Bumpar tråden med en kort rapport från Asics Running Lab.
Testade min löpkapacitet där, med intressanta resultat. Såväl testet som jag är tämligen överens om mina förmågor. Fick tröskelvärden väldigt nära de jag själv bedömt att jag har och estimerade löptider som jag känner mig komfortabel med. Asics test är inte en max-test, utan man kör i stegrande tempo på löpband samtidigt som man mäter ventilering av syre och koldioxid, samt puls. Detta ger tydligen tillräckligt med data för att hitta den anaeroba tröskeln, samt en del till.
Ska tydligen kunna springa maraton på tre och en halv timme. Har aldrig provat. Kanske dags nu.
Testen på löpbandet är det lilla. Jag testades också med avseende på styrka och rörlighet, samt löpteknik, förstås. Och här kan jag roat konstatera att jag har något litet träningsprojekt framför mig. Lite mera styrketräning på några ställen (höft, t ex) och mycket mera rörlighetsträning. Plus löpstegsteknik. Fick också klart för mig att jag skulle kunna tappa 2-3 kg för en mer optimal löparkropp... Och det är väl här utmaningen att springa maraton på 3:30 eller snabbare ligger. Flåset har jag tydligen redan.
"Löparkropp", hur eftersträvansvärt är inte det?
Lär inte leda till något annat än fortsatta motionärstider i löpning, men det är kul med lite nya träningsprojekt för att utvecklas. Dyrt, men kan rekommenderas.
A