• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Jag har länge tittat efter en prisvärd dresser. Tidigare var jag helt inne på en Seiko SARB17, men i samband att jag "råkade" trilla in hos en urhandlare såg jag Longines Flagship. Har länge gått och haft den i bakhuvudet men har ändå inte tagit mig tiden att läsa och höra mig för om den. Idag var jag igen hos samma urhandlare och tog tillfället i akt och bad om att få prova den.
PXL_20221230_114419149.jpg

Enligt henne var den 38.5 och den känns helt okej på armen.
Minns inte exakt pris, men den skyltades för över 18 000kr. Hon var också noga med att påpeka att priserna är på väga upp men jag kunde få den för 16 000kr.
Jag sa att jag skulle fundera och återkomma, är fruktansvärt sugen.
Det är en jättetrevlig klocka! Klart köpvärd.
De säljs för riktigt vettiga priser här på forumet.
Det bör dock inte vara omöjligt att få mer än 15 % rabatt på listpris, finns några billigare alternativ om du kollar prisjakt

Tack för alla kommentarerna!
Känns som alla här inne är positiva till denna klockan, finns det inga nackdelar?
Ska verkligen ta med mig det @Kaffefredrik som sagt hon drog ner byxorna direkt när hon märke jag hade intresse, och fick känslan att det går nog att pusha lite till 😁

Tack för alla kommentarerna!
Känns som alla här inne är positiva till denna klockan, finns det inga nackdelar?
Ska verkligen ta med mig det @Kaffefredrik som sagt hon drog ner byxorna direkt när hon märke jag hade intresse, och fick känslan att det går nog att pusha lite till 😁
Jag fick en winder med i paketet när jag köpte min, utöver bra rabatt - så visst går det att göra liiite till 😉
Nackdelen är andrahandsvärdet, det är inte bra alls (det är därför de säljs för vettiga priser här)

Jag fick en winder med i paketet när jag köpte min, utöver bra rabatt - så visst går det att göra liiite till 😉
Nackdelen är andrahandsvärdet, det är inte bra alls (det är därför de säljs för vettiga priser här)
Få nackdelar med denna klocka. Har sedan köpet lätt blivit den som åker på oftast😃 Tänkte mig först den som en ren dressare men finner mig föredra den framför både dykare och beaters. Lug to lug måttet gör att den känns som ngt större än 38,5 och andrahandsvärdet är inte lysande men heller inte katastrof. Det är de enda nackdelarna jag kan komma på. Utseendet, tidshållningen och mkt annat är rent ut sagt lysande.

Kommer inte ut allt för många här på forumet och de senaste har gått för runt tio även om de för inte alltför länge sedan låg lägre än så. Ligger en ute på tradera just nu som publicerats igen efter att ha varit osåld första rundan. Men bara kör (på den eller i butik). Du kommer inte ångra dig😃

Få nackdelar med denna klocka. Har sedan köpet lätt blivit den som åker på oftast😃 Tänkte mig först den som en ren dressare men finner mig föredra den framför både dykare och beaters. Lug to lug måttet gör att den känns som ngt större än 38,5 och andrahandsvärdet är inte lysande men heller inte katastrof. Det är de enda nackdelarna jag kan komma på. Utseendet, tidshållningen och mkt annat är rent ut sagt lysande.

Kommer inte ut allt för många här på forumet och de senaste har gått för runt tio även om de för inte alltför länge sedan låg lägre än så. Ligger en ute på tradera just nu som publicerats igen efter att ha varit osåld första rundan. Men bara kör (på den eller i butik). Du kommer inte ångra dig😃
Just när det är ”ngn, några” tusenlappar emellan, inte ekonomiskt bäst, men tycker det är värt att handla via ad: experience, får allting fixat, 100 på garantier, bygga relation o nice med påsen hem o smilet på facet, ”garva hela vägen från ad” 😊

En annan fördel med Longines är att de ingår i Swatch Group, vilket borgar för service och garanti i toppklass utan att klockan behöver skickas utomlands. På många modeller lämnas dessutom hela fem års garanti.

Hittade ett 21 mm olivgrönt canvas i en tysk affär som jag tycker passar bra ihop med HC. Bandet är något grönare i verkligheten än på bilden. Köpte också ett butterflyspänne, men det blev alldeles för otympligt på detta band, så det får sitta på någon annan klocka.

Tror jag är nöjd nu. Länk, gummi och canvas, det får räcka som ombyten.

IMG_20221231_082846_edit_1142969583015175.jpg

Önskar tips på AD i Stockholm för köp av Longines. Gärna handlare med brett utbud av andra märken så man kan etablera relation och återkomma för andra pjäser.

Var handlar ni?

Ja sant, föredrar mindre storlek och bilder 42:an ser stort ut, men som du säger får hitta en handlare som har de inne och åka och prova. Bor i Varberg och här utbytet av handlare tyvärr oerhört begränsat😅.
Min handled är 16,5. Jag har provat både 36 och 42. I mitt tycke har 42:an för långa luggar (52). 36:an upplevs av många som för liten men jag tycker den satt väldigt bra på armen. Lugglängden där är 45 vilket inte alls är kort. Men precis som många andra längtar jag efter en 39mm och l2l på ca 48. Skrev faktiskt till Longines om detta i morse och fick följande tillbaka:

Thanks for your interest in LONGINES LEGEND DIVER. Indeed it is a really beautiful timepiece. We do appreciate new ideas and we will bring them to our product department. Maybe your wish actually will come true. We too hope so.

Nice, många kläder nu till dinkan, versatile klocka som det så fint heter
Ja, verkligen! Mycket som passar, trots den lite ovanligare färgen på tavlan. Länk är ju härligt på vintern, men när det är varmt ute sväller mina handleder så mycket att det inte går att ha längre, då är det enda som funkar gummi och textil. Kul att testa lite olika kläder!

Min personliga grundregel är att så länge det inte är ett överhäng så tycker jag att det fungerar, och det är en bit ifrån.

Även om det funnits en 39mm med mindre l2l hade jag nog valt den här varianten med tanke på att det är originalmåtten.

75933266-C715-40C8-9FBB-EDD8974C7B65.jpeg
Avis! Håller med om den gyllene regeln, vilket hittils gjort att det inte blivit ett köp :( men jag villhöver den verkligen
20220305_155912.jpg

Jag tycker ofta att när man tar kort från den vinkeln, att det ser värre ut än vad det egentligen är. Känns 36mm alldeles för liten?
Visst spelar vinkeln ett spratt, men på armen känns den litet litet litet för stor. Har provat 36:an ett par gånger, men upplever proportionerna som för små i den tyvärr. Handleden lever sitt liv mellan 16-17 beroende på temp vilket gör rätt mycket. Men vi får väl se vad framtiden har att ge :)

Tillbaka
Topp