• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Tack för info, Kniven. Jag antar att den blir rätt känslig för repor och slag i och med poleringen och de vassa kanterna på bezeln?

/Henrik
Generellt upplever jag den inte som mer benägen att bli repad än andra klockor. Eftersom klockan är helt blankpolerad så är det är det lätt att få bort mindre repor med cape cod eller liknande om man är känslig för sånt. Upplever det som ett större problem om man får en repa på ett case som har en snygg "borstad polering". Sen är ju kanterna ganska vassa, som du skriver, så får man ett hack där blir det såklart svårare.

Ja, jag frågade dem men de hade ingen aning. Hade aldrig sett det förut. När jag kollar på nätet verkar det nog som om i princip alla har de dubbla tjugorna. Det vore intressant att höra från Longines om de har någon förklaring.

/Henrik

Vad tråkigt, har nämligen beställt en Conquest. Brukar själv för det mesta köra på länk, med det var lite meningen att ett snyggt läder skulle åka på någon gång i framtiden!

Vad tråkigt, har nämligen beställt en Conquest. Brukar själv för det mesta köra på länk, med det var lite meningen att ett snyggt läder skulle åka på någon gång i framtiden!

På bilden nedan syns ett band som är en mm mindre än avståndet mellan bandhornen. Ser inte ut som en katastrof enligt mig. Annars kan du ju ta en fil eller något och fila lite på bredare band.
P1040494.jpg

Får hålla tummarna på att man kan fila ner banden då. Föresten, dina bilder på din Longines har spelat en stor roll i att jag beställde en :) Måste säga att den ser mycket bättre ut i verkligenheten än vad den gör på bilder!

Får hålla tummarna på att man kan fila ner banden då. Föresten, dina bilder på din Longines har spelat en stor roll i att jag beställde en :) Måste säga att den ser mycket bättre ut i verkligenheten än vad den gör på bilder!

Ja, på bild ser den så bullig ut. Inte alls samma sak i verkligheten.

På tal om band så finns ju detta men eftersom det saknar lås blir det rejält dyrt.

Någon med en Longines Conquest 41mm som vet vilken bandbredd det är som gäller på dom? :)

Det är som Ponlarsson säger 21 mm mellan luggarna. Jag hade gått på ett band på 22 mm och tryckt in, det borde funka direkt men annars får du ta ett sandpapper och fila lite på armbandet. Jag har satt på 22 mm band på klockor med 20 mm mellan luggarna så köp inte ett för smalt band.

MadeofChicken

Större tillverkare såsom Rios och Hirsch sitter på 21 mm band. Dessutom kan du fråga snällt om någon av tillverkarna på forumet kan hjälpa dig, här är några av de som jag har band ifrån och varit nöjd med:
Kvisten
Anders W
Micke J

Så det är inte så svårt att hitta rätt bredd. Lycka till!

Jag tyckte det var lite intressant att höra om Longines har någon bra förklaring till den s.k. dubbeltjugan på 1942 Heritage Chronograph så jag kontaktade dem igår. Fick ett mycket förvånat svar tillbaka idag där de ber så mycket om ursäkt och erbjuder sig att byta ut tavlan mot en ny. Det tycks alltså som att det faktiskt är ett tryckfel och ingenting som sitter på alla exemplar. Kanske blir dubbeltjugan ett riktigt samlarobjekt till slut? :) Jag tror dock att jag nappar på erbjudandet att byta ut tavlan. Återkommer med uppdatering längre fram.

/Henrik

hej
är nybliven ägare till en hydroconquest, som är mitt första automatur ,
har haft den i 7 dagar nu,suttit både på armen och i winder
och den går exakt på minuten rätt fortfarande,
är denna precision att räkna med även i framtiden?

hej
är nybliven ägare till en hydroconquest, som är mitt första automatur ,
har haft den i 7 dagar nu,suttit både på armen och i winder
och den går exakt på minuten rätt fortfarande,
är denna precision att räkna med även i framtiden?

Det finns ingen som kan svara på den frågan, men om ungefär ett kvartal vet du. Det är nämligen så lång tid det brukar ta för ett ett urverk att "sätta sig" och då brukar det vara klart om verket går + eller -. Du går alltså inte till AD och ber dem rucka verket innan denna period har passerat, eftersom gången kan fluktuera lite i början, innan alla smörjmedel fördelats jämnt överallt. Lycka till! :)

Det finns ingen som kan svara på den frågan, men om ungefär ett kvartal vet du. Det är nämligen så lång tid det brukar ta för ett ett urverk att "sätta sig" och då brukar det vara klart om verket går + eller -. Du går alltså inte till AD och ber dem rucka verket innan denna period har passerat, eftersom gången kan fluktuera lite i början, innan alla smörjmedel fördelats jämnt överallt. Lycka till! :)

Källa på det?

Jag köpte nämligen en klocka från AD som gick inom spec men jag ville gärna att den skulle gå "bättre". De kunde rucka den men ville att jag skulle vänta en månad, inte ett kvartal.

Källa på det?

Jag köpte nämligen en klocka från AD som gick inom spec men jag ville gärna att den skulle gå "bättre". De kunde rucka den men ville att jag skulle vänta en månad, inte ett kvartal.

Det är ingen exakt vetenskap, så vad är det för källa du efterlyser? Det finns ingen tabell som säger att det tar exakt 2,74 eller kanske 1,3 månader för visst märke eller modell. Väntar man ett kvartal är man ganska mycket på den säkra sidan, utifrån vad jag själv hört när jag pratat med urmakare. Slappna av killen, det är fredag. :)

Det är ingen exakt vetenskap, så vad är det för källa du efterlyser? Det finns ingen tabell som säger att det tar exakt 2,74 eller kanske 1,3 månader för visst märke eller modell. Väntar man ett kvartal är man ganska mycket på den säkra sidan, utifrån vad jag själv hört när jag pratat med urmakare. Slappna av killen, det är fredag. :)

Jag är genuint intresserad av att veta, oavsett vilken dag det är, då jag har fått annan info från en AD. Nu vet jag att informationen kommer från en urmakare. Tack, gubben! ;)

Min erfarenhet att gångnoggranheten varierar även efter "inkörning" beroende på hur den används och hur den ligger när den inte används. Det fanns perioder då min kunde gå upp till 3 veckor utan jag behövde ställa den medan vid andra tillfällen kunde den ligga + 10-15 sekunder per dag. Så länge klockan håller sig inom 15 sekunder/per dygn finns ingen anledning att rusa till urmakaren för det är vad som kan förväntas av ETA verket.

• Like
Reactions: jhm
Jag är sugen på en conquest 41mm, men är det någon som vet om den finns med blå urtavla?

Har testat den, men den satt tyvärr inte bra på armen. Den är ganska hög och lite "bullig" i formen, vilken är synd för det är en grymt snygg urtavla.

Tillbaka
Topp