Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tänker spontant att en 39mm borde vara mycket bättre på en 17cm handled. Det beror ju dock mycket bredd av handled, klädval och vad du är nöjd med. Åk till din AD och testa är väl det tråkiga svaret.Jag har ju suktat efter en Longines ett tag och var först ute efter en blå Conquest. Men jag har ändrat mig och går nu in för en svart.
Har ju redan en blå Tissot Gentleman powermatic 80 och dessa är så lika i kvalitet och finish så tänker att jag inte behöver ännu en blå modell.
Den svarta är också den enda av Conquest som har lume på visare och markörer.
Frågan är om jag ska välja en 39 eller 41mm modell. Båda ska passa bra för min 17cm handled. Någon som vet hur 41mm modellen sitter på handleden jämfört med Gentleman?
Jag har missat denna, ser dock aningen hög ut i videon. Annars gillar man ju kronografer?
(Ny spirit)
Iom att det är en flyback så kan man hoppas att de slopar datumet helt. Men det är väl önsketänkandeSer spännande ut. Hoppas att de inte gjort den för stor eller att de försökt klämma in ett datum vid 4-5.
2 register och ser inte ut att ha datum, men väntar fortfarande på en bättre bild vad gäller datum. Känns onekligen spännandeSer spännande ut. Hoppas att de inte gjort den för stor eller att de försökt klämma in ett datum vid 4-5.
Snygg men fan vad stor då!Kuken. 42mm 17mm hög. dryga 50k
![]()
LONGINES SPIRIT FLYBACK Automatic, Stainless Steel And Ceramic Bezel, Sunray Black Dial, Strap Watch | Longines® FI
Discover the LONGINES SPIRIT FLYBACK L3.821.4.53.2 stainless steel and ceramic bezel watch for man combining timeless elegance and the watchmaking expertise of Longineswww.longines.com
Jag gillar den estetiskt, även om man skulle ha kunnat skippa sunburst.
Tycker ändå att det är rätt väg att gå att göra en "billigare" Air command (om vi ser till ägarhierarkin inom swatch group). Dock hade man ju kunnat göra den mer human i just storleken, och kanske priset baserat på att det är just en LonginesSnygg men fan vad stor då!
Hmm. Jag vet inte vad Air command betyder men som sagt för stor. Och för dyr.Tycker ändå att det är rätt väg att gå att göra en "billigare" Air command (om vi ser till ägarhierarkin inom swatch group). Dock hade man ju kunnat göra den mer human i just storleken, och kanske priset baserat på att det är just en Longines
En hint mot blancpains motsvarighet; https://www.blancpain.com/en/air-command-collectionHmm. Jag vet inte vad Air command betyder men som sagt för stor. Och för dyr.
He-vete va bra. Och dyr. Räcker inte riktigt med sms-lån... Kan man pantsätta en njure?Kuken. 42mm 17mm hög. dryga 50k
![]()
LONGINES SPIRIT FLYBACK Automatic, Stainless Steel And Ceramic Bezel, Sunray Black Dial, Strap Watch | Longines® FI
Discover the LONGINES SPIRIT FLYBACK L3.821.4.53.2 stainless steel and ceramic bezel watch for man combining timeless elegance and the watchmaking expertise of Longineswww.longines.com
Jag gillar den estetiskt, även om man skulle ha kunnat skippa sunburst.
Den är riktigt bra - 42 mm bär bara snäppet för stort på mina handleder (smaksak).Denna pärla kom hem häromdagen. En riktigt trevlig GMT, Spirit Zulu Time GMT.
Jag äger själv varianten med svarta tavlan och är mycket nöjd. Har också provad på silver tavlan och den upplevs som en helt annan klocka, men minst lika fint. Den upplevs i mitt åsikt som lite mer ”speciell” pga texturen på tavlan. Svarta känns mer som en dressig pilotklocka. Om jag har det för mig rätt är butterflylåset endast på prestige edition med alla extra band osv.Jag har blivit lite sugen på en Spirit i 40mm och velar lite mellan svart och silver/vit.
