• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lappingmachine

McGyver

Rolex
Tack!
Lite svårt att se då kameran är lite skakig i videon - men tydligen har även dessa japanska profsslipare lite problem med "wobble" i sina slipskivor! ;)
 

McGyver

Rolex
Har äntligen fått hem mina nya slippapper så jag kan damma av denna maskin! :)

Nedan en Heuer som fått sig ett par ordentliga dings i glaskanten + nästan helt tappat slipningen - tyvärr ingen före-bild!

a0f84c9eeb5e2b6cb46a648873898d9a.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har äntligen fått hem mina nya slippapper så jag kan damma av denna maskin! :)

Nedan en Heuer som fått sig ett par ordentliga dings i glaskanten + nästan helt tappat slipningen - tyvärr ingen före-bild!

a0f84c9eeb5e2b6cb46a648873898d9a.jpg
Snyggt! Känner du att paketet presterar nu? Ser onekligen bra ut på bilden. Ser ut som att man kan börja leta upp trötta boetter nu.
 

McGyver

Rolex
Snyggt! Känner du att paketet presterar nu? Ser onekligen bra ut på bilden. Ser ut som att man kan börja leta upp trötta boetter nu.


Kass bild men ägaren verkade nöjd iaf! :)

Denna boett är gjord med ett "slitet" 120P-papper - har inte limmat de nya på skivor ännu.

Jag skall göra lite justeringar av fixturen/bordet innan jag ger mig på lite mer avancerade slipningar - har ett gär testboetter på väg in! :)
 

rogart-63

Patek
Har en Favre-Leuba gammal quartz som jag köpte på forumet . Av Chambre Noire. Lyckats att få igång urverket men det slutade med att jag plocka ner hela skiten . Det var en fjäder i keyless work som gått av . Någon hade löst det med nån gammal fjäder och lim . Men nya delar på g . Är lite sugen på att få översidan av boetten sunburst slipad . Skulle det helt förstöra nåt ?Måste nämligen putsa av glaset då det var en stor repa i det .Och glaset har samma höjd som boettens översida .Allstå måste jag putsa översidan på boetten oxå . Har tänkt att göra nåt läder i specialmodell till boetten då ingen länk går att hitta .
En Favre-leuba quartz med detta verk och länk betingar ett värde på några tusen iallafall . Förstör jag det om jag putsar till boetten ?

DSC03849.JPG
DSC03848.JPG
DSC03847.JPG
DSC03846.JPG
DSC03845.JPG
 

McGyver

Rolex
Du har en hel del olika välvningar av toppytan på den boetten - kommer inte att gå att sunburstslipa i min maskin!

Jag hade kört en uppfräschning av originalborstningen - en roterande slipnylontrissa fixar det enkelt!
 

rogart-63

Patek
Du har en hel del olika välvningar av toppytan på den boetten - kommer inte att gå att sunburstslipa i min maskin!

Jag hade kört en uppfräschning av originalborstningen - en roterande slipnylontrissa fixar det enkelt!

Fundera på att slipa ytan plan ungefär som Heuer boetten .Tagit bort vävlningen helt och hållet . Men tror jag behåller original formen . Om jag någon dag skulle hitta en originallänk så är det ju synd om jag sabbat boetten . Nån som ligger på en Favre-leuba eller girard-perregaux beta 21 länk ? :p Läste nånstans att samma länk satt på Rolex 5100 quartz med beta 21 verk . Så kanske har denna länk fått släppa livet till åt en Rolex ? Billigare att köpa en Favre leuba och plocka länken bara .
 

Minuteman

Rolex
Har en Favre-Leuba gammal quartz som jag köpte på forumet . Av Chambre Noire. Lyckats att få igång urverket men det slutade med att jag plocka ner hela skiten . Det var en fjäder i keyless work som gått av . Någon hade löst det med nån gammal fjäder och lim . Men nya delar på g . Är lite sugen på att få översidan av boetten sunburst slipad . Skulle det helt förstöra nåt ?Måste nämligen putsa av glaset då det var en stor repa i det .Och glaset har samma höjd som boettens översida .Allstå måste jag putsa översidan på boetten oxå . Har tänkt att göra nåt läder i specialmodell till boetten då ingen länk går att hitta .
En Favre-leuba quartz med detta verk och länk betingar ett värde på några tusen iallafall . Förstör jag det om jag putsar till boetten ?

