• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Ät det du brukar till frukost, man klarar 21km utan att käka på vägen. Ta lite vätska på nåt stopp så borde du vara fine! :) Har aldrig med mig något alls på mina 20km pass o har aldrig känt att jag saknat något. Vet du dock med dig att det brukar kärva med hunger kan du ju ta med något du tycker om i nån ficka o klämma det efter en timme :)
Tack för snabbt svar :) senast jag sprang den distansen var för tio år sedan så minns inte hur kroppen reagerade, värsta som finns är att höra magen kurra under ett träningspass. Då kör jag på det, gröt med jordnötssmör och banan brukar frullen bestå av så blir nog prima.

Alltid roligt och inspirerande att läsa om andras tider och träningsrutiner!
Ligger just nu på en veckomängd mellan 40-48 km, nästan enbart kuperat i skog + ett intervallpass. Hade gärna ökat och varvat med asfalt men vänster knä sätter stopp.
Har sedan januari i år varit på både magnetröntgen och ortoped för att gå till botten med problemet. Visade sig vara chondromalacia patellae, så nu blir det rehab och förmodligen reducerad veckomängd ett par månader. Tråkigt men samtidigt skönt att ta tag i problemet.
Någon som har erfarenhet av chondromalacia patellae som vill dela med sig?
Vad är det?

Inflammation under patella, dvs knäskålen! Segt men brukar gå över med vila och lite övningar om jag minns rätt! Alltid segt när man vill hålla igång och kroppen stretar emot!
Kan bara hålla med. Själv har jag typ samma skit fast i hälsenan, enormt stärade att tapp det lilla man hade och komma ur fas med träningen!

Nu blir det lite skogslöpning i gruppformat.
Sthlm trail run.
/j
81549448-0631-400D-A921-9FF838C1F769.jpeg
image.jpg

Första löpturen i shorts och tisha! 20 lugna km med 250 höjdmeter :) Hur mycket höjdmeter brukar ni ha på era pass över en vecka? Jag försöker få till åtminstone 100-150 per pass men har dålig koll på vad som kan anses var lite resp mycket. Förstår såklart att renodla traillöpare köttar sjuka mängder höjdmeter men tänker mer den genomsnittlige löparen :)

E83882A9-CA0B-45F0-BAD5-7FDD98A6060B.jpeg

Okej, en fråga till er rutinerade.
Jag går 15km om dagen i ca 8min/km
Jag har inte sprungit sen november. Provade en 10a i förgår och det var skapligt men svårt stumt.
Så till min fråga:
Kan jag byta ut 2 dagar av gång mot 10k löp rakt av eller kommer det bli för stor belastning med allt gående?

Vill hålla kaloritrycket uppe 1.5 månad till, sen kan jag gå ner på 3 dagars kardio vecka. Då blir ju löpningen enklare. Men hade gärna fått lite löprutin medan man ändå är ute och nöter.

Mvh
M

Okej, en fråga till er rutinerade.
Jag går 15km om dagen i ca 8min/km
Jag har inte sprungit sen november. Provade en 10a i förgår och det var skapligt men svårt stumt.
Så till min fråga:
Kan jag byta ut 2 dagar av gång mot 10k löp rakt av eller kommer det bli för stor belastning med allt gående?

Vill hålla kaloritrycket uppe 1.5 månad till, sen kan jag gå ner på 3 dagars kardio vecka. Då blir ju löpningen enklare. Men hade gärna fått lite löprutin medan man ändå är ute och nöter.

Mvh
M
Ska väl inte vara några problem. Börja med en dag per vecka sen kan du ju öka om det känns bra.

Låter rimligt, vi kör ett pass i veckan och sen lägga på med en femma intervall om det går bra:)

Fan vad ni gubbar och damer löper. Vilka tider och distanser....jag tar av hatten för er alla:)

Hatten av till dig som går 15km om dagen! Mycket starkt! :) Kul om du kommer igång med löpning också, roligare än promenader när man väl kommit igång!

