• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Oliver

Cartier
2-Faktor
På jakt efter ett par löpskor att använda när jag reser, dvs lätta, snabbtorkande och ta lite plats i bagaget.
Googlat mig till Nike free run flyknit, men skulle vilja ha lite fler alternativ.
Vad kör ni med?
Jag använder Nike Free Run Flyknit 2018 som mina reseskor. Otroligt lätta och smidiga att packa ner.
Kanske inte de bästa skorna om du springer >10km. Har dock inte testat årets nya och mer "High tech" model.
Jag har dessa:
free-rn-flyknit-2018-womens-running-shoe-fSMVzg.jpg

Nya modellen: https://www.nike.com/se/t/loparsko-free-rn-flyknit-3-nhPgvz
 
Senast ändrad:

zeke_varg

Omega
Kastar pärlor på svin..

Kört nån gång med jobbet när de tagit in Fredrik Zillen som coach. I morgon kommer Anders Södergren. Han borde väl också ha koll på löpning kan man tycka :cigar:
 

Belfort

Omega
Tänkte springa Stockholm Marathon, en liten spontanare. Vad ska man ha med sig, har ni några tips ni som kan löpning? Ta med sig några resorb och droppa i vattenmuggarna? Tänkte inte springa med eget vatten så förlitar mig på alla stationer.
 

Tre333

Cartier
Tänkte springa Stockholm Marathon, en liten spontanare. Vad ska man ha med sig, har ni några tips ni som kan löpning? Ta med sig några resorb och droppa i vattenmuggarna? Tänkte inte springa med eget vatten så förlitar mig på alla stationer.
Oxå ev tänkt göra det men ingen startplats klar än. Ta inte med något, ta vid kontroller. Så jag kört på tidigare maraton
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tänkte springa Stockholm Marathon, en liten spontanare. Vad ska man ha med sig, har ni några tips ni som kan löpning? Ta med sig några resorb och droppa i vattenmuggarna? Tänkte inte springa med eget vatten så förlitar mig på alla stationer.

Oxå ev tänkt göra det men ingen startplats klar än. Ta inte med något, ta vid kontroller. Så jag kört på tidigare maraton
På de jag sprungit så har jag tagit en vatten och en sportdryck på varje station. Även om du inte tror du behöver det :) sen har jag haft med mig några paket gels, kört enervit eller Maurtens och båda funkar bra för mig, ca var 30-40:e minut eller precis innan du känner att du börjar krokna. Sista fem-tio så har jag haft någon som langat starkt kallt kaffe för en extra kick :) Funkat fint för mig.
 
Tänkte springa Stockholm Marathon, en liten spontanare. Vad ska man ha med sig, har ni några tips ni som kan löpning? Ta med sig några resorb och droppa i vattenmuggarna? Tänkte inte springa med eget vatten så förlitar mig på alla stationer.
Drick en resorb några timmar före start.
Ta med dig några gel och ett sjuhelvetes kämpahumör ;-)

Lycka till!
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Tänkte springa Stockholm Marathon, en liten spontanare. Vad ska man ha med sig, har ni några tips ni som kan löpning? Ta med sig några resorb och droppa i vattenmuggarna? Tänkte inte springa med eget vatten så förlitar mig på alla stationer.

Kul! Jag ska också springa. Är dock ingen veteran, sprang första gången förra året. Men generellt är det bra om man hinner testa att äta och dricka det man tänkt på träningspass så man vet hur kroppen reagerar på det. Nu är det ju lite i senaste laget men om du haft energi med dig på långpassen när du tränat så skulle jag rekommendera att ta samma sak med dig på loppet.

Ett annat tips är att börja fylla på med energi i tid, alltså under hela loppet. Vänta inte tills energin är slut. En kostrådgivare till SOK som jag lyssnat på rekommenderar 30-60 g kolhydrater per timme under maraton, lite beroende på löparens nivå. Det är riktigt mycket och är man inte van att smälla i sig de mängderna ska man inte testa det första gången på ett lopp. Vissa förordar också att man bara ska dricka energidryck, i allmänhet får motionslöpare i sig för lite energi under en mara. Men som sagt, stor risk att magen protesterar om man inte är van.

