• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Hur gick det för alla? Något skryt?
Sprang halvmaran idag. Gick förvånansvärt bra trots omständigheterna. Baksmälla, dålig sömn och kost senaste veckan under nedtrappningen. Var för trött för en shakeout jogg igår. Piggare idag och laddade på med resorb och kolhydrater. Magen mådde exemplariskt.

Startskott 1530 grupp A, ganska trångt under de första fyra kilometerna, men fältet planades ut när vi kom ut på Kungsholmen. Startgrupp A väldigt stort och blandat, svårt att veta vem man skulle ta rygg på. Klockan visade fel splits och tempo (hoppade upp med 300 meter efter kilometer 2) så fick springa på puls/känsla och räkna splits manuellt.

Kändes väldigt stabilt genom loppet med stark målgång, även om kramperna började krypa på under slutet. Sprang in på 1:26:13. Nytt personbästa vilket man får vara nöjd med. Lyckades inte med mitt A-mål på sub 85 minuter.

Tyvärr väldigt missnöjd med ASICS Metaspeed Sky Tokyo. Instabila och skapar väldigt mycket problem för mina anklar och hälar. Blir nog att hitta ett nytt par tävlingsskor inför nästa lopp.

Sprang halvmaran idag. Gick förvånansvärt bra trots omständigheterna. Baksmälla, dålig sömn och kost senaste veckan under nedtrappningen. Var för trött för en shakeout jogg igår. Piggare idag och laddade på med resorb och kolhydrater. Magen mådde exemplariskt.

Startskott 1530 grupp A, ganska trångt under de första fyra kilometerna, men fältet planades ut när vi kom ut på Kungsholmen. Startgrupp A väldigt stort och blandat, svårt att veta vem man skulle ta rygg på. Klockan visade fel splits och tempo (hoppade upp med 300 meter efter kilometer 2) så fick springa på puls/känsla och räkna splits manuellt.

Kändes väldigt stabilt genom loppet med stark målgång, även om kramperna började krypa på under slutet. Sprang in på 1:26:13. Nytt personbästa vilket man får vara nöjd med. Lyckades inte med mitt A-mål på sub 85 minuter.

Tyvärr väldigt missnöjd med ASICS Metaspeed Sky Tokyo. Instabila och skapar väldigt mycket problem för mina anklar och hälar. Blir nog att hitta ett nytt par tävlingsskor inför nästa lopp.
Grattis till PB.

Kände lite på första 24km av LL :)
IMG_0938.jpeg

knappt 4 veckor kvar till Lidingöloppet.
Jag tänker mig att köra 3 nyckelpass per vecka fram till lopp.
  • Intervaller 10*1000 eller 20-25*400
  • 6*2,5km i kuperat motionsspår (varav 4 snabba)
  • långpass min. 25km/2,5h.

Idag blev det 10*4min på löpband.

IMG_9247.jpeg

IMG_9248.jpeg

Senast ändrad:
Jag gillar verkligen intervallerna och andra övningar som är med vid program/träningsupplägg med mål via garmin. Däremot känns det lite väl överambitiöst så här en bit in i programmet. Jag bedömer att jag inte vill köra hela vägen på allt utan avbryter. I måndags var det 2,1mil lätt löpning (jag sprang 1,8 och började känna mig sliten). Idag var det 16st 800-metersintervaller. Nu var det både tidsnöd och ork som började tryta. Körde 11st idag sen behövde jag tillbaka till lunch och arbetsstol. Blev ändå 1,3mil..

Nästa vecka är det 18st 800-metersintervaller. Tempo 4:47-5:00 (förutom 2 andra pass varav ett backintervaller samt ett med intervaller med min målfart 8st 800ingar och ett 1600m-lopp). Mitt mål är att springa milen på 52min om en månad.

Finns det färdiga/lätt justerade intervaller som går att ladda ner/köra? Jag har en garmin Fenix 5s.

