• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr för tjock och stor, men den kan flyga på större handleder! Bild på ca 16-17cm

Bra respons i knapparna och estetiskt tilltalande (för mig)
20230412_114147.jpg
20230412_114139.jpg
20230412_114134.jpg
20230412_113854.jpg
20230412_113852.jpg
 

Emiel

Omega
2-Faktor
Tyvärr för tjock och stor, men den kan flyga på större handleder! Bild på ca 16-17cm

Bra respons i knapparna och estetiskt tilltalande (för mig)
20230412_114147.jpg
20230412_114139.jpg
20230412_114134.jpg
20230412_113854.jpg
20230412_113852.jpg
Synd! Älskar designen och på flera sätt korrigerar den vad jag inte tyckte om med min Sinn 103, samt väldigt coolt med flyback funktionen. Man får prova på handleden såklart, men på papper känner dimensionerna som en dealbreaker.
 

Kling92

Breitling
Hej! Efterlyser er expertis ang. min Longines Hour Angle som jag köpte av en trevlig herre här på KS. Eftersom den saknade dokument använde jag mig av Longines tjänst att begära ut information om klockor.

Den info jag fick från utififrån serienumret stämmer dock inte med min klocka. Varken referensnummret eller verket är vad de anger. Bifogar svaret jag fick.

Serienumret jag har angett verkar vara rätt. Vg se bifogade bilder. Vad är era synpunkter?

Kristian

Kan meddela att jag fick svar från Longines enligt nedan. De har uppenbarligen inte ordning i sitt berömda arkiv 😏
 

Bilagor

  • Screenshot_20230417_122807_Gmail.jpg
    Screenshot_20230417_122807_Gmail.jpg
    189.7 KB · Visningar: 29

JmD

Breitling
Efter säkert mer än ett års letande och velande fram och tillbaka hittade jag slutligen denna som passade storleksmässigt både vad gäller priset och diametern på klockan. Saint Imier, kronograf, 41 mm. Mycket bling med länken så jag funderar på ett svart armband i läder, krokodilmönstrat eller slätt, med vita stickningar. Hirch dyker upp på näthinnan rätt snabbt, tillsammans med Longines egna. Andra förslag?
342557588_927117071774052_3741384693098098012_n.jpg
 
Senast ändrad:

Emiel

Omega
2-Faktor
Efter säkert mer än ett års letande och velande fram och tillbaka hittade jag slutligen denna som passade storleksmässigt både vad gäller priset och diametern på klockan. Saint Imier, kronograf, 41 mm. Mycket bling med länken så jag funderar på ett svart armband i läder, krokodilmönstrat eller slätt, med vita stickningar. Hirch dyker upp på näthinnan rätt snabbt, tillsammans med Longines egna. Andra förslag?
342557588_927117071774052_3741384693098098012_n.jpg
Kan varmt rekommendera Fluco, och har hörd mycket bra grejer om Molequin. För övrigt måste jag säga att OEM bandet på min Longines Spirit är bland de mest komfortabla läderband jag har känd på, så Longines själva kan också vara ett bra val :)
 
  • Like
Reactions: JmD

Eugen41

Breitling
Hej!

Ett märke som de flesta här säkerligen känner till är Longines. Jag hittar dock ingen generell diskussionstråd om gällande märke, så inspirerad av Tudor-tråden tänkte jag att vi kör på en Longines-tråd också. Ni som följt min förra tråd och sett att det inom en relativt snar framtid vankas klockköp såg kanske att jag i slutet ställde lite frågor om just Longines.

