• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ledarnas klockor

GWB med Timex.
B8XlqzZCQAAnwHY.png

GHWB var ju tidig med nato, men vet inte märke på uret.
bush-2.jpg

Bar tydligen PP senare i livet.
nameplate.jpg

bush1.jpg

bush4.jpg

on_archives.jpg
Angående GHWB och nato. Han är djupt förankrad i Ivy league stilen (gick på Yale) och bär många preppy attribut, inklusive klocka på färgglatt natoband.
Tyvärr ytterligare ett s/v foto.
62397E65-4801-4D41-9B28-7BE1207B9E1D.jpeg

En klocka som jag är väldigt nyfiken på och inte har lyckats hitta någon info om är Olof Palmes som ofta verkade ha på sig en ganska bitig kronograf. Här är en bild med klockan på rallyband.
olof-palme.jpg
Den var svårjagad. Svårt att få den mer synlig på en bild men det verkar iaf som han hade samma, eller iaf liknande kronograf, under i stort sett hela karriären av döma av suddiga bilder.

Den var svårjagad. Svårt att få den mer synlig på en bild men det verkar iaf som han hade samma, eller iaf liknande kronograf, under i stort sett hela karriären av döma av suddiga bilder.
Hoppas någon lyckas med att knäcka den nöten, den är svårgissad och kan ju vara intressant, tänk om det är en Daytona :-O Han är ju ingen fattig arbetargrabb direkt, El Primero kanske eller en Speedmaster. Kekkonen körde ju den och de borde ju ha känt varandra.Finns ganska många bilder på klockan när han hälsar på Fidde på Kuba, han kör mycket kortärmat på den resan. Kan hända att han fått en Poljot eller Seagull i present någon gång från någon vänstersympatisör :)

EDIT: Tror inte på daytona eller Speedmaster när man kikar närmare på bilden, men de tre andra alternativen kan det ju vara kanske.

Hoppas någon lyckas med att knäcka den nöten, den är svårgissad och kan ju vara intressant, tänk om det är en Daytona :-O Han är ju ingen fattig arbetargrabb direkt, El Primero kanske eller en Speedmaster. Kekkonen körde ju den och de borde ju ha känt varandra.Finns ganska många bilder på klockan när han hälsar på Fidde på Kuba, han kör mycket kortärmat på den resan. Kan hända att han fått en Poljot eller Seagull i present någon gång från någon vänstersympatisör :)
Ingen av ovan nämnda. Men det ser ut att vara en trevlig vattentät kronograf från kanske 50-talet.

Ingen av ovan nämnda. Men det ser ut att vara en trevlig vattentät kronograf från kanske 50-talet.
Håller med, ser ut att ha några år på nacken. Vet inte när bilden är tagen men jag gissar på att det är när han är nybliven statsminister eller kanske innan när han var utbildningsminister eller kommunikationsminister typ mitten 60tal till mitten 70tal.

Håller med, ser ut att ha några år på nacken. Vet inte när bilden är tagen men jag gissar på att det är när han är nybliven statsminister eller kanske innan när han var utbildningsminister eller kommunikationsminister typ mitten 60tal till mitten 70tal.
Här har vi Palme med en annan Kronograf, på någon slags flexlänk. Kan inte identifiera klockan, men den doftar 70-tal.
gettyimages-51418353.jpg

EDIT: Tror inte på daytona eller Speedmaster när man kikar närmare på bilden, men de tre andra alternativen kan det ju vara kanske.
Försökt hitta en skarp bild, men det verkar knivigt. Det man kan se är att det är en ganska liten klocka på ett kraftigt band med nitar...
215802_lowres.jpg

På denna bild ser man att det är en kronograf med rektangulära pushers, eller luras blänket? Antagligen samma klocka med annat band...
Olof-Palme-under-10-mila-orienteringen-1967.jpg
Lite senare är det något annat, då på länk. Fortfarande kronograf...
gettyimages-51418353.jpg

Palme_Eng-4_Large.jpg

Han har den iaf så tidigt som 1963 enligt bilder jag kan hitta. Detta lär väl vara sent 70-tal. 35 mm ser det väl ut som.
Då är den från innan han blev minister 1963, 50talet som @Aurum sa verkar spot on... eller han var ju militär fram till 1947 och slutade som reservofficer/kapten hos artilleriet 1956, kan det vara en militärklocka han glömt att lämna tillbaka? Excelsior Park? 35,5mm
CC383799-9000-4110-81EE-04957E3ECC1E.jpeg

Senast ändrad:
EDIT:

Stefan Löfven (S) - Longines
Ulf Kristersson (M) - Efva Attling & Certina?
Jimmie Åkesson (SD) - ?
Jonas Sjöstedt (V) - ?
Annie Lööf (C) - Sjöö Sandström
Björk Janlund (FP) - Certina
Gustav Fridolin (MP) - Longines?
Isabella Lövin (MP) - ?
Ebba Busch Thor (KD) - ?
Gudrun Schyman (FI) - ?
Gita Nabavi (FI) - ?
Magnus Andersson (PP) - ?