Jag kommer ta någon Enervit innan och ta med kanske 3 paket Dextrosol Sport under loppet, mest för att jag är van vid att knapra dextrosol och vet att det funkar för mig. Glöm inte att dricka ordentligt också. Kommer inte heller bära med något vatten men ska försöka få lite vatten langat längs vägen förutom stationerna. Ses på lördag!
 
Senast ändrad:

Belfort

Omega
Tack för alla tips från er. Jag gick och köpte mig en plats idag tills imorgon. Nu kolhydratsladdar jag lite i sista sekunden, detta skulle givetvis göras över flera dagar men i början av veckan så var jag ändå sjuk och hade inga förhoppningar om att kunna springa.

En kebabpizza och 0,5liter Ben & Jerry bjuder kvällen på, imorgon blir det makaroner till frukost.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tack för alla tips från er. Jag gick och köpte mig en plats idag tills imorgon. Nu kolhydratsladdar jag lite i sista sekunden, detta skulle givetvis göras över flera dagar men i början av veckan så var jag ändå sjuk och hade inga förhoppningar om att kunna springa.

En kebabpizza och 0,5liter Ben & Jerry bjuder kvällen på, imorgon blir det makaroner till frukost.
Om du varit sjuk (vet inte hur tränad du är eller vad det var för sjukdom) och ändå väljer att springa så lyssna på kroppen ordentligt och kliv av om kroppen börjar säga ifrån eller något känns off. Ett marathon sliter ordentligt på kroppen, både muskler men även hjärta etc. väljer du att springa kanske jag skulle skippa makaronerna till frukost för något mer beprövat för dig. Osäker på om du kommer hinna bryta ner de kolhydraterna ändå. Lycka till!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla tips från er. Jag gick och köpte mig en plats idag tills imorgon. Nu kolhydratsladdar jag lite i sista sekunden, detta skulle givetvis göras över flera dagar men i början av veckan så var jag ändå sjuk och hade inga förhoppningar om att kunna springa.

En kebabpizza och 0,5liter Ben & Jerry bjuder kvällen på, imorgon blir det makaroner till frukost.
Hur gick det? Rännskita? ;)
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Snyggt, gissar på att du sprang med 3:30-farthållarna? Jag sprang också idag, inget personbästa för min del dock...

Ja, jag hade sub 3:30 som mål och hade stor nytta av dem. Startade i D men kom ifatt farthållarna i grupp C och sprang med dem kanske halva loppet. Blev övermodig sen och drog ifrån. De kom ikapp mig igen på Västerbron och jag orkade inte hänga med dem sista biten, men räckte ändå. Nu blir det pizza!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag hade sub 3:30 som mål och hade stor nytta av dem. Startade i D men kom ifatt farthållarna i grupp C och sprang med dem kanske halva loppet. Blev övermodig sen och drog ifrån. De kom ikapp mig igen på Västerbron och jag orkade inte hänga med dem sista biten, men räckte ändå. Nu blir det pizza!
Snyggt, bra jobbat. Jag sprang med 3:00-farthållarna till ungefär 20 men sen föll jag lite efter i vanlig ordning... Sub 3 i Stockholm är min nemesis.
 

Belfort

Omega
Hur gick det? Rännskita? ;)
Haha! Jag höll ihop tarmmässigt hela vägen :D

Är ganska nöjd med min prestation idag. Jag kom på denna smarta ide angående att springa Stockholm Marathon 2maj 2019. Jag hade innan dess aldrig sprungit i hela mitt liv något mer än 1mil. Senaste löpningen var första september 2018 på 5km (totalt 13 träningspass 2018, aldrig över 5km). Så här såg mitt träningsupplägg ut från och med 2 maj 2019 om någon vill replikera.
2a maj: 2km
3de maj. 2,5km
4de maj: 5,5km
5e maj: 5,2km
6e maj: 10,3km
18de maj: 14,4km
19de maj: 20km 1h 54min. :D
22a maj: 8km.
29de maj: 12km 1h 10min.

