• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

57F16B3C-DE71-463E-B43E-1753B8005A34.jpeg

Nån här som drabbats av helveteskapet Ischas?
Har haft det sedan början av mars, fått det konfirmerat av två olika naprapater.......second opinion etc.
Som ett varmt armeringsjärn som sitter i vänstra sidan av ländryggen som går ner i vänster skinka.
Att springa går hur bra som helst....känner inget då blodet strömmar till. Men efter löppasset så skjuter smärta ner i baksida lår, runt knä...ner i vad och fot. Moler, sticker och bränner. Att röra sig generellt är nästan smärtfritt, sitta och ligga är inte så kul.
Gör en del övningar och det har väl blivit lite bättre senaste veckan.........men smärtan finns där.....

Ena naprapaten säger att jag ska fortsätta springa...om än kortare sträckor. Den andra säger att löpning bara förvärrar och retar nerven.
Känner otrolig frustration....nääääästan hat och missunsamhet mot de som kan njuta av ett pass i solen :)

Vad fan gör man....känner hur konditionen rinner ur kroppen..........funtar på att köpa en motionscykel och sätta på balkongen för att hålla flåset vid liv.....

Köpt 2 par nya Saucony för att försöka ångestdämpa.....de har gått många promenader.....men inte fått springa ännu......

Nån som gått igenom detta hades?

Hade ischias för ett antal år sedan, när jag hade pajat knät. Vaknade upp efter knäoperationen och då var även smärtan nerven orsakat borta - vilken befrielse. Nästan så att jag var gladare över det än över en lyckad knäoperation. Lider med dig och hoppas att du får bukt med det!

Nån här som drabbats av helveteskapet Ischas?
Har haft det sedan början av mars, fått det konfirmerat av två olika naprapater.......second opinion etc.
Som ett varmt armeringsjärn som sitter i vänstra sidan av ländryggen som går ner i vänster skinka.
Att springa går hur bra som helst....känner inget då blodet strömmar till. Men efter löppasset så skjuter smärta ner i baksida lår, runt knä...ner i vad och fot. Moler, sticker och bränner. Att röra sig generellt är nästan smärtfritt, sitta och ligga är inte så kul.
Gör en del övningar och det har väl blivit lite bättre senaste veckan.........men smärtan finns där.....

Ena naprapaten säger att jag ska fortsätta springa...om än kortare sträckor. Den andra säger att löpning bara förvärrar och retar nerven.
Känner otrolig frustration....nääääästan hat och missunsamhet mot de som kan njuta av ett pass i solen :)

Vad fan gör man....känner hur konditionen rinner ur kroppen..........funtar på att köpa en motionscykel och sätta på balkongen för att hålla flåset vid liv.....

Köpt 2 par nya Saucony för att försöka ångestdämpa.....de har gått många promenader.....men inte fått springa ännu......

Köp ett par begagnade rullskidor så kan du åtminstone staka dig runt ute i solen och bibehålla konditionen? Rätt trevlig konditionsform även om man inte ser riktigt klok ut. Nu har dom ju sopat bort det mesta av gruset också.

Nån här som drabbats av helveteskapet Ischias?

Har vi inte snackat om att du behöver lägga till en sport eller två? Bra priser på mina beggade rullskidor (både klassiska och skate), samt en cyclocross och en MTB hardtail. Tänkte nämligen uppgradera något av allt det där. Fixar paketpris till dig! Vad har du för skostorlek? 43? Då finns det pjäxor och spd-skor också. Stavarna borde duga till dig också. Bra pris. Skickar med en hjälm också. ;)

(Det är i varje fall så jag gör för att hålla uppe flåset. Och ha kul. Fast rullskidor är inte nödvändigtvis kul...)

Har vi inte snackat om att du behöver lägga till en sport eller två? Bra priser på mina beggade rullskidor (både klassiska och skate), samt en cyclocross och en MTB hardtail. Tänkte nämligen uppgradera något av allt det där. Fixar paketpris till dig! Vad har du för skostorlek? 43? Då finns det pjäxor och spd-skor också. Stavarna borde duga till dig också. Bra pris. Skickar med en hjälm också. ;)

(Det är i varje fall så jag gör för att hålla uppe flåset. Och ha kul. Fast rullskidor är inte nödvändigtvis kul...)
Får ångest av alla val....köper en motionscykel...sätter på ballen.....spottar på alla som löper nedanför........win-win...

Får ångest av alla val....köper en motionscykel...sätter på ballen.....spottar på alla som löper nedanför........win-win...
Är det alltid och bara på vänster sida? Har de röntgat dig? Låter inte helt olikt symptomerna jag hade i första skedet som sedan visade sig vara "impingement i höften".

