Andre Anka
Basic
Fina, men de håller på att bli farligt lik submariner. Mesharmbandet tycker jag också skulle behöva nå typ av endlinks som täcker gapet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mesh är aldrig snyggtFina, men de håller på att bli farligt lik submariner. Mesharmbandet tycker jag också skulle behöva nå typ av endlinks som täcker gapet.
Jag har en tidig från 1987 med det tunna verket, det tunnaste automatverket vid tiden har jag för mig. Sen satte man i ett annat enklare verk.En äkta GADA - passar lika bra till plommonstop och monokel som till knäbyxor och kravatt. Nej, skämt åsido, det är en fin modell. Har för mig att det finns ett par exemplar här i tråden?
Superfin!Jag har en tidig från 1987 med det tunna verket, det tunnaste automatverket vid tiden har jag för mig. Sen satte man i ett annat enklare verk.
Tyckte den var väldigt rörig först men den är lite mysig ändå. Passar både till kavaj och casual/jeans.
![]()
![]()
Riktigt häftig! Någon gång måste jag äga en sån och lära mig hur den fungerar, så att jag kan tråka ut folk med fakta de inte visste att de inte behövdeJag har en tidig från 1987 med det tunna verket, det tunnaste automatverket vid tiden har jag för mig. Sen satte man i ett annat enklare verk.
Tyckte den var väldigt rörig först men den är lite mysig ändå. Passar både till kavaj och casual/jeans.
![]()
![]()
Jag tycker att den blir alldeles för generisk utan runda index. Som tidigare uppmärksammats är den en fin passning till gamla – sjukt underskattade – Admiral. Renderingen ovan hamnar farligt nära nån Kickstarter-design som ämnar ”disrupt the business”.Bara någon timme kvar till release. Desto mer jag granskar klockan, desto mer känner jag att Longines gärna kunnat skippa cirkel-indexen. Jag vet att den är baserad på en tidigare modell, men tavlan hade blivit mer clean utan cirklarna.
En på Reddit la ut en redigerad variant utan cirklarna. Kommer nog att kika på den irl, men är lite skeptisk
![]()
Kanske är en invänjningsperiod för mig. Förhoppningsvis växer den när man ser den i butik.Jag tycker att den blir alldeles för generisk utan runda index. Som tidigare uppmärksammats är den en fin passning till gamla – sjukt underskattade – Admiral. Renderingen ovan hamnar farligt nära nån Kickstarter-design som ämnar ”disrupt the business”.
Håller med dig.Bara någon timme kvar till release. Desto mer jag granskar klockan, desto mer känner jag att Longines gärna kunnat skippa cirkel-indexen. Jag vet att den är baserad på en tidigare modell, men tavlan hade blivit mer clean utan cirklarna.
En på Reddit la ut en redigerad variant utan cirklarna. Kommer nog att kika på den irl, men är lite skeptisk
![]()
En sak jag inte gillar helt är att den inte är symmetrisk i designen. Jag hade föredragit att se en cirkel även kl. 3 och datumfönstret ersätta indexen kl. 6. Jag tycker det ser lite konstigt ut att det är cirklar men inte i ett symmetriskt mönster, gör att de ser lite "slumpmässigt utsatta" ut i mina ögon.![]()
En till närbild från reddit. Ser ut att vara 42 mm versionen. Länge sen man såg framemot ett släpp såhär, blir att prova i butik så fort den är inne.
Ingen på forumet som har HC GMT och kan ge oss lite input på hur länken känns?
Jag gillar datumet på nya HC. Jag brukade också vara ett fan av datum klockan 6, men har gått från det till att inte bry mig till att tycka att det faktiskt är riktigt snyggt klockan 3. Datumet till höger på urtavlan är en klassisk placering och många odödliga modeller har det.En sak jag inte gillar helt är att den inte är symmetrisk i designen. Jag hade föredragit att se en cirkel även kl. 3 och datumfönstret ersätta indexen kl. 6. Jag tycker det ser lite konstigt ut att det är cirklar men inte i ett symmetriskt mönster, gör att de ser lite "slumpmässigt utsatta" ut i mina ögon.
Okej den första bilden där på Orisen med blå urtavla tycker jag är ursnyggJag gillar datumet på nya HC. Jag brukade också vara ett fan av datum klockan 6, men har gått från det till att inte bry mig till att tycka att det faktiskt är riktigt snyggt klockan 3. Datumet till höger på urtavlan är en klassisk placering och många odödliga modeller har det.
Oris ProPilot försämrades i mitt tycke när datumet flyttades. Det var liksom en självklar del av formspråket med ett stort datum klockan 3. De första bilderna är mina (blå och svart tavla), den tredje är någon produktbild jag hittade. Ber om ursäkt för fel märke i tråden, men jag kom inte på något bra exemplet med Longines för att illustrera poängen.
![]()
![]()
![]()
Tycke och smak i slutändan så klart. Men jag gillar nya HC, inklusive att de behöll datumet som det var.
Sticker ut hakan lite här då jag inte tycker de fick till den gröna färgen så bra. Den påminner lite om Certinas nya DS Action 38mm i grön, lite för ljus skrikig. Tycker generellt matta gröna tavlor är svåra att få till bra.Stör mig nå oerhört då klockyoutubare ska benämna allt som budget-[rolexmodell], affordable-[rolexmodell] eller [rolexmodell]-alternative.
Faller inte mig heller i smaken fast jag annars brukar älska grönt. Den blå/svarta och turkos/svarta ser däremot riktigt bra ut.Sticker ut hakan lite här då jag inte tycker de fick till den gröna färgen så bra. Den påminner lite om Certinas nya DS Action 38mm i grön, lite för ljus skrikig. Tycker generellt matta gröna tavlor är svåra att få till bra.
Wowowowow Denna eller klassiska Tudor blackbay i blått?En sak jag inte gillar helt är att den inte är symmetrisk i designen. Jag hade föredragit att se en cirkel även kl. 3 och datumfönstret ersätta indexen kl. 6. Jag tycker det ser lite konstigt ut att det är cirklar men inte i ett symmetriskt mönster, gör att de ser lite "slumpmässigt utsatta" ut i mina ögon.
Ja, det känns faktiskt som att Longines på allvar har tagit upp kampen med Tudor. Swatch Groups långsiktiga strategi för Longines börjar bära frukt. Personligen hade jag nog valt HC före BB58. Jag gillar länken, vridringen och sidoprofilen bättre. Hoppas nu att de släpper samma gummi som till HC GMT. Dock är det 20 mm mellan bandhornen, så det går finfint att växla med ett bra tropic också, med tanke på hur tunn och fin boetten är. Ett mycket imponerande släpp detta.Wowowowow Denna eller klassiska Tudor blackbay i blått?
Longines visar vägen i segmentet. Har sjukt bra klockor under 50.000:- .
jag läste någonstans att de ska släppa en quartzmodell med aluminiumbezel. Kanske inte stämmer dock för man har ju inte sett det någonstans.De är fina. Men. Longines gör det enkelt för mig att passa på nya HC. Det hade varit nära nog omöjligt med inlägg i aluminium och – framför allt – målade index. Men jag inser också att jag är klar minoritet med dessa preferenser.
Jo, det har jag också sett.jag läste någonstans att de ska släppa en quartzmodell med aluminiumbezel. Kanske inte stämmer dock för man har ju inte sett det någonstans.