• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

För att lägga till någon kommentar om optisk pulsmätning, så funkar de hyfsat enbart vid träning av sorten steady state och utan att handleden och armen är involverad. Har använt olika Garmin-versioner ett tag nu har alltid pulsband vid träning. Ett problem med optiska sensorer är att de mäter flödet i blodet snarare än pulsen (men flödet styrs ju av pulsen). Och beroende på aktivitet och temperatur och individ så varierar detta från den faktiska pulsen. Åker till exempel lite utförsåkning i dagarna och har roat mig med att logga såväl med optisk sensor (handleden) som utan. Den optiska sensorn missar helt pulstopparna som kommer när man står på, vilket till exempel gör att jag från min Garmin (Fenix 5) inte får någon så kallad träningseffekt alls vid utförsåkning. Nåja, 0,1-0,2. Provade pulsbandet igår. Fick med pulstopparna och också en träningseffekt på 1,5. Vilket annorlunda uttryckt innebär ingen alls i båda fallen... likväl är jag lite trött i låren idag.

Har dock fått riktig träning på kvällarna då det har bjudits på längdåkning. Det ger banne mig puls. Mötte en löpare för övrigt igår, för att hålla mig on topic.

Jag kör fortfarande den första Forerunner 235, (deras första med optisk pulsmätning) och den har alltid funkat skitbra och konsekvent i alla temperaturer och väder. Är löpning det enda man tränar eller iaf bryr sig om att faktiskt mäta är ju priset på 1999,- (just nu på XXL) så kallat ”fett värt”.

Om man inte är Johan Olsson o OS-laddar 100 mil från familjen i 3 månader, hur gör man när övriga i huset är sjuka som fan? Frun har 39,5 o däckad. Vågar ni er i ett sånt läge på ett tungt pass och håller er på 3m avstånd där hemma? Kör ni lätta pass el går till kyrkan?

Om man inte är Johan Olsson o OS-laddar 100 mil från familjen i 3 månader, hur gör man när övriga i huset är sjuka som fan? Frun har 39,5 o däckad. Vågar ni er i ett sånt läge på ett tungt pass och håller er på 3m avstånd där hemma? Kör ni lätta pass el går till kyrkan?
Bor några nätter hos älskarinnan....nej men det är ett helsike det där. Jag försöker att vara mycket noga med handhygien och allt sådant samt hålla visst avstånd (när det är möjligt) samt äta bra och mycket frukt/grönt och mycket vatten :)

Har samma fundering. Testade du? :)

Har samma fundering. Testade du? :)
Jag ligger lågt. Frun i trolig influensa. Jag hämtar o lämnar barnen på skolan. Jag har låst in frun på övervåningen o bär mat o grejer dit. :)

En light-olsson?

Jag ligger även lågt med träningen. Ska på 40-årsfest på lördag. Jävla sportfånar. 08:00 börjar vi med en mil löpning. Sen är det klättring 2h. Som tur är är min högertumme trasig så jag blir åskådare på klättringen medan jag eftersvettas.

Lika bra att spara sig till helgen alltså. Oklart vilket tempo som kommer hållas.

Jag ligger lågt. Frun i trolig influensa. Jag hämtar o lämnar barnen på skolan. Jag har låst in frun på övervåningen o bär mat o grejer dit. :)

En light-olsson?

Jag ligger även lågt med träningen. Ska på 40-årsfest på lördag. Jävla sportfånar. 08:00 börjar vi med en mil löpning. Sen är det klättring 2h. Som tur är är min högertumme trasig så jag blir åskådare på klättringen medan jag eftersvettas.

Lika bra att spara sig till helgen alltså. Oklart vilket tempo som kommer hållas.

Låter klokt. Jag är notoriskt osmart så det blir nog en soft 5-6k jogg i dag trots att jag hängt med en 39-gradig treåring i två dygn. Jag fattar det här med ”lyssna på din kropp” men samtidigt har min träningsfilosofi alltid varit att min kropp är dum i huvet och ska hålla käften och ha stryk, så det är liksom svårt.

För att hedra Bannister körde jag en mile time trial i veckan. Det var mitt första försök på distansen och kan säga att det var bland det värsta jag gjort, borträknat mitt enda försök på 800m. Kom in på 4:47 iallafall vilket jag är nöjd med. Har tänkt ta några veckor och fokusera på fart och förhoppningsvis springa 4:3x om ca 6v.
Nån annan som vågar sig på utmaningen??