Först tänkte jag dock inleda med en grundläggande introduktion av Longines, baserat på vad jag läst. Inte helt otippat startar historien i Schweiz, hos familjen Agassiz. Familjemedlemmen Auguste flyttar till Saint-Imier (Longines har även en kollektion bärande detta namn, som tillsammans med Master-kollektionen är min favorit) och börjar arbeta sig uppåt på ett trading office, och blir till slut manager. Företaget döps om till Agassiz & Co, och han skaffar många värdefulla kontakter inom horologins värld.
Under 1850 går hans brorson Ernest Francillon in och tar över det huvudsakliga skötandet av företaget. Tidigare har urmakare skickat klockor till Agassiz & Co Trading Office som sedan såldes vidare, men Francillon kommer med idén att de istället samlar allt under ett enda tak, och producerar klockor från start till slut i samma fabrik.
År 1866 bygger Francillon och Agassiz en fabrik vid ett område känt som Les Longines, eller "långt och smalt fält", och här skapas alltså företagsnamnet. Ernest Francillon anställer Jacques David, en släkting som passande nog arbetar som ingenjör. Jacques utvecklar maskinerna hos Longines, för att uppnå ett bättre resultat. Härifrån flöt det sedan på, och drygt 40 år senare hade man 1100 anställda, som sålde klockor runtom hela världen.
(Det mesta hämtat från Longines egna sida, http://www.longines.com/company/company-profile/longines)

Där har vi alltså en liten luddig start på vad som kom att bli Longines. Jag tycker att detta är ett väldigt underskattat märke, som gör lyckad design efter lyckad design. Framförallt tycker jag att jag inte ser många Longines här på KS, hur kommer det sig? Deras senaste re-issues blir både risade och rosade, men en sak jag verkligen gillar (och som många påpekade under gårdagens fredagsfråga) är att de inte vad jag vet använder fejkpatina, som så många andra.

Samtidigt har Longines så mycket mer än deras tidigare modeller. Spana bara in denna från deras Master-kollektion. En automatisk kronograf med månfas samt trippelkalender, för drygt 19.000 kronor. Vilka andra tillverkare har en dinka med dessa funktioner till samma pris?
the-longines-master-collection.jpg


Jag var själv och testade modellen hos Rob E, och den satt faktiskt riktigt bra med sina 40mm. Tyvärr hann jag endast knäppa ett riktigt uruselt foto, men jag bifogar det ändå.
2014-08-12 12.58.07.jpg


Om jag förstått det rätt existerar fyra huvudkategorier:
Collections of timeless elegance
Verkar huvudsakligen bestå av damur, exempelvis DolceVita och Agassiz.

The Watchmaking Tradition Collections
Den enligt mig roligaste kollektionen, med bland annat Master och Saint-Imier.

The Heritage Collection
Återskapade modeller, till exempel Flagship Heritage.

The Sport Collections
Som namnet antyder, sportig kollektion med Conquest och HydroConquest.

Samtidigt som de har/har haft en del notabla bärare, bland annat statsministern:
d759122d96dbe96765f92962d8174089.jpg


Och Simon Baker som är ambassadör:
Simon-Baker.jpg


Det blev en hel del text, men:

Diskutera fritt om Longines i allmänhet! Vilken är din favoritmodell? Vad gillar du med märket? Vad gillar du inte?

Hej!

Ett märke som de flesta här säkerligen känner till är Longines. Jag hittar dock ingen generell diskussionstråd om gällande märke, så inspirerad av Tudor-tråden tänkte jag att vi kör på en Longines-tråd också. Ni som följt min förra tråd och sett att det inom en relativt snar framtid vankas klockköp såg kanske att jag i slutet ställde lite frågor om just Longines.

Först tänkte jag dock inleda med en grundläggande introduktion av Longines, baserat på vad jag läst. Inte helt otippat startar historien i Schweiz, hos familjen Agassiz. Familjemedlemmen Auguste flyttar till Saint-Imier (Longines har även en kollektion bärande detta namn, som tillsammans med Master-kollektionen är min favorit) och börjar arbeta sig uppåt på ett trading office, och blir till slut manager. Företaget döps om till Agassiz & Co, och han skaffar många värdefulla kontakter inom horologins värld.
Under 1850 går hans brorson Ernest Francillon in och tar över det huvudsakliga skötandet av företaget. Tidigare har urmakare skickat klockor till Agassiz & Co Trading Office som sedan såldes vidare, men Francillon kommer med idén att de istället samlar allt under ett enda tak, och producerar klockor från start till slut i samma fabrik.
År 1866 bygger Francillon och Agassiz en fabrik vid ett område känt som Les Longines, eller "långt och smalt fält", och här skapas alltså företagsnamnet. Ernest Francillon anställer Jacques David, en släkting som passande nog arbetar som ingenjör. Jacques utvecklar maskinerna hos Longines, för att uppnå ett bättre resultat. Härifrån flöt det sedan på, och drygt 40 år senare hade man 1100 anställda, som sålde klockor runtom hela världen.
(Det mesta hämtat från Longines egna sida, http://www.longines.com/company/company-profile/longines)

