• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Xalle

Audemars
2-Faktor
10 mil/träningsv är något jag verkligen ser fram emot igen och saknar.Ligger på 6 mil nu och hoppas spräcka 100 km om 5 veckor. Om jag inte drar på mig något skit på vägen. Känner dessvärre att kroppen inte återhämtar sig lika fort som i yngre dagar. Men tar en vecka i taget och försöker träna smart. Ångrar dock att jag synkade klockan med Strava har svårt att skippa vissa segment . Blir ofta spurter jag kunde klarat mig utan...Planerar iaf ett trevligt långpass i morgon med skog och grus och mycket uppför !

Ha en fortsatt trevlig löp helg :)
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
10 mil/träningsv är något jag verkligen ser fram emot igen och saknar.Ligger på 6 mil nu och hoppas spräcka 100 km om 5 veckor. Om jag inte drar på mig något skit på vägen. Känner dessvärre att kroppen inte återhämtar sig lika fort som i yngre dagar. Men tar en vecka i taget och försöker träna smart. Ångrar dock att jag synkade klockan med Strava har svårt att skippa vissa segment . Blir ofta spurter jag kunde klarat mig utan...Planerar iaf ett trevligt långpass i morgon med skog och grus och mycket uppför !

Ha en fortsatt trevlig löp helg :)
Nej, det är ju just det där med att inte dra på sig nån skit som är grejen, men det fixar du!

Strava är alldeles för modernt för mig - har inte ens GPS i min gamla RS800 :D
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Nej, det är ju just det där med att inte dra på sig nån skit som är grejen, men det fixar du!

Strava är alldeles för modernt för mig - har inte ens GPS i min gamla RS800 :D
Tack :) målet är absolut realistiskt så peppar, peppar! Strava skulle jag klara mig utan men inte utan GPS. Jag och min löpkompis kallar det Hippie-jogg när man/vi springer utan gps ;)
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Är det Garmin som gäller eller?
Vilka frågor ska man ställa sig för att komma fram till vilken modell man ska ha?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
36F60E69-9954-4982-9C32-62CC824B8466.jpeg
F6A9E246-2455-43A7-B35E-B9438DCD54A0.jpeg

Jobbigt pass idag....
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Idag blev det ett lopp som heter Nackhällerundan.
9,5 km och hyfsad kupering med ett antal rätt branta backar, mycket trevligt lopp som varmt kan rekommenderas.
 

Tre333

Cartier
Är det Garmin som gäller eller?
Vilka frågor ska man ställa sig för att komma fram till vilken modell man ska ha?

Kolla vad du behöver och jämför modeller. Slutändan blir det priset som avgör.
Många kör med Garmin, Suunto o Polar tror jag är störst.
Jag valde en Garmin Fenix 3 Hr pga den hade det jag ville ha (och mer därtill). Men gillade lång o bra batteri tid samt vattentät t 100m så jag kan bada med den :) Samt enkelt o byta armband
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Är det Garmin som gäller eller?
Vilka frågor ska man ställa sig för att komma fram till vilken modell man ska ha?
Främsta frågan tror jag är vad du ska använda den till. Ska du bara springa eller tänker du cykla och simma också? Behöver du pulsmätning? Isåfall, accepterar du mindre exakt handledspulsmätning eller tänker du använda bröstband?

Jag springer bara, nybörjarmotionär. Har glädje av GPS, puls, kadensmätare och att kunna lägga in träningspass i förväg som håller koll på intervaller etc. Behöver i stort sett inga fler funktioner eller finesser. Landade i Garmin Forerunner 235 som är en hyfsat enkel modell, dock med möjlighet att ladda hem användarskapade program. Har sprungit 3200 km med den på 1,5 år och bortsett från att pulsmätaren hakat upp sig enstaka gång har jag aldrig haft några problem.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Kolla vad du behöver och jämför modeller. Slutändan blir det priset som avgör.
Många kör med Garmin, Suunto o Polar tror jag är störst.
Jag valde en Garmin Fenix 3 Hr pga den hade det jag ville ha (och mer därtill). Men gillade lång o bra batteri tid samt vattentät t 100m så jag kan bada med den :) Samt enkelt o byta armband

Jag är på de planet att jag själv inte vet vad jag behöver!?
Jag ska försöka komma igång med löpning efter några års uppehåll från lagsporter och nu nyopererad för diskbråck.
Tänkte att en finare klocka kan ge lite motivation och nörda ned mig lite med tider och tempon.