För att hedra Bannister körde jag en mile time trial i veckan. Det var mitt första försök på distansen och kan säga att det var bland det värsta jag gjort, borträknat mitt enda försök på 800m. Kom in på 4:47 iallafall vilket jag är nöjd med. Har tänkt ta några veckor och fokusera på fart och förhoppningsvis springa 4:3x om ca 6v.
Nån annan som vågar sig på utmaningen??
Nej tack. Tveksam till om mina ben ens kan röra sig i den takt som krävs för att matcha dina 4:47. Kanske över 100 meter... Min löpning är väsentligt mer mellanmjölk. Fast igår kändes det ganska bra på löpbandet. Värmde upp med ökning till 12,5 km/h. Ökade sedan lutningen stegvis till 6%. Låg där ett par, tre km. Sänkte sedan lutningen till 4% och ökade farten till 13,5 km/h, vilket gav mig upplevelsen av att springa på flacken. För att inte tala om känslan av att minska till 2 respektive 0% och hålla 14-15 km/h. Det ger mig en upplevelse av att vara snabb. Kanske att jag kan fixa 3:30-takt en km, men då ska det vara en riktigt bra dag.

Tar tips, om jag ens ska tänka tanken att fixa Bannisters distans under 6 minuter...

Jo, man kan fan bli tokig på GPS-signalen på min ibland. Särskilt när det är -15C ute o man bara vill komma igång med passet. Tar ibland flera minuter haha! Kanske värt att uppgradera ändå i sinom tid.
Tipset: Lägg ut klockan några minuter innan du ska börja springa. Då är den synkad och klar när du är redo!

Senast vi hade influensa hemma sov jag på soffan några dagar. Inte helt optimalt men höll mig frisk. Kan vara bra att nån i familjen är frisk.

Nej tack. Tveksam till om mina ben ens kan röra sig i den takt som krävs för att matcha dina 4:47. Kanske över 100 meter... Min löpning är väsentligt mer mellanmjölk. Fast igår kändes det ganska bra på löpbandet. Värmde upp med ökning till 12,5 km/h. Ökade sedan lutningen stegvis till 6%. Låg där ett par, tre km. Sänkte sedan lutningen till 4% och ökade farten till 13,5 km/h, vilket gav mig upplevelsen av att springa på flacken. För att inte tala om känslan av att minska till 2 respektive 0% och hålla 14-15 km/h. Det ger mig en upplevelse av att vara snabb. Kanske att jag kan fixa 3:30-takt en km, men då ska det vara en riktigt bra dag.

Tar tips, om jag ens ska tänka tanken att fixa Bannisters distans under 6 minuter...
Handlar mycket om vana, testa köra typ 6-8x400 och skruva upp löpbandet till 3:30 fart. Sen börjar du förlänga distansen lite och kör något pass med lite längre intervaller eller kanske en stege. Tex 800,600,400,400,200,200.
Mycket av löpning handlar bara om att kunna känns sig relativt bekväm i farten, och då krävs det en del löpning i den farten.

Började kuta i höstas och startade på ca 2km. Nu är jag uppe på 9-10km som längst. Varierar underlag och tempo. Är jag pigg kör jag 2ggr/v. Tempo 5:20-5:58 beroende på längd.

Om jag vill primärt hålla mig skadefri, hur skulle ni tänka kring löpmängd/annan konditionsträning (har nyss skaffat egen roddmaskin)/gym? Jag har ett första mål att köra Midnattsloppet i år. Startgrupp 55-60 (jag hoppas på <55).

Ska jag fortsätta 2ggr/v i varierande tempo? Lägga in något mer? Jag har Tidsbrist med småbarn... men kan säkert gå att fila in något mer..

Började kuta i höstas och startade på ca 2km. Nu är jag uppe på 9-10km som längst. Varierar underlag och tempo. Är jag pigg kör jag 2ggr/v. Tempo 5:20-5:58 beroende på längd.

Om jag vill primärt hålla mig skadefri, hur skulle ni tänka kring löpmängd/annan konditionsträning (har nyss skaffat egen roddmaskin)/gym? Jag har ett första mål att köra Midnattsloppet i år. Startgrupp 55-60 (jag hoppas på <55).

Ska jag fortsätta 2ggr/v i varierande tempo? Lägga in något mer? Jag har Tidsbrist med småbarn... men kan säkert gå att fila in något mer..
Rodd är grymt, har själv kört det mycket under vintern när jag inte kunnat springa lika mycket. Annars är mängden a och o. Får du in ett 3e pass eller till och med ett fjärde så kommer du förbättras snabbt. Det behöver inte gå snabbt, utan bättre att köra långsamt så du orkar med ett pass dagen efter. Om du vill ha tips på lite bra roddpass är det bara att hojta till.

Om du springer 20 km per vecka nu kan du ju sätta upp ett nytt mål på 30 km per vecka och sakta men säkert börja närma dig det. Att variera med andra sporter är kanon. Bra jobbat so far!

För ett år sedan fick jag blodsmak i munnen av att gå upp ur sängen. Fruktansvärt dålig kondis. Sportat innan jag fick kids sedan rakt ner i avgrunden med ett klimax förra året. Träningsverk i 4dagar av att spela bowling. Det var fan droppen.

Aldrig egentligen kutat men känns kul att testa nåt nytt.

Inga ursäkter. Nu ska jag orka mer. I vår sommar blir det löpning i kombo med cykelträning för kidsen.

Redan nu är jag piggare!