Sprang in precis under två timmar så tycker det gick bra :) hade inte räknat med det då jag innan bara lyckats springa milen några gånger på cirka timmen. Men segt att springa asfalt, hockeypuckar till vader ;)

Härligt!! Bra jobbat! Haha, ja asfalt kan ta lite tid att vänja sig vid! Nu vet du ju att du klarar halvmaran, bara att börja öka träningslängden på passen ;)

Härligt!! Bra jobbat! Haha, ja asfalt kan ta lite tid att vänja sig vid! Nu vet du ju att du klarar halvmaran, bara att börja öka träningslängden på passen ;)
Tackar :) ja, jag kom nog fram till att lopp på en mil kanske är något jag föredrar men häftig känsla att springa längre distanser med, vore ju lite ballt att springa andra halvan med någon gång. Ett litet sug att anmäla sig till fler lopp finns ju iaf, tror midnattsloppet i Stockholm kan vara kul.

Hej!
Har börjat komma igång med lite löpning senaste veckorna; var ute och sprang 13 km ( tid: 1:19:26) i förrigår och 10 km idag (tid: 50:29) Undrar hur länge ni vilar mellan varje pass? Jag e rätt färsk på löpning så tar gärna tips på vilolängd, vad ni gör för att förbättra er tid och om ni gör nåt annat för själva återhämtningen? Jag har främst kört på gym tidigare o då e det ju bara protein dirr efter träningen som gäller :D

Hej!
Har börjat komma igång med lite löpning senaste veckorna; var ute och sprang 13 km ( tid: 1:19:26) i förrigår och 10 km idag (tid: 50:29) Undrar hur länge ni vilar mellan varje pass? Jag e rätt färsk på löpning så tar gärna tips på vilolängd, vad ni gör för att förbättra er tid och om ni gör nåt annat för själva återhämtningen? Jag har främst kört på gym tidigare o då e det ju bara protein dirr efter träningen som gäller :D
Kör 10-12 km varannan dag.....funkar för min kropp med en dags vila......det är nog väldigt personligt......

Hej!

Snabbt att komma upp i 12km och även frekvensen med en dags vila på nån vecka. Jag skulle föreslå 2 dagars vila ett tag till även om det känns bra nu.

Min kropp är inte mottaglig för en dag vila bara efter 8mån träning. Iaf kändes det i benen och orken fanns inte där riktigt när jag testade.

Som föregående sa, det är individuellt.

Snabbt att komma upp i 12km och även frekvensen med en dags vila på nån vecka. Jag skulle föreslå 2 dagars vila ett tag till även om det känns bra nu.

Min kropp är inte mottaglig för en dag vila bara efter 8mån träning. Iaf kändes det i benen och orken fanns inte där riktigt när jag testade.

Som föregående sa, det är individuellt.
Mm kände verkligen att orken inte fanns under gårdagens pass, var fruktansvärt jobbigt att ta sig runt milen haha men är väl kanske en vanesak som ni säger :) På jobbet har vi kört ett 10 (blev 11) veckors friskvårdsschema med gruppträning som inleddes och ska nu avslutas med beep-test och utscanning (kroppscan där man ser muskelmassa, fett, vätska etc)....så imorgon är det dags för beeptestet...lite rädd att jag kört slut på benen senaste dagarna...men men, ska bli spännande i alla fall :)

Känns som att 2 dagars vila är optimalt för mig gällande kondition...känns som att jag har lätt för att snedbelasta/överbelasta =/

Mm kände verkligen att orken inte fanns under gårdagens pass, var fruktansvärt jobbigt att ta sig runt milen haha men är väl kanske en vanesak som ni säger :) På jobbet har vi kört ett 10 (blev 11) veckors friskvårdsschema med gruppträning som inleddes och ska nu avslutas med beep-test och utscanning (kroppscan där man ser muskelmassa, fett, vätska etc)....så imorgon är det dags för beeptestet...lite rädd att jag kört slut på benen senaste dagarna...men men, ska bli spännande i alla fall :)

