• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Aa såklart, är nog fast i mina egna spår där mina kortaste pass är typ 10km och längsta upp mot 30km+. Då behöver åtminstone mina ben vila mellan vissa av de passen beroende på belastningsgrad. Sen så har jag annan träning som lockar och då blir det en naturlig paus från löpningen. Har iofs en kvinna som jobbade på mitt sommarjobb som hållit på med löpning hela livet, hon är 60+ nu och kör en mil varje morgon så självklart går det om man är van! Tänkte mer att gå från 0-100 och köra löpning varje dag i tre veckor inte låter som någon hälsokur i mina öron.
Tanken är att sluta löpa efter dessa tre veckorna, så känner att jag orkar med plågeri under den korta tiden:D Tränar annars styrketräning 6-7ggr i veckan.

Aa såklart, är nog fast i mina egna spår där mina kortaste pass är typ 10km och längsta upp mot 30km+. Då behöver åtminstone mina ben vila mellan vissa av de passen beroende på belastningsgrad. Sen så har jag annan träning som lockar och då blir det en naturlig paus från löpningen. Har iofs en kvinna som jobbade på mitt sommarjobb som hållit på med löpning hela livet, hon är 60+ nu och kör en mil varje morgon så självklart går det om man är van! Tänkte mer att gå från 0-100 och köra löpning varje dag i tre veckor inte låter som någon hälsokur i mina öron.

Nä det kan nog slå lite snett. Att köra 10km dagligen tar rätt hårt på min kropp, främst häl/hälsena. 5-6km är perfekt och bara man stretchar efter så brukar allt vara problemfritt. Blir nästan som en uppvärmning för dagen och man kommer igång väldigt bra, samt kan även styrketräna senare på dagen utan att vara helt slut.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Rey
Nä det kan nog slå lite snett. Att köra 10km tar rätt hårt på min kropp, främst häl/hälsena. 5-6km är perfekt och bara man stretchar efter så brukar allt vara problemfritt. Blir nästan som en uppvärmning för dagen och man kommer igång väldigt bra, samt kan även styrketräna senare på dagen utan att vara helt slut.

Hälsomässigt tror jag ditt upplägg är ett optimalt upplägg! Tror inte det är så jävla bra in the long run med 20km+ pass men utmaningen i att ta sig längre lockar mig åtminstone i nuläget :)

Nu börjar det dra ihop sig till:

STOCKHOLM MARATHON!

Vilka är anmälda?
Hur går träningen?
Någon som vill köra långpass?

Själv sprang jag ett varv runt Edsviken precis. Men det är mycket träning som återstår!
389C9599-46F9-4ADD-B9B8-013F84314A97.jpeg

Är vi bara 4 st på KS som ska springa Sthlm Marathon? Trodde nog det skulle vara fler.

Det är ju jättelångt. Vi skulle behöva ladda våra träningsklockor halvvägs i vårt tempo.
Börjar mer och mer fundera på om inte Ultra är mer min pryl dvs främst fokusera på att klara distansen eller hålla ut en viss tid. Att springa semilånga lopp 21/42 km med en hets om att klara viss tid (jag har svårt att släppa tävlingsinstinkten tyvärr) är ganska slitsamt har jag märkt på min kropp och främst gillar jag ju att lunka på i 5.50-6.30 tempo och bara färdas framåt. Att göra detta i storslagen natur och de upplevelser man får av att köra lång tid tror jag är ganska fräckt!

Ska ju springa LL30 (bara min förbaskade hälsena blir bra!) så får se efter det hur det känns :)

Börjar mer och mer fundera på om inte Ultra är mer min pryl dvs främst fokusera på att klara distansen eller hålla ut en viss tid. Att springa semilånga lopp 21/42 km med en hets om att klara viss tid (jag har svårt att släppa tävlingsinstinkten tyvärr) är ganska slitsamt har jag märkt på min kropp och främst gillar jag ju att lunka på i 5.50-6.30 tempo och bara färdas framåt. Att göra detta i storslagen natur och de upplevelser man får av att köra lång tid tror jag är ganska fräckt!

Ska ju springa LL30 (bara min förbaskade hälsena blir bra!) så får se efter det hur det känns :)

Kör på! Tror det är en upplevelse om basträningen finns där.