För ett år sedan fick jag blodsmak i munnen av att gå upp ur sängen. Fruktansvärt dålig kondis. Sportat innan jag fick kids sedan rakt ner i avgrunden med ett klimax förra året. Träningsverk i 4dagar av att spela bowling. Det var fan droppen.

Aldrig egentligen kutat men känns kul att testa nåt nytt.

Inga ursäkter. Nu ska jag orka mer. I vår sommar blir det löpning i kombo med cykelträning för kidsen.

Redan nu är jag piggare!
Känner igen mig mycket i det. Tränade massor som yngre men allt försvann med jobbet och barn.

Började också sent i höstas och har som mål Lidingöloppet 30 km i september :)

Rodd är grymt, har själv kört det mycket under vintern när jag inte kunnat springa lika mycket. Annars är mängden a och o. Får du in ett 3e pass eller till och med ett fjärde så kommer du förbättras snabbt. Det behöver inte gå snabbt, utan bättre att köra långsamt så du orkar med ett pass dagen efter. Om du vill ha tips på lite bra roddpass är det bara att hojta till.
Är det inte bara att ro? :D

Klurade på att köra löpning o dagen efter rodd. Vila en dag. Sen köra på utifrån vad hälsa o tid medger.

Hit me with roddpass!

Klurade på att köra löpning o dagen efter rodd. Vila en dag. Sen köra på utifrån vad hälsa o tid medger.

Hit me with roddpass!

Citerar Jonas Colting ”Den enda vilan vi behöver är den från att sitta still” ;)

Skämt o sido, vet att det är tufft om man har familj! Kroppen brukar vara ganska bra på att berätta vad som är ok! Öka belastningen sakta över tid så kommer du utvecklas fint! Var inte rädd för löpning flera gånger i veckan såvida du inte får smärtor som känns konstiga. Det blir bara roligare och roligare ju mer man känner sig i form!

Vad jag själv har upplevt så är det viktigaste om än kanske klyschigt att starta långsamt och både vänja kroppen och bygga upp musklerna för att springa ofta och ev. långt.

Nu springer jag ca 4-5 pass i veckan a 5-10km och har inga problem med återhämtning osv. Men så fort jag känner att träningsvärken inte vill lägga sig så får man pausa. Så lyssna på kroppen och testa.

Hit me with roddpass!

Haha självklart inte! Rekommenderar att du ställer in maskinen på 3-5 i början, många börjar med 10 men har inte bra form. Finns många bra instruktionsvideos på youtube där de går igenom teknik. Det viktigaste att tänka på är att du ska pressa, inte dra om du förstår jag menar.
Inget problem att köra dagen efter löpning.
Här är en av mina favoriter:
5 min uppvärmning
5x30s ökande med 30s lugn vila
Huvudset:
5 min stadigt tempo med 20 tag/min
6 min lite hårdare med 22 tag
4 min hårt med 24 tag
3 min aktiv vila
4 min stadigt med 22 tag
5 min hårdare med 24 tag
3 min hårt med 26 tag
3 min vila
3 min stadigt med 24 tag
4 min hårdare med 26 tag
2 min hårt med 28 tag
3 min vila
2 min stadigt med 26
3 min hårdare med 28
1 min hårt med 30
5 min lugnt.

Annars kan man också göra sånt som 5 min hårt/5 min lugnt i ca 30-40 min.

Lidingöloppet låter som en tuff utmaning! Bara att köra på hela vägen... o vidare mot Kalmar o Ironman 2020!
Hehe det är onekligen en tuff utmaning och något som hela tiden sporrar :) haha ja IM hade ju varit något tyvärr kräver det alltför mycket tid i form av träning för att jag ska kunna hinna med det. En klassiker är något som jag gärna skulle göra dock men har lite svårt för vasaloppet då det är så jäkla långt och tidigt på morgonen samt skidor osv osv osv :D

Haha självklart inte! Rekommenderar att du ställer in maskinen på 3-5 i början, många börjar med 10 men har inte bra form. Finns många bra instruktionsvideos på youtube där de går igenom teknik. Det viktigaste att tänka på är att du ska pressa, inte dra om du förstår jag menar.
Inget problem att köra dagen efter löpning.
Här är en av mina favoriter:
5 min uppvärmning
5x30s ökande med 30s lugn vila
Huvudset:
5 min stadigt tempo med 20 tag/min
6 min lite hårdare med 22 tag
4 min hårt med 24 tag
3 min aktiv vila
4 min stadigt med 22 tag
5 min hårdare med 24 tag
3 min hårt med 26 tag
3 min vila
3 min stadigt med 24 tag
4 min hårdare med 26 tag
2 min hårt med 28 tag
3 min vila
2 min stadigt med 26
3 min hårdare med 28
1 min hårt med 30
5 min lugnt.

Annars kan man också göra sånt som 5 min hårt/5 min lugnt i ca 30-40 min.
Fyfan!

/ säljer roddmaskinen

Tillbaka
Topp