Känns som att 2 dagars vila är optimalt för mig gällande kondition...känns som att jag har lätt för att snedbelasta/överbelasta =/

Bra initiativ från jobbet! Kondition kan du köra varje dag om du så vill tror jag men just löpning är smart att glesa ut lite i början åtminstone! Man kan variera löpning med annan skonsammare träning om man vill åt själva konditionsbiten (cykling/simning/cross trainer/stakmaskin - ja listan kan göras lång). Om du kör 2 dagars vila nu i början några veckor mellan löppassen så kan du försöka med en vilodag efter ett tag och se hur det känns. Själv kör jag en vilodag i veckan och fyller resten av dagarna med antingen löpning/simning vintertid och löpning/simning/cykel på sommaren. Har man variation i sin träning är det utan problem möjligt att köra varje dag om man bara lyssnar lite på kroppen gällande intensitet. Lycka till på beeptestet imorgon och framför allt lycka till med framtida löpningen! Det blir bara roligare ju mer man kör!

Tack för tipsen och håller med...fantastiskt initiativ av jobbet! :) Lätt att man bara tänker "löpning" faktiskt när det egentligen finns massor med olika träningsformer för att få upp konditionen. Jag har alltid varit aktiv på olika sätt men senaste året har fokus varit styrketräning men vill nu försöka få upp konditionen :) I början av året klarade jag knappt milen, sen lyckades jag på 57 min, därefter förbättrade jag tiden med ca 1 minut per tillfälle...o nu senast tog jag mitt rekord med resultat 50:29 min (konstigt nog exakt på sekunden lika snabbt som mitt rekord på löpband inomhus):) Känns som att konditionen blir bättre och bättre samtidigt som jag är rätt tung och har en del muskler (ingen distanslöparkropp direkt)...känns bara jobbigt att få ihop styrketräning-kondis ration

Ska bli kul med utscanningen...på inscanningen vägde jag 85,5 kg, 14,9 % body fat och 42 kg muskler....nu 11 v senare har jag gått upp 2-2,5 kg och förbättrat min kondition...ser fram emot att se vad scanningen visar!

Kul tråd för övrigt, mkt bra tips och inspitation!

Tack för tipsen och håller med...fantastiskt initiativ av jobbet! :) Lätt att man bara tänker "löpning" faktiskt när det egentligen finns massor med olika träningsformer för att få upp konditionen. Jag har alltid varit aktiv på olika sätt men senaste året har fokus varit styrketräning men vill nu försöka få upp konditionen :) I början av året klarade jag knappt milen, sen lyckades jag på 57 min, därefter förbättrade jag tiden med ca 1 minut per tillfälle...o nu senast tog jag mitt rekord med resultat 50:29 min (konstigt nog exakt på sekunden lika snabbt som mitt rekord på löpband inomhus):) Känns som att konditionen blir bättre och bättre samtidigt som jag är rätt tung och har en del muskler (ingen distanslöparkropp direkt)...känns bara jobbigt att få ihop styrketräning-kondis ration

Ska bli kul med utscanningen...på inscanningen vägde jag 85,5 kg, 14,9 % body fat och 42 kg muskler....nu 11 v senare har jag gått upp 2-2,5 kg och förbättrat min kondition...ser fram emot att se vad scanningen visar!

Kul tråd för övrigt, mkt bra tips och inspitation!
Ett varningens finger bara från mig som har lyckats dra på mig både löparknä och hälseneinflammation under 6 månader. Ta det lugnt och sakta med löpning, att springa 10 km eller mer flera ggr/vecka innan man byggt upp en grund kan vara ganska slitsamt i längden, jag skulle nog sikta på att köra 1-2 pass på 5-8 km och ett lite längre i veckan och hela tiden ha fokus på långsamt tempo (långsamt på riktigt). Att sikta på rekordtid varje gång man springer är ofta en bensäkert sätt att skaffa problem på sikt tyvärr. Vill man testa tider kan man göra det ett pass i månaden eller något sånt och då kanske ta det lugnare veckan efter eller så.

