• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Har kollat på massor av vintage modeller och kan väl bara konstatera att det var bättre förr :)

Denna är på service och jag längtar verkligen tills den är klar.

En 72a som togs fram i samband med OS, denna är en Super compressor med ett caliber 6652 verk i sig

Tycker som många andra att Longines har hamnat i skymundan.

iIOWp8J.jpg

Det är inte här, läste att någon haft en ripa i en visare på en Daytona! Min poäng är att även exklusiva märken kan ha fabriksfel!

Ja det gäller ju allt. Det som brukar skilja mellan ett exklusivt brand och ett mindre exklusivt dito, är väl just kvalitetskontrollen. Har själv sett en bild på en Rolex som levererades till AD, med ett av bandhornen, nästan en centimeter längre än de andra, så shit happens. ;)

Erhöll min första moderna Longines för en vecka sedan.

20150223_171259.jpg

Den är verkligen avskyvärd från alla håll och kanter. Jag har faktiskt aldrig ägt en klocka som överlag har sämre finish och presence än denna. Har ändå ägt +100 klockor och då även flera äldre Longines som varit underbart vackra.

Zoomade in lite på någons bild här i slutet av tråden. Är detta VERKLIGEN gångbart? (Ja, uppenbarligen,men...). Typ hur indexmarkeringar samspelar?
2015-02-23 17.11.58.png

Såg några sidor tillbaka också en brutalt genomtänkt och påkostad modern Longines i gulguld. Men vafan, respekten för företaget och traditionen?

Kolla på min klockjävel, jag kunde köpt gödsel för pengarna istället...

Du måste må mentalt illa! Mår man bra så älskar man allt vad regeringen föreslår! Regeringen tycker om longines !

Jag var tvungen att stanna förbi en AD säljare för Longines på vägen hem från jobbet. Det var klart man såg klockor som var köpvänliga så att säga. En som jag fastna för ganska direkt: Longines Saint-Imier L2.766.4.79.0, det var nästan som en som man bara måste ha. Jag bör kanske tänka igenom lite först.... Sedan andra tanken att det är inte den "billigaste" klockan, alltså vad kan man annars få för klocka i ungefär samma prisklass? Men andra ord är den värd pengarna?

1551801.jpg

Sådärja. En st Longines Legend Diver på väg hem till mig. Snöt den sista sprillans nya från Klockia för det rabatterade priset 13.500:-. Känns helt ok.

Lite sugen på ett tropic gummi till, men hittar bara silikonband när jag letar. Någon som vet var jag kan få tag på vintage-liknande tropic-gummin i just gummi? 22mm och gärna avsmalnande till 20mm vid spännet så man kan använda Longines-spännet.

Carlf
Jag fick hem min Longines Legend Diver no date förra Fredagen.
Klockan är riktigt skön trots långa bandhorn och passar med alla möjliga band.
Hoppas du blir lika nöjd som mig.
Min kommer som det känns nu bli en keeper.

Sådärja. En st Longines Legend Diver på väg hem till mig. Snöt den sista sprillans nya från Klockia för det rabatterade priset 13.500:-. Känns helt ok.

Lite sugen på ett tropic gummi till, men hittar bara silikonband när jag letar. Någon som vet var jag kan få tag på vintage-liknande tropic-gummin i just gummi? 22mm och gärna avsmalnande till 20mm vid spännet så man kan använda Longines-spännet.

Nu har jag inte testat banden själv, men har läst mycket gott om Bonetto Cinturini som om jag inte minns helt fel även ska säljas av Royal Straps här på forumet! Kanske värt att testa :)

Fick en hydroconquest i present idag men har problem med att få till länken till perfekt längd den blir antingen för tajt eller för lös. Min fråga då är om det finns halvlänkar att köpa till för att få den perfekta passformen?

Fick en hydroconquest i present idag men har problem med att få till länken till perfekt längd den blir antingen för tajt eller för lös. Min fråga då är om det finns halvlänkar att köpa till för att få den perfekta passformen?

Satt det ingen halvlänk på? På min Conquest var det med en, som jag efter nån vecka satte på istället för en hel. Då blev länken perfekt på mig. Tänker att modellerna är så lika att de är jämförbara.

