• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Är med inne på att skaffa ett par icebug då jag måste hålla i träningen ordentligt över vintern om jag ska ha en chans att klara mitt mål Lidingöloppet 2018 :) köpte dock precis nya vanliga löparskor och en pulsklocka så träningskontot är lite magert :) får satsa på det i januari och hoppas på bra väderlek även om jag älskar snö!
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Är med inne på att skaffa ett par icebug då jag måste hålla i träningen ordentligt över vintern om jag ska ha en chans att klara mitt mål Lidingöloppet 2018 :) köpte dock precis nya vanliga löparskor och en pulsklocka så träningskontot är lite magert :) får satsa på det i januari och hoppas på bra väderlek även om jag älskar snö!
Jag kör med broddar från Löplabbet, billigt och bra och dessutom slipper jag prova ut ett nytt par skor till mitt pronerande löpsteg. Funkar över förväntan!
 

Rey

Rolex
Är med inne på att skaffa ett par icebug då jag måste hålla i träningen ordentligt över vintern om jag ska ha en chans att klara mitt mål Lidingöloppet 2018 :) köpte dock precis nya vanliga löparskor och en pulsklocka så träningskontot är lite magert :) får satsa på det i januari och hoppas på bra väderlek även om jag älskar snö!

Jag kör också med broddar! Funkar hur bra som helst och sjukt billigt att införskaffa! :) körde 21km i halkigt Östersund i lördags och det var inga som helst problem :)
 
Jag kör också med broddar! Funkar hur bra som helst och sjukt billigt att införskaffa! :) körde 21km i halkigt Östersund i lördags och det var inga som helst problem :)
Jag kör med broddar från Löplabbet, billigt och bra och dessutom slipper jag prova ut ett nytt par skor till mitt pronerande löpsteg. Funkar över förväntan!
Får kolla upp detta, kan ju vara en smidig lösning!
 

zeke_varg

Omega
Finns icebug för ca 1000spänn via nätet om det är intressant. Såg att löplabbet hade för 1800 men som sagt, då gäller det som vanligt att veta vad man ska ha.. jag fick skicka tillbaka en första vända och tid är också pengar. :)

Kul om broddarna funkar! Ens vanliga pjuck är ju att föredra om löpningen inte hämmas av något!
 

TKVF

Panerai
Är på jakt efter en ny Garmin och har lust på en Fenix 5x men så hittade jag en Fenix 3hr till nästan halva priset jämfört med 5x ifrån butik. Så jag bollar fram och tillbaka om det är värt 2700 extra för en 5x!? Yes integrerad karta, safir etc med 5x men vete fasiken! Vad säger du som har erfarenhet av båda?
Det är som du säger. Min son har min gamla 3HR. Största skillnaden är kartor och turn by turn i 5X. Sedan så skiljer sig små saker som programvara och batteritid samt minne, det är enligt mig inte värt den extra pengen för 5X, om man inte är prylbög som jag :)

Det finns ju 935 som är en 5_ fast i plastigare format. Kanske egentligen inte gör så mycket. Den är också lite mindre.

Ska du använda den varje dag dygnet runt, eller bara till träningsrundorna? Löper du bara eller kör du cykel, simning, skidor, sup mm?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det är som du säger. Min son har min gamla 3HR. Största skillnaden är kartor och turn by turn i 5X. Sedan så skiljer sig små saker som programvara och batteritid samt minne, det är enligt mig inte värt den extra pengen för 5X, om man inte är prylbög som jag :)

Det finns ju 935 som är en 5_ fast i plastigare format. Kanske egentligen inte gör så mycket. Den är också lite mindre.

Ska du använda den varje dag dygnet runt, eller bara till träningsrundorna? Löper du bara eller kör du cykel, simning, skidor, sup mm?
Yes har kollat på 935 också. Kommer självklart inte ha på mig den dygnet runt ;) Cyklar och springer primärt så det som drar är att 3hr kostar 3300 kr. Jag har en gammal 910xt så det blir en uppdatering iaf :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Får kolla upp detta, kan ju vara en smidig lösning!
Annars kan du ju alltid dubba ett par skor.
5F9F9417-FF24-4F13-BD47-108BF968C58C.png
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
66170369-D4A2-44F7-83A6-48FFA86D3754.jpeg
Har precis köpt nya Icbugs, så om nån vill ha mina gamla Icbug Phyto för att testa så hojta till. Inköpta 2012-12-21!!!!!....kvitto finns.....men ingen garre kvar :) .....har bara gått ca 30 mil enligt mina loggar! Bra skick och dubbarna är helt ok....

