• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
undrar om det är sånna jag har. Köpte ett par klarblåa Haglöfs med asics-sula med dubb. Har bara provsprungit dem men riktigt bra grepp på isiga vägar.

Låter definitivt som någon version av Gram - finns kanske iof bara en med dubb.

image.jpg


Har man vägarna förbi Avesta kan det vara ett tips att kika in på Haglöfs outlet dessutom. Kan vara riktigt bra priser. Jag gav ~400 för ovanstående par.
 
  • Like
Reactions: PIC

frere

Audemars
2-Faktor
Låter definitivt som någon version av Gram - finns kanske iof bara en med dubb.

image.jpg


Har man vägarna förbi Avesta kan det vara ett tips att kika in på Haglöfs outlet dessutom. Kan vara riktigt bra priser. Jag gav ~400 för ovanstående par.

Tack för tipset, hade inte fattat kopplingen asics - haglöfs men de här verkar ju klockrena. Dubbfritt duger nog bra, om inte annat kör jag dem i skogen i sommar. Beställt och klart!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har senaste åren snittat runt och över 5000km per år vilket innebär att jag springer i alla väder och underlag. Det är väldigt sällan jag använder mina dubbskor, eftersom du inte bor så långt ifrån mig så rekommenderar jag dig att skaffa vanliga/terrängskor utan dubb. DS Trainer fungerar väl utmärkt även såhär års? Ett par lite varmare strumpor(ull!) än på sommaren så är du hemma :)

Köp nya sen när det börjar bli torrt igen så har du nya fina till första passen på ren och torr asfalt
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Hej alla galningar som löptränar i det här väglaget! Jag är också springsugen men behöver vettiga skor. Gillar asics, brukar köra ds-trainers när det är barmark.

Fujisetsu GTX, kan det vara nåt? Eller finns det nåt utan dubb som ändå duger?


Vanliga sådanahär funkade bra när jag var ute för några dagar sen och sprang och här är det mycket is.

mini-435x435.jpg


Sen vet jag inte hur många springturer dom håller iofs men det är inga stora pengar iaf.

Annars ska ju icebugs vara bra.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vanliga sådanahär funkade bra när jag var ute för några dagar sen och sprang och här är det mycket is.

mini-435x435.jpg


Sen vet jag inte hur många springturer dom håller iofs men det är inga stora pengar iaf.

Annars ska ju icebugs vara bra.


De där hade inte hållt en runda för mig, ett bättre alternativ är Bestgrip. Det är dubbar du kan skruva i och ur vilka skor som helst: http://addnature.com/product.aspx?pf_id=BESTGRIP3000 Snålalternativt är att man skruvar i några vanliga skruva i sulan och kniper av dem med en avbitare. Men de flesta här i forumet har hyffsad ordnad ekonomi så det känns som en rätt onödig snålvariant :)
Icebug är bra, jag tar fram mina Spirit 4 olx om det är ett tjock snötäcke eller om jag ska köra obanat. Men de är inte bekväma alls om det är mycket barmark samt att de har rätt mjukt gummi så de slits fort. Tror jag skulle kunna förvandla ett par till "racingslicks" på mindre än en månads träning.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag har faktiskt kört vanliga tantbroddar med utmärkt resultat. Springer 20-40 k i veckan och de brukar hålla en säsong, jag kanske tappar en dubb då och då men hållbarheten kan man inte klaga på. Man får med ett par extra dubbar. Löpkänslan är ju inte optimal förstås och de väger ju en del, men löpkänslan i snö är ju ändå som den är. Använder dem bara när det är helt snötäckt. Springer mest i kuperad skogsterräng (Nackareservatet).
Har faktiskt haft mina mest magiska löpupplevelser med ett par sådana här
Saucony-Peregrine-2.jpg

kompletterade med ett par
14136492-origpic-c83f07.jpg

och ett par
stuff019.jpg

samt inte minst en
duo4.jpg

ensam sent på kvällen i djup snö genom skogen. Kan rekommenderas! :)
 

Yo-han

Troll probationary
Jag har senaste åren snittat runt och över 5000km per år vilket innebär att jag springer i alla väder och underlag.

Hur ser veckoupplägget ut? Har försökt öka dosen i år men högst tveksamt om jag fixar 400k/månad rent tidsmässigt utan att lägga en heldag under helgen.. Skrapat ihop 250k hitintills i januari men då har jag fått trolla ordentligt med knäna för att fixa familjelogistiken.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser veckoupplägget ut? Har försökt öka dosen i år men högst tveksamt om jag fixar 400k/månad rent tidsmässigt utan att lägga en heldag under helgen.. Skrapat ihop 250k hitintills i januari men då har jag fått trolla ordentligt med knäna för att fixa familjelogistiken.