Tråkigt att höra jag vet men är verkligen SJUKT tråkigt att inte kunna springa alls när man precis börjat komma in i det ordentligt så hellre några veckors längre stegring än att bli sittande som jag.

Ett varningens finger bara från mig som har lyckats dra på mig både löparknä och hälseneinflammation under 6 månader. Ta det lugnt och sakta med löpning, att springa 10 km eller mer flera ggr/vecka innan man byggt upp en grund kan vara ganska slitsamt i längden, jag skulle nog sikta på att köra 1-2 pass på 5-8 km och ett lite längre i veckan och hela tiden ha fokus på långsamt tempo (långsamt på riktigt). Att sikta på rekordtid varje gång man springer är ofta en bensäkert sätt att skaffa problem på sikt tyvärr. Vill man testa tider kan man göra det ett pass i månaden eller något sånt och då kanske ta det lugnare veckan efter eller så.

Tråkigt att höra jag vet men är verkligen SJUKT tråkigt att inte kunna springa alls när man precis börjat komma in i det ordentligt så hellre några veckors längre stegring än att bli sittande som jag.

Instämmer helt! Jag tycker att det hjälper att kolla på veckorna och kanske till och med månaderna som enheter där en viss mängd ska uppnås. Då blir man inte lika fast i att kötta på för hårt i början varje pass. Om man t.ex börjar med ett mål på 20km i veckan och sprider ut det på 3 pass första månaden så kan man kliva upp till 25km i veckan några veckor eller en månad senare. Sen till det viktigaste - lyssna på kroppen, det kan vara sjukt svårt när man är taggad men nog så viktigt att poängtera. Pulsband och klocka är också ett grymt sätt att lära känna sin kropp och ansträngningsnivå och en passande investering om man hänger på detta forum ;)

Håller med i skynda långsamt!

Jag är galet nervös att jag kör på för mycket och drar på mig skador. Jag känner samtidigt enorm iver att få köra oftare och längre. Tiderna blir bättre..

Nuvarande idrottsskador som påvkerkar livet:
Öm axel som gör svagt ont vid belastning (kommer från bordtennis juni 2017, tog i som en idiot.. otränad. Svinroligt då).

Ont i högertumme med sämre funktionalitet (slalom Jan 2018, oturstrillade)

Vettefan om jag pallar med en ben/fotskada..

Antar att det är fler än jag som är hårt drabbad av björkpollen just nu? Någon som har koll på om det är farligt/dåligt att springa när man har dessa besvär?
Jag räknar ju med att orken kanske inte är densamma, men frågan är om det rentav kan vara farligt? Tänkte springa hem från jobbet, och det är ca 11km så det är ju ingen riktigt långdistans. Tacksam för tips

Antar att det är fler än jag som är hårt drabbad av björkpollen just nu? Någon som har koll på om det är farligt/dåligt att springa när man har dessa besvär?
Jag räknar ju med att orken kanske inte är densamma, men frågan är om det rentav kan vara farligt? Tänkte springa hem från jobbet, och det är ca 11km så det är ju ingen riktigt långdistans. Tacksam för tips

Ingen fara att träna med allergi! Lyssna bara på kroppen om den säger ifrån totalt (vilket man alltid ska göra). Det man är orolig för gällande träning och t.ex förkylningar/infektioner är att man kan få bakterier från t.ex en halsinfektion att sätta sig på hjärtat vid hård ansträngning om man har otur. I ditt fall (allergiker) har du en kropp som reagerar lite knasigt på något ämne i luften (pollen) och släpper ut ämnet histamin i kroppen vilket ger dina symtom. Det rör sig alltså om helt andra mekanismer och är därmed ofarligt i den bemärkelsen. Sen kan det självklart kännas handikappande vid träning men det är en annan femma.

/En blivande läkare

Tillbaka
Topp