Där har vi alltså en liten luddig start på vad som kom att bli Longines. Jag tycker att detta är ett väldigt underskattat märke, som gör lyckad design efter lyckad design. Framförallt tycker jag att jag inte ser många Longines här på KS, hur kommer det sig? Deras senaste re-issues blir både risade och rosade, men en sak jag verkligen gillar (och som många påpekade under gårdagens fredagsfråga) är att de inte vad jag vet använder fejkpatina, som så många andra.

Samtidigt har Longines så mycket mer än deras tidigare modeller. Spana bara in denna från deras Master-kollektion. En automatisk kronograf med månfas samt trippelkalender, för drygt 19.000 kronor. Vilka andra tillverkare har en dinka med dessa funktioner till samma pris?
the-longines-master-collection.jpg


Jag var själv och testade modellen hos Rob E, och den satt faktiskt riktigt bra med sina 40mm. Tyvärr hann jag endast knäppa ett riktigt uruselt foto, men jag bifogar det ändå.
2014-08-12 12.58.07.jpg


Om jag förstått det rätt existerar fyra huvudkategorier:
Collections of timeless elegance
Verkar huvudsakligen bestå av damur, exempelvis DolceVita och Agassiz.

The Watchmaking Tradition Collections
Den enligt mig roligaste kollektionen, med bland annat Master och Saint-Imier.

The Heritage Collection
Återskapade modeller, till exempel Flagship Heritage.

The Sport Collections
Som namnet antyder, sportig kollektion med Conquest och HydroConquest.

Samtidigt som de har/har haft en del notabla bärare, bland annat statsministern:
d759122d96dbe96765f92962d8174089.jpg


Och Simon Baker som är ambassadör:
Simon-Baker.jpg


Det blev en hel del text, men:

Diskutera fritt om Longines i allmänhet! Vilken är din favoritmodell? Vad gillar du med märket? Vad gillar du int
Hej!

Ett märke som de flesta här säkerligen känner till är Longines. Jag hittar dock ingen generell diskussionstråd om gällande märke, så inspirerad av Tudor-tråden tänkte jag att vi kör på en Longines-tråd också. Ni som följt min förra tråd och sett att det inom en relativt snar framtid vankas klockköp såg kanske att jag i slutet ställde lite frågor om just Longines.

Först tänkte jag dock inleda med en grundläggande introduktion av Longines, baserat på vad jag läst. Inte helt otippat startar historien i Schweiz, hos familjen Agassiz. Familjemedlemmen Auguste flyttar till Saint-Imier (Longines har även en kollektion bärande detta namn, som tillsammans med Master-kollektionen är min favorit) och börjar arbeta sig uppåt på ett trading office, och blir till slut manager. Företaget döps om till Agassiz & Co, och han skaffar många värdefulla kontakter inom horologins värld.
Under 1850 går hans brorson Ernest Francillon in och tar över det huvudsakliga skötandet av företaget. Tidigare har urmakare skickat klockor till Agassiz & Co Trading Office som sedan såldes vidare, men Francillon kommer med idén att de istället samlar allt under ett enda tak, och producerar klockor från start till slut i samma fabrik.
År 1866 bygger Francillon och Agassiz en fabrik vid ett område känt som Les Longines, eller "långt och smalt fält", och här skapas alltså företagsnamnet. Ernest Francillon anställer Jacques David, en släkting som passande nog arbetar som ingenjör. Jacques utvecklar maskinerna hos Longines, för att uppnå ett bättre resultat. Härifrån flöt det sedan på, och drygt 40 år senare hade man 1100 anställda, som sålde klockor runtom hela världen.
(Det mesta hämtat från Longines egna sida, http://www.longines.com/company/company-profile/longines)

Där har vi alltså en liten luddig start på vad som kom att bli Longines. Jag tycker att detta är ett väldigt underskattat märke, som gör lyckad design efter lyckad design. Framförallt tycker jag att jag inte ser många Longines här på KS, hur kommer det sig? Deras senaste re-issues blir både risade och rosade, men en sak jag verkligen gillar (och som många påpekade under gårdagens fredagsfråga) är att de inte vad jag vet använder fejkpatina, som så många andra.