Går upp före fem och springer innan jobbet. Längsta passen i veckorna är 21-22km, sparar långpassen till helgerna. 1-2 löpfria dagar per vecka för att inte gå sönder.
 

Yo-han

Troll probationary
Går upp före fem och springer innan jobbet. Längsta passen i veckorna är 21-22km, sparar långpassen till helgerna. 1-2 löpfria dagar per vecka för att inte gå sönder.
Misstänkte att jobbigt tidig morgonlöpning var trixet , för morgonseg för sånt och bor för nära jobbet för att det ska ge nån rimlig distans att joggpendla. Det är svårt att vara människa.
 

Yo-han

Troll probationary
Extremt fin löpning i nackareservatet just nu f.ö. om man går off trail dagtid så man slipper alla som köpt långfärdsskidor tillsammans med satskortet efter nyår och använder sin av gud givna rätt att försöka köra ihjäl en i varje nedförsbacke samt klaga på "dåliga spår" för att det av nån anledning är jobbigt när dom inte befinner sig i sagda nedförsbacke.

20k idag
16169177908_aeefb81924_b.jpg


15k nattjogg igår, kallt
16356793415_e86e42fbf4_b.jpg

16170602639_d9f28f6ec9_b.jpg
 

MariaE

Panerai
Extremt fin löpning i nackareservatet just nu f.ö. om man går off trail dagtid så man slipper alla som köpt långfärdsskidor tillsammans med satskortet efter nyår och använder sin av gud givna rätt att försöka köra ihjäl en i varje nedförsbacke samt klaga på "dåliga spår" för att det av nån anledning är jobbigt när dom inte befinner sig i sagda nedförsbacke.

20k idag
16169177908_aeefb81924_b.jpg


15k nattjogg igår, kallt
16356793415_e86e42fbf4_b.jpg

16170602639_d9f28f6ec9_b.jpg

Springa i kyla är klart det bästa!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Någon här som använder movescount? Jag länkar gärna ihop med trevligt folk härifrån, min profil: http://www.movescount.com/members/vackraord
Kollade din profil. Härligt att du får till så mycket tid!

Försökte förklara för några kollegor idag, att träning är ett nöje i sig... Inte ett nödvändigt ont. Tycker nästan synd om alla de som inte hittar glädjen i själva träningspasset, men som ändå sliter på. Tror det är ganska vanligt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kollade din profil. Härligt att du får till så mycket tid!

Försökte förklara för några kollegor idag, att träning är ett nöje i sig... Inte ett nödvändigt ont. Tycker nästan synd om alla de som inte hittar glädjen i själva träningspasset, men som ändå sliter på. Tror det är ganska vanligt.


Tackar. Prioriterar bort rätt mycket andra saker för att få tid med löpningen, men det är det värt. Den nivån jag är på nu har öppnat dörrarna för så många roliga lopp och upplevelser.

Tror grejen med träning och att finna glädje i det går lite hand i hand med vad man generellt har för ambitioner och syn på livet. Träna och tävla handlar rätt mycket om att temporärt lida för att efteråt få uppleva glädje och framgångar. Löpning för mig är även också mitt bästa hjälpmedel att fly vardagen och mentalt varva ned. Jag bearbetar tankar och planerar mycket under mina pass.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tackar. Prioriterar bort rätt mycket andra saker för att få tid med löpningen, men det är det värt. Den nivån jag är på nu har öppnat dörrarna för så många roliga lopp och upplevelser.

Tror grejen med träning och att finna glädje i det går lite hand i hand med vad man generellt har för ambitioner och syn på livet. Träna och tävla handlar rätt mycket om att temporärt lida för att efteråt få uppleva glädje och framgångar. Löpning för mig är även också mitt bästa hjälpmedel att fly vardagen och mentalt varva ned. Jag bearbetar tankar och planerar mycket under mina pass.
Planera nya klockköp? Det gör jag, farligt ;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Extremt fin löpning i nackareservatet just nu f.ö. om man går off trail dagtid så man slipper alla som köpt långfärdsskidor tillsammans med satskortet efter nyår och använder sin av gud givna rätt att försöka köra ihjäl en i varje nedförsbacke samt klaga på "dåliga spår" för att det av nån anledning är jobbigt när dom inte befinner sig i sagda nedförsbacke.

