• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Heritage conquest idag👌
8789200C-A68C-4F9E-A4E4-B7604DB8AB64.jpeg

Hoppas att det Àr ok att tipsa om klockor pÄ auktioner, LLD no date Àr ju riktigt trevlig.

Screenshot_34.jpg

Snygg och visst Àr det roligt att den ligger lite nÀrmar originalet.

HĂ€r Ă€r en artikel om just den datumlösa Legend Diver. Intressant observation i artikeln: "People always want to see a watch without a date or with a manual movement, but the truth is that these watches just don’t sell."

Äger (i skrivande stund) inte nĂ„gon Longines men gillar flertalet av deras modeller och det faktum att de Ă€r ganska duktig pĂ„ att Ă€ven slĂ€ppa nĂ„got mindre storlekar. Saknar en dressare hĂ€r hemma och gillar tank-liknande varianter och dĂ€r finns ju faktiskt Dolce Vita-serien, finns det nĂ„gra bĂ€rare hĂ€r i trĂ„den?
Verkar inte sÄ dessvÀrre men den med sector dial Àr riktigt fin tycker jag.

Efter en vecka pĂ„ handleden, sĂ„ föredrar jag lĂ€dret framför lĂ€nken! Är sĂ„ nöjd!! Meen nu invĂ€ntar jag nya nato som Ă€r pĂ„ vĂ€g in
Efter en vecka pĂ„ handleden, sĂ„ föredrar jag lĂ€dret framför lĂ€nken! Är sĂ„ nöjd!! Meen nu invĂ€ntar jag nya nato som Ă€r pĂ„ vĂ€g in..
20221104_085932.jpg

Kunde du köpa bĂ„de lĂ€nk och lĂ€der hos AD? Vad fick du betala för bĂ„da alternativen? Fler bilder önskas tack đŸ˜» đŸ˜» đŸ˜»

Nu kan jag ocksÄ börja hÀnga i Longines-trÄden! TÀnkte i ett svagt ögonblick flippa den hÀr mossgröna besten, men beslutade mig istÀllet för att behÄlla den. Vilket jag Àr vÀldigt glad för! Den hÀr tÀnker jag njuta av och komplettera med det matchande gröna gummibandet nÀr det börjar bli varmt ute.

_DSC9769.jpg

Nu kan jag ocksÄ börja hÀnga i Longines-trÄden! TÀnkte i ett svagt ögonblick flippa den hÀr mossgröna besten, men beslutade mig istÀllet för att behÄlla den. Vilket jag Àr vÀldigt glad för! Den hÀr tÀnker jag njuta av och komplettera med det matchande gröna gummibandet nÀr det börjar bli varmt ute.

_DSC9769.jpg
Trevligt. Ser framemot att fĂ„ se mer av den🙂

En frĂ„ga till er andra som har en Longines. Jag tycker HC Ă€r en riktig fulltrĂ€ff med mycket hög kvalitetskĂ€nsla, men en sak stör jag mig faktiskt pĂ„. Jag tycker inte Ă€ndlĂ€nkarna sluter riktigt tĂ€tt mot boetten/bandhornen. Det Ă€r en ny klocka, sĂ„ lĂ€nken har aldrig tagits av klockan sedan den lĂ€mnade fabriken. Andra klockor jag har i denna prisklass, t ex Sinn och Oris, sluter helt tĂ€tt och snyggt, sĂ„ jag förvĂ€ntade mig kanske mer av Longines. Är detta nĂ„got att bry sig om eller Ă€r jag överdrivet petnoga och larvig? Tror ni jag kan ta det pĂ„ garanti eller Ă€r det en enkel fix hos den lokala urisen?

IMG_20221108_193627_edit_1490189501372089.jpg

Senast Àndrad:
En frĂ„ga till er andra som har en Longines. Jag tycker HC Ă€r en riktig fulltrĂ€ff med mycket hög kvalitetskĂ€nsla, men en sak stör jag mig faktiskt pĂ„. Jag tycker inte Ă€ndlĂ€nkarna sluter riktigt tĂ€tt mot boetten/bandhornen. Det Ă€r en ny klocka, sĂ„ lĂ€nken har aldrig tagits av klockan sedan den lĂ€mnade fabriken. Andra klockor jag har i denna prisklass, t ex Sinn och Oris, sluter helt tĂ€tt och snyggt, sĂ„ jag förvĂ€ntade mig kanske mer av Longines. Är detta nĂ„got att bry sig om eller Ă€r jag överdrivet petnoga och larvig? Tror ni jag kan ta det pĂ„ garanti eller Ă€r det en enkel fix hos den lokala urisen?

IMG_20221108_193627_edit_1490189501372089.jpg
Hur menar du nu? NÀr jag tÀnker att ÀndlÀnken inte sitter tÀtt mot bandhornen tÀnker jag att den ruckas sidledes eller att det Àr mellanrum mellan boetten och lÀnken. Enligt din bild förstÄr jag dock att du menar nÄgot annat?

