• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Oscroth

Cartier
2-Faktor
Visade sig att mitt chansköp från Chrono24 var i ruggigt bra skick. Blir några snabba mobilbilder nu till att börja med. Longines från 90-talet.
 

Bilagor

  • 20231123_184816.jpg
    20231123_184816.jpg
    372.6 KB · Visningar: 18
  • 20231123_184725.jpg
    20231123_184725.jpg
    457.9 KB · Visningar: 19
  • 20231123_184421.jpg
    20231123_184421.jpg
    563.8 KB · Visningar: 18

Oscroth

Cartier
2-Faktor
Väldigt fin! Grattis! Troligen sitter det ett Eta 2824 i den, vilket borgar för billigare och enklare service och även problemfritt/pålitligt ägande i framtiden.

Tack! 🙏😃 Helt rätt, ETA 2824-2. Vad jag vet är den inte servad nyligen men den håller tiden väldigt bra sen jag fick hem den för ett par dagar sedan.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Den där såg väldigt fin ut!
Men vad betyder ”153045” som står i lite olika konstellationer på vridringen?
Modellen heter ju Lindbergh hour angle och är/var ett navigationsinstrument för piloter

"Using the bezel (which featured an ‘equation of time’ scale for calculating the difference between a fluctuating ‘Earth’ day and a standardized 24-hour day); an inner, rotating dial disk for synchronizing the seconds hand; and dial markings that allowed the wearer to calculate his position within the Earth’s 360-degree rotation, a pilot could effectively tell his position in mid-flight. Until the advent of LORAN, radio navigation and — much later — GPS, this system was the most effective such navigational aid in use."
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Vilken trevlig tavla 👌 hur gammal är klockan?
Ja, inte sant? Det är en reissue av en pilotklocka från 30-talet. Det är i princip en exakt kopia fast med modern teknik. Inuti sitter en kronograf med kolumnhjul vilket gör den mycket prisvärd i mina och många andras ögon.

 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Intressant. Tycker reissues i regel är underskattade. Har ofta sneglat mot reissuen av 60 tals Carrera kronografer men just din pilot variant var väldigt tilltalande. Hur gammal är klockan du har?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är Huke eller Bergström bäst vad gäller Longines i Malmö? Var får man bäst bemötande?
Kan inte säga något om deras utbud av Longines men jag var inne på Bergströms i helgen och fick ett riktigt bra bemötande. Var där för att klämma på några Tudor och killen som jobbade där var supertrevlig. Höll knappt på att komma därifrån och vi snackade nog klockor i 45 minuter. 😅
 
Topp