Jag har väl fastnat lite vid Forerunner serien. Men finns ju lite olika varianter. 235 räcker ju gott och väl nu känns de som, men kommer jag om 1-2 år vilja byta den mot nått värre om jag fastnar för löpning?
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Främsta frågan tror jag är vad du ska använda den till. Ska du bara springa eller tänker du cykla och simma också? Behöver du pulsmätning? Isåfall, accepterar du mindre exakt handledspulsmätning eller tänker du använda bröstband?

Jag springer bara, nybörjarmotionär. Har glädje av GPS, puls, kadensmätare och att kunna lägga in träningspass i förväg som håller koll på intervaller etc. Behöver i stort sett inga fler funktioner eller finesser. Landade i Garmin Forerunner 235 som är en hyfsat enkel modell, dock med möjlighet att ladda hem användarskapade program. Har sprungit 3200 km med den på 1,5 år och bortsett från att pulsmätaren hakat upp sig enstaka gång har jag aldrig haft några problem.

Det är ju främst löpning den kommer användas till.
Vill nog ha bröstband känner jag.
Cykling och simning känns ej nödvändigt faktiskt.

Finns det någon Garmin som kan användas både i löpningen och i golfsammanhang? Det är väl enda jag känner att klockan skulle fylla funktion utanför löpningen.
 

Tre333

Cartier
Jag är på de planet att jag själv inte vet vad jag behöver!?
Jag ska försöka komma igång med löpning efter några års uppehåll från lagsporter och nu nyopererad för diskbråck.
Tänkte att en finare klocka kan ge lite motivation och nörda ned mig lite med tider och tempon.

Jag har väl fastnat lite vid Forerunner serien. Men finns ju lite olika varianter. 235 räcker ju gott och väl nu känns de som, men kommer jag om 1-2 år vilja byta den mot nått värre om jag fastnar för löpning?

Men börja då med en 235 och se hur mycket du använder den och uppgradera framöver som du själv skriver :)
Pulsband var en ting jag också ville ha i början men kör aldrig med med det numera, vill ha det enkelt och då funkar en som mäter på handleden. Kanske inte exakt och bäst men det duger för mig. Golf är jag tyvärr inte så insatt i så den passar jag på :)

Flera bekanta löpare som kör med 235 modellen och den funkar fint! Jag tycker den är aningen plastig men smaksak säg
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Men börja då med en 235 och se hur mycket du använder den och uppgradera framöver som du själv skriver :)
Pulsband var en ting jag också ville ha i början men kör aldrig med med det numera, vill ha det enkelt och då funkar en som mäter på handleden. Kanske inte exakt och bäst men det duger för mig. Golf är jag tyvärr inte så insatt i så den passar jag på :)

Flera bekanta löpare som kör med 235 modellen och den funkar fint! Jag tycker den är aningen plastig men smaksak säg

Låg igår och försökte sätta mig in.
Behöver komma upp på en Fenix 5 alt. 935/945 för att få golfen. Så nu står valet där tror jag :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Länge sedan jag postade i den här tråden. Jag springer kanske inte lika långt, eller snabbt som somliga här. Och idag är inget undantag. Sisådär 7,5 km. Men väl 1400 höjdmeter. De första fem km bjöd på 870 höjdmetrar och krävde 70 minuter. Knappast någon löpning, snarare ”speed hiking” med vätske-rygga. 25 minuter i tröskelzon. Resten i höga zon 3. Sedan kom en del av familjen ikapp via en bergbana, så vi gjorde sällskap i lägre takt och plussade fler höjdmetrar upp till en välkommen stund för återhämtning.