Stockholm Marathon 1 juni 2019: under 4h 45min.

Anledningar till min framgång: Att trycka mycket kalorier dagen innan, på tävlingsdagen så blev det bara 250g kvarg efter inrådan av @Norken att äta något man kände sig bekant med. Sen att börja trycka i sig energi och vatten från start, tack vare era tips här på KS, anledningen är att om man bara springer och väntar så blir det en chock för magen men om man äter från första början så blir det aldrig en chock, tror jag men jag kan inget om detta med löpning.

Anledningar till att jag misslyckades med tiden: virusinfektion av halsmandlarna i helgen och veckan. Jag har en fot- och knä-problematik sedan en tid tillbaka som gör att jag hade sådana smärtor som jag aldrig varit med om tidigare, det började efter 19km, så om någon KSare såg en person som skuttade som ett skadeskjutet råddjur hela djurgården så vare jag :facepalm:. Asfalten gjort sitt med mina knän och hederliga grusvägar är sällan några större problem (har ju dock aldrig sprungit mer än 1mil på grus så). Sista är väl att jag var dåligt förberedd, ingen milvana i benen .

Jag ska satsa på halvmaran i höst och sedan hela marathon nästa år och då förhoppningsvis ta mig under 4h.
 
Senast ändrad:

Johe

Omega
Låg för 3:15 till halvmaran och tog personbästa med 20 sekunder på den. Flås och energi kändes bra men inget flyt riktigt i löpningen och kroppen stramade och gjorde ont lite överallt. Kände ingen skillnad när jag sänkte tempot så jagade på i samma.

Efter 25 ca började benen krokna och det märktes att jag inte riktigt fått in några längre långpass i år, bara ett på 30 km och annars mest 25-26. Vid 30 km ballade GPS-klockan ur och drog av knappt 2 km från sprungen distans, aldrig varit med om något liknande! Så efter det hade jag dålig koll på tempot. Visste att jag börjat tappa men trodde att jag låg för en sluttid på drygt 3:20 iaf, men insåg för sent att det var mer än så. Började öka sista kilometern men det räckte inte, kom in på 3:24:29 och missade personbästa med 5 sekunder. Så kan det gå!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Haha! Jag höll ihop tarmmässigt hela vägen :D

Är ganska nöjd med min prestation idag. Jag kom på denna smarta ide angående att springa Stockholm Marathon 2maj 2019. Jag hade innan dess aldrig sprungit i hela mitt liv något mer än 1mil. Senaste löpningen var första september 2018 på 5km (totalt 13 träningspass 2018, aldrig över 5km). Så här såg mitt träningsupplägg ut från och med 2 maj 2019 om någon vill replikera.
2a maj: 2km
3de maj. 2,5km
4de maj: 5,5km
5e maj: 5,2km
6e maj: 10,3km
18de maj: 14,4km
19de maj: 20km 1h 54min. :D
22a maj: 8km.
29de maj: 12km 1h 10min.

Stockholm Marathon 1 juni 2019: under 4h 45min.

Anledningar till min framgång: Att trycka mycket kalorier dagen innan, på tävlingsdagen så blev det bara 250g kvarg efter inrådan av @Norken att äta något man kände sig bekant med. Sen att börja trycka i sig energi och vatten från start, tack vare era tips här på KS, anledningen är att om man bara springer och väntar så blir det en chock för magen men om man äter från första början så blir det aldrig en chock, tror jag men jag kan inget om detta med löpning.

Anledningar till att jag misslyckades med tiden: virusinfektion av halsmandlarna i helgen och veckan. Jag har en fot- och knä-problematik sedan min tid i militären som gör att jag hade sådana smärtor som jag aldrig varit med om tidigare, det började efter 19km, så om någon KSare såg en person som skuttade som ett skadeskjutet råddjur hela djurgården så vare jag :facepalm:. Asfalten gjort sitt med mina knän och hederliga grusvägar är sällan några större problem (har ju dock aldrig sprungit mer än 1mil på grus så). Sista är väl att jag var dåligt förberedd, ingen milvana i benen .