IMG_8894.png

Senast ändrad:
Jag gillar verkligen intervallerna och andra övningar som är med vid program/träningsupplägg med mål via garmin. Däremot känns det lite väl överambitiöst så här en bit in i programmet. Jag bedömer att jag inte vill köra hela vägen på allt utan avbryter. I måndags var det 2,1mil lätt löpning (jag sprang 1,8 och började känna mig sliten). Idag var det 16st 800-metersintervaller. Nu var det både tidsnöd och ork som började tryta. Körde 11st idag sen behövde jag tillbaka till lunch och arbetsstol. Blev ändå 1,3mil..

Nästa vecka är det 18st 800-metersintervaller. Tempo 4:47-5:00. Mitt mål är att springa milen på 52min om en månad.

Finns det färdiga/lätt justerade intervaller som går att ladda ner/köra?

IMG_8894.png
Tror inte man kan ändra om det kommer från ett Garminschema. Däremot känns 18x800m Väldigt off... Det är för långt för att springa så många reps

Tror inte man kan ändra om det kommer från ett Garminschema. Däremot känns 18x800m Väldigt off... Det är för långt för att springa så många reps
Lite knepigt är det allt.

Jag tänkte inte att jag skulle ändra i garminschemat, det är nog statiskt upplägg.

Däremot ladda ner färdiga, kanske redigeringsbara, intervaller? Separat, ej kopplat till träningsschema.

18* 800m i 4.50 fart. Alldeles för tufft för ditt mål.
8 st kanske , med lite upp och nerjogg.

Det är upp o nerjogg med i varje pass. J

ag tolkar det som att jag ändå är i bra i fas (om nu programmet är så sofistikerat att det snappar upp att jag bryter/hoppar över ibland).

Jag kanske har bra förutsättningar o klara målet helt enkelt? :) 8-10 repps på 800 har jag fixat på grusväg i 4:50 i snitt. Det har gått fint.

Men det fyrkantiga programmet o trycka 2,1mil på måndagen, backintervall mitt i veckan o avsluta med 16st 800ingar. Lite knas.

IMG_8896.png

Det är upp o nerjogg med i varje pass. J

ag tolkar det som att jag ändå är i bra i fas (om nu programmet är så sofistikerat att det snappar upp att jag bryter/hoppar över ibland).

Jag kanske har bra förutsättningar o klara målet helt enkelt? :) 8-10 repps på 800 har jag fixat på grusväg i 4:50 i snitt. Det har gått fint.

IMG_8896.png
Öka isåfall farten, inte antalet reps. Jag gillar även joggvila och inte stillastående eller gå-vila

Jävlar! Att hamna på 5,0 brukar vara ”har du kört utan pulsband” men här tror jag du slitit satan. 😳
Jag kör med pulsband.
Jag kommer ibland upp så högt, men då är det långa, hårda pass och ska gärna innehålla intervall-vila.
Svårare nästan att få upp den anaerobiska stapeln.

Jag tror att just detta pass är det allra bästa du kan köra, alla kategorier.

Vi har ju konstaterat att garmins träningsprogram, iaf det jag valde, är knepigt.

Mönstret är 2,1 mil förra måndagen. Nästa måndag förväntas det drygt 2,4mil. Förra måndagen sprang jag 1,7, pallade inte mer. Nästa måndag kör jag nog mix 1.4-1,5 kanske. Idag kutade jag en engelsk mile och sen 8st intervaller 800m. Trött på slutet idag. Jag bryter helt från garmin från nu.

Aja, intervaller o lugna längre pass kommer jag nog varva framöver sen se om jag fixar milen på 52min om 5v.

Igår gick så USWE Paradiset trailrun av stapeln. Gick på det stora hela bra. Sprang fel vid ett tillfälle vilket zinkade mig nån minut, men värre var att det har blåst en del i området så det låg ganska mycket fallna träd på ”banan” och jag missade en gren som stack ut så sprang in i den med ena benet och for omkull. Reste mig och sprang vidare men insåg när musiken tystnade att jag tappat telefonen i fallet och fick springa tillbaka. Trots detta kom jag in knappt en halvtimme under måltiden på 3 timmar, runt top 10% av startfältet, så nöjd med dagen(började trots allt träna igen 40 dagar innan loppet) och har klart fått blodad tand att hålla i träningen och anmäla mig till fler lopp.

Tillbaka
Topp