Gillade aldrig riktigt den modellen.....lite stumma för mig! Så jag har mest kört på sommarpjuck med skruvdubb istället.....
Storlek 43 US 10....

Frivilligt bidrag till BFC uppskattas.....

Inte min på bilden... men den ser ut så.....
 

TKVF

Panerai
Yes har kollat på 935 också. Kommer självklart inte ha på mig den dygnet runt ;) Cyklar och springer primärt så det som drar är att 3hr kostar 3300 kr. Jag har en gammal 910xt så det blir en uppdatering iaf :)
Utan att jobba som säljare på Garmin skulle jag nog rekommendera 935. Billigare och samma funktioner som det är på 5.

Lite snurrigt detta. Men om cy cyklar och springer (enbart) så klarar man sig egentligen med en 235 tycker jag. Vilket drar ner priset en del. Plus att dessa är mindre och smidigare än 5.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Utan att jobba som säljare på Garmin skulle jag nog rekommendera 935. Billigare och samma funktioner som det är på 5.

Lite snurrigt detta. Men om cy cyklar och springer (enbart) så klarar man sig egentligen med en 235 tycker jag. Vilket drar ner priset en del. Plus att dessa är mindre och smidigare än 5.
Man klarar sig med det mesta ;) Blir nog en 5x likaväl :)
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fick hem min nya pannlampa idag. Han tyvärr inte ut för att testa den ikväll. Får återkomma med omdöme efter helgen.
566AF5E4-AE74-481B-8A57-17A2B10CAB20.jpeg

Den är förbaskat bra. Kört min, iof en ’R’, typ varje pass de senaste 1,5 månaderna. Klockren om man inte skall vara ute och harva i timmar i beckmörker (med tanke på att den slocknar efter dryga timmen om man kör full kräm - dock duger näst högsta läget gott i de flesta fall och då kan du roa dig nån timme till).

Stämningsbild för sakens skull.

892D52E1-B184-4DB0-B459-D8F1242B5482.jpeg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Den är förbaskat bra. Kört min, iof en ’R’, typ varje pass de senaste 1,5 månaderna. Klockren om man inte skall vara ute och harva i timmar i beckmörker (med tanke på att den slocknar efter dryga timmen om man kör full kräm - dock duger näst högsta läget gott i de flesta fall och då kan du roa dig nån timme till).

Stämningsbild för sakens skull.

892D52E1-B184-4DB0-B459-D8F1242B5482.jpeg
Grymt, ska bli kul att ge sig ut i mörkret. Köpte också en R. Bilden ovan var resultatet av en snabb bildgoogling då jag var för lat för att fota.:D
 

ErikM

Omega
Friends Of KS
Ni inbitna löpare, behöver lite input.

Har senaste veckorna bara promenerat och gjort excentriska tåhävningar pga ömmande hälsena. Innan det körde jag 5 pass i veckan med löpning och 2-3 pass styrka, så har svår abstinens nu.

Är det värt att ta lättare löpning trots vissa känningar i hälsenan, eller är det helt huvudlöst?? Vad gör ni?

Några mer bra tips för hälseneproblem.
(Kommer uppsöka idrottsläkare om det inte blir bättre, men tills dess vill jag göra vad jag kan)

Jag har haft problem som låter exakt som ditt under lång tid. Senaste tiden har jag börjat strecha baksidan av benet hela vägen från nedre delen av ryggen, rumpan, låret, vaden, hälen och även senorna under foten. Jag gör det på morgonen och sedan minst 2 ggr till under dagen förutom efter träning. Resultatet är fantastiskt bra för mig. Prova! Hoppas det kan hjälpa även dig.
 

