• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Pinsam

Cartier
2-Faktor
IMG_4564.jpeg

Longines Legend Diver 39mm.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag missade den detaljen. Jag var mest imponerand av länken. BoR faller mig inte i smaken, men denna var tajt, snygg och följsam. Och detta från en som föredrar läder alla dagar i veckan.
Provade den hos Nymans förra helgen och jag gillar verkligen boetten.
Dom har ju andra modeller med justering i låset och kan tycka att det borde vara obligatoriskt på en dykare nuförtiden.
Men men har förstått att inte alla är lika petiga med sådant som en annan.
 

BuckWalker

Breitling
Kan inte säga något om deras utbud av Longines men jag var inne på Bergströms i helgen och fick ett riktigt bra bemötande. Var där för att klämma på några Tudor och killen som jobbade där var supertrevlig. Höll knappt på att komma därifrån och vi snackade nog klockor i 45 minuter. 😅
Roligt att höra och trevligt att fick en bra erfarenhet. Kikar in där om ett par veckor när jag är i stan.
 

simonwela

Breitling
Omöjligt att säga. Länge än om du har tur. Jag har en klocka med ett ETA 2824 från 2003 som fortfarande går +1 spd med bra gångreserv. Tänker fortsätta använda den utan att serva den så länge det går. Ser ingen anledning att slösa pengar på service om det inte behövs.
När vet man att det verkligen är dags för service? När den börjar gå för mycket fel per dag tidsmässigt än vad man står ut med?

Riktigt nöjd med min HQ 39 auto (foto från i somras) jag köpte begagnat, den är 7 år gammal och aldrig servad, men håller typ +5 sek per dag och är nöjd med det.

IMG_20230817_190531.jpg
 
Senast ändrad:

Sennelier

Rolex
2-Faktor
När den börjar gå för mycket fel per dag tidsmässigt än vad man står ut med?
Ja, det är i alla fall min filosofi. Eller om den tappar för mycket i gångreserv... eller om någon komplikation börjar strula... Men vi är alla olika. Vissa servar i förebyggande syfte och det är såklart också helt okej. Man gör som man vill med sin klocka. :D
 

Staten

Omega

kniffs

Breitling
2-Faktor
Mjo, ganska saftig premium gentemot vanliga zulun som gick att få för ca 31k för en vecka sen.
Nu kanske jag raljerar, men magkänslan säger mig att Longines-anhängare kanske inte riktigt är av typen som letar limiterade utgåvor med 30-40% prispåslag.

Jag är medveten om prisökningen överlag i deras sortiment.. men kring 35tkr hade jag varit en köpare.
 

Staten

Omega
Longines x Hodinkee Spirit Zulu Time 39 i titan(!)
Jag vet, jag vet...Rolex/Tudor ringde osv...Men satan vad snygg den är. Limiterad till 500 ex. Ta mina pengar!


spirit2.PNG
Här några dassiga screenshots från ett klipp med BB Pro jämförelse:
Screenshot_20231214_143812_YouTube.jpg
Screenshot_20231214_143837_YouTube.jpg
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Läser att denna 60-års jubilee klocka har ett verk som idag används endast av Breguet inom Swatch grupp. L989.2. Känner någon till om de är svårare/dyrare att serva? Jag tror att senare Lindberghare har andra verk, kanske enklare ETA?

IMG_3659.jpeg
IMG_3630.jpeg
Haft en sådan med det verket. Dyrt att serva - ca 15 000 kr enligt Krons - särskilt i relation till värdet.
 

Ashi

Omega
2-Faktor
Nån som lyckats lägga vantarna på den nya legend divern i blå?
Fick själv ett -20% erbjudande men det var för plötsligt för att jag skulle nappa på det utan att se klockan först:)
 

Bilagor

  • IMG_0900.png
    IMG_0900.png
    528.7 KB · Visningar: 12

krockettröja

Cartier
2-Faktor
Nån som lyckats lägga vantarna på den nya legend divern i blå?
Fick själv ett -20% erbjudande men det var för plötsligt för att jag skulle nappa på det utan att se klockan först:)
Får man fråga var du blev erbjuden 20%?
Jag gillar nog allt med nya modellen, utom då listpriset som börjat kännas lite mycket jämfört med ex. Tudor.
Köpte Spirit 37mm precis när den kom, och den kändes inte så dyr då. Men kollar jag listpriset nu så har den ju stuckit iväg ganska bra i pris.
 

Ashi

Omega
2-Faktor
Får man fråga var du blev erbjuden 20%?
Jag gillar nog allt med nya modellen, utom då listpriset som börjat kännas lite mycket jämfört med ex. Tudor.
Köpte Spirit 37mm precis när den kom, och den kändes inte så dyr då. Men kollar jag listpriset nu så har den ju stuckit iväg ganska bra i pris.
Japp håller med att Longines kraftiga prisökning på senare tid är svår att rättfärdiga.
Klockmaster i Göteborg hade BF erbjudande enbart den helgen, men de kanske fortfarande kan erbjuda samma rabatt nu med, man vet aldrig:)
 

Oscroth

Cartier
2-Faktor
Instämmer, den var riktigt fin. Tycker man kan se inslag av numera klassiska dykarsignum från Tudor, Omega och Rolex i den. När är den från?
Tack!! Vet inte exakt men den är från tidigt 90-tal så jag tror att Longines har sneglat på bl a. de märken som du nämner för att få inspiration 😊
 
  • Like
Reactions: aeh
Topp