• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Sprang min första organiserade halvmaraton igår (1:57!) och nu känns det i knäna, alltså mest på yttersidan av respektive knä. Funderar på om jag behöver andra skor?

Belastning och framförallt nedförslöpning i en omfattning och intensitet som du inte är van vid är vanligaste orsaken. Om du inte brukar springa 21 km eller längre i den farten eller fortare kan det vara överbelastning och då kan man få besvär även om man har perfekta skor. Svårt att säga med andra ord!
 

nept

Panerai
Belastning och framförallt nedförslöpning i en omfattning och intensitet som du inte är van vid är vanligaste orsaken. Om du inte brukar springa 21 km eller längre i den farten eller fortare kan det vara överbelastning och då kan man få besvär även om man har perfekta skor. Svårt att säga med andra ord!
Jag brukar springa 10-15 km i den farten, och har sprungit 21 km innan fast lite långsammare, så det kändes inte som att jag ansträngde mig överdrivet mycket mer än när jag tränat. Undrar mest för att benen och fötterna i övrigt känns helt ok, men att smalben/knä på yttersidan känns ömma
 
Sprang min första organiserade halvmaraton igår (1:57!) och nu känns det i knäna, alltså mest på yttersidan av respektive knä. Funderar på om jag behöver andra skor?
Grattis!
Sannolikt inte. Det är hysteri kring skor. Sannolikt är dina knä ovana vid distansen på asfalt. Fortsätter du springa distansen någorlunda kontinuerligt så kommer kroppen kompensera och ontet försvinner.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis!
Sannolikt inte. Det är hysteri kring skor. Sannolikt är dina knä ovana vid distansen på asfalt. Fortsätter du springa distansen någorlunda kontinuerligt så kommer kroppen kompensera och ontet försvinner.
Skulle även jag gissa. Sprang igår efter längre vila. Otroligt mycket känning i jumskarna idag. Har aldrig känt det tidigare. Så gissar på längre uppehåll som orsak.
Du får återkomma om nån vecka eller så. Ta något lugnare pass och känn efter.
 

TomGanks

Panerai
Hoppar in från sidan i tråden med en rakfråga: Finns det goa lopp på 30km? Jag har alltså betat av 2 halvmaror, känner mig inte redo för en hel och är inte sugen på lidingö. Finns det andra alternativ?
 
Jag var inte och klämde på dessa idag:
https://www.xxl.se/altra-paradigm-4-5-loparsko-herr/p/1162673_1_style

Jag väger 105-110kg och ska springa på asfalt. Landar ganska platt på foten/hälen och sluttar inåt i skon när jag springer/går samt har ganska breda fötter framtill i foten. Allt detta talar för att den ska passa bra.. meeen priset..

Vart riktigt sugen men priset var lite väl saftigt. Någon på KS som har ett utlåtande om dem?
Har egentligen inga starka åsikter om skorna i sig, de kan nog passa bra för ändamålet även om jag själv nog skulle uppleva dem som klossiga.
Köp någon annan stans och spara några hundra?
https://www.runnerinn.com/lopning/a...Q_VxKnDI8sWTvE57wNAeSVUz5DUnHVPxoCTGcQAvD_BwE
 

TomGanks

Panerai

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag var inte och klämde på dessa idag:
https://www.xxl.se/altra-paradigm-4-5-loparsko-herr/p/1162673_1_style

Jag väger 105-110kg och ska springa på asfalt. Landar ganska platt på foten/hälen och sluttar inåt i skon när jag springer/går samt har ganska breda fötter framtill i foten. Allt detta talar för att den ska passa bra.. meeen priset..

Vart riktigt sugen men priset var lite väl saftigt. Någon på KS som har ett utlåtande om dem?
Runners kör Altra. Om du prenumererar på tidningen Runners World så har man alltid 20% på deras skor i butiken/weben........mkt bra tidning om man gillar löpning.....
 

R0B

Panerai
Gick det bra? Ser magiskt ut! Tuffa stigar vad gäller underlag el är det höjdskillnaderna som är det tunga?

Tänkte köra 25an nästa år. Behöver träna liiite till bara.
Kul! Jag ska köra nästa år igen.
Det var sjukt tufft. Både tekniskt men framför allt upp och ner. I slutet var det faktiskt neråt som var det tyngsta. Jag tog mig i mål, så det gick bra. Men halt och brant och extremt tekniskt bitvis. Det gav mersmak och nästa år ska jag förbättra tiden. :)
 

TomGanks

Panerai
Nytt in i veckan och dags för premiärturen. Altra Paradigm 4.5
20190918_085855.jpg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tråkigt, hoppas du hittar tillbaka snabbt. Jag sitter här och velar ifall jag ska anmäla mig eller inte.
Tack! Tråkigt:( sugen på det nästa år samt maran
Jag skulle försöka satsa på medalj i år på Lidingö.
Men känner inte att det är någon idé att springa/jogga runt.
Försöker träna lite styrka nu och ska försöka springa lite andra långlopp i skog senare i år.
Samt sugen på 6-timmars i Borås.
(men som det är nu kan jag inte springa 2 km utan känning).
Lite ovan, har inte varit skadad tidigare.
 
Jag skulle försöka satsa på medalj i år på Lidingö.
Men känner inte att det är någon idé att springa/jogga runt.
Försöker träna lite styrka nu och ska försöka springa lite andra långlopp i skog senare i år.
Samt sugen på 6-timmars i Borås.
(men som det är nu kan jag inte springa 2 km utan känning).
Lite ovan, har inte varit skadad tidigare.
Tråkigt. Vad har hänt?
 

zeke_varg

Omega
Hur mycket space har ni fram mellan tå och skon där fram?

jag har kört rätt tight, 2-3mm. Ingen har sagt nåt i butik heller). Iof aldrig handlat på löplabbet o liknande. :( När jag googlat så ser det ut som jag ska ha en större än jag haft tidigare.

Jagg är rädd att foten ska halka runt. Har inte fått några blå naglar på 50mil...

Beställde hem min ”normala” 42:à men den var svintight så började mäta foten o googla lite på storlekar. Skiljer sig givetvis mellan märken. Jag har aldrig köpt 43or. Fotstorlek 26,9cm.
 
Senast ändrad:
Topp