5D1B0C96-C464-4416-8A0C-2CB0E5F7BB8A.jpeg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Någon annan här som sprang halv eller hela maran i Båstad nyss? Körde halvmaran, varmt och backigt men fin miljö
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
3AD8D97D-0D04-42BD-939C-87107EB1AD70.jpeg

2420DEFA-02DD-40DA-93C0-EADFE6B6B89C.jpeg

Jag har aldrig brytt mig om höjdmeter tidigare i min träning då jag bara sprungit platta banlopp. Men den sista månaden har jag blivit mer intresserad av skog, stig, fjäll lopp i och samtidigt komma i maraton form. Måste bara säga att klättra är en helt annan sport... känner mig fortfarande helt pangad! Första 20km var ok sista 15km var inte skoj. Men allt som allt likaväl nöjd :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
3AD8D97D-0D04-42BD-939C-87107EB1AD70.jpeg

2420DEFA-02DD-40DA-93C0-EADFE6B6B89C.jpeg

Jag har aldrig brytt mig om höjdmeter tidigare i min träning då jag bara sprungit platta banlopp. Men den sista månaden har jag blivit mer intresserad av skog, stig, fjäll lopp i och samtidigt komma i maraton form. Måste bara säga att klättra är en helt annan sport... känner mig fortfarande helt pangad! Första 20km var ok sista 15km var inte skoj. Men allt som allt likaväl nöjd :)

Precis som du säger - så fort det börjar gå uppför så är det en helt annan sport!

Bra jobbat!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
3AD8D97D-0D04-42BD-939C-87107EB1AD70.jpeg

2420DEFA-02DD-40DA-93C0-EADFE6B6B89C.jpeg

Jag har aldrig brytt mig om höjdmeter tidigare i min träning då jag bara sprungit platta banlopp. Men den sista månaden har jag blivit mer intresserad av skog, stig, fjäll lopp i och samtidigt komma i maraton form. Måste bara säga att klättra är en helt annan sport... känner mig fortfarande helt pangad! Första 20km var ok sista 15km var inte skoj. Men allt som allt likaväl nöjd :)
Förstår hur du tänker. Fått ihop sisådär 4500 höjdmeter på tre dagar den här veckan. Otroligt stor variation i vilket tempo man kan hålla. Knappast löpning mer än när det är hyfsat flackt. Alpina höjdmetrar, så det har handlat om över 30% lutning bitvis. Jag gillar det!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Precis som du säger - så fort det börjar gå uppför så är det en helt annan sport!Bra jobbat!
Konstigt sport ja! Det går det bara nedför när det skall uppför ;)

Förstår hur du tänker. Fått ihop sisådär 4500 höjdmeter på tre dagar den här veckan. Otroligt stor variation i vilket tempo man kan hålla. Knappast löpning mer än när det är hyfsat flackt. Alpina höjdmetrar, så det har handlat om över 30% lutning bitvis. Jag gillar det!
Skall prova/träna lite i skidbacke är planen framöver till sensommaren. Kämpar redan på och hålla ett bra steg/ fassong/höft på 8-12 % och 30 låter helt sjukt du måste springa på alla fyra :D Men respekt för 4500m :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Konstigt sport ja! Det går det bara nedför när det skall uppför ;)


Skall prova/träna lite i skidbacke är planen framöver till sensommaren. Kämpar redan på och hålla ett bra steg/ fassong/höft på 8-12 % och 30 låter helt sjukt du måste springa på alla fyra :D Men respekt för 4500m :)
Haha! 30% är närapå med alla fyra. Och det är knappast tal om att springa. Vi har haft några dagar i alperna. Jag har fått ihop ca 55 km och 4500 höjdmeter som träningspass. Men det blir mer ”speed hiking”. Blir ju omöjligt att ta särskilt många löpsteg när lutningen är runt 20%. Men på de flackare partierna är det otroligt kul att ta löpsteg. Både uppför och nedför. Mest nedför. Jag gjorde dryga 20 km samt 2000 höjdmeter i förrgår. Gissar att endast 5 km av dessa gick att löpa. Resten blir klättring upp/ned. Kortare passager på ”alla fyra”. Stavar och vätskerygga. Skulle verkligen uppskatta de kortare distanserna på UTMB, t ex (om knän och höfter fixar det).

Suttit och kollat klipp på Kilian Jornet på kvällarna. Galet! Och läckert. Hatten av för alla som fixar UTMB, för att inte tala om TDG.

Om ben, knän och höfter fortsätter att kännas som de gör nu, blir det garanterat trail-löpning resten av sommaren.
 
Topp