• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

christopherA

Breitling
Tänkte be om lite köpråd. Håller på att kika på en HydroConquest och funderar på färg. Jag var inställd på en blå (L3.742.4.96.6) men har nu hittat en med svart tavla och röd bezel (L3.695.4.59.2) som konkurrerar. Vad tycker ni?

Jag gillar framförallt att alla siffror står på den röda, det sticker ut rätt schysst på en dykare tycker jag, och även kontrasten rött/svart. Däremot är jag rädd att man tröttnar på det röda. Jag är inte direkt nån flippare.
Tacksam för alla synpunkter.

Förresten, strunta i länk kontra gummi. Gummit är för första gången en fördel då jag har en vanlig conquest som jag kan använda länk från om jag vill.
Jag köpte en blå, L3.695.4.03.6, här på forumet och är väldigt nöjd med färgvalet. På den modellen har du alla siffror precis som den röda.
Har tyvärr aldrig sett den röda i verklighet men på bild ser den spännande ut, frågan är om man tröttnar som tidigare nämnt.
 

KJS79

Cartier
2-Faktor
Jag köpte en blå, L3.695.4.03.6, här på forumet och är väldigt nöjd med färgvalet. På den modellen har du alla siffror precis som den röda.
Har tyvärr aldrig sett den röda i verklighet men på bild ser den spännande ut, frågan är om man tröttnar som tidigare nämnt.
Jag har tyvärr inte sett den blå med siffror runt om nånstans här i Sverige tyvärr. Annars är den såklart väldigt intressant också.
 

Bjornet

Breitling
Hej!
Tänkte också fråga lite om köpråd, har varit å kikat på en HC och fastnade lite för en guldvariant vet dock inte nr på denna.
Blir man less på guldfärgen och borde köra nått mer neutral? det står lite mellan denna och en blå Oris Aquis date med stållänk. Tråkiga är att jag bor långt från en ORIS AD och har således inte kollat på den.
HCn känns lite mer prisvärd med samma verk. Dock tycker jag mig läsa/titta mig till olika reviews som menar att orisen är lite mer välbygd, vad tror ni?
Tilläggas bör kanske att detta är min första "riktiga" klocka som ska inhandlas, tänkte ha den relativt dagligen. Någon som har guldvarianten på HCn? är detta en ny eller gammal modell?

Väl mött

hc.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag skulle inte gå på guldvarianten. Det är väl bara en ytbeläggning. Lite vilja men inte kunna.
Istället skulle jag gå på en svart HC. Likadan som den på bilden, men utan guldet.
Oris är fin ur. Känns solida. Men de Orisar jag haft (small second divers) hade bezels man inte skrev hem om. Rackig känsla och oprecis manövrering. Så upplever jag inte HC:n. Den är solidare. Länken är väl lite roligare på Orisen, men jag håller nog HC högre ändå på totalen.
 

mackman

Cartier
Hej!
Tänkte också fråga lite om köpråd, har varit å kikat på en HC och fastnade lite för en guldvariant vet dock inte nr på denna.
Blir man less på guldfärgen och borde köra nått mer neutral? det står lite mellan denna och en blå Oris Aquis date med stållänk. Tråkiga är att jag bor långt från en ORIS AD och har således inte kollat på den.
HCn känns lite mer prisvärd med samma verk. Dock tycker jag mig läsa/titta mig till olika reviews som menar att orisen är lite mer välbygd, vad tror ni?
Tilläggas bör kanske att detta är min första "riktiga" klocka som ska inhandlas, tänkte ha den relativt dagligen. Någon som har guldvarianten på HCn? är detta en ny eller gammal modell?

Väl mött

hc.jpg
Om man säger såhär, Oris:en är större, bulkigare och har kanske en något stabilare länk än HCn, men om du har i avsikt att ha klockan varje dag så skulle jag köra en Hydro. Har själv HC39mm svart (gamla tavlan med 12,9,6) och är toknöjd, jävulskt snygg samtidigt något av en klassiker som även är tunn och fin, vilket ger den en lite stekigare look! :)
Skippa guldet, det lär du tröttna på...
 

Bjornet

Breitling
Jag förstår argumenten mot guldvarianten :) det jag föll för var att tavlan på den är lite mörkare blå å väldigt fin men måste in å kika på dom andra. Lutar isf åt 41 mm varianten. Tack för input!
 

KJS79

Cartier
2-Faktor
Jag förstår argumenten mot guldvarianten :) det jag föll för var att tavlan på den är lite mörkare blå å väldigt fin men måste in å kika på dom andra. Lutar isf åt 41 mm varianten. Tack för input!
Kolla bildsök på den blå och kolla de som är tagna under användning. Bilderna från butiker på nätet gör dem inte rättvisa.
 
D

Deleted member 14209

Guest
Vårt kära märke, Longines släppte nyligen en i mitt tycke ytterst trevlig och smakfullt gjord reklamfilm om märket och deras nuvarande kollektioner, med tanke på att dom fyller 185år.
Luta er tillbaks och njut, trevlig helg alla! :)

Mycket smakfullt gjord reklamfilm! Kändes i början som en riktig film :p
 
Då jag alltid har saknat en tråd för oss med kärlek för Longines så tar jag nu intiativ till att skapa en. Här diskuterar, frågar och besvarar vi allt om Longines och har det allmänt trevligt. Vi kan ju inleda med något enkelt - visa upp era mästerverk! ;)

Min beater, en Conquest med silver sunburst dial på läder.
mmg9ck.jpg
 

Rearden

Cartier
Då jag alltid har saknat en tråd för oss med kärlek för Longines så tar jag nu intiativ till att skapa en. Här diskuterar, frågar och besvarar vi allt om Longines och har det allmänt trevligt. Vi kan ju inleda med något enkelt - visa upp era mästerverk! ;)

Min beater, en Conquest med silver sunburst dial på läder.
mmg9ck.jpg
Säker på att du la upp rätt bild nu ;) ?
 
Det finns väl redan en Longines-tråd? :)
https://klocksnack.se/threads/longines.28172/
Ang bilden i TS ser jag inte heller någon Longines... utan en ung kvinna som håller upp ett par skor :p

Spännande, det är inte bilden jag laddat upp eller ser och nu har jag kollat på ett halvdussin datorer, men det är nog TinyPic som gjort något "lustigt". Vore inte första gången :)

Du har nog rätt, jag tolkade aldrig den tråden som en samlingstråd, men i så fall är denna tråd förstås överflödig.
 
D

Deleted member 14209

Guest
Spännande, det är inte bilden jag laddat upp eller ser och nu har jag kollat på ett halvdussin datorer, men det är nog TinyPic