Snyggt jobbat! Den där kommer @eriksson850 att bli helnöjd med när han får tillbaka den.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det kommer jag garanterat!Snyggt jobbat! Den där kommer @eriksson850 att bli helnöjd med när han får tillbaka den.
Med tanke på uppvisat resultat så kan du ju fortsätta att vara "dum i huvet" tycker jagGalen och galen - ser det mer som en viss brist på intellekt som i sin tur skapar förutsättningar för att ge sig på saker man kanske inte borde!![]()
Hade tänkt mig en bit mässingstång eller stål typ fyrkantsrör . Där den ena biten passar perfekt i den andra . Fick inte ihop det riktigt .Funderat mycket men inte fått ihop grejorna. Tycker detta blev över förväntan bra iallafall. Trots mjuk furulist .Så länge som man ser till att den ligger ordentligt rakt i spåret så blir det bra utan rundade kanter . Letade efter en eklist men hitta ingen i rätt dimension på brädgården . Boetten har varit slipad innan av Paul på Electric-watches . Och tyvärr måste jag väl säga att jag inte var nöjd med resultatet . Såg ut att vara gjort på frihand . Han ska hålla sig till att serva "hummers" som han är suverän på@rogart-63 -Får jag föreslå en alternativ arbetsgång?
1. svarva/slipa ytan du skall borsta helt plan först. Har boetten varit polerad innan kan du vara säker på att ytan inte längre är jämn/rund!
2. Limma upp ditt slippapper på något hårt istället för trä. Trä är för mjukt och du kommer att få rundade kanter
3. Om du kan - gör en enkel jigg så att din "slipsticka" bara kan röra sig i en ledd
Slipa på!![]()
Grymt bra det blev! Imponerande!Fick just ok att posta bilder på denna Bulova.
Före - svårt att se, men toppytan har varit sunburstslipad!
![]()
Efter - i väntan på nytt glas!
![]()
![]()
Fick just ok att posta bilder på denna Bulova.
Före - svårt att se, men toppytan har varit sunburstslipad!
![]()
Efter - i väntan på nytt glas!
![]()
![]()
Otroligt snyggt, jag ska se till att rensa min Autavia 1163 så ska du få ge den en omgång.Dagens slipning - Speedmaster Mk2, handomslipad sunbust och handdragna sidoytor.
Kanterna ordentligt avrundade och den plana polerade ytan närst glaset var nästan helt borta.
Toksvårt att plåta, så jag ber om ursäkt för bildkvaliteten!
Före
![]()
![]()
Efter
![]()
![]()
![]()
![]()
Dagens slipning - Speedmaster Mk2, handomslipad sunbust och handdragna sidoytor.
Kanterna ordentligt avrundade och den plana polerade ytan närst glaset var nästan helt borta.
Toksvårt att plåta, så jag ber om ursäkt för bildkvaliteten!
Före
![]()
![]()
Efter
![]()
![]()
![]()
![]()
SHIT VAD BRA!Kvällens slipjobb - en Heuerboett!
Den har varit med om en del och fått sig några poleringar under årens lopp.
Sunburstslipningen på ovansidan var nästan helt borta och sidorna var inte raka längre utan hade fått en lätt välvd form.
![]()
![]()
![]()
Sidoytorna och boettens "bevels" (som egentligen heter chamfers) slipades till m.h.a. ett ställbart bord i min lilla svarv.
Grovslipning för att få till vinklarna igen med 400-papper och sedan 800P följt av 2000P.
När alla ytorna var planslipade så polerades de upp för att få glans och slutligen spänndes boetten upp i min slipjigg och toppytan sunburstslipades m.h.a. 240-papper.
Resultatet
![]()
![]()
![]()
Det fanns en del jack/dings/överpolering på vissa ställen så helt perfekt blev det inte men det blev helt ok!
Grym skillnad! Som en helt annan klockaKvällens slipjobb - en Heuerboett!
Den har varit med om en del och fått sig några poleringar under årens lopp.
Sunburstslipningen på ovansidan var nästan helt borta och sidorna var inte raka längre utan hade fått en lätt välvd form.
![]()
![]()
![]()
Sidoytorna och boettens "bevels" (som egentligen heter chamfers) slipades till m.h.a. ett ställbart bord i min lilla svarv.
Grovslipning för att få till vinklarna igen med 400-papper och sedan 800P följt av 2000P.
När alla ytorna var planslipade så polerades de upp för att få glans och slutligen spänndes boetten upp i min slipjigg och toppytan sunburstslipades m.h.a. 240-papper.
Resultatet
![]()
![]()
![]()
Det fanns en del jack/dings/överpolering på vissa ställen så helt perfekt blev det inte men det blev helt ok!
Blev ju nice! Det är klockor i detta skick som ska lappas.
Det vill till att man vet hur de ser ut från början annars kan det nog bli rätt knas.
Absolut, jag funderade både en och två gånger. Men som sagt, denna boett hade inte bara bruksspår utan var polerad/slipad.Blev ju nice! Det är klockor i detta skick som ska lappas.
Det vill till att man vet hur de ser ut från början annars kan det nog bli rätt knas.