• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Fartpass idag: (4x 40s) x 4. Roligt😅
IMG_3808.png
IMG_3809.png

Antingen är jag en magisk varelse som går ner i puls vid snabbare tempo eller så är pulsvisningen helt knas.
Fint pass, klart du är magisk!
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Back on track med Garmin Coach 10 km (Greg)
Är inne på v 6 av 11 träningen efter mitt längsta uppehåll någonsin, ca 1 år, fick jag börja från scratch med milen och knappade in mig som nybörjare ... Otroligt segt i början men nu är jag uppe i 60 min i lugnt tempo, känns bra och inga skador. Easy going...
Har kört liknande program ett par ggr förut med andra coacher/distanser och tycker de oftast har ett bra upplägg. Har även köpt några av Anders Szalkais olika halvmaraprogram genom åren. Funkat bra.
Anmält mig till ett millopp i Maj som start. Målet är att vara tillbaks på halvmara i höst. Jag ligger nog lite över medelåldern i tråden, 61 år, så inga direkta krav på att slå tidigare rekord😎 men skönt att vara igång!
Kör uteslutande Hoka Clifton 9 just nu, och sportar en Forerunner 55.

Någon annan som har erfarenhet av långa träningsuppehåll eller tips på upplägg? Gymträning..?



Ps Om någon har 2 biljetter till Broloppet 2025 till övers så köper jag gärna dem😁

//Trådskaparen
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
tips på upplägg? Gymträning..?

Jag kör enligt nedan.

Måndag: lätt distanspass

Tisdag: förmiddag ”anaerobic threshold” intervaller, 10x2 min + 10x1 min & eftermiddag styrka 5x5 basövningar (benböj, bänkpress, militärpress, kabelrodd, marklyft)

Onsdag: yoga/stretch + massage

Torsdag: progressivt tempopass

Fredag: vila

Lördag: långdistans

Söndag: plyometrisk träning
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Jag kör enligt nedan.

Måndag: lätt distanspass

Tisdag: förmiddag ”anaerobic threshold” intervaller, 10x2 min + 10x1 min & eftermiddag styrka 5x5 basövningar (benböj, bänkpress, militärpress, kabelrodd, marklyft)

