Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt! Känner du att paketet presterar nu? Ser onekligen bra ut på bilden. Ser ut som att man kan börja leta upp trötta boetter nu.Har äntligen fått hem mina nya slippapper så jag kan damma av denna maskin!
Nedan en Heuer som fått sig ett par ordentliga dings i glaskanten + nästan helt tappat slipningen - tyvärr ingen före-bild!
![]()
Snyggt! Känner du att paketet presterar nu? Ser onekligen bra ut på bilden. Ser ut som att man kan börja leta upp trötta boetter nu.
Du har en hel del olika välvningar av toppytan på den boetten - kommer inte att gå att sunburstslipa i min maskin!
Jag hade kört en uppfräschning av originalborstningen - en roterande slipnylontrissa fixar det enkelt!
Förstår inte riktigt varför du behöver slipa boetten bara för att du slipar glaset?Har en Favre-Leuba gammal quartz som jag köpte på forumet . Av Chambre Noire. Lyckats att få igång urverket men det slutade med att jag plocka ner hela skiten . Det var en fjäder i keyless work som gått av . Någon hade löst det med nån gammal fjäder och lim . Men nya delar på g . Är lite sugen på att få översidan av boetten sunburst slipad . Skulle det helt förstöra nåt ?Måste nämligen putsa av glaset då det var en stor repa i det .Och glaset har samma höjd som boettens översida .Allstå måste jag putsa översidan på boetten oxå . Har tänkt att göra nåt läder i specialmodell till boetten då ingen länk går att hitta .
En Favre-leuba quartz med detta verk och länk betingar ett värde på några tusen iallafall . Förstör jag det om jag putsar till boetten ?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Förstår inte riktigt varför du behöver slipa boetten bara för att du slipar glaset?
Är det något stort problem om glaset hamnar någon tiondels mm eller så under boettkanten?
Det er imponerende at noen bruker av sin tid for å lage verktøy som dette. Jeg forstår at det har vært en spennende og frustrerende reise, og håper du har fått en maskin som kan fjerne riper, og børste/polere konsistent og med samme resultat fra gang til gang. For det var vel det du var på jakt etter?
Samtidig forstår en hvorfor en profesjonell maskin er så dyr som 50 tusen, det er så mye som skal være perfekt, motorstyring, akslinger/overføringer, skiver, jigger osv. Toleransene er små, og feil blir dyre når man jobber med kostbare ur. Et verksted som arbeider i samarbeid med/under urprodusenten kan sikkert bytte hele boetten dersom man tabber seg ut for mye under børsting og polering. Det kan aldri en amatør gjøre uten å måtte sende inn hele uret, og skifte boett - det blir dyrt det. Tør du jobbe med et mye mer kostbart ur enn de som du har tatt bilde av i tråden din?
Så jäkla skönt att se! Man mår lite dåligt när man ser de där runda boetterna. Bra jobbat!Efter detta var det dags att få till sunburstslipningen av toppytan.
Boetten spänndes upp i min chuck med en passande mellanring.
![]()
Slipskivan satt redan uppsatt i fräsen så jag körde vidare med denna.
![]()
Slipning pågår!
![]()
Tyvärr hade boettens "hörn" blivit nerpolerade så i samråd med ägaren så lät vi dessa vara - jag hade fått slipa bort för mycket material för att komma ner i nivå och vi pratar bara ytterst små ytor.
Boetten har en liten fasning på underdelen som polerades upp och kanten närmst glaset polerades den med - sedan var det klart!
![]()
![]()
![]()
Har sagt det förr och jag säger det igen...Efter detta var det dags att få till sunburstslipningen av toppytan.
Boetten spänndes upp i min chuck med en passande mellanring.
![]()
Slipskivan satt redan uppsatt i fräsen så jag körde vidare med denna.
![]()
Slipning pågår!
![]()
Tyvärr hade boettens "hörn" blivit nerpolerade så i samråd med ägaren så lät vi dessa vara - jag hade fått slipa bort för mycket material för att komma ner i nivå och vi pratar bara ytterst små ytor.
Boetten har en liten fasning på underdelen som polerades upp och kanten närmst glaset polerades den med - sedan var det klart!
![]()
![]()
![]()
Har sagt det förr och jag säger det igen...
Du är galen! GALEN!!![]()