Hur upplevs den ljusa tavlan i verkligheten skulle ni som sett den IRL säga?
Sen är jag lite förvirrad över vilken länk som följer med då jag sett både lånk med butterfly-lås samt en med vanligt lås med mikrojustering.
/ F
eftersom jag vabbar idag hade jag lite tid över att kolla upp saken.Hej! Efterlyser er expertis ang. min Longines Hour Angle som jag köpte av en trevlig herre här på KS. Eftersom den saknade dokument använde jag mig av Longines tjänst att begära ut information om klockor.
Den info jag fick från utififrån serienumret stämmer dock inte med min klocka. Varken referensnummret eller verket är vad de anger. Bifogar svaret jag fick.
Serienumret jag har angett verkar vara rätt. Vg se bifogade bilder. Vad är era synpunkter?
Kristian
Tack för ditt svar! Ja märkningen på mitt verk måste ju vara korrekt. Men att Longines ger mig den datan baserat på serienumret kan ju bara betyda att de inte har ordning i sitt arkiv då? Att min klocka såldes till Schweiziska marknaden stämmer dock med var föregående ägaren sa.eftersom jag vabbar idag hade jag lite tid över att kolla upp saken.
Longines Lindbergh Hour Angle Watch - 1987 Limited Edition
This is the very first of a now long line of re-edition of the original Hour Angle Watch Charles Lindbergh designed for Longines in the wake of his historic transatlantic flight. An evolution of the Weems, this design became popular among pilots during the 1930s and became one of Longines best known model.
In 1987, the brand decided to celebrate the 60th anniversary of Lindbergh's achievement by presenting a limited run re-edition of the Hour Angle Watch. Available in steel or in gold, on strap or on bracelet, this watch was powered by the remarkable calibre L989.2 manufacture movement. It was based on the twin spring barrel calibre L990 that Longines later sold to Lemania in 1990 and which found its way in many high-end watches under the new name of calibre 8815. The Longines Lindbergh proved so successful that the company could not resist the temptation to renew this operation a few years later, but using more common ETA movements as a base, now that they no longer held the right to the calibre L989.2 design. The Lindbergh is nowadays part of the regular Longines catalog, but it doesn't have the exclusivity of this first version, especially mounted on the exceedingly rare original bracelet.
For those of you unfamiliar with this iconic watch, here are its main features:
I den första modellen satt det alltså L989.2
- Movement: Longines' own calibre L989.2, a version of its L990 twin spring barrel movement, the design of which the brand later sold to Lemania which redesignated it calibre 8815.
- Crystal: Flat mineral crystal
- Case: Polished stainless steel case, rotating bezel
- Dimensions: 37.8 mm in diameter without the crown, 10 mm thick
- Caseback: Display back with a hinged stainless steel cover
I modellerna efter det cal. 614.2 som är byggd med ett ETA verk som bas.
Tycker nog att din klocka är korrekt men producerad 1987. inte -88 som Longines säger.
God afton! Till sommaren vankas det giftemål för undertecknad och när blivande hustrun vill lägga pengarna på vigselring tänkte jag köra vidare på min förlovningsring och istället unna mig en bröllopsklocka! Kul för mig!
Jag vill ha en kostymklocka till bröllopet och har fastnat för Heritage Flagship. Vad tror ni om det?
Är det någon som har en där hemma och funderar på att sälja så tar jag gärna ett PM!![]()
Grattis till bröllopet!God afton! Till sommaren vankas det giftemål för undertecknad och när blivande hustrun vill lägga pengarna på vigselring tänkte jag köra vidare på min förlovningsring och istället unna mig en bröllopsklocka! Kul för mig!
Jag vill ha en kostymklocka till bröllopet och har fastnat för Heritage Flagship. Vad tror ni om det?
Är det någon som har en där hemma och funderar på att sälja så tar jag gärna ett PM!![]()