...och det är aldrig för sent att prova. Min barndomskompis stod vid rökrutan med de coola, krökade och softade. Slacker.. Nu står hon på pallen på ultror. O vad fan blev jag lixom! Aja, bara kötta på.

..aldrig för sent så bara köra!

Kör på! Tror det är en upplevelse om basträningen finns där.

...och det är aldrig för sent att prova. Min barndomskompis stod vid rökrutan med de coola, krökade och softade. Slacker.. Nu står hon på pallen på ultror. O vad fan blev jag lixom! Aja, bara kötta på.

..aldrig för sent så bara köra!
Håller helt med och jag har mer och mer börjat inse att jag gillar basträningen mest, betydligt mer än stressande intervaller och annat. Nu kommer det ju behövas sånt också även för Ultra men inte riktigt på samma sätt och att slippa tidhetsen tror jag är nyttigt för min kropp då huvudet alltid vill långt mycket mer än kroppen!

Cool historia dock, man vet aldrig vilka vägar människor ska ta.

Kört i princip varje dag i några år nu, lite lugnare på vintrarna. 5km, runt 18-21 minuter, antingen morgon eller innan middag. Oslagbart när det kommer till att palla med vardagen. Bättre sömn, bättre humör, bättre aptit och framförallt kan man dricka en öl eller två om dagen utan att få dåligt samvete.

Kör också i princip varje dag, året runt och kör då 7-14km men ibland 16km som längre rundor. Håller 4.30-5min/km men någon/ibland några kilometer snabbare än 4.30. Varierar tempot/km och löprundorna.
Egentligen är 4.30 lite väl snabbt vad gäller mängdträning men en roligare fart tycker jag och inte lika stötigt för knäna om man nu inte är på en högre nivå (är inte jag).
Måste säga att dina tider på 18-21min/5km nästan varje dag som lugnare träning under vintrarna borde vara imponerande......18min ger 3min, 36sec/km och 21min ger 4min, 12sec/km......
Springer du för full maskin att du är nära mjölksyra tröskeln och kan inte hålla ett samtal under löprundan?
Löparfenomenet Kjell Erik Ståhl höll runt 3.50/km på 10km-->
Du borde med successiv ökning av distansen kunna hålla under 4min på 10km nästan varje dag eller ett par ggr/vecka?
Min längd: 182, vikt 73-74kg

Senast ändrad:
Kör också i princip varje dag, året runt och kör då 7-14km men ibland 16km som längre rundor. Håller 4.30-5min/km men någon/ibland några kilometer snabbare än 4.30. Varierar tempot/km och löprundorna.
Egentligen är 4.30 lite väl snabbt vad gäller mängdträning men en roligare fart tycker jag och inte lika stötigt för knäna om man nu inte är på en högre nivå (är inte jag).
Måste säga att dina tider på 18-21min/5km nästan varje dag som lugnare träning under vintrarna borde vara imponerande......18min ger 3min, 36sec och 21min ger 4min, 12sec......
Springer du för full maskin att du är nära mjölksyra tröskeln och kan inte hålla ett samtal under löprundan?
Löparfenomenet Kjell Erik Ståhl höll runt 3.50/km på 10km-->
Du borde med successiv ökning av distansen kunna hålla under 4min på 10km nästan varje dag eller ett par ggr/vecka?
Min längd: 182, vikt 73-74kg

Är det snö löper jag på bana, annars har jag en utomhusrunda. Banan blir alltid snabbare. Försöker alltid hålla jämnt tempo, aldrig vid mjölksyrenivå, skulle jag komma dit skulle jag sänka tempo. Har lärt mig känna av bra direkt vilket tempo som funkar. Kör jag en vanlig veckodag som igår/idag ligger jag 20-21.

Löper alltid med musik, men tveksam till samtal, har rätt fokuserad andning. Ska försöka jobba mig upp mot 10 men som sagt, inte lika bekvämt. 5 gör att jag kan sköta vardagen utan problem, tio 2-3 ggr istället för 6-7 i veckan med 5 känns inte lika kul.

Man får hitta sin grej helt enkelt :)

181, 72

Är det snö löper jag på bana, annars har jag en utomhusrunda. Banan blir alltid snabbare. Försöker alltid hålla jämnt tempo, aldrig vid mjölksyrenivå, skulle jag komma dit skulle jag sänka tempo. Har lärt mig känna av bra direkt vilket tempo som funkar. Kör jag en vanlig veckodag som igår/idag ligger jag 20-21.