Nån här som drabbats av helveteskapet Ischias?

Tråkigt davvan , har inte haft ischias, men dock problem med löparknä vet hur jäkla frustrerande det är när man inte får göra det man älskar ... Vet inte alls om den övningen hjälper men har hjälpt mig förut vid ländrygg problem, McKinsey övning där man ligger på magen sen svankar uppåt sen tillbaka i vilolägen, sen repetera... Finns nog massa videos på detta på Youtube, lycka till!

Tråkigt davvan , har inte haft ischias, men dock problem med löparknä vet hur jäkla frustrerande det är när man inte får göra det man älskar ... Vet inte alls om den övningen hjälper men har hjälpt mig förut vid ländrygg problem, McKinsey övning där man ligger på magen sen svankar uppåt sen tillbaka i vilolägen, sen repetera... Finns nog massa videos på detta på Youtube, lycka till!
Tack Falten!!! Kör mkt Mckinsey nu, de har lite olika övningar!!

Har opererat bägge knän för löparknä.......marig åkomma!!!

Tack.....men tror skadorna blir fler då :)
Troligen... det blev det för mig, men andra sorters skador... skrubbsår. Men säg till om du ändrar dig! En solig dag, utan allt för mycket vind är det riktigt schysst att köra rullisar. Har kört en del med en kompis. Bra att växeldra. Skönt att trycka på uppför eller på flacken. Läskigt när det går för brant utför och det ligger kottar på vägen... då får man fokusera på tekniken och se till att ha snabba fötter plus balans. Om du har tillgång till gym, så är roddmaskin och crosstrainer bra alternativ till löpningen, om än lite tråkiga. Jag kör ofta de maskinerna som uppvärmning innan träning med vikter. Eller som de riktigt, riktigt tuffa passen i röd pulszon, typ kortintervaller eller tröskelintervaller med 30-45 minuter i tröskelzon eller ovanför.

Bra ändå om du fixar alternativ. Men kolla på en spinning-cykel, så att du får en vettig ställning. Eller köp en riktig landsvägshoj och en trainer. Då blir det ju möjligt att köra riktigt bra pass.

Mycket bra input!

Jag tycker ofta man hör frågan: ’jag är nybörjare, hur lägger jag upp mina intervaller’?

Pratar man med gamla rävar så får man ofta typ svaret: ’springer du mer än 10 mil i veckan?’

’Näe’.

’Spring 10 mil i veckan innan du börjar fundera på intervaller’.

Har svårt att greppa hur en normal person ska hinna 100 km i veckan. Kör man en halvmaraton på lunchen varje arbetsdag eller hur lägger man upp det?

Mycket bra input!
Jag tycker ofta man hör frågan: ’jag är nybörjare, hur lägger jag upp mina intervaller’?
Pratar man med gamla rävar så får man ofta typ svaret: ’springer du mer än 10 mil i veckan?’
’Näe’.
’Spring 10 mil i veckan innan du börjar fundera på intervaller’.
Klart man inte behöver springa 10mil i veckan för att springa intervaller.
Tanken är nog att man måste vara bra tränad för att inte riskera för mycket. Det behöver inte vara så strukturerat och uppstyrt heller, öka farten ett tag, kör lungt ett tag osv. Eller spring på i kuperad terräng, eller obanat i skogen. Mycket roligare än att mata 400m på nån löparbana och stirra på klockan var 10e sekund. Ett tips om man vill testa köra hårt men inte springa så många km är att läsa boken Run Less Run Faster .

Har svårt att greppa hur en normal person ska hinna 100 km i veckan. Kör man en halvmaraton på lunchen varje arbetsdag eller hur lägger man upp det?

Definitionen av ’normal’ är väl flytande.

Men två rejäla långpass per vecka är ju inte omöjligt att få in. Då har du kanske 60-80 gjorda bara där...

Klart man inte behöver springa 10mil i veckan för att springa intervaller.
Tanken är nog att man måste vara bra tränad för att inte riskera för mycket. Det behöver inte vara så strukturerat och uppstyrt heller, öka farten ett tag, kör lungt ett tag osv. Eller spring på i kuperad terräng, eller obanat i skogen. Mycket roligare än att mata 400m på nån löparbana och stirra på klockan var 10e sekund. Ett tips om man vill testa köra hårt men inte springa så många km är att läsa boken Run Less Run Faster .