Hur menar du nu? NÀr jag tÀnker att ÀndlÀnken inte sitter tÀtt mot bandhornen tÀnker jag att den ruckas sidledes eller att det Àr mellanrum mellan boetten och lÀnken. Enligt din bild förstÄr jag dock att du menar nÄgot annat?
Ja, jag menar att ÀndlÀnkarna sitter för högt upp jÀmfört med bandhornen. NÀr man hÄller klockan sidledes borde ÀndlÀnkarna inte synas alls, utan ligga helt plant med bandhornen. FörstÄr du vad jag menar? Det Àr lite svÄrt att förklara mÀrker jag, sÄ jag drog tvÄ blÄa pilar pÄ bilden ovan. Det jag menar Àr alltsÄ att de uppstickande ÀndlÀnkarna som pilarna pekar pÄ borde vara helt osynliga frÄn den hÀr vinkeln.

IMG_20221108_193627_edit_1492409248703000.jpg

Ja, jag menar att ÀndlÀnkarna sitter för högt upp jÀmfört med bandhornen. NÀr man hÄller klockan sidledes borde ÀndlÀnkarna inte synas alls, utan ligga helt plant med bandhornen. FörstÄr du vad jag menar? Det Àr lite svÄrt att förklara mÀrker jag, sÄ jag drog tvÄ blÄa pilar pÄ bilden ovan. Det jag menar Àr alltsÄ att de uppstickande ÀndlÀnkarna som pilarna pekar pÄ borde vara helt osynliga frÄn den hÀr vinkeln.

IMG_20221108_193627_edit_1492409248703000.jpg
FörstÄr vad du menar. Nu har jag tyvÀrr min hc pÄ service sÄ jag kan inte jÀmföra men jag tÀnker spontant att det ska se ut sÄ snarare Àn att det Àr dÄlig kvalitetskontroll/passform.

Bandhornen Àr ju konstruerade sÄ att den kan urskiljas frÄn lÀnken sÄ antar att detta Àr för att göra det Ànnu tydligare.

FörstÄr vad du menar. Nu har jag tyvÀrr min hc pÄ service sÄ jag kan inte jÀmföra men jag tÀnker spontant att det ska se ut sÄ snarare Àn att det Àr dÄlig kvalitetskontroll/passform.

Bandhornen Àr ju konstruerade sÄ att den kan urskiljas frÄn lÀnken sÄ antar att detta Àr för att göra det Ànnu tydligare.
Intressant, sÄ har jag faktiskt inte tÀnkt att det kan vara! NÀr jag snabbspolar igenom ett par klipp pÄ Youtube verkar det onekligen som att du har rÀtt. Det vore ju osannolikt att Longines skulle slÀppa igenom sÄ mÄnga dÄligt kvalitetskontrollerade lÀnkar.

Finns det nÄgra andra i trÄden som har senaste HC och kan ta en titt?

Intressant, sÄ har jag faktiskt inte tÀnkt att det kan vara! NÀr jag snabbspolar igenom ett par klipp pÄ Youtube verkar det onekligen som att du har rÀtt. Det vore ju osannolikt att Longines skulle slÀppa igenom sÄ mÄnga dÄligt kvalitetskontrollerade lÀnkar.

Finns det nÄgra andra i trÄden som har senaste HC och kan ta en titt?
sÄ dÀr ser det inte ut pÄ min iallafall.

jag hade tagit det pÄ garantin, betalar man sÄ pass mycket sÄ ska en sÄn sak inte passera tycker jag.
Du har rÀtt, för det hÀr priset ska ÀndlÀnkarna inte passa sÄ hÀr dÄligt. Ska nog göra ett försök, Àven om det suger att behöva skicka in klockan. Har i och för sig bara positiva erfarenheter av garantiÀrenden med Swatch Group Nordic, sÄ det borde gÄ ganska smidigt kan man hoppas.

Du har rÀtt, för det hÀr priset ska ÀndlÀnkarna inte passa sÄ hÀr dÄligt. Ska nog göra ett försök, Àven om det suger att behöva skicka in klockan. Har i och för sig bara positiva erfarenheter av garantiÀrenden med Swatch Group Nordic, sÄ det borde gÄ ganska smidigt kan man hoppas.
ja sÄt ska man aldrig acceptera men de brukar vara vÀldigt snabba och smidiga nÀr det gÀller garantier.

Hoppar in i diskussionen lite, hÀmtade ut min Longines frÄn batteribyte precis. Upplever ingen skillnad i höjd som @Sennelier har pÄ sin klocka. Lite usel bild sÄ svÄrt att se men kanske ger det liten kÀnsla iaf.

Bilagor

• 5A7C3674-D57A-43CE-AF67-599B25A86A2E.jpeg
    5A7C3674-D57A-43CE-AF67-599B25A86A2E.jpeg
    630.1 KB · Visningar: 10
Tack för bild! Stor skillnad mot mitt ex. Det Àr sÄ dÀr jag vill att det ska se ut. Hoppas SGN tar sig an detta nu.
LÀste diskussionen igÄr, tyckte det sÄg konstigt ut pÄ din bild men tÀnkte att det kanske var nÄgot jag missat under Ären och att det skulle vara sÄ.

Det var sĂ„ lite sĂ„, hoppas det löser sig smidigt! 🙂

Tillbaka
Topp