• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Första dagen på föräldraledighet idag och är på jakt efter en löparvagn. Någon som har bra rekommendationer?

Vet egentligen inget om vilka alternativ som finns, men har som bilden tidigare visar en Chariot Cougar 2. Kanadensiska Chariot köptes upp av svenska Thule 2011, och det beg exemplar vi har är inte märkt med Thule, så den kan vara 10+ år gammal. Det var bara en slump att det blev just den modellen men den funkar som sagt väldigt bra trots sin ålder. Thule är populärt i Sverige och en fördel är att det är enkelt att hitta tillbehör och skifta från löpning till cykel till skidåkning om man så vill. Dock hört från bekant som är duktig längdskidåkare och har Thule, att skidpulka kan vara att föredra om man åker lite fortare på längden.
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Första dagen på föräldraledighet idag och är på jakt efter en löparvagn. Någon som har bra rekommendationer?
Jag har kört massor med min Thule Glide och tycker det fungerar kanon. Lätt, snabb och smidig och upplever inte att den påverkar mig jättemycket i löpningen. Kört allt från 2 timmar långpass till snabbdistans/tröskel. Kör jag i lugn distansfart (vilket för mig är ca 4.10-4.20) tappar jag nånstans runt 10-15 sekunder per kilometer vid samma ansträngning jämfört med utan vagn. Funkar bra på lite småknöligt underlag också även om jag kanske inte skulle ta ut den i skogen.

Jag kollade ganska mycket innan jag köpte min och som renodlad löparvagn tror jag du har svårt att hitta nåt bättre. Det finns ju andra varianter som går att använda till mer än bara löpning, men jag konstaterade att just löpning är den funktion dessa vagnar relativt sett var sämst på.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Jag har kört massor med min Thule Glide och tycker det fungerar kanon. Lätt, snabb och smidig och upplever inte att den påverkar mig jättemycket i löpningen. Kört allt från 2 timmar långpass till snabbdistans/tröskel. Kör jag i lugn distansfart (vilket för mig är ca 4.10-4.20) tappar jag nånstans runt 10-15 sekunder per kilometer vid samma ansträngning jämfört med utan vagn. Funkar bra på lite småknöligt underlag också även om jag kanske inte skulle ta ut den i skogen.

Jag kollade ganska mycket innan jag köpte min och som renodlad löparvagn tror jag du har svårt att hitta nåt bättre. Det finns ju andra varianter som går att använda till mer än bara löpning, men jag konstaterade att just löpning är den funktion dessa vagnar relativt sett var sämst på.
Tack! Kollat på den men lite dyr. Men ska ta mig en funderare :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Vad passar bättre än att avsluta arbetsveckan med att dra ett varv på lidingöloppet-banan.
F93DEDF3-7248-414E-83DC-784BE57809B7.jpeg
 
Senast ändrad:

McFly

Cartier
2-Faktor
Har säkert behandlats många gånger tidigare, men slänger ut frågan ändå. Jag är hobbylöpare och börjar tycka att det hade varit kul att följa puls, hastighet osv. under tiden jag springer. Tävlade i terränglöpning när jag var yngre. Tankarna går ju såklart åt en pulsklocka. Det enda egentliga kravet jag har är optisk pulsmätning och och att jag inte ska behöva ha med mobilen. Jag lyssnar inte på musik när jag springer så det är inte aktuellt med några extra finesser där. Den jag fastnat för spontant är Garmin Forerunner 35. Vad har ni för tips/åsikter om den och annat? :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har säkert behandlats många gånger tidigare, men slänger ut frågan ändå. Jag är hobbylöpare och börjar tycka att det hade varit kul att följa puls, hastighet osv. under tiden jag springer. Tävlade i terränglöpning när jag var yngre. Tankarna går ju såklart åt en pulsklocka. Det enda egentliga kravet jag har är optisk pulsmätning och och att jag inte ska behöva ha med mobilen. Jag lyssnar inte på musik när jag springer så det är inte aktuellt med några extra finesser där. Den jag fastnat för spontant är Garmin Forerunner 35. Vad har ni för tips/åsikter om den och annat? :)

Köpte en sådan åt min fru när hon sagt att hon hade typ samma behov som du, och hon är supernöjd med den :)
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Tack för det! Tycker det blir så vanskligt att läsa massor av recensioner på dessa klockor, vill mer ha en ärlig åsikt från en vanlig användare.

Och min fru har också Forerunner 35. I efterhand saknar hon funktionen att skapa träningsprogram i dator/app som skickas till klockan, men i övrigt nöjd. Enklare intervaller kan man lägga in direkt på klockan. Storleksjämförelse med min Forerunner 235, men upplever 35 som nättare och smidigare.

IMG_20200508_223925.jpg
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Vad fick du ge beggad? Håller utkik :)
Tror jag gav typ 1700 efter lite prutning för min som är den förra versionen. Var i princip oanvänd bortsett från skumgummit på handtaget som var lite sönderskavt efter förvaring men det var en sak jag ändå hade tänkt byta ut mot en ordentlig styrlinda. Detta var dock precis när de kommit med den uppdaterade versionen så den jag har gick att köpa rätt billig ny vilket väl påverkade begagnatpriserna lite också.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tror jag gav typ 1700 efter lite prutning för min som är den förra versionen. Var i princip oanvänd bortsett från skumgummit på handtaget som var lite sönderskavt efter förvaring men det var en sak jag ändå hade tänkt byta ut mot en ordentlig styrlinda. Detta var dock precis när de kommit med den uppdaterade versionen så den jag har gick att köpa rätt billig ny vilket väl påverkade begagnatpriserna lite också.
Bra pris! Det jag sett nu är typ 3K för första modellen.
 
Topp