• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte hur gammal du är....och det kanske inte spelar roll....men jag var likadan när jag var lite yngre....alltid lopp inbokade......nu är maran inte min distans...men 10-15Km lopp sprangs........plötsligt en dag.......så kändes det oviktigt med lopp och tider. Istället blev det distans och timmar som blev viktigt......och nu är det mest behovet av att få springa...........men vi är alla olika.....
Ung och ung - börjar väl förlika mig med mina 41 år ;) Jag tackar för uppmuntran! För mig har alltid tävlingsmomentet varit viktigt och det lär det vara även framöver. Funderar dock på att lägga om planen och faktiskt springa fler lopp framöver, men lite mer varierade sådana. Alltså köra både 10k, 15k, halv- och enstaka helmaror. Så kan jag förhoppningsvis hålla uppe både motivation och glädje året om. Men först ska vi ju igenom det här jäkla stålbadet världen är i just nu...
-79 är en bra årgång......ett år äldre än Musse dock :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vad säger proffsen, vilken träningsklocka är bäst? Springer och cyklar på en hyfsat ok nivå.:)
Beskriv gärna lite mer vad du vill ha ut av klockan? Jag springer mycket men bryr mig inte om att analysera annat än fart, distans och höjd. Så min klocka är relativt okomplicerad, och det gillar jag. Kör en Garmin Vivoactive.
 

coal

Omega
2-Faktor
Kört en vanlig, hederlig gammal Garmin nu, funkar fint. Lite trött på att behöva ta med mobilen om man ska lyssna på musik.. Kollat på en Fenix 6 nu men kanske är overkill?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vad säger proffsen, vilken träningsklocka är bäst? Springer och cyklar på en hyfsat ok nivå.:)

Kört en vanlig, hederlig gammal Garmin nu, funkar fint. Lite trött på att behöva ta med mobilen om man ska lyssna på musik.. Kollat på en Fenix 6 nu men kanske är overkill?

Om du vill ha inbyggd musik så betänk att iallafall Garmins klockor med den funktionen (inbyggd Spotify) är rätt stenåldrig och seg i gränssnittet och synkningen. Tar bort mycket av upplevelsen för mig och då har jag hellre med mig mobilen i en FlipBelt istället (jag lyssnar bara på podcasts, inte musik, om jag springer långt).

Jag tycker att Fenix 6 är stor och otymplig som löpklocka, samma med 5'an. Prova den innan köp isåfall och tänk på hur jobbigt det blir att ha en större klocka efter x antal mil, när du kan ha en som är nätt och väger max 50 gram.. se nedan..

Jag kör Garmin Forerunner 45 och den täcker mina behov perfekt och väger endast kring 40 gram, men ingen inbyggd musik.

PS lästips: https://klocksnack.se/threads/officiella-digital-gps-abc-träningsklocka-tråden-exkl-g-shock.103060/
 

Subc

Omega
Kört en vanlig, hederlig gammal Garmin nu, funkar fint. Lite trött på att behöva ta med mobilen om man ska lyssna på musik.. Kollat på en Fenix 6 nu men kanske är overkill?
Garmin 645 music funkar fint för mig. Oftast är mobilen med ändå, men de gånger jag kör bara klocka så gör den sitt jobb. Kan även lägga in pod. Givetvis ej så smidigt som en telefon, men bra nog :)
Garmin Pay använder jag nästa aldrig, men bra backup på löprundan.
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Kört en vanlig, hederlig gammal Garmin nu, funkar fint. Lite trött på att behöva ta med mobilen om man ska lyssna på musik.. Kollat på en Fenix 6 nu men kanske är overkill?

Om du är ute längre tid under vinterhalvåret så dränerar kombinationen gps+musik+kyla batteriet ganska snabbt. Vet inte hur bra batteritid klockorna har men anledningen till att jag först började med separat träningsklocka och inte bara använde mobilen, var för att batteriet hann ta slut när jag körde långpass i minusgrader med både poddar och aktiv GPS på mobilen.
 

coal

Omega
2-Faktor
Mest sugen på att kunna droppa luren när man kör rundor runt 10km, sen på långa rundor så får mobilen ofta följa med ändå.
Går i tankar på att börja löpar-pendla till kontoret så att den är snygg att ha på andra ställen än i spåret hade inte skadat.. Lutar nu åt Fenix 6S.
 

zeke_varg

Omega
Jag har taniga armar och tyckte att fenix 5 var på tok för stor så jag kör 5s.