Självklart inte. Och poängen är ju som du säger att se till att vara tillräckligt tränad/van för att inte skada sig när man springer intervall. För det sliter. Mycket mer än att springa tex tröskel.

Sen tycker jag personligen att det finns en tendens att stirra sig blind på att ’man måste springa intervaller’. Det går att bli hyfsat kvick utan intervaller också.

Självklart inte. Och poängen är ju som du säger att se till att vara tillräckligt tränad/van för att inte skada sig när man springer intervall. För det sliter. Mycket mer än att springa tex tröskel.

Sen tycker jag personligen att det finns en tendens att stirra sig blind på att ’man måste springa intervaller’. Det går att bli hyfsat kvick utan intervaller också.
Precis, man blir bra på det man tränar. Never waste good legs - är man pigg så passa på att gasa.

Instämmer helt. Jag resonserar så här: För att bli snabb måste man givetvis springa snabbt men intervaller av den anledningen är inte något jag skulle rekommendera någon annan än mina värsta fiender. Långa intervaller är fantastiskt för att öka sin VO2Max men om man inte ens vet vad är så skulle jag ge helt avstå. För en motionslöpare som vill bli lite snabbare är det mer än tillräckligt att bara försöka avsluta sina löppass med en liten fartökning eller bara generellt hålla lite koll på sina tider och försöka bättra sig några sekunder per runda i snitt.

Definitionen av ’normal’ är väl flytande.

Men två rejäla långpass per vecka är ju inte omöjligt att få in. Då har du kanske 60-80 gjorda bara där...

Transportlöpning är riktigt bra för att samla km, förutsätter att man kan tvätta sig på jobbet.

Har alltså personligen ingen avsikt att vare sig springa 10 mil i veckan eller börja köra strukturerade intervall, utan undrar mest hur man ens gör för att hinna med :p

Svaret verkar vara en kombination av att överge cykeln för att springa till och från jobbet och att överge familj och vänner för att springa i timmar på kvällen, vilket ju i sig låter överkomligt om man inte har något annat för sig.

Själv har jag snittat 18 km i veckan senaste fem veckorna (16, 20, 43, 5, 10) och tänkte komma upp i 30-40 denna vecka. Har som nuvarande mål att springa en mil under 50 minuter. Har klarat 50:34 som bäst.

Tänker att min kondition är rätt ok ändå då jag brukar cykla kanske 70 km i veckan normalt sett, men nu när man ska jobba hemifrån och allt så blir det mer springande.

Jag springer verkligen inte för att springa loppen jag upplever lite samma. Har totalt dödat mina distansmål senaste veckorna.
Jag är helt tvärtom - jag springer för loppens skull. Sen ser jag till att alltid vara anmäld, och därmed alltid ha något att springa för. Kommer såklart att fortsätta men att ligga och pusha distans eller pressa mig när det regnar vågrätt lär jag inte göra... :(

Jag är helt tvärtom - jag springer för loppens skull. Sen ser jag till att alltid vara anmäld, och därmed alltid ha något att springa för. Kommer såklart att fortsätta men att ligga och pusha distans eller pressa mig när det regnar vågrätt lär jag inte göra... :(

Vet inte hur gammal du är....och det kanske inte spelar roll....men jag var likadan när jag var lite yngre....alltid lopp inbokade......nu är maran inte min distans...men 10-15Km lopp sprangs........plötsligt en dag.......så kändes det oviktigt med lopp och tider. Istället blev det distans och timmar som blev viktigt......och nu är det mest behovet av att få springa...........men vi är alla olika.....kämpa....du producerar ju verkligen fina siffror.....

Vet inte hur gammal du är....och det kanske inte spelar roll....men jag var likadan när jag var lite yngre....alltid lopp inbokade......nu är maran inte min distans...men 10-15Km lopp sprangs........plötsligt en dag.......så kändes det oviktigt med lopp och tider. Istället blev det distans och timmar som blev viktigt......och nu är det mest behovet av att få springa...........men vi är alla olika.....kämpa....du producerar ju verkligen fina siffror.....
Ung och ung - börjar väl förlika mig med mina 41 år ;) Jag tackar för uppmuntran! För mig har alltid tävlingsmomentet varit viktigt och det lär det vara även framöver. Funderar dock på att lägga om planen och faktiskt springa fler lopp framöver, men lite mer varierade sådana. Alltså köra både 10k, 15k, halv- och enstaka helmaror. Så kan jag förhoppningsvis hålla uppe både motivation och glädje året om. Men först ska vi ju igenom det här jäkla stålbadet världen är i just nu...

Tillbaka
Topp