• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

För att återkoppla planen.. efter att lite input ifrån annat håll så blir upplägget följande.
5-6 + 8 km i två veckor
8 + 8 i två veckor
6 + 6 + 6 km i två veckor
Efter det ska jag på semester i 4,5vecka så då blir det någon form av vidmakthållande av träningen när vi kommer tillbaks är vi inne i mitten på januari. Typ 5 veckor kvar sedan dags att hoppa på Mara-programmet som du länkade kanske :)

Jag hade börjat med att lägga till så du springer 3ggr i veckan innan du ökar distansern, det är lite glest mellan passen om man bara springer 2ggr i veckan. (Disclaimer: personlig åsikt)
En klassiker och bra startpunkt för marathonträning: https://stage.runners.springtime.webfactional.com/wp-content/uploads/2014/01/72654.pdf

BBEBB809-AF92-44B5-BD1B-3F02ED37794B.jpeg

Insåg efter dagens lunchpass att jag persat på 4 distanser ;)

Jag måste nog käka helt andra grejer för att nå min garmin 5s presenterade tider. Tror den ligger på fantasitider helt enkelt.

Just nu är jag inne på förkyld,hosta,tung kropp dag 8. Blödde näsblod plötsligt på jobbet idag. :( Vill så gärna träna men väntar till torsdag iaf. Får se om kroppen håller nere pulsen hyfsat..

Min erfarenhet är att Strava's estimated best efforts är mycket rimligare. Skiljer ganska mycket även fast de har samma datakälla (Fenix 6).
Ger Strava bättre eller sämre tider än din Fenix 6? Mina estimerade tider stämmer förvånansvärt bra (till skillnad från tidigare Garmin). Möjligen skulle jag kunna göra lite bättre än estimaten om jag liksom @Davvan sprang för livet.

Hur jobbar ni med skor på vintern. Roterar ni på som vanlig eller har ni köp specifika typ Icebugs eller liknande? Jag frågar då jag enbart äger ett par löparskor just nu men känner att jag kanske borde rotera in ett par till men att det kanske är dumt att gå på enbart vinterskor då. Eller om jag helt enkelt behöver tänka att det krävs 3 par, 1 vinter 2 standard..

Jag kör icebugs vilket är tryggt om man kutar där det ibland är isbana. Överraskande bra grepp.

vet många som kutar vanliga och det går utmärkt så länge det är barmark el snö.

Började med vinterskor förra vintern. Skönt med rejält mönster och gore-tex om man springer på is och mjuk snö. Har ett par Salomon Speedcross 4 GTX som jag tycker funkar bra. Ett par dylika kan också med fördel användas för terränglöpning eller fjällvandring med lätt packning.

Hur jobbar ni med skor på vintern. Roterar ni på som vanlig eller har ni köp specifika typ Icebugs eller liknande? Jag frågar då jag enbart äger ett par löparskor just nu men känner att jag kanske borde rotera in ett par till men att det kanske är dumt att gå på enbart vinterskor då. Eller om jag helt enkelt behöver tänka att det krävs 3 par, 1 vinter 2 standard..

Den enda gången jag känner att det hade vart fint med ice bugs liknande grepp är när det är ren is på vägarna, dvs osaltat och osandat. Och det brukar inte vara många dagar per år.
Annars klarar jag mig med vanliga löparskor året runt. Är det allt för jävligt och nära till ett gym så kan det bli löpband.
Man kan ju tillverka sina egna ful ice buggs också, ta ett par avdankade skor och skruva in små tunna skruvar i sulorna en bit och knipsa sedan av dem. Det håller några pass iaf.

Har kört med broddar om det bli för isigt eller halt i alla år men förra vintern fick jag nog (bor i gbg området) då broddar inte är optimalt när jag springer; glider runt skon, dubbarna lossnar etc. så köpte ett par asics med riktiga dobbar och är märkbar skillnad.

Den enda gången jag känner att det hade vart fint med ice bugs liknande grepp är när det är ren is på vägarna, dvs osaltat och osandat. Och det brukar inte vara många dagar per år.
Annars klarar jag mig med vanliga löparskor året runt. Är det allt för jävligt och nära till ett gym så kan det bli löpband.
Man kan ju tillverka sina egna ful ice buggs också, ta ett par avdankade skor och skruva in små tunna skruvar i sulorna en bit och knipsa sedan av dem. Det håller några pass iaf.
Ah fast ändå inte kanske.....

Gillar ni att löpa? Har ni 1500kr över?

Köp spikskor ffs. Grymt ju att ha grejer för alla förutsättningar. Man kan kuta avslappnat utan att scanna av frusna partier där vatten fryst till medan man piper på..

Själv sitter jag o klurar på tidning jag ska börja prenumerera på. Trailrunner verkar poppis. RW ses som lite glättig utan innehåll. Typ bantningstips osv.

Trailrunner: Som hyfsat ny, är det för avancerat? Nu kör jag träning m runacademy (2år) och ca 10 löptekniklektioner via jobbet. Önskas: Tidning till inspiration och tips o bli en bättre löpare.

Spikskor har man på bana. Håller med om RW, inget vidare. Svenska tidningen Spring är mycket bra, beställ en prenumeration!

Gillar ni att löpa? Har ni 1500kr över?

Köp spikskor ffs. Grymt ju att ha grejer för alla förutsättningar. Man kan kuta avslappnat utan att scanna av frusna partier där vatten fryst till medan man piper på..

Själv sitter jag o klurar på tidning jag ska börja prenumerera på. Trailrunner verkar poppis. RW ses som lite glättig utan innehåll. Typ bantningstips osv.

Trailrunner: Som hyfsat ny, är det för avancerat? Nu kör jag träning m runacademy (2år) och ca 10 löptekniklektioner via jobbet. Önskas: Tidning till inspiration och tips o bli en bättre löpare.

Vi kommer tillfälligt flytta till Kalifornien i vår pga fruns arbete så det blir Big Sur International Marathon i april. Ska vara riktigt häftig mara men tyvärr allt annat än platt. Blivit dåligt med träning under hösten så får skärpa till mig om det inte ska bli en alltför obehaglig upplevelse.
IMG_20191129_115343.jpg

Tillbaka
Topp