..som råden som ges redan, testa lite först om du inte är ok med att flippa.
 

rgladh

Omega
Har lurkat ett tag i den här tråden ett tag och sugit i mig lärdom. Har dock stött på ett problem den senaste tiden som jag hoppades kunna få lite hjälp med.

Senaste månaderna har jag upplevt att jag väldigt snabbt blivit stum i vaderna när jag sprungit - ibland redan efter någon kilometer. Ännu värre när jag kört intervaller då vaderna blir helt stumma efter andra/tredje intervallen. Det känns inte som regelrätt kramp, utan mer som träningsvärk. Precis som träningsvärk så finns stelheten och ömheten kvar i ett par dagar efter passet.

Jag kombinerar löpningen med fotboll på amatörnivå och jag har funderat på om skiftet mellan konstgräs och asfalt tar extra hårt på vaderna? Kan vara en förklaring, men känns samtidigt underligt med tanke på att jag inte haft besväret tidigare. Finns det någon med liknande problem eller några generella tips ni kan dela med er av? All hjälp uppskattas.
 

nept

Panerai
Senaste månaderna har jag upplevt att jag väldigt snabbt blivit stum i vaderna när jag sprungit - ibland redan efter någon kilometer. Ännu värre när jag kört intervaller då vaderna blir helt stumma efter andra/tredje intervallen. Det känns inte som regelrätt kramp, utan mer som träningsvärk. Precis som träningsvärk så finns stelheten och ömheten kvar i ett par dagar efter passet.

Är ingen expert men tänker att det kan vara allt möjligt; du kanske trampar lite konstigt, du kanske har för dåliga skor, du kanske har skadat dig och borde vila mer osv
 

nept

Panerai
Jag lyckades till slut springa 10 km på under 50 min, 49:25 för att vara precis. Det kändes bra.

Jag funderade lite över hur mitt tempo utvecklats sen jag började springa mer regelbundet med GPS, vilket var förra året, så jag gjorde lite visualiseringar. Tyckte jag var kul.

upload_2020-4-29_17-37-32.png


upload_2020-4-29_17-37-43.png
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har lurkat ett tag i den här tråden ett tag och sugit i mig lärdom. Har dock stött på ett problem den senaste tiden som jag hoppades kunna få lite hjälp med.

Senaste månaderna har jag upplevt att jag väldigt snabbt blivit stum i vaderna när jag sprungit - ibland redan efter någon kilometer. Ännu värre när jag kört intervaller då vaderna blir helt stumma efter andra/tredje intervallen. Det känns inte som regelrätt kramp, utan mer som träningsvärk. Precis som träningsvärk så finns stelheten och ömheten kvar i ett par dagar efter passet.

Jag kombinerar löpningen med fotboll på amatörnivå och jag har funderat på om skiftet mellan konstgräs och asfalt tar extra hårt på vaderna? Kan vara en förklaring, men känns samtidigt underligt med tanke på att jag inte haft besväret tidigare. Finns det någon med liknande problem eller några generella tips ni kan dela med er av? All hjälp uppskattas.

Konstgräset höll på att ta kål på mina vader och det tog flera säsonger innan kroppen vande sig. Har fortfarande problem med vaderna men köpte Rehbands värme-/kompressionsskydd och jäklar vilken förändring det blev. Kanske något att testa?
 

rgladh

Omega
Konstgräset höll på att ta kål på mina vader och det tog flera säsonger innan kroppen vande sig. Har fortfarande problem med vaderna men köpte Rehbands värme-/kompressionsskydd och jäklar vilken förändring det blev. Kanske något att testa?
Kan vara värt att prova. Lär ju inte göra skada. Är det dessa du menar?
9B83E1C5-18B8-4306-8D4D-F775B977CAD7.jpeg
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Grymt! Bra tid också :) Hur upplevde du att tekniken "drabbades"? Jag hade svårt som tusan med den när jag sprang med vår vagn.

Har mycket att jobba på med tekniken även utan vagn, men tycker det gick över förväntan. Det är en dubbelvagn med plats för två barn, men upplever den inte som otymplig. Har sprungit ett fåtal gånger med vanliga vagnen tidigare och att gå från den till den här är ju som natt och dag i positiv bemärkelse. Tvära svängar är ju svårt men väldigt lättrullad och enkel att skjuta med en hand.
 
Topp