DSC03849.JPG
DSC03848.JPG
DSC03847.JPG
DSC03846.JPG
DSC03845.JPG
Förstår inte riktigt varför du behöver slipa boetten bara för att du slipar glaset?
Är det något stort problem om glaset hamnar någon tiondels mm eller så under boettkanten?
 

rogart-63

Patek
Förstår inte riktigt varför du behöver slipa boetten bara för att du slipar glaset?
Är det något stort problem om glaset hamnar någon tiondels mm eller så under boettkanten?

Nej inte egentligen . Vart lite små skador i boetten och så . Plus att det fanns lite och ta av . Men kommer nog bara att putsa den i längdsriktningen . Ungefär som på sidorna . Ser ut att varit så från början . Tror det ser konstigt ut om glaset hamnar för mycket under boettkanten ? men nu när jag rengjort den från den gamla o-ringen och smuts så tror jag resultatet blir bra . Ny o-ring beställd .
 

Equus

Breitling
Det er imponerende at noen bruker av sin tid for å lage verktøy som dette. Jeg forstår at det har vært en spennende og frustrerende reise, og håper du har fått en maskin som kan fjerne riper, og børste/polere konsistent og med samme resultat fra gang til gang. For det var vel det du var på jakt etter?

Samtidig forstår en hvorfor en profesjonell maskin er så dyr som 50 tusen, det er så mye som skal være perfekt, motorstyring, akslinger/overføringer, skiver, jigger osv. Toleransene er små, og feil blir dyre når man jobber med kostbare ur. Et verksted som arbeider i samarbeid med/under urprodusenten kan sikkert bytte hele boetten dersom man tabber seg ut for mye under børsting og polering. Det kan aldri en amatør gjøre uten å måtte sende inn hele uret, og skifte boett - det blir dyrt det. Tør du jobbe med et mye mer kostbart ur enn de som du har tatt bilde av i tråden din?
 

McGyver

Rolex
Det er imponerende at noen bruker av sin tid for å lage verktøy som dette. Jeg forstår at det har vært en spennende og frustrerende reise, og håper du har fått en maskin som kan fjerne riper, og børste/polere konsistent og med samme resultat fra gang til gang. For det var vel det du var på jakt etter?

Samtidig forstår en hvorfor en profesjonell maskin er så dyr som 50 tusen, det er så mye som skal være perfekt, motorstyring, akslinger/overføringer, skiver, jigger osv. Toleransene er små, og feil blir dyre når man jobber med kostbare ur. Et verksted som arbeider i samarbeid med/under urprodusenten kan sikkert bytte hele boetten dersom man tabber seg ut for mye under børsting og polering. Det kan aldri en amatør gjøre uten å måtte sende inn hele uret, og skifte boett - det blir dyrt det. Tør du jobbe med et mye mer kostbart ur enn de som du har tatt bilde av i tråden din?

Tack!
Jag gillar problemlösning och då prislappen på en fabriksmaskin inte går att lösa, om man inte vill slipa på heltid => bara att hitta en annan väg!
Har för mig att bara jiggen till fabriksmaskinen går på 50k ~så en komplett maskin, jigg och spännpatroner lär kosta som en ok bil!

Denna maskin har jag bara till själva sunburstslipningen då jag vill ha en skiva med stor radie till detta moment. Sidor m.m. slipas/borstas i en urmakarsvarv med en jigg eller i en supportsvarv (som tyvärr "bara" klarar skivor upp till 250mm).

Har även en mellanstor gravyrmaskin med pantograf som jag har lite idéer om att kunna utnyttja för att slipa/polera lite mer avancerade former - skall bara hitta tiden att få fart på den!

