• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Satt på länken igen efter en sommar på läder
3B6B4B33-0574-4DDB-A6B2-E3C8F11805D5.jpeg
FFCA5977-F2F8-4EA1-8DF9-8DCCFB270C74.jpeg

Jag verkar ha missat detta men 190 års jubileum-klockor har släppts. Kanske hade de mått bra av att ha krympt någon mm (40mm).

Riktigt fina klockor. Håller med om storleken vilket alla verkar göra, känns som om 36mm skulle matcha klockans eleganta utseende bättre. Fast det finns säkert endel mellanchefer på 150kg som också behöver kunna ha kostymklocka. 20000-25000sek för stålisen känns ju väldigt prisvärt, men för över 100K för de övriga modellerna vill jag att en 100år gammal schweizisk gubbe ska ha suttit och ristat varenda streck och mönster förhand med tandpetare och förstoringsglas.

Det är rätt jävla komplicerat. Jag har läst flera artiklar om skalorna och vet iaf någerlunda vad de avser. Helt omöjligt att försöka förklara dock...
Inte då.

"Hours, minutes, seconds, internal rotating silvered dial for synchronization of the seconds hand with a radio time signal and rotating bezel to adjust to daily variations of the equation of time."

Se, det var väl inte så svårt! 😁😅😜

Länk till masochister som faktiskt vill förstå det hela: 😬

Inte då.

"Hours, minutes, seconds, internal rotating silvered dial for synchronization of the seconds hand with a radio time signal and rotating bezel to adjust to daily variations of the equation of time."

Haha, den artikeln har jag läst två gånger iaf.

Inte då.

Läste den ny, kul! Känner igen mig med min navitimer och dess funktion... men man kan alltid leka att man vet hur den fungerar!

Äger (i skrivande stund) inte någon Longines men gillar flertalet av deras modeller och det faktum att de är ganska duktig på att även släppa något mindre storlekar. Saknar en dressare här hemma och gillar tank-liknande varianter och där finns ju faktiskt Dolce Vita-serien, finns det några bärare här i tråden?

Gillar verkligen deras nya Spirit Zulu, så det är kul att se att de börjar dyka upp i forumet :) Det ligger farligt nära till att en sån hamnar i köpkorgen som nästa. Det största hindret just (nu förutom att jag inte är gjord av pengar) är att det är så svårt att utse vilken av dem som är porrigast.

För mig lutar det just nu åt den svarta. Älskar hur den blå GMT-visaren blir som en ensam lysande stjärna på tavlan Det mörkgröna i kombination med guld ger o andra sidan en väldigt classy look och nästan åt vintagehållet, mums. Blått är ju heller aldrig fel och väldigt inne, men har redan en Longines med blå sunburst tavla så därför går nog den bort.

Sen hoppas jag att det inte är alltför svårt och dyrt att köpa till det andra band-alternativet för det valet tycker jag är lika svårt :S

Vilken kombination tycker ni är bäst?

zulu.jpg

Gillar verkligen deras nya Spirit Zulu, så det är kul att se att de börjar dyka upp i forumet :) Det ligger farligt nära till att en sån hamnar i köpkorgen som nästa. Det största hindret just (nu förutom att jag inte är gjord av pengar) är att det är så svårt att utse vilken av dem som är porrigast.

För mig lutar det just nu åt den svarta. Älskar hur den blå GMT-visaren blir som en ensam lysande stjärna på tavlan Det mörkgröna i kombination med guld ger o andra sidan en väldigt classy look och nästan åt vintagehållet, mums. Blått är ju heller aldrig fel och väldigt inne, men har redan en Longines med blå sunburst tavla så därför går nog den bort.

Sen hoppas jag att det inte är alltför svårt och dyrt att köpa till det andra band-alternativet för det valet tycker jag är lika svårt :S

zulu.jpg
Grönt är skönt och jag har redan tillräckligt med blått och svart, så jag hade definitivt gått för den gröna på länk. En schysst rem är billigare att köpa till efteråt, så jag hade helt klart köpt den på länk och sedan kompletterat med nåt annat kul i efterhand :D

zulu.jpg
När jag tittat på dem irl har den svarta tilltlat mig mest. Tråkigare men ändå vackrast kombination imho.

zulu.jpg
Svart är utan tvekan min favorit. Har aldrig lirat med den bruna tonen i den gröna, och GMT-visaren på den blå sticker lite i mina ögon. Som du säger, GMT-visaren är perfekt avvägd på den svarta. Om du frågar en återförsäljare snällt så är det inte omöjligt att läderbandet kan ingå. Eftersom de har Quickrelease känns det kul att ha fler än ett band.

Tillbaka
Topp