Löper alltid med musik, men tveksam till samtal, har rätt fokuserad andning. Ska försöka jobba mig upp mot 10 men som sagt, inte lika bekvämt. 5 gör att jag kan sköta vardagen utan problem, tio 2-3 ggr istället för 6-7 i veckan med 5 känns inte lika kul.

Man får hitta sin grej helt enkelt :)

181, 72

Banan ger ju lite snabbare tider men också otroligt tråkigt i min värld:arghh:. Med 20-21 så håller du 4-4.12/km och det är snabbt men jag tänker att det bör helt klart slita på benen?. Kör du intervaller, snabbdistans, tröskelpass eller tävlar?. Tänker på tempot som du håller ska vara till någon nytta?. Själv kan jag springa under 4min/km i 5km men för att spara på benen är det för min del bättre att löpa ekonomiskt och lägga krutet på intervaller, tröskelpass och tävlingar. Lugnare mängdträning(borde jag bli bättre på) gör att man har mer energi till jobbigare pass och säkerligen mer energi i vardagen. Har löptränat i 10år kontinuerligt och kört ekonomiskt samt styrketränat och aldrig åkt på skador.
Håller du dig skadefri?

Senast ändrad:
Banan ger ju lite snabbare tider men också otroligt tråkigt i min värld:arghh:. Med 20-21 så håller du 4-4.12/km och det är snabbt men jag tänker att det bör helt klart slita på benen?. Kör du intervaller, snabbdistans, tröskelpass eller tävlar?. Tänker på tempot som du håller ska vara till någon nytta?. Själv kan jag springa under 4min/km i 5km men för att spara på benen är det för min del bättre att löpa ekonomiskt och lägga krutet på intervaller, tröskelpass och tävlingar. Lugnare mängdträning(borde jag bli bättre på) gör att man har mer energi till jobbigare pass och säkerligen mer energi i vardagen. Har löptränat i 10år kontinuerligt och kört ekonomiskt samt styrketränat och aldrig åkt på skador.
Håller du dig skadefri?

Banan är galet tråkig, viktigt med bra musik i öronen där :)

Stretchar noga som satan både före och efter, inget av det du nämner förutom kanske en tävling för jobbets skull. Ett "träningspass" blir ca 45-50 minuter totalt med löpning och stretch.

Kör tempot för det känns bra för mig, känns det inte bra så anpassar jag mig efter det. Bra skor är nästan det viktigaste vid vardagslöpning, kan verkligen avgöra allt om man inte kör rätt där. Har gått till sjukgymnast för att hitta rätt.

Känningar i hälsena och ibland i vänster vad kanske 1 gång varannan vecka. Slutar springa direkt vid känning och tar en vilodag med stretch.

Banan är galet tråkig, viktigt med bra musik i öronen där :)

Stretchar noga som satan både före och efter, inget av det du nämner förutom kanske en tävling för jobbets skull. Ett "träningspass" blir ca 45-50 minuter totalt med löpning och stretch.

Kör tempot för det känns bra för mig, känns det inte bra så anpassar jag mig efter det. Bra skor är nästan det viktigaste vid vardagslöpning, kan verkligen avgöra allt om man inte kör rätt där. Har gått till sjukgymnast för att hitta rätt.

Känningar i hälsena och ibland i vänster vad kanske 1 gång varannan vecka. Slutar springa direkt vid känning och tar en vilodag med stretch.
Stretching är väldigt bra, särskilt efter. Före gör jag bara ytterst, ytterst lätt för att bli lite mjukare. Vad gäller tävling vore det intressant att se vad du får för tid vid ett tröskelpass där du ligger nära mjölksyranivå, ta t.ex. när du springer dina rundor på 5km som snabbast på 18min då borde du med lätthet kunna slå av 10-20sec, alltså 3.16-3.26/km. I tävlingsfart har du mer sekunder att plocka per km. Dessutom med kroppsvikt på 72kg har du en marginal och kan gå ner under 70kg för snabbare tider och träningseffekt.
Med 18-21min på 5km året runt i princip varje dag, morgon som förmiddag, musik i lurarna och är i fullgott skick har du särskilt den mentala och fysiska biten på plats.
Vid sådan enformig löpning och med lite variation har du utvecklingspotential men jag kan redan säga nu att du borde vara en av de snabbaste på träning i Sverige på den distansen. Du verkar talangfull med tanke på kapaciteten och att du gillar 5km som distans hade jag kört vanlig mängdträning, 500m intervaller, 1km intervaller och snabbdistans, då borde du inte få problem att nå 15min på 5km.

