• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Langetråden

Haha, jag förstår dig helt. Det är fruktansvärt svårt när man ska "välja" ett riktigt "high end" armbandsur.

Personligen vill jag köpa nytt, även om det såklart blir dyrare. Och oavsett Patek eller Lange så kan det vara ganska rejäla pengar det skiljer på en helt butiksny och en årsgammal välskött pjäs.
Men som sagt, jag vill ha nytt och mitt namn på alla papper mm, speciellt om det handlar om en sån här klocka:)

Jag blir som sagt mer och mer inställd på en Lange1.
Det finns tyvärr bara 1 AD för Lange i Sverige. Å andra sidan har jag köpt en del där så det borde kanske inte vara helt omöjligt att få köpa en klocka sen när det blir dags?

Nån som vet hur det ser ut med just Lange?
Hur länge är det tänkbart att man kan få vänta på en Lange1? Någon som köpt en på Nymans någorlunda nyligen?
Har inte upplevt att det är kötid på Lange men däremot har de inte alla tänkbara modeller hemma så då kan det ta ett tag innan den rätta kommer in. Vet att du skrev att du ville ha nytt men det finns en väldigt fin Lange 1 på Nymans preowned som kapar inköpspriset rejält utan att göra avkall på skicket.

Har inte upplevt att det är kötid på Lange men däremot har de inte alla tänkbara modeller hemma så då kan det ta ett tag innan den rätta kommer in. Vet att du skrev att du ville ha nytt men det finns en väldigt fin Lange 1 på Nymans preowned som kapar inköpspriset rejält utan att göra avkall på skicket.
Ja jag har sett den och även funderat på den.
Men jag väntar på två andra klockor också, och när de här landat så finns denna troligtvis inte kvar..
Och så är det ju det här med att köpa nytt, det är något lite magiskt över att köpa en ny klocka från AD. :)
Visst, det blir dyrt, och vår Herre och alla hans pissdrickande helgon ska veta att jag gått stora summor i förlust när jag provat mig fram (då jag är ganska ensam om klockintresset i min bekantskapskrets så blir det svårt att prova mer än de där timmarna i butik då nyhetens behag övertalat dig om hur bra den är), jag är garanterat uppe i 6 siffriga summor jag förlorat just för att jag köpt nytt och sålt det i mer eller mindre nyskick till nån lycklig (smart) Fan när jag insett att just "denna" inte var för mig.

Men finns den kvar när jag fått de klockor jag väntar på sla jag naturligtvis överväga det ordentligt. 110k är mycket pengar.
...men blir det en riktig keeper, vilket jag tror, så kommer jag ångra att jag inte sparade ett tag till och köpte en ny med mitt namn etc i papperen, hämta ut den helt oanvänd och veta att varenda swirl och hairline är orsakade av mig. :)

Men, det tar nog ett tag, så den på Nymans preowned lär vara borta.
Får hoppas att det inte skär sig för Nymans under den här Coronasmittan bara, så de fortfarande är AD för Lange när dagen kommer :)

Är det någon här som har en åsikt om Lange 1 Daymatic? Modellen verkar vara lite styvmoderligt behandlad då den just inte är en ”ren” Lange 1. Men vad jag kan se har Daymatic flera fördelar gentemot vanilla-varianten. Automatutverk med grym rotor, veckodagsindikator och spegelvänd design = kan läsa av tiden med halva klockan utstickandes under skjortärmen.

Däremot verkar det finnas någon slags date quickchange på nya Lange 1 191.0xx som inte finns på Daymatic 320.0xx eller gamla Lange 1 101.0xx. Ni som haft äldre varianten av Lange 1, har det stört er?

Har upplägg på en Daymatic i platina för på pappret mkt bra pris, sitter i valet och kvalet om man ska slå till...

Är det någon här som har en åsikt om Lange 1 Daymatic? Modellen verkar vara lite styvmoderligt behandlad då den just inte är en ”ren” Lange 1. Men vad jag kan se har Daymatic flera fördelar gentemot vanilla-varianten. Automatutverk med grym rotor, veckodagsindikator och spegelvänd design = kan läsa av tiden med halva klockan utstickandes under skjortärmen.

Däremot verkar det finnas någon slags date quickchange på nya Lange 1 191.0xx som inte finns på Daymatic 320.0xx eller gamla Lange 1 101.0xx. Ni som haft äldre varianten av Lange 1, har det stört er?

Har upplägg på en Daymatic i platina för på pappret mkt bra pris, sitter i valet och kvalet om man ska slå till...

Jag har iofs inte ägt någon så min åsikt räknas kanske inte.
Men jag har spanat in modellen eller modellerna, både den jag troligtvis köper i framtiden och daymatic, och i olika (guld) utföranden.

För min del anser jag att den klockan skall vara i färgat guld, gult eller rött. - platina och wg passar inte den modellen anser jag, den ser inte hälften så exklusiv och vacker ut. Den blir "kall" på nåt vis..

Ang power reserve vs daymatic så finner jag dagräknaren betydligt mycket mer användbar.
Men som du skriver, tavlan blir helt spegelvänd om man vill ha den komplikationer, vilket för mig gör att klockan plötsligt känns "fel". varför vet jag inte. :/

Men det är mina funderingar kring den iaf.
Kanske något jag skulle lära mig att tycka om snabbt, men tavlan känns inte alls balanserad när "klockan" sitter till höger ist för rill vänster, som på originalet.