20k idag
16169177908_aeefb81924_b.jpg


15k nattjogg igår, kallt
16356793415_e86e42fbf4_b.jpg

16170602639_d9f28f6ec9_b.jpg

Magiskt....respekt!
 

Yo-han

Troll probationary
Jag var sugen på eiger ett tag, men tog mitt förnuft tillfånga och skippade det. Kan eventuellt bli trans-alpine i år igen, men får se lite hur jag känner att formen är i mars-april.

Var nere i chamonix o kutade i somras och fick mersmak, hade möjlighet att få låna en villa i zurich av en bekant så tänkte klippa både swiss o eiger, grattis kroppen som får smisk två ggr inom en vecka och grattis familjen som får förmånen att åka på ännu en löpsemester :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Var nere i chamonix o kutade i somras och fick mersmak, hade möjlighet att få låna en villa i zurich av en bekant så tänkte klippa både swiss o eiger, grattis kroppen som får smisk två ggr inom en vecka och grattis familjen som får förmånen att åka på ännu en löpsemester :)


Låter ju lysande. Jag har ingen familj att tänka på så jag dras till flerdagarslopp, gärna självförsörjande :dead:. Jag lämnar det lite öppet kring vilka tävlingar jag ska ta i sommar/höst förrän jag avverkat Sahara Race i mars.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
^fyi går det en trevlig gratis-"ultra" den 14:e om du inte redan sett
http://www.funbeat.net/discussion/show.aspx?ThreadID=1422301


oh, det där lät faktiskt trevligt. Sörmlandsleden är riktigt trevlig, bodde intill den för några år sedan så har sprungit många mil på de stigarna. Ska ge det en rejäl funderare, ska springa malta marathon helgen efter och vill kanske inte tävla för mycket så nära inpå sahara race. Men man kan ju hålla igen lite :) Ska du ställa upp?
 

Yo-han

Troll probationary
oh, det där lät faktiskt trevligt. Sörmlandsleden är riktigt trevlig, bodde intill den för några år sedan så har sprungit många mil på de stigarna. Ska ge det en rejäl funderare, ska springa malta marathon helgen efter och vill kanske inte tävla för mycket så nära inpå sahara race. Men man kan ju hålla igen lite :) Ska du ställa upp?
Japp, jag o en polare kutar,pma om du vill teama men då får du anpassa dig till högt 5-tempo :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Grattis till er som har ben som tål ultra-distanser samt många höjdmetrar.

För egen del finns det någon sorts gräns vid 2 timmars löpning eller 25 km. Även om flås och ork finns, så börjar knä/höft/häl att protestera efter detta, alternativt när löpmängden går över 40 km per vecka.

Har för all del en plan (som jag följer) för att göra något åt detta... Å andra sidan så vill jag roa mig med andra aktiviteter också, så tiden behöver räcka till till mycket... Jag fascineras och imponeras av er som har såväl förmåga som möjlighet att dra iväg på 50+ km löppass.

Enjoy!

Mvh A, nyss hemkommen från en timmes löpning i moddigt snöslask. Blev knappa 13 km, men då var halva sträckan på plogad gång-/cykelbana. Skönt när det bjuds på lite motstånd i väder och vind tycker jag. :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden med en kort rapport från Asics Running Lab.

Testade min löpkapacitet där, med intressanta resultat. Såväl testet som jag är tämligen överens om mina förmågor. Fick tröskelvärden väldigt nära de jag själv bedömt att jag har och estimerade löptider som jag känner mig komfortabel med. Asics test är inte en max-test, utan man kör i stegrande tempo på löpband samtidigt som man mäter ventilering av syre och koldioxid, samt puls. Detta ger tydligen tillräckligt med data för att hitta den anaeroba tröskeln, samt en del till.

Ska tydligen kunna springa maraton på tre och en halv timme. Har aldrig provat. Kanske dags nu.

Testen på löpbandet är det lilla. Jag testades också med avseende på styrka och rörlighet, samt löpteknik, förstås. Och här kan jag roat konstatera att jag har något litet träningsprojekt framför mig. Lite mera styrketräning på några ställen (höft, t ex) och mycket mera rörlighetsträning. Plus löpstegsteknik. Fick också klart för mig att jag skulle kunna tappa 2-3 kg för en mer optimal löparkropp... Och det är väl här utmaningen att springa maraton på 3:30 eller snabbare ligger. Flåset har jag tydligen redan.

"Löparkropp", hur eftersträvansvärt är inte det? :)

Lär inte leda till något annat än fortsatta motionärstider i löpning, men det är kul med lite nya träningsprojekt för att utvecklas. Dyrt, men kan rekommenderas.

A
 
Topp