Jag valde mellan Heritage 1942, Heritage 1951, och Master Moonphase, när jag köpte min senaste Longines för några månader sedan. Valet hamnade till slut på Heritage 1942. Jämfört med 1951 har den i min mening en mer elegant tavla och ett lite intressantare urverk. Sen påminner 1942 ganska mycket om min favorit bland mindre sportiga kronografer, PP 5070. Heritage 1942 gjordes i en relativt begränsad upplaga också, vilket för mig gör den lite mer intressant, finns exempelvis inte någon av den modellen på Chrono 24 idag. Tror dock att jag valt Moonphase om jag skulle köpt en idag. Det som talar för 1951 är framförallt att man får väldigt mycket klocka för pengarna då den kostar 2/3 av vad 1942 gör. Vill man ha Moonphase så går den på ytterligare någon tusenlapp. Moonphase finns dock ofta i standardsortimentet vilket gör det enklare att få rabatt.

Min 1942
image.jpg

Jag tar och bumpar den här tråden. Jag var på vippen att köpa en sådan här idag men bestämde mig för att fundera lite på saken. Väl hemma börjar jag kolla runt på bilder och upptäckte att 20 står två gånger på minutkronografen vid kl 3. Först tänkte jag att det var en dålig bild jag hittade, men nu ser jag att din ser likadan ut. What's up with that? Ping Kniven

/Henrik

• Like
Reactions: CLT
Jag tar och bumpar den här tråden. Jag var på vippen att köpa en sådan här idag men bestämde mig för att fundera lite på saken. Väl hemma börjar jag kolla runt på bilder och upptäckte att 20 står två gånger på minutkronografen vid kl 3. Först tänkte jag att det var en dålig bild jag hittade, men nu ser jag att din ser likadan ut. What's up with that? Ping Kniven

/Henrik
Ja det ser ju faktiskt rätt illa ut. Som att ha 1,2,3,4,5,6,7,7,9,10,11,12 på timmarkeringarna...

Ja det ser ju faktiskt rätt illa ut. Som att ha 1,2,3,4,5,6,7,7,9,10,11,12 på timmarkeringarna...

Ja, det är skitskumt. På en del bilder står det 25 men på de flesta tycks det stå 20. Kan det verkligen vara ett så pinsamt fel på en klocka för 22k? I så fall undrar man ju verkligen över kvalitetskontrollen.

/Henrik

Ja, det är skitskumt. På en del bilder står det 25 men på de flesta tycks det stå 20. Kan det verkligen vara ett så pinsamt fel på en klocka för 22k? I så fall undrar man ju verkligen över kvalitetskontrollen.

/Henrik
Verkligen märkligt. Det är likadant på den med svart tavla. Hur tänkte Longines här?

/Henrik
Tyvärr har jag inget bra svar på frågan. Det är dock inget som jag har stört mig på. Vet att frågan har kommit upp på andra klockforum också, men utan tillfredsställande förklaring. Den gjordes ju bara under en kortare tid 2012, så att det finns andra upplagor med annan tavla tvivlar jag på. Har sett bilder på en på nätet med 25, men den upplever jag som fejk.

Tack för svaret, Kniven! Hur upplever du klockan? Är du nöjd med den och något du vill rekommendera? Något särskilt att tänka på innan eventuellt köp?

/Henrik

Tack för svaret, Kniven! Hur upplever du klockan? Är du nöjd med den och något du vill rekommendera? Något särskilt att tänka på innan eventuellt köp?

/Henrik
Jag gillar den, även om det kanske inte är den klockan i min samling som får mest tid på handleden. Föll för den då den påminner en del om PP 5070 som är en av mina absoluta drömklockor. Man ska ju aldrig köpa "kopian" om man vill ha originalet, men med tanke på priset så hade jag i det här fallet inte så mycket val. Köpte min ny på Hukes i Malmö som fick beställa den direkt från Longines eftersom de inte hade något exemplar inne och svenska återförsäljaren inte heller hade några kvar. Så jag köpte utan att först titta med fingrarna först vilket kan vara lite vanskligt. Har fått många positiva kommentarer, både från klockkännare och vanligt folk. Om man ska nämna något negativt med klockan är väl att den är blir lite väl hög med sin glasbaksida och att glasringen tar lite väl mycket utrymme.

Tillbaka
Topp