Men har du fått ett bra pris, föredrar vit metall och daymatic före power reserve så varför inte slå till?
Om priset är mkt bra, så borde du inte ha några problem att skicka den vidare utan förlust. :)
Jag tycker du ska köra och sen uppdatera oss här i tråden dagligen. Jag behöver kanske liiite till övertalning för att gå in och säga till att jag vill köpa en. ;)

Jag har iofs inte ägt någon så min åsikt räknas kanske inte.
Men jag har spanat in modellen eller modellerna, både den jag troligtvis köper i framtiden och daymatic, och i olika (guld) utföranden.

För min del anser jag att den klockan skall vara i färgat guld, gult eller rött. - platina och wg passar inte den modellen anser jag, den ser inte hälften så exklusiv och vacker ut. Den blir "kall" på nåt vis..

Ang power reserve vs daymatic så finner jag dagräknaren betydligt mycket mer användbar.
Men som du skriver, tavlan blir helt spegelvänd om man vill ha den komplikationer, vilket för mig gör att klockan plötsligt känns "fel". varför vet jag inte. :/

Men det är mina funderingar kring den iaf.
Kanske något jag skulle lära mig att tycka om snabbt, men tavlan känns inte alls balanserad när "klockan" sitter till höger ist för rill vänster, som på originalet.

Men har du fått ett bra pris, föredrar vit metall och daymatic före power reserve så varför inte slå till?
Om priset är mkt bra, så borde du inte ha några problem att skicka den vidare utan förlust. :)
Jag tycker du ska köra och sen uppdatera oss här i tråden dagligen. Jag behöver kanske liiite till övertalning för att gå in och säga till att jag vill köpa en. ;)

Jag provade modellen i roséguld för ett tag sedan. Visst är den fin men jag har dels svårt för kombinationen boett i rosé med rotor i gulguld, och dels så klär inte roséguld optimalt på min hudton. I själva verket tycker jag att den blåtavlde eller 25th anniversary I vitguld är snyggare än Platinavarianten med silvertavla, men de två är inte lika vanliga.

8EFD0297-F80F-4956-A847-55C1CEF5D08B.jpeg

Egentligen tycker jag också att layout på vanlig L1 är bättre, men urverket är för ”tomt” för mig med sin 3/4-brygga. Iallafall jämfört med att få den uppiffad av Daymaticrotorn eller att köra på 1815 Chrono med det galna kronografverket.

Jag provade modellen i roséguld för ett tag sedan. Visst är den fin men jag har dels svårt för kombinationen boett i rosé med rotor i gulguld, och dels så klär inte roséguld optimalt på min hudton. I själva verket tycker jag att den blåtavlde eller 25th anniversary I vitguld är snyggare än Platinavarianten med silvertavla, men de två är inte lika vanliga.

8EFD0297-F80F-4956-A847-55C1CEF5D08B.jpeg

Egentligen tycker jag också att layout på vanlig L1 är bättre, men urverket är för ”tomt” för mig med sin 3/4-brygga. Iallafall jämfört med att få den uppiffad av Daymaticrotorn eller att köra på 1815 Chrono med det galna kronografverket.
Är verket verkligen så viktigt utseendemässigt då?

Hur mkt av din tid kommer du att lägga på att stirra på baksidan av din klocka? Jämfört med att ha en perfekt och balanserad tavla som du kanske vilar ögonen på 2 tim/dygn resten av livet.

Urverken kommer du garanterat att tröttna på efter 100 timmars kosande genomlupp, då vill du ha nåt roligare igen. Men den perfekta tavlan/layouten är viktigare att intevtröttna på. (Enligt mig) :)

Nån som har känt på honey gold?

Honey gold: harder than other gold alloys, unique in colour and exclusive to Lange watches. Since 2010, some of our timepieces have featured this gold alloy which is reminiscent of the sweet liquid produced by bees and much harder than platinum. The patented material, whose exact formula remains a secret of the manufactory, is therefore strikingly resistant to damage.

Efter månader av bläddrande i katalogen blev det i dag äntligen dags för upphämtning. Lange1 månfas i pinkgold. Bjuder på ett par bilder.
DA8EF3ED-1972-4A0A-BAE1-D5FB14E86317.jpeg

0B519AF1-7456-4F30-AE16-189183B84DE9.jpeg
Grattis!
Skiljer månfasen någonting på denna och den utan, förutom just utseendet (och kanske behovet av en månfas om man är alkemist el liknande)? Och priset då såklart..
Tycker de är otroligt fina. Men jag skulle välja modellen utan månfas eller fler komplikationer än de som automatiskt kommer med modellen "1", PR, datum och såklart tid.. :)

Jag får en känsla av att urtavlan är aningen liten?
Hur känner ni som haft en ett tag och jämför med en modell som använder hela tavlan till tidvisning och inte bara en tredjedel?
Jag antar att jag är lite fundersam huruvida man (jag) kommer störa mig på den otroligt lilla urtavlan om jag blir att se dåligt om 15, 20 år. Då har jag ju blivit "ett med klockan" och vill knappast byta för att den är svårläst..
Kanske bättre att införskaffa en Aquanaut eller motsvarande på en gång, som en nästan blind man kan avläsa...

Tillbaka
Topp