Samtidigt har Longines så mycket mer än deras tidigare modeller. Spana bara in denna från deras Master-kollektion. En automatisk kronograf med månfas samt trippelkalender, för drygt 19.000 kronor. Vilka andra tillverkare har en dinka med dessa funktioner till samma pris?
the-longines-master-collection.jpg


Jag var själv och testade modellen hos Rob E, och den satt faktiskt riktigt bra med sina 40mm. Tyvärr hann jag endast knäppa ett riktigt uruselt foto, men jag bifogar det ändå.
2014-08-12 12.58.07.jpg


Om jag förstått det rätt existerar fyra huvudkategorier:
Collections of timeless elegance
Verkar huvudsakligen bestå av damur, exempelvis DolceVita och Agassiz.

The Watchmaking Tradition Collections
Den enligt mig roligaste kollektionen, med bland annat Master och Saint-Imier.

The Heritage Collection
Återskapade modeller, till exempel Flagship Heritage.

The Sport Collections
Som namnet antyder, sportig kollektion med Conquest och HydroConquest.

Samtidigt som de har/har haft en del notabla bärare, bland annat statsministern:
d759122d96dbe96765f92962d8174089.jpg


Och Simon Baker som är ambassadör:
Simon-Baker.jpg


Det blev en hel del text, men:

Diskutera fritt om Longines i allmänhet! Vilken är din favoritmodell? Vad gillar du med märket? Vad gillar du inte?
Tack för trevlig läsning, älskar Longines, min med kaliber 27.0 följde med mig till många resor, fester, dans mm. Patinan fick den efter en het sommarnatt och wals i Wien🥳
Klockan har aldrig stannat allt är original, den fick service 2 gånger och sist ett nytt glas. En fin Hydro Conquest skulle jag kunna tänka mig bära livet ut👌
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Har blivit väldigt sugen på att testa en Spirit i 40mm.
Är det någon här i forumet som går i säljtankar är det bara att pm:a :)
 

Vargen

Breitling
Hej på er!

Är det någon mer som reagerar på longines prissättning på sistone? Jag kollade igenom Rydbergs sortiment:


I princip ligger man i linje med Tudors priser, och jag fattar inte vem som pröjsar sådana stålar för longines.. även om klockorna är snygga, vill jag tillägga.. vad tror ni, är det verkligen så klokt att börja konkurrera med betydligt tyngre klockmärken?

Mvh J
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er!

Är det någon mer som reagerar på longines prissättning på sistone? Jag kollade igenom Rydbergs sortiment:


I princip ligger man i linje med Tudors priser, och jag fattar inte vem som pröjsar sådana stålar för longines.. även om klockorna är snygga, vill jag tillägga.. vad tror ni, är det verkligen så klokt att börja konkurrera med betydligt tyngre klockmärken?

Mvh J
Om vi tänker på koncernen som helhet har väl priserna generellt stigit, med Omega som ett bra typexempel. Redan varit ett par höjningar i år väl och flera förra året (omega). Priset generellt har ju ökat, både utifrån unken valuta men primärt icke valuta-baserade höjningar. Jag tror inte heller att prishöjningarna är ett sätt att konkuerar ut exempelvis Tudor eller andra tyngre märken utan att det finns andra orsaker. Men givetvis skapar det funderingar hos köparen; om det är värt att lägga samma summa för en Longines som en Tudor. Att ha i beakning är dock att det går bra att få relativt fin rabatt på Longines, iaf när jag köpte en hösten 2020, vilket inte går på tudors hetare modeller.
 
Topp