Onsdag: yoga/stretch + massage

Torsdag: progressivt tempopass

Fredag: vila

Lördag: långdistans

Söndag: plyometrisk träning
Imponerande upplägg. Vilken distans tränar du mot?
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Igår var det premiär med nummerlapp på bröstet.
Åkte till Karlstad och provade tidslopp för första gången, det var ett 6-timmars som stod på programmet.
Det har inte blivit så långa pass på sista tiden så det blev riktigt jobbigt från runt halvvägs och likaså var inte magen så van att hantera så mycket sportdryck som det nu blev så jag fick köra en detox och avstå vätska en och en halv timme och därefter köra vatten.
Lufsade runt andra halvan i rätt blekt tempo men såg det som bra pannbensträning för framtida lopp. (lite speciellt lopp detta där ett varv var ungefär 194 meter och lite jobbig dosering om man sprang om i kurva)
Kom runt och skrapade ihop en bit över 65 km.
Kändes som man höll på att dö av kramphuggen efter målgång men förhållandevis fräsch idag.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Igår var det premiär med nummerlapp på bröstet.
Åkte till Karlstad och provade tidslopp för första gången, det var ett 6-timmars som stod på programmet.
Det har inte blivit så långa pass på sista tiden så det blev riktigt jobbigt från runt halvvägs och likaså var inte magen så van att hantera så mycket sportdryck som det nu blev så jag fick köra en detox och avstå vätska en och en halv timme och därefter köra vatten.
Lufsade runt andra halvan i rätt blekt tempo men såg det som bra pannbensträning för framtida lopp. (lite speciellt lopp detta där ett varv var ungefär 194 meter och lite jobbig dosering om man sprang om i kurva)
Kom runt och skrapade ihop en bit över 65 km.
Kändes som man höll på att dö av kramphuggen efter målgång men förhållandevis fräsch idag.
Jisses. 336 varv? Helt klart en imponerande distans. Och tid. 65 km på 6 timmar. Men personligen har jag lite svårt för den typen av ultralopp, där man springer korta varv. Men å andra sidan, så har jag ju inte gjort ngt sådant själv, så det blir ju mest en kommentar från läktaren. Så, bra jobbat av dig!
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Jisses. 336 varv? Helt klart en imponerande distans. Och tid. 65 km på 6 timmar. Men personligen har jag lite svårt för den typen av ultralopp, där man springer korta varv. Men å andra sidan, så har jag ju inte gjort ngt sådant själv, så det blir ju mest en kommentar från läktaren. Så, bra jobbat av dig!
Jag är inte helt säker på antal varv men ja det är i den häraden (har bara sträckan och dividerar man med varvslängden så får jag det till 337,9 men jag kom strax över mållinjen när tiden tog slut så något stämmer inte helt (tror varvet var 193,75 för att vara exakt)).
Håller med dig rörande om att springa korta varv, jag springer hellre a till b på trail men jag är väldigt frusen om händer och fötter så att springa långt lopp ute nu är jobbigt för min del.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Igår var det premiär med nummerlapp på bröstet.
Åkte till Karlstad och provade tidslopp för första gången, det var ett 6-timmars som stod på programmet.
Det har inte blivit så långa pass på sista tiden så det blev riktigt jobbigt från runt halvvägs och likaså var inte magen så van att hantera så mycket sportdryck som det nu blev så jag fick köra en detox och avstå vätska en och en halv timme och därefter köra vatten.
Lufsade runt andra halvan i rätt blekt tempo men såg det som bra pannbensträning för framtida lopp. (lite speciellt lopp detta där ett varv var ungefär 194 meter och lite jobbig dosering om man sprang om i kurva)
Kom runt och skrapade ihop en bit över 65 km.
Kändes som man höll på att dö av kramphuggen efter målgång men förhållandevis fräsch idag.
Skoj, grattis och riktigt bra kämpat.
jag körde det loppet för några år sedan.
Visserligen ”semi-skadad”.
Men de doserade kurvorna tog knäcken av fötter och vrister.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Anmäld till detta loppet, ska bli riktigt intressant. Är inte alls så van med att springa massa höjdmeter, inte än iallafall.. Blir nog kul!
IMG_4037.jpeg
Jag satt och kollade lite på de olika trailloppen de har där uppe men beslöt mig för att inte köra något i år men det ser ju underbart ut (i bra väder).
Du får återkomma med rapport.
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Snabba kvalitépass som man kan köra på lunchen? Snart är det tillbaka från föräldraledighet för min del och jag har lyxen att kunna jobba mycket hemifrån till att börja med. Vad rekommenderar ni för pass att klämma in på lunchen? 30-40 min kvalité tänker jag borde ge susen i nuvarande träningsmängd!

I övrigt riktigt nöjd att ha kunnat gå från nära 0 löpning 2021 till ~20km i veckan och milen under 45 igen. Nu siktar vi mot maraton och tempo på Broloppet nästa år :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Snabba kvalitépass som man kan köra på lunchen? Snart är det tillbaka från föräldraledighet för min del och jag har lyxen att kunna jobba mycket hemifrån till att börja med. Vad rekommenderar ni för pass att klämma in på lunchen? 30-40 min kvalité tänker jag borde ge susen i nuvarande träningsmängd!

I övrigt riktigt nöjd att ha kunnat gå från nära 0 löpning 2021 till ~20km i veckan och milen under 45 igen. Nu siktar vi mot maraton och tempo på Broloppet nästa år :)
Då blir det väl någon form av intervaller.
Tusingar 4-6 st och lite upp o nerjogg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Snabba kvalitépass som man kan köra på lunchen? Snart är det tillbaka från föräldraledighet för min del och jag har lyxen att kunna jobba mycket hemifrån till att börja med. Vad rekommenderar ni för pass att klämma in på lunchen? 30-40 min kvalité tänker jag borde ge susen i nuvarande träningsmängd!

I övrigt riktigt nöjd att ha kunnat gå från nära 0 löpning 2021 till ~20km i veckan och milen under 45 igen. Nu siktar vi mot maraton och tempo på Broloppet nästa år :)
Ett upplägg som jag kör på ca 35-40 minuter är stegrande uppvärmning från lugn fart upp till ”Coopers test-fart” . Stegringen gör jag t ex från 11-16/17 km/h på löpband. Sedan håller jag den farten så länge jag orkar, men inte såpass att jag går upp i zon 5 och behöver stanna, utan efter 2-3 km börjar jag trappa av till 10k tempofart, säg 15-15,5 och så håller jag det passet ut, med bara lite gåvila som nedvarvning efter. Det brukar kunna ge mig 20 minuter i tröskelzon eller högre, dvs tillräckligt för att få positiv effekt för både tröskel och fart. Ett alternativ är att göra två sådana pyramider, men lite kortare/brantare lutning, så att jag klämmer in lite vila (i fart). Då kan jag få 2x10-12 min i tröskelzon.
 
Topp