Vad gäller skor förlitar jag mig inte på detta till 100% som avgörande utan löpteknik är mer A och O. Lite mjukare sko för mängdträning och en lättare sko för snabbare distanser är riktlinjen med t.ex. Nike Pegasus funkar till både och. Jag supinerar men kör ändå neutrala eftersom jag håller reda på mitt löpsteg. För mjuka skor kan faktiskt leda till skador då knäna får för dålig träning men man kan stärka fotvalvet genom barfota löpning på en gräsmatta. Kör själv helt neutrala Nike Pegasus vid mängd och New Balance för snabbare pass. Styrketräning med eller utan vikter kan också vara viktigt för att förhindra skador. Får du känningar så beror det säkerligen på för högt tempo och träningsmängd.

Jag körde två pass med en dags mellanrum förra veckan. Det var lite för tight för min kropp. Tror jag. Jag kände definitivt av det under pass två och orkade inte hålla samma tempo som föregående pass.

Jag såg också via klockan att jag har ökat en del i april jämfört med tidigare månader. Noterbart är att jag har 4-5 pass ej reggade med klocka i feb, mars. Influensa o sjuk 3v i okt. Började röra mig i sept.

E83B3B7C-3554-4B3B-B153-1E9D4C173A0D.png

För allmän kännedom så dras jag fortfarande med min hälseneskada vilket gör att jag inte kunnat springa på flera veckor nu. ångesten, aggressionen och uppgivenheten är stor just nu!!

Nu har jag fått skriva av mig lite i varje fall....hade precis börjat nosa och våga mig på distanser uppåt 10-12 km så kommer denna skit :(

För allmän kännedom så dras jag fortfarande med min hälseneskada vilket gör att jag inte kunnat springa på flera veckor nu. ångesten, aggressionen och uppgivenheten är stor just nu!!

Nu har jag fått skriva av mig lite i varje fall....hade precis börjat nosa och våga mig på distanser uppåt 10-12 km så kommer denna skit :(
Segt.

Cykel, simning el rodd i väntan på friskare sena?

Segt.

Cykel, simning el rodd i väntan på friskare sena?
Jag har kört lite styrka och även något cykelpass för att försöka underhålla lite i varje fall. Simning är nog ett alternativ med men är så kass på att simma så tar slut muskulärt långt föra "orken" haha. Vill mest bara få komma ut och springa, särskilt nu när det är årets bästa löpväder med perfekt temperatur osv..snart börjar det bli för varmt för mig :)

Alltid roligt och inspirerande att läsa om andras tider och träningsrutiner!
Ligger just nu på en veckomängd mellan 40-48 km, nästan enbart kuperat i skog + ett intervallpass. Hade gärna ökat och varvat med asfalt men vänster knä sätter stopp.
Har sedan januari i år varit på både magnetröntgen och ortoped för att gå till botten med problemet. Visade sig vara chondromalacia patellae, så nu blir det rehab och förmodligen reducerad veckomängd ett par månader. Tråkigt men samtidigt skönt att ta tag i problemet.
Någon som har erfarenhet av chondromalacia patellae som vill dela med sig?

Ska springa halvmara imorgon vid kl 12. Käkar väl en frukost runt ~9:00. Vad ska jag äta till frukost samt vad ska jag äta innan för att hålla hela loppet? Har som mål att springa på ca två timmar och har en bra grundkondition

Ska springa halvmara imorgon vid kl 12. Käkar väl en frukost runt ~9:00. Vad ska jag äta till frukost samt vad ska jag äta innan för att hålla hela loppet? Har som mål att springa på ca två timmar och har en bra grundkondition

Ät det du brukar till frukost, man klarar 21km utan att käka på vägen. Ta lite vätska på nåt stopp så borde du vara fine! :) Har aldrig med mig något alls på mina 20km pass o har aldrig känt att jag saknat något. Vet du dock med dig att det brukar kärva med hunger kan du ju ta med något du tycker om i nån ficka o klämma det efter en timme :)

Tillbaka
Topp