• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Tillbaka på tävlingsbanan idag i det mycket trevliga Norrtälje stadslopp och det slutade på bästa sätt :)
7294D30D-2BEC-482B-B0F9-444B22D84764.jpeg

15.48 blev det i hettan på den 5030 m (enligt kontrollmätning) långa banan med en riktigt tuff avslutning (25m stigning som började riktigt brant första 150 mellan 4500-4850). Klart godkänt med tanke på att den gångna vintern ur träningssynpunkt varit den sämsta jag kan minnas.

Tillbaka på tävlingsbanan idag i det mycket trevliga Norrtälje stadslopp och det slutade på bästa sätt :)
7294D30D-2BEC-482B-B0F9-444B22D84764.jpeg

15.48 blev det i hettan på den 5030 m (enligt kontrollmätning) långa banan med en riktigt tuff avslutning (25m stigning som började riktigt brant första 150 mellan 4500-4850). Klart godkänt med tanke på att den gångna vintern ur träningssynpunkt varit den sämsta jag kan minnas.

Starkt!! Inte kul i värmen :D skönt för dig att det gick över fort åtminstone ;)

2A3ADA9C-99B8-4DF0-90FE-CD0DD005FEB9.jpeg

Gött med långpass på västkusten! Sprang Fjälbacka-Grebbestad och hade en festlig upplevelse då jag helt förlitade mig på Google Maps är inte så känt i området. Sprang en hel del på skogsstigar och på strandstråk. Efter ca 9 km dyker det upp en stor grupp människor framför mig tänkte först att det var söndagsjoggare men dom höll bra tempo och var jäkligt biffiga i kroppshyddan efter någon km börjar jag passera med bra fart och drar på ganska friskt! Tills jag ser en stor folkmassa och en stor Redbull bil som pumpar musik och jag inser ganska fort att jag springer i spåret på en Crossfit tävling!
526C320D-AA1D-40E7-908B-77877065832D.jpeg

Fick ganska många blickar då jag skilde ut mig i mängden med löparväst och fullt kittad för långpass. Det var bara och öka och ta mig så fort jag bara kunde utifrån tävlingsområdet! Men jag var tvungen att ta en bild för det var en så jäkla lustig situation...När jag passerade Redbull bågen uppe på höjden stor Bert Karlsson och snick snackar och situationen blev komisk på riktigt...Hur som haver fick ett bra pass idag och ett smil i spåret! Ha en fortsatt trevlig söndag :)

Sprang medvetet betydligt långsammare i helgen. Försökte få ner medelpulsen men sedu det gick inte. 9km på 1h10ish. Snittpuls 169.

Omständligheter:
20 grader
Myrmark 30% av sträckan o_O

Plus:
Mjukt underlag så benhinnorna var friskare och gladare än efter en 5km löpning på skogsstig.

Ska testa ett par gånger till och se vad som händer. Känns sådär att ligga i pulszon5 när man joggar i 7min-tempo.. men hoppas att det var myren som sög.

Tror inte jag har högre maxpuls än 200 som 43åring. Har kommit upp nära 200 när jag testat max.

ACD6319C-C3ED-41C2-A5AA-5387D51D0890.jpeg
78C2ECB3-8F77-403D-A1D5-35BB6BF75081.jpeg
F588F0B3-49E5-4355-B49B-49B23E74A3F0.jpeg
Gjorde Stockholm Swimrun i helgen i Solo-klassen. 27 km totalt varav 4 km simning. Knep faktiskt bronset. Fast bara 10 deltagare ;-) 49:a totalt. Riktigt kul men dåligt arrengemang med mycket missar på banan. Mer orientering på vissa sträckor.

Swimrun är kul!! Inte anmäld till något i år mem tänkte plocka några i juli/augusti förhoppningsvis! Starkt jobbat! Roligare att köra i par tycker jag (har prövat båda) men båda grejerna har sin charm! Kan varmt rekommendera Öloppet och Karlshamn om du vill ha några bra arrangerade lopp i liknande distanser!

Swimrun är kul!! Inte anmäld till något i år mem tänkte plocka några i juli/augusti förhoppningsvis! Starkt jobbat! Roligare att köra i par tycker jag (har prövat båda) men båda grejerna har sin charm! Kan varmt rekommendera Öloppet och Karlshamn om du vill ha några bra arrangerade lopp i liknande distanser!
Ja Swimrun är verkligen skitkul. Brukar köra i par, men inte denna gång. Båda loppen ser bra ut! Ligger dock lite fel i tiden för mig.

Vi får se vad det kan bli i augusti! Kör hårt!

