• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

zeke_varg

Omega
Det har gått såpass bra att jag har ändrat startgrupp från 55-60 till 50-55min på Midnattsloppet. Borde fortfarande funka då jag tycker det är mer skönt att springa om än att bli omsprungen. Dock bra om omgivningen springer hyfsat likvärdigt.

Hur trögt är det i loppet? Går det att springa i jämnt tempo oftast? Är ju asmånga som ska vara med.
 

Zingo

Rolex
Man blir pepp på att springa när man läser denna tråd. Som glad amatör som började ta tag i det nu i våras så går det sakta men säkert framåt med en balansgång med mycket vilja och rädsla för skador (benhinnor etc skriker till lite då och då). Blev precis en spontananmälan till Midnattsloppet. Är anmäld till Lidingö sedan tidigare (hybris :D).
 
Man blir pepp på att springa när man läser denna tråd. Som glad amatör som började ta tag i det nu i våras så går det sakta men säkert framåt med en balansgång med mycket vilja och rädsla för skador (benhinnor etc skriker till lite då och då). Blev precis en spontananmälan till Midnattsloppet. Är anmäld till Lidingö sedan tidigare (hybris :D).
Då ses vi kanske :)
 
Ingen fara att träna med allergi! Lyssna bara på kroppen om den säger ifrån totalt (vilket man alltid ska göra). Det man är orolig för gällande träning och t.ex förkylningar/infektioner är att man kan få bakterier från t.ex en halsinfektion att sätta sig på hjärtat vid hård ansträngning om man har otur. I ditt fall (allergiker) har du en kropp som reagerar lite knasigt på något ämne i luften (pollen) och släpper ut ämnet histamin i kroppen vilket ger dina symtom. Det rör sig alltså om helt andra mekanismer och är därmed ofarligt i den bemärkelsen. Sen kan det självklart kännas handikappande vid träning men det är en annan femma.

/En blivande läkare
Tack för svaret ! Jag fegade dock ur igår då jag kände mig helt sänkt. Men det var nog å andra sidan kanske klokt också. Ska göra ett försök imorgon. Skönt att veta att det inte är direkt farligt iaf! Stort tack för svar
 
  • Like
Reactions: Rey

Rey

Rolex
Tack för svaret ! Jag fegade dock ur igår då jag kände mig helt sänkt. Men det var nog å andra sidan kanske klokt också. Ska göra ett försök imorgon. Skönt att veta att det inte är direkt farligt iaf! Stort tack för svar

Inga problem! Helt rätt att lyssna på kroppen. När det väl kommer till kritan är väl ändå det viktigaste att man mår bra :) Kul att man kan hjälpa till med något iaf på detta forumet ;)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Äntligen släppte det, haft två riktigt mördande pass strax under 60min på 10km.
Dock har flåset känts bra men kraften sämre. Idag på 3 passet fick jag ett bättre driv och ett skönt flow.
Vilket gör att man vet att det finns i kroppen iaf :)
Screenshot_20180512-152153.png
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nån mer som kör roddmaskin som komplement till löpningen?
Jag brukade springa 8-12 km ca 6ggr veckan men känner på sistone att det sliter.
Köpte en roddergometer (Concept2) och kör 10000m el 1000-m intervaller varannan dag, löpning varannan.
Rodden ger mig högre puls, högre allmän förbränning och motionerar rygg och core bra utan slitage.
Funderar på en skierg som komplement.
 

Oew

Rolex
Nån mer som kör roddmaskin som komplement till löpningen?
Jag brukade springa 8-12 km ca 6ggr veckan men känner på sistone att det sliter.
Köpte en roddergometer (Concept2) och kör 10000m el 1000-m intervaller varannan dag, löpning varannan.
Rodden ger mig högre puls, högre allmän förbränning och motionerar rygg och core bra utan slitage.
Funderar på en skierg som komplement.
Jag kör en hel del, har skrivit några tips på pass ett par sidor bak. Rodd är grymt bra men är övertygad om att det är ett kvarlämnat tortyrredskap.
Körde 2000m test idag, fortfarande spyfärdig 2h senare.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag kör en hel del, har skrivit några tips på pass ett par sidor bak. Rodd är grymt bra men är övertygad om att det är ett kvarlämnat tortyrredskap.
Körde 2000m test idag, fortfarande spyfärdig 2h senare.
Är själv gammal elitroddare men det var 15+ år sen. Det var tider det. Gjorde 6:08 på 2000m C2 men idag, 15år och 15 kg senare behöver jag nästan en minut till.... maxade på 7:02 i förrgår. Sub 7 innan semestern!
 
  • Like
Reactions: Oew

Oew

Rolex
Är själv gammal elitroddare men det var 15+ år sen. Det var tider det. Gjorde 6:08 på 2000m C2 men idag, 15år och 15 kg senare behöver jag nästan en minut till.... maxade på 7:02 i förrgår. Sub 7 innan semestern!
6:08 är riktigt stabilt. Kom under 7 för första gången idag vilket jag är nöjd med, men kan inte föreställa mig att hålla 1:30 under en längre tid...
 

Oew

Rolex
Nej det kan inte jag heller nuförtiden. Men då vägde jag 64 kg, sprang milen på 36 och lyfte 130 kg i bänk. Lååååååångt från dessa stats nu.
Väger 15kg mer, klarar milen under 36 och är inte i närheten av 130 i bänk då jag är byggd som en löpare. Tror egentligen inte jag kan komma långt under 6:30-6:45 utan att lägga på mig mycket muskler vilket jag inte vill då det skulle påverka min övriga träning för mycket.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Väger 15kg mer, klarar milen under 36 och är inte i närheten av 130 i bänk då jag är byggd som en löpare. Tror egentligen inte jag kan komma långt under 6:30-6:45 utan att lägga på mig mycket muskler vilket jag inte vill då det skulle påverka min övriga träning för mycket.
Äh, målet med all träning är att se snygg ut naken! ;)
Tyvärr bygger rodd överallt utom bröst och axlar. Man ser ut som ett päron till slut.
 

Oew

Rolex
Äh, målet med all träning är att se snygg ut naken! ;)
Tyvärr bygger rodd överallt utom bröst och axlar. Man ser ut som ett päron till slut.
Om det var mitt mål skulle jag se väldigt annorlunda ut, när jag körde mycket styrketräning vägde jag 90-95, sen började jag med 15+h kondition per vecka och sen gick det utför ;) är bara simningen som gör att man ser hyfsad ut.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad har ni för löpklockor?(om ni använder detta)
Några tips på en som ska kunna visa distans, fart, tempo och puls med band.
Gärna glonass och GPS kompatibel.

Fanns ju en heroisk uppsjö när man googlade lite :confused:
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Garmin 235. Budget klocka som funkar utmärkt till löpning. Gillar att det inte är någon stor kloss. Använder den bara vid träning.

Jag kör 230. Finns glonass o gps. Pulsband (ej i klockan). Köpt i höstas 1300kr-ish. Kör bara vid träning.

235 här också. Mycket nöjd och kör den numera konstant.

En fråga: fanns/finns det inställning för cykel på 235 fån start? (Inte cykel inomhus utan utomhus)

Tack för svar :) Det var en tydlig bild som framträder:cool:
Då är det 235 det får bli
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som har 230/235 visst är det så att man inte kan ändra dom förinställda aktivitetsprofilerna? Vad loggar man gång som? Spelar det egentligen någon roll då informationen om puls, hastighet,distans är densamma? Eller kan man ta den som annat?
Fast då kan man inte regga gång i Garmin connect annat än manuellt då?
 
Topp