• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

TRevlig tillbakablick men ack så dyr!

Longines brukar väl vara relativt trogna originalet där det vankas nylansering? Min Heritage Diverse har exakt samma mått som ursprungligt, men här verkar man ha tagit en annan väg. Kronskydden är det som skaver mest och man kan aldrig få för mycket av katedralvisare :)

longines-majetek-vintage-military-watch_1+(1)+-+timeless.li.jpg

Det ser ut att vara fin finish och urtavlan är fin utan datum. Roligt också med den yttre och inre vridringen. 2mm mindre, skippade kronskydd och $1000 lägre pris så hade det varit en höjdare.

Legendarisk klocka men kronskydd hör inte hemma på en flygare imo. Sen kan man ju oxå undra hur priset motiveras? Inga ädelmetaller, inget speciellt urverk. Inte ens cosc. Någon som kan förklara?

Känns som om Longines hade fått mer cred för detta släppet om man tryckt mindre på heritage grejen och mer sagt att detta är en modern nytolkning? Som hommage är ju denna horribel, fel i allt, men som en modern tolkning så är det ju en rätt cool klocka som säkert kan hitta en marknad. De har ju redan en mer trogen hommage för de som vill ha det, denna känns mer som en klocka som kanske t.ex. skulle kunna sno lite kunder som gillar Panerai estetik. Men när de trycker på "Majetek" grejen så mycket, och alla klockskribenter hakar på det spåret så blir ju känslan mest "äh, det var väl ingen särskilt bra Majetek homage?"

Känns som om Longines hade fått mer cred för detta släppet om man tryckt mindre på heritage grejen och mer sagt att detta är en modern nytolkning? Som hommage är ju denna horribel, fel i allt, men som en modern tolkning så är det ju en rätt cool klocka som säkert kan hitta en marknad. De har ju redan en mer trogen hommage för de som vill ha det, denna känns mer som en klocka som kanske t.ex. skulle kunna sno lite kunder som gillar Panerai estetik. Men när de trycker på "Majetek" grejen så mycket, och alla klockskribenter hakar på det spåret så blir ju känslan mest "äh, det var väl ingen särskilt bra Majetek homage?"
Precis min tanke. Tycker att endera borde de ha gått fullt ut att göra den väldigt autentisk orginalet eller gå åt andra hållet och göra en ordentlig nytolkning. Jag skulle iof ändå ha svårt att skramla ihop nästan 40.000sek för den.

En annan sak jag är fundersam över är hur man ska få en klocka med en vintage look kombinerat med den storleken att passa till något tillfälle?

IMG_0309.jpeg

Fick denna av min blivande fru i höstas och jag fullkomligt älskar den. Jag bär den inte så ofta som jag önskar, då jag sparar den till vårt stundande bröllop, men de gånger jag tagit på den tycker jag den är magisk. Jag har ca 16,5mm handleder, och jag tycker den sitter som en smäck. Har tidigare provat 40mm varianten av Spirit, men lug-to-lug blir den för stor för mig. Jag tycker också att tavlan blir bättre balanserad på 37mm jämfört med 40mm. Färgen på tavlan är riktigt härlig. I mörkare miljöer är den härligt champagnefärgad, medan den i ljusare förhållanden går met åt silverhållet.
Grattis till en grymt fin klocka och en till synes grym blivande fru också ;)
Sitter själv och spanar på 37an men skulle vilja prova den först då 40an känns aningen för lång precis som du säger.

Jag var idag i kontakt med swatch group angående en stundande service av min Longines heritage conquest 35 mm.

Fick till svar av en dam att "tyvärr så har delar till den modellen utgått och fabriken erbjuder istället en ny klocka till reducerat pris som brukar ligga på 6000-8000 kr."
klockan är ca sju år och inga delar finns kvar längre till en som är tillverkad 2015.

Nån annan som har fått likande bemötande?

förhoppningsvis så hade tanten tullat på påskspriten i förväg.

klockan är hursomhelst inlämnad hos en fristående urmakare.

Jag var idag i kontakt med swatch group angående en stundande service av min Longines heritage conquest 35 mm.

Fick till svar av en dam att "tyvärr så har delar till den modellen utgått och fabriken erbjuder istället en ny klocka till reducerat pris som brukar ligga på 6000-8000 kr."
klockan är ca sju år och inga delar finns kvar längre till en som är tillverkad 2015.

Låter ju sjukt😅 Verket i den görs väl fortfarande och den är som sagt bara 7 år gammal🤷

Detta låter ytterst märkligt. Den tillverkas väl fortfarande? Är det något annat urverk i nu? Köpa en ny för under halva priset? Så många frågor 😂

Har en likadan som fortar sig lite väl mkt så är också inne på att lämna in den. Men det får väl bli någon annan stans. Eller så slår man bara till på en ny för 6 000 och kör dubbelpipigt😁

Detta låter ytterst märkligt. Den tillverkas väl fortfarande? Är det något annat urverk i nu? Köpa en ny för under halva priset? Så många frågor 😂

Har en likadan som fortar sig lite väl mkt så är också inne på att lämna in den. Men det får väl bli någon annan stans. Eller så slår man bara till på en ny för 6 000 och kör dubbelpipigt😁
Jo den tillverkas fortfarande och borde rimligtvis ha samma urverk

Hon kan inte ha varit nykter eller så var det städaren jag råkade få prata med 😂

Köpte mer eller mindre mitt första swiss ur igår. En Longines Conquest 41m aut silver. Supernöjd än så länge :) lär bli fler förhoppningsvis. Hur håller dessa värdet?

Köpte mer eller mindre mitt första swiss ur igår. En Longines Conquest 41m aut silver. Supernöjd än så länge :) lär bli fler förhoppningsvis. Hur håller dessa värdet?
Grattis till en fin klocka. De håller inte jättebra i värde tyvärr, fast det är det ju väldigt få klockor under 50K som gör. Skulle väl gissa att du iallafall får runt 50% av msrp inom de först åren.

Jag har ju suktat efter en Longines ett tag och var först ute efter en blå Conquest. Men jag har ändrat mig och går nu in för en svart.
Har ju redan en blå Tissot Gentleman powermatic 80 och dessa är så lika i kvalitet och finish så tänker att jag inte behöver ännu en blå modell.
Den svarta är också den enda av Conquest som har lume på visare och markörer.
Frågan är om jag ska välja en 39 eller 41mm modell. Båda ska passa bra för min 17cm handled. Någon som vet hur 41mm modellen sitter på handleden jämfört med Gentleman?

Tillbaka
Topp