstiden för utomhuslöpning så något måste man göra.

Snittet är 2 slag högre mellan 3 och 4 samt 3 slag högre mellan 4 och 5.
Ok. Det är ju lite skillnad, men snittet går ju ofta upp lite på de senare eftersom man ofta startar lite högre och snabbare kommer upp i puls då. Hur mycket skiljer maxpulsen mellan de tre? Sen ska man inte stirra sig blind på puls heller när man kör tröskel då den kan påverkas av många olika faktorer.

Nån som har kul tips på intervaller man kan köra på löpband så här års? Detta är ju den minst upplyftande årstiden för utomhuslöpning så något måste man göra.
45-15 är ett klassiskt löpbandspass. Annars är det väl egentligen inte så stor skillnad på det man kör på band jämfört med det man kör annars. Mest betydligt tråkigare att köra på band så man kan behöva lägga in lite mer variation i passen för att det ska hända saker.

Jag körde en variant på 45/15 igår som var riktigt bra. Först en uppvärmning, sen 3x 10st intervaller med 45sek löpning och 15sek vila. Två minuter ståvila mellan. Jag började varje set på 13,5 km/h och höjde med 0,5 per intervall så sista i varje set blev 18km/h. 1% lutning. Riktigt bra och hårt pass, men det går ju att köra lite lugnare och jämnare med mindre höjningar också.

Det klassiska är ju att köra 30 intervaller rakt av, då brukar jag börja lite lägre och höja med 0,2 per intervall. Exempelvis från 12,2-18.

Ett tips är att progamera in passet på klockan i förväg. 😊
IMG_4537.jpeg

Jag körde en variant på 45/15 igår som var riktigt bra. Först en uppvärmning, sen 3x 10st intervaller med 45sek löpning och 15sek vila. Två minuter ståvila mellan. Jag började varje set på 13,5 km/h och höjde med 0,5 per intervall så sista i varje set blev 18km/h. 1% lutning. Riktigt bra och hårt pass, men det går ju att köra lite lugnare och jämnare med mindre höjningar också.

Det klassiska är ju att köra 30 intervaller rakt av, då brukar jag börja lite lägre och höja med 0,2 per intervall. Exempelvis från 12,2-18.

Ett tips är att progamera in passet på klockan i förväg. 😊
IMG_4537.jpeg
Tack! Grymt förslag som måste testas. Har kört en del 45/15 men inte att trappa upp på detta sätt.

• Like
Reactions: R0B
Året har inte börjat bra. Häromdagen åkte jag till akuten pga väldigt hög vilopuls och det visade sig att jag drabbats av förmaksfladder. Låg uppkopplad på en brits med 150 bpm och tänkte att nu är det nog slut med löpningen, eller i alla fall ultradistanser. Med medicin är nu pulsen hyfsat normal igen och väntar på ev. elkonvertering, dvs man ger hjärtat en stöt för att återställa. Är det nån här som har erfarenhet av hjärtfladder eller flimmer? Hur ser prognosen ut? Har ni kunnat återgå till er normala löpträningen igen?

Året har inte börjat bra. Häromdagen åkte jag till akuten pga väldigt hög vilopuls och det visade sig att jag drabbats av förmaksfladder. Låg uppkopplad på en brits med 150 bpm och tänkte att nu är det nog slut med löpningen, eller i alla fall ultradistanser. Med medicin är nu pulsen hyfsat normal igen och väntar på ev. elkonvertering, dvs man ger hjärtat en stöt för att återställa. Är det nån här som har erfarenhet av hjärtfladder eller flimmer? Hur ser prognosen ut? Har ni kunnat återgå till er normala löpträningen igen?
Shit va läskigt. Vad säger dom, har löpningen påverkat?

Krya på dig!

Precis insett att jag ska på bröllop i Skåne helgen det är Stockholm Marathon… om någon vill köpa en startplats till rabatterat pris - let me know.

Lopp-premiär idag för 2025.
stadion maraton där jag körde halvmara-distans.
Ganska skoj lopp, man springer fram och tillbaka på en cykelbana bakom stadion.
14 vändor för HM.
Vädret var knepigt och underlagen mycket moddigt. Som tur var hade jag mina icebugs.
Bra fäste men det är som att springa i träskor.
Ganska skönt att man springer med maraton- och 10km folk, så placering behöver man inte hålla koll på, eller stressa efter.
IMG_5083.jpeg
IMG_5094.jpeg

IMG_5096.jpeg

14 vändor för HM.
Vädret var knepigt och underlagen mycket moddigt. Som tur var hade jag mina icebugs.
Ganska skönt att man springer med maraton- och 10km folk, så placering behöver man inte hålla koll på, eller stressa efter.
IMG_5083.jpeg
IMG_5094.jpeg

IMG_5096.jpeg
Fy f-n för att springa ett maraton (eller halvmara) på det underlaget. Imponerande!

14 vändor för HM.
IMG_5083.jpeg
IMG_5094.jpeg

IMG_5096.jpeg
Snyggt. Jag var anmäld till helmaran men när jag såg underlaget imorse struntade jag i det och körde långpass själv. Synd att jag inte kollade startlistan, hade kunnat kört halvmaran också.

Blev tipsad här för nått år sen om ett brittiskt märke med löparkläder men kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var. På jakt efter ett par bra kombinerade löpning och badshorts och minns att de hade det. Någon som har någon idé?

Säsongspremiären avklarad idag med 15 varv inomhus i Sollentuna. Blev ett par tiondelar över 8.50 efter passeringar på 2.56,0 på 1000 och 5.52,7 på 2000. Fick köra själv från 2000 och höll ihop det upp till 2400 (precis under 70 på den fyrahundringen) men det var riktigt tungt sista 600 (framförallt mellan 2400-2800). Ganska nöjd ändå och ett bra första lopp, där känslan nu efteråt är att det borde finnas en hel del mer att hämta med ett par lopp till och lite fler tuffa träningspass i hög fart.

Säsongspremiären avklarad idag med 15 varv inomhus i Sollentuna. Blev ett par tiondelar över 8.50 efter passeringar på 2.56,0 på 1000 och 5.52,7 på 2000. Fick köra själv från 2000 och höll ihop det upp till 2400 (precis under 70 på den fyrahundringen) men det var riktigt tungt sista 600 (framförallt mellan 2400-2800). Ganska nöjd ändå och ett bra första lopp, där känslan nu efteråt är att det borde finnas en hel del mer att hämta med ett par lopp till och lite fler tuffa träningspass i hög fart.
Otroligt vasst! 💪

Tillbaka
Topp