Jag ska satsa på halvmaran i höst och sedan hela marathon nästa år och då förhoppningsvis ta mig under 4h.
Bra psyke! Jag tror inte jag skulle orka mig runt med så få mil i kroppen inför. :hungover:
Min kostuppladdning består av att jag äter sparsamt dagen innan för att ha så lite som möjligt i tarmarna. För några år sedan försökte jag också med kostuppladdningar inför lopp men blev verkligen en hit or miss.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Såg dig inte, stod vid Berwaldhallen och narvavägen i 3h och hejade! Nästa år pacear jag dig till sub 3 ;)
Missade dig också, låter ju annars som att ni stod vid ett bra ställe. Vet inte om jag vågar hänga på dig... Jag kommer ihåg hur det gick senast, det blev allt annat än en negativ split det året :eek:
Jag tror jag måste börja lära mig träna för marathons, 100% lufsa runt under mina träningspass blir jag nog inte snabb av.
 

Belfort

Omega
Bra psyke! Jag tror inte jag skulle orka mig runt med så få mil i kroppen inför. :hungover:
Min kostuppladdning består av att jag äter sparsamt dagen innan för att ha så lite som möjligt i tarmarna. För några år sedan försökte jag också med kostuppladdningar inför lopp men blev verkligen en hit or miss.
Tack så mycket, tydligt tecken på att jag hade alldeles för få mil i benen är att jag snittade på 149 i puls, benen som var den svaga punkten. Hur många mil kan det tänkas behövas för att jag ska ha en bra chans på att komma under 4 timmar? Ja hur ser era träningsupplägg ut?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Missade dig också, låter ju annars som att ni stod vid ett bra ställe. Vet inte om jag vågar hänga på dig... Jag kommer ihåg hur det gick senast, det blev allt annat än en negativ split det året :eek:
Jag tror jag måste börja lära mig träna för marathons, 100% lufsa runt under mina träningspass blir jag nog inte snabb av.
Fan skulle det inte vara kul att hugga några långpass under hösten och snacka klockor. Kanske får ihop ett gäng :)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket, tydligt tecken på att jag hade alldeles för få mil i benen är att jag snittade på 149 i puls, benen som var den svaga punkten. Hur många mil kan det tänkas behövas för att jag ska ha en bra chans på att komma under 4 timmar? Ja hur ser era träningsupplägg ut?
Starkt jobbat! Jag har kört marathon.se och deras träningsprogram. Ger en bra input samt att jag tycker det är skönt med nån som säger vad jag ska göra för träning :)
 

Oew

Rolex
Missade dig också, låter ju annars som att ni stod vid ett bra ställe. Vet inte om jag vågar hänga på dig... Jag kommer ihåg hur det gick senast, det blev allt annat än en negativ split det året :eek:
Jag tror jag måste börja lära mig träna för marathons, 100% lufsa runt under mina träningspass blir jag nog inte snabb av.
Ja det brukar vara ett bra ställe!
Haha klart du gör!
Tycker faktiskt lufsa runt räcker rätt bra, innan min senaste mara var 85% av passen långsamma, och i princip inga riktiga fartpass. Kör tröskel 2 ggr/v där en ör ca 20 min i 3:45 och den andra är 60 min i marafart. Tycker det ger allt som behövs tillsammans med stegringslopp.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vet inte om detta har kommit upp tidigare i tråden, men strunt samma.
Berkley marathon.
Ett av världens tuffaste ultramarathons.

Skall tydligen finnas ytterligare en dokumentär om detta. Verkar galet.

Edit: Här är nummer 2. På Netflix.
”The Barkley Marathons: The Race That Eats Its Young” på Netflix
https://www.netflix.com/title/80076413?s=i&trkid=0

Svincoolt är det.

Lazarus dyker upp på ÄBU i Sverige om ett par veckor. Stort.
 
Topp