Jag är ju fantastiskt dålig på att luska ut vad det är för modell av en klocka genom att se på en suddig bild men kan vi luska ut vad våra svenska partiledare rockar? Jag vet att Löfven (S) har varit uppe här tidigare med sin förra svetsarklocka och sin nuvarande lyxiga Longines. Kristersson (M) har väl också nämnts och han verkar ha en kronograf och någon mindre fyrkantig sak som han växlar mellan. Kan det vara en Certina DS Chrono kanske? Den fyrkantiga har jag ingen aning om. Åkesson (SD) verkar inte bära något alls precis som Sjöstedt (V) men han gör det nog av ideologisk skäl. Lööf (C) Har en lite större kronograf i stål på länk med polerade mittlänkar. Janlund (FP) gillar bilhandlarhäng och kör något ganska bitigt i stål på länk, kan det vara en Omega? Fridolin (MP) verkar också köra något enkelt runt, kanske en Longines han också? Den stora frågan när det kommer till Fridolin är dock om han kostat på sig lyxen med ett äkta krokoband? :D Lövin (MP) Verkar ha något tunt på mesh, kanske en Skagen? Busch Thor (KD) kör också stilrent runt på läder men verkar vara av en något mer enklare variant. Schyman (FI) verkar inte gilla klockor alls men Nabavi (FI) ser ut att ha något intressant och lite mer annorlunda. Andersson (PP) verkar inte heller använda sig av klockor.

3cb1fd5a9f85bc68ff748bc4228a84df.jpg
bigOriginal.jpg
bigOriginal2.jpg
partiledaren-jimmie-akesson.jpg
sjostedt.jpg

annieannieloof-LARGE.jpg

janbjorklund-jpg.jpg
fridolin.jpg
lövin.jpg
se1zh7q66qvcopt4el2j1c57azl2qx2.jpg
gita.jpg
CxDJQhbXAAAcyRA.jpg

Senast ändrad:
Jag är ju fantastiskt dålig på att luska ut vad det är för modell av en klocka genom att se på en suddig bild men kan vi luska ut vad våra svenska partiledare rockar? Jag vet att Löfven (S) har varit uppe här tidigare med sin förra svetsarklocka och sin nuvarande lyxiga Longines. Kristersson (M) har väl också nämnts och han verkar ha en kronograf och någon mindre fyrkantig sak som han växlar mellan. Kan det vara en Certina DS Chrono kanske? Den fyrkantiga har jag ingen aning om. Åkesson (SD) verkar inte bära något alls precis som Sjöstedt (V) men han gör det nog av ideologisk skäl. Lööf (C) Har en lite större kronograf i stål på länk med polerade mittlänkar. Janlund (FP) gillar bilhandlarhäng och kör något ganska bitigt i stål på länk, kan det vara en Omega? Fridolin (MP) verkar också köra något enkelt runt, kanske en Longines han också? Den stora frågan när det kommer till Fridolin är dock om han kostat på sig lyxen med ett äkta krokoband? :D Lövin (MP) Verkar ha något tunt på mesh, kanske en Skagen? Busch Thor (KD) kör också stilrent runt på läder men verkar vara av en något mer enklare variant. Schyman (FI) verkar inte gilla klockor alls men Nabavi (FI) ser ut att ha något intressant och lite mer annorlunda. Andersson (PP) verkar inte heller använda sig av klockor.

bigOriginal.jpg
bigOriginal2.jpg
sjostedt.jpg

annieannieloof-LARGE.jpg

janbjorklund-jpg.jpg
fridolin.jpg
lövin.jpg
gita.jpg
CxDJQhbXAAAcyRA.jpg
Hyggligt säker på att Annie Lööf har en Sjöö Sandström som hon fått av sin man.

bigOriginal.jpg
bigOriginal2.jpg
sjostedt.jpg

annieannieloof-LARGE.jpg

janbjorklund-jpg.jpg
fridolin.jpg
lövin.jpg
gita.jpg
CxDJQhbXAAAcyRA.jpg