Oew

Rolex
Dags att summera årets mål och sätta upp mål för 2018. Konstaterar att jag klarat alla mina mål förutom på 5000m där jag i efterhand kom på att det målet var mycket tuffare än de övriga.
Årets plågsammaste var definitivt 5 min mile, mina lungor har fortfarande inte förlåtit mig. Året är dock inte över och ska gå för en pb på HM på söndag!
För 2018 gäller det vidareutveckling på alla distanser. Är rätt nära på de kortare distanserna nu, så kommer behöva mycket mängt och tröskelträning för att klara de långa distanserna.
25DF27DC-623A-494C-81A4-433D5BB7E2A3.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Dags att summera årets mål och sätta upp mål för 2018. Konstaterar att jag klarat alla mina mål förutom på 5000m där jag i efterhand kom på att det målet var mycket tuffare än de övriga.
Årets plågsammaste var definitivt 5 min mile, mina lungor har fortfarande inte förlåtit mig. Året är dock inte över och ska gå för en pb på HM på söndag!
För 2018 gäller det vidareutveckling på alla distanser. Är rätt nära på de kortare distanserna nu, så kommer behöva mycket mängt och tröskelträning för att klara de långa distanserna.
25DF27DC-623A-494C-81A4-433D5BB7E2A3.jpeg
Nu pratar vi! Ska du ändra något i dina approach med träning eller "bara" skruva upp mängd/intensitet?
 

Oew

Rolex
Nu pratar vi! Ska du ändra något i dina approach med träning eller "bara" skruva upp mängd/intensitet?
Lite både och! Min snittmängd i år har bara varit 60km med toppar på omkring 90, nu är 90 mina vanliga veckor och tänker toppa kring 120-140 innan långa lopp. Sedan har jag tagit lite inspiration från Renato Canova för lite variation i min vanliga Daniels-inspirerade träning. Det innebär långpass på hög intensitet längre fram i säsongen. Ex 34km i 95-97% marafart.
Nu är det fokus på korta distanser och fartträning, försöker spräcka 55 på 400m :D
Hur går det för dig?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lite både och! Min snittmängd i år har bara varit 60km med toppar på omkring 90, nu är 90 mina vanliga veckor och tänker toppa kring 120-140 innan långa lopp. Sedan har jag tagit lite inspiration från Renato Canova för lite variation i min vanliga Daniels-inspirerade träning. Det innebär långpass på hög intensitet längre fram i säsongen. Ex 34km i 95-97% marafart.
Nu är det fokus på korta distanser och fartträning, försöker spräcka 55 på 400m :D
Hur går det för dig?
Det är nästan precis de mängder jag låg på för några år sedan, dock körde jag för få kvalitétspass och fartträning eftersom jag var så himla insnöad på långa lopp. Håller du dig skadefri så tror jag du kommer lyckas med marginal.

Rätt svajigt för min del, mycket resande och mycket jobb har gjort det svårt att få en bra kontinuitet i träningen, så toppade jag med en skada på menisken i mitt högra knä. Men nya tag nu, ska ta ett marathon tidigt i vår försöka bygga upp en bra grund och satsa på något flerdagarslopp till hösten.
 

Oew

Rolex
Det är nästan precis de mängder jag låg på för några år sedan, dock körde jag för få kvalitétspass och fartträning eftersom jag var så himla insnöad på långa lopp. Håller du dig skadefri så tror jag du kommer lyckas med marginal.

Rätt svajigt för min del, mycket resande och mycket jobb har gjort det svårt att få en bra kontinuitet i träningen, så toppade jag med en skada på menisken i mitt högra knä. Men nya tag nu, ska ta ett marathon tidigt i vår försöka bygga upp en bra grund och satsa på något flerdagarslopp till hösten.
Ja fartträning behövs ju också! Skulle egentligen vilja bygga upp till 120 på vanliga veckor, men det skulle skada min cykling för mycket.

Aj later inte optimalt. Kollat in något lopp? Jag tänkte nog köra Sthlm som första långlopp, men den kommer nog inte vara så snabb.
Ska sedan köra Tromsö skyrace, tyvärr inte hamperokken utan tromsdalstinden då jag har Swedeman och mitt A-race en vecka efter. Något för dig också kanske? https://tromsoskyrace.com/ 57km och 4800 höjdmeter
 
Topp