Tack:) Har inte haft psyket på en bra stund att klättra på långpassen men förberedde mig mentalt och fick lägga tiden helt åt sidan redan från start för att ha juice till klättrinen. Gick dock betydligt fortare sista 10 km. Har som sagt planen inställd på maraton form. Men har redan börjat att leka med tanken på ultradistanser igen. Mitt PB är 100 km men har en dröm om 100 Miles som ligger och gnager...Det får dock vänta en bra stund men man vet aldrig ;)

Har någon här sprungit Ultravasan 90 och har erfarenheter att dela med sig av? Har såtts ett frö i tanken som jag inte riktigt kan släppa, men osäker på om det är realistiskt och vad som isf krävs. Är "van" vid maradistansen, sprungit 8 st sedan 2011 varav 6 st sedan 2015. Dock aldrig längre än så. Har också åkt vasaloppet på skidor senaste tre åren. Görbart och hur mycket träning kommer behövas? Kommer inte ha något tidsmål utan se det som en utmaning bara att ta mig runt.

Har någon här sprungit Ultravasan 90 och har erfarenheter att dela med sig av? Har såtts ett frö i tanken som jag inte riktigt kan släppa, men osäker på om det är realistiskt och vad som isf krävs. Är "van" vid maradistansen, sprungit 8 st sedan 2011 varav 6 st sedan 2015. Dock aldrig längre än så. Har också åkt vasaloppet på skidor senaste tre åren. Görbart och hur mycket träning kommer behövas? Kommer inte ha något tidsmål utan se det som en utmaning bara att ta mig runt.
Är absolut inte någon elit på detta område, men det skiljer inte så mycket ifrån maraton träning generellt för ultra distanser iaf inte upp till 100 km. Förutom att att långpassen blir längre och inte skippa "Back to Back" passen. Så att när formen är på plats att kunna genomföra typ 21 km på lördag och 42 km på söndagen sen är det bra och slänga in ett/två längre pass i veckan också. Äta mer under passen och inte slarva med sömnen. Sedan är det ju självklart att man borde träna passen i den miljön man skall genomföra loppet i dvs skog och stig för vasan. Om du siktar in dig på ett minimum på 60-120-km i veckan är du safe vill jag påstå och inte skippa Back2Back. Kolla in https://trana.marathon.se/kopia-av-100-km-stockholm-ultra-2014/ultra-100-km-10-115-timmar för ett riktmärke på vad som krävs.

Sen är det den mentala biten och allt annat som kan gå fel på längre distanser. Man kan läsa mycket om andras erfarenheter men vi alla reagerar olika på fysiskt utmattning. Och learning by doing är det bästa så klart. En gång är ingen gång, två gånger är en vana som man säger ;) Lycka till!

Någon som ännu sett officiella resultat från Ragnar Relay? Sprang med ett lag som startade kl. 0830 i lördags och så målgång igår vid 12. Väldigt skoj lopp! :)
Hur har det gått för er övriga som sprang denna stafett?

Nån som behöver nya, snabba skor att springa i? Kom inte överens med mina Vaporfly så de (och ett par sprillans Zoom Fly) vill gärna ha en nöjdare ägare. Dra iväg ett PM eller kolla K&S för mer info (nån får säga till om det inte är ok att posta det här så tar jag bort).

Är absolut inte någon elit på detta område, men det skiljer inte så mycket ifrån maraton träning generellt för ultra distanser iaf inte upp till 100 km. Förutom att att långpassen blir längre och inte skippa "Back to Back" passen. Så att när formen är på plats att kunna genomföra typ 21 km på lördag och 42 km på söndagen sen är det bra och slänga in ett/två längre pass i veckan också. Äta mer under passen och inte slarva med sömnen. Sedan är det ju självklart att man borde träna passen i den miljön man skall genomföra loppet i dvs skog och stig för vasan. Om du siktar in dig på ett minimum på 60-120-km i veckan är du safe vill jag påstå och inte skippa Back2Back. Kolla in https://trana.marathon.se/kopia-av-100-km-stockholm-ultra-2014/ultra-100-km-10-115-timmar för ett riktmärke på vad som krävs.

Sen är det den mentala biten och allt annat som kan gå fel på längre distanser. Man kan läsa mycket om andras erfarenheter men vi alla reagerar olika på fysiskt utmattning. Och learning by doing är det bästa så klart. En gång är ingen gång, två gånger är en vana som man säger ;) Lycka till!

Tack för tipsen! Det tål att tänkas på ett tag. Blir isf nästa år.

Tillbaka
Topp