Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Resultatet ser mycket bra ut, trots att du inte är nöjd med skivan.
En fundering.. vad har du för slippapper eller motsvarande om du vill göra samma yta polerad?
Helt bisarrt! Fattar inte ett smack!
Men för alla Er som är imponerade, men som inte varit hemma hos McGyver, så kan jag ju skvallra om att allt det här extrema verkstadsarbetet sker INNE I HUSET, med rätt öppen planlösning! Det sätter galenskapen på en annan nivå!!![]()
Okej då...Nja, slipning sker i den stora verkstaden - den är inte inne i huset!![]()
Snyggt jobbat!
Fattar visserligen inte hur det strålformade slipmönstret kan skapas med en cirkulär sliprörelse. Förklara gärna![]()
En fråga - hur åstadkommer man en sunburst slipning av en helt plan yta?Kör en "Papphammar" !
![]()
Helt korrekt så kommer slipspåren inte att bli helt raka med en roterande slipskiva. Men iom att kontaktytan är så kort i förhållande till radien på slipskivan så kommer de få väldigt lite krökning - ju större slipskiva desto mindre krökning -detta är anledningen till att jag valde en 12"/305mm slipskiva istället för fabriksmaskinernas 240mm skivor.
För sunburstslipning så ställs rätt vinkel in för den yta som skall slipas mha det ställbara bordet(med snäckväxeln) och boetten presenteras sedan vid 270 grader på slipskivan och roteras i denna position = sunburst!
För längstgående borstning på sidan av en boetten så slipas den mha bordet i position 180grader.
Kommer lägga upp lite exempel så fort jag har fått hem mina slipskivor och min motorstyrning!
En fråga - hur åstadkommer man en sunburst slipning av en helt plan yta?
Den metod du beskriver här bygger ju på att ytan är "konisk".
Kör en "Papphammar" !
Helt korrekt så kommer slipspåren inte att bli helt raka med en roterande slipskiva. Men iom att kontaktytan är så kort i förhållande till radien på slipskivan så kommer de få väldigt lite krökning - ju större slipskiva desto mindre krökning -detta är anledningen till att jag valde en 12"/305mm slipskiva istället för fabriksmaskinernas 240mm skivor.
För sunburstslipning så ställs rätt vinkel in för den yta som skall slipas mha det ställbara bordet(med snäckväxeln) och boetten presenteras sedan vid 270 grader på slipskivan och roteras i denna position = sunburst!
För längstgående borstning på sidan av en boetten så slipas den mha bordet i position 180grader.
Kommer lägga upp lite exempel så fort jag har fått hem mina slipskivor och min motorstyrning!