• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Jag har provat en 41 mm med svart urtavla och tyckte att den var i minsta laget, men att jag nog skulle kunna vänja mig.
Mina nuvarande klocker ligger mellan 43-45 mm.

Har kollat lite på den, men jag gillar att conquest går lite mer åt dressare.
Märkligt dock att den finns i GMT, 39 mm, chronograph och Hydro men inte i storleken 41 mm.

Har kollat lite på den, men jag gillar att conquest går lite mer åt dressare.
Märkligt dock att den finns i GMT, 39 mm, chronograph och Hydro men inte i storleken 41 mm.

Mycket förvirrande modellprogram.
Den svarta finns dessutom med lume.
Men inte dom andra conquest.

Var med inne på en gmt först men hoppade bla. Pga. Tjockleken
Var sedan o kollade på conquesten.
Men kändes inte rätt när jag fick den på armen
Hq var inte lockande i montern
Men när man fick den på armen kändes den helrätt.
Blev en svart hq old dial.

Jag har sett den, känns verkligen prisvärt. Hade den varit blå hade inte varit något att tveka på:happyhappy:
Men efter att ha kommit in på gmt modellen har jag lite beslutsångest på om jag ska köpa en conquest eller en Hamilton jazzmaster gmt auto.
http://shop.hamiltonwatch.com/american-classic-jazzmaster-gmt-auto-h32695131.html
:confused:

Så galet sugen på någon kronograf från Longines... Dessvärre känns det som ett ganska dåligt alternativ som nästan OWG, men å andra sidan är det inte många situationer där jag känner att en inte skulle fungera för mig. Mest sugen på en Heritage 1954 eller en Master Moonphase, vilka andra bra kronografer finns?

image.jpg

Hade ett 20mm-band hemma och försökte trycka in det. Satt lite för tight och var svårt att få av. Jag hade nog kört en mm mindre och fått en liten glipa.

Men nu har jag ju alltid länken på ändå ;)

Alltid bättre att klämma in ett 1mm större band! Ett mindre riskerar haka fast i axlarna på stiften och dra loss dom. Aldrig något problem att vika in ett band som är 1 mm större, om du har ett av ok kvalite och rätt verktyg. Mvh

Jag tyckte det var lite intressant att höra om Longines har någon bra förklaring till den s.k. dubbeltjugan på 1942 Heritage Chronograph så jag kontaktade dem igår. Fick ett mycket förvånat svar tillbaka idag där de ber så mycket om ursäkt och erbjuder sig att byta ut tavlan mot en ny. Det tycks alltså som att det faktiskt är ett tryckfel och ingenting som sitter på alla exemplar. Kanske blir dubbeltjugan ett riktigt samlarobjekt till slut? :) Jag tror dock att jag nappar på erbjudandet att byta ut tavlan. Återkommer med uppdatering längre fram.

/Henrik

Helt rätt antagligen. Min farfarsfar fick ett gult tre skilling banco frimärke och fick byta ut det mot ett av rätt kulör utan problem. Brevet kom fram utan bekymmer.:D snygg klocka BTW!!

Med en liten risk att låta gnällig men kom och tänka på en sak. Är det bara jag som tycker att Longines använder fel sorts läder på några av deras modeller?
Tänker mig först och främst på Heritage 1935 och Heritage Diver 1967 (visslingen finns den sistnämnda också på gummi och länk), båda kommer med crocläder, vilket jag tycker inte är så riktigt passade på en dykare.
Missuppfatta mig inte, jag älskar verkligen Longines och har 2 i samlingen (ny och vintage) och mitt nästa köp blir förmodligen en Heratige Diver 1967 eller en Legend Diver. Det va bara en tanke jag hade, vad tycker ni?

Crocläder på en Diver? Nja, om du skulle fråga mig
image.jpg

Hade varit snyggare på ett grövre slätare läder med sömmar
image.jpg

Senast ändrad:
Hej,

Jag har i dagarna beställt en Longines flagship heritage som examens/födelsedags-present. Har sen tidigare två gamla Seamasters och älskar verkligen looken från 50 - 60 - talet. Men tyvärr har min erfarenhet av dem bestått av mycket strul och reparationer så nu tänkte jag köra på en ny modell med äldre "look". Väldigt prisvärd och fin klocka i min mening.

DSC_7351.jpg

Bild från google.

Återkommer med bilder då paketet har kommit fram!

Behövde en klocka efter att jag sålde Explorern så jag köpte en Longines av svågern i går. Den fick åka direkt till service i dag för lite kärlek, men jag kan absolut vänja mig med att bära en guldklocka.

Ska se om det går att få tag i någon tillhörande guldlänk, men det blir ett senare projekt.

image.jpg

Tillbaka
Topp