• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Vafan! Men är de små så får du ta två!
Där sa du nåt 😯
Jag var faktiskt förbi nymans och klämde lite på den där. Men är inte såld till 110% så helst vill jag ju hitta en beggad. Vore jag övertygad om att det är en keeper hade jag tveklöst köpt den ny. Men med tanke på hur jävla hårt alla här på KS verkar hålla i sina kanske man blir så illa tvungen att köpa en ny… Är inte skitsugen på att köpa över c24 heller om man kan undvika det

Spirit
20230107_173815.JPG

Någon som vet något om den här Longines-klockan som jag ärvt av min farfar?

Hann tyvärr aldrig träffa honom och fråga om klockans historia.

Fina blåa visare, antar att armbandet är långt ifrån original 😁

Kan det vara 20-30-tal?

IMG20230111192822.jpg
IMG20230111192804.jpg
IMG20230111192742.jpg

Prova i vintage-delen av forumet så tror jag att det här större chans att du får svar. Fin klocka!

Tack kompis 🙏🏻
Riktigt classy! sitter perfekt. Grattis!
Tackar. Känns riktigt bra på armen
Varit inne på en Reverso ett bra tag men de har ju stuckit enormt i pris. Önskar också en sector dial i någon form med silverfärgad tavla.
Nya Dolce Vita med sector dial borde ju funka... 🤔
samma här initialt. Reverso är/var målet men går f.n inte att motivera priset sett till hur sällan jag skulle bära den. Dolcevitan känns som en perfekt instegare där utan att ses som kopia eller dylikt.

Dolce.png

Den här har jag kikat lite på. Har du den DolceVita som är 43,8mm lug to lug eller har du the big boy?
Kan man få se en bild på hur den ligger på handleden?
Jag förstod det. Jag har kikat lite på den också. Men svårt ett jämföra de irl då nymans saknade den tavel figurationen i butik. Sen hade jag sånt flyt med just mitt köp så det var en preowned de hade inne. Prisvärd till list, sjukt prisvärd som preowned 😬
Och ja, det är 27,7x43,8mm jag har. 5D053CC9-BAEB-4816-BED4-C536B01ED0F2.jpeg C003934F-32B9-4C7F-B017-48A0F7867B45.jpeg 13E287B2-9DC6-444B-B407-42E95FAC1C0A.jpeg

Kan det vara 20-30-tal?

IMG20230111192822.jpg
IMG20230111192804.jpg
IMG20230111192742.jpg

Kan det vara 20-30-tal?

IMG20230111192822.jpg
IMG20230111192804.jpg
IMG20230111192742.jpg

Tror också 1920-30 tal eftersom ”kudd-boetter” likt din är vanligt förekommande av Longines från den tiden. Bl.a. är ju deras legendariska Majetek från den epoken.

Jag undrar dock om inte tavlan är från en annan modell?

Du får gärna uppdatera om du får reda på mer.

Kan det vara 20-30-tal?

IMG20230111192822.jpg
IMG20230111192804.jpg
IMG20230111192742.jpg

Tror också 1920-30 tal eftersom ”kudd-boetter” likt din är vanligt förekommande av Longines från den tiden. Bl.a. är ju deras legendariska Majetek från den epoken.

Longines har ju grym koll på sina klockor och erbjuder ju gratis extract from the archives. Bara Maila dem och fråga så får du info. Det gjorde jag med ett fickur jag fynda på loppis.

Longines har ju grym koll på sina klockor och erbjuder ju gratis extract from the archives. Bara Maila dem och fråga så får du info. Det gjorde jag med ett fickur jag fynda på loppis.
Intressant. Det blir en hel del klockor att ha koll på. Den nya Zulutimern lär väl dock vara inspirerad från en väldigt tidig GMT modell som de fick nys om via en samlare. Så den verkade de ju inte ha vetat om tidigare.

Ingen aning om det är original-urtavla eller inte. Vad får dig att tro att det kan vara från en annan modell? :)
Riktigt bra tips, tack! Ska bara våga mig på att öppna den då för att hitta serienumret 😄

Intressant. Det blir en hel del klockor att ha koll på. Den nya Zulutimern lär väl dock vara inspirerad från en väldigt tidig GMT modell som de fick nys om via en samlare. Så den verkade de ju inte ha vetat om tidigare.
Aldrig hört! Kan du länka någon artikel eller liknande som styrker det påståendet?
Tror Longines ska ha koll på typ samtliga klockor som tillverkats/sålts sedan 1800-talet nångång. Mitt fickur var sålt 1909. Fick info om urverk, var och när klockan såldes osv

Drygt 10 år gammal klocka. En födelsedagspresent. Tålig och används ofta när jag fixar och pillar med sånt en hantverkare borde göra. Bytte batteri efter 9,5 år. Tänkte att det var imponerande men måste nog ha glömt av ett batteribyte. Vart femte år låter rimligare. Hur som helst så är det en vass klocka.
6477B948-C52D-49B0-A10F-95820B02543F.jpeg

Tillbaka
Topp