Som det är nu har jag hållt mig till billigare ur - får se hur det blir längre fram när jag blivit varm i kläderna! ;)
 

Equus

Breitling
Det er uansett veldig kul med folk som lager sine egne verktøy, og får ting til å fungere. Du var vel maskiningienør, var det ikke så? Da har du nok skills langt over mine, jeg har ikke kompetansen som skal til for å gjøre dette. Men det er kult med folk som kan! Keep up the good work!
 

McGyver

Rolex
Fick följande Omegaboett för omslipning av @eriksson850

144113122819255000_resized.jpg

144113096468096300_resized.jpg


144113096860771100_resized.jpg


Den har levt ett hårt liv och fått sig ett par poleringar för mycket. Original så skall den se ut så här:

rXSBVbE.jpg


Jag började med sidorna som skall ha en vertikal borstning. Håller på att bygga en specialanpassad bandslip som skulle passat perfekt till detta jobb men då den inte är klar så blev det till att köra "old school" - urmakarsvarven + 95mm slipskiva!

144113122762537100_resized.jpg


För att slipspåren skall bli så raka som det bara går, så gäller det att boetten är i nivå med centrum av slipskivan, fick använda lite "passbitar" som ni ser för att komma i rätt nivå!

Resultatet

144113122634926800_resized.jpg


144113122455510200_resized.jpg
 

McGyver

Rolex
Efter detta var det dags att få till sunburstslipningen av toppytan.

Boetten spänndes upp i min chuck med en passande mellanring.

144113122856684500_resized.jpg

Slipskivan satt redan uppsatt i fräsen så jag körde vidare med denna.

144113228705992600_resized.jpg


Slipning pågår!

144113230951082000_resized.jpg


Tyvärr hade boettens "hörn" blivit nerpolerade så i samråd med ägaren så lät vi dessa vara - jag hade fått slipa bort för mycket material för att komma ner i nivå och vi pratar bara ytterst små ytor.

Boetten har en liten fasning på underdelen som polerades upp och kanten närmst glaset polerades den med - sedan var det klart!

144113096709690300_resized.jpg


144113096759353500_resized.jpg


144113096823299300_resized.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Efter detta var det dags att få till sunburstslipningen av toppytan.

Boetten spänndes upp i min chuck med en passande mellanring.

144113122856684500_resized.jpg

Slipskivan satt redan uppsatt i fräsen så jag körde vidare med denna.

144113228705992600_resized.jpg


Slipning pågår!

144113230951082000_resized.jpg


Tyvärr hade boettens "hörn" blivit nerpolerade så i samråd med ägaren så lät vi dessa vara - jag hade fått slipa bort för mycket material för att komma ner i nivå och vi pratar bara ytterst små ytor.

Boetten har en liten fasning på underdelen som polerades upp och kanten närmst glaset polerades den med - sedan var det klart!

144113096709690300_resized.jpg


144113096759353500_resized.jpg


144113096823299300_resized.jpg
Så jäkla skönt att se! Man mår lite dåligt när man ser de där runda boetterna. Bra jobbat!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter detta var det dags att få till sunburstslipningen av toppytan.

Boetten spänndes upp i min chuck med en passande mellanring.

144113122856684500_resized.jpg

Slipskivan satt redan uppsatt i fräsen så jag körde vidare med denna.

144113228705992600_resized.jpg


Slipning pågår!

144113230951082000_resized.jpg


Tyvärr hade boettens "hörn" blivit nerpolerade så i samråd med ägaren så lät vi dessa vara - jag hade fått slipa bort för mycket material för att komma ner i nivå och vi pratar bara ytterst små ytor.

Boetten har en liten fasning på underdelen som polerades upp och kanten närmst glaset polerades den med - sedan var det klart!

144113096709690300_resized.jpg


144113096759353500_resized.jpg


144113096823299300_resized.jpg
Har sagt det förr och jag säger det igen...
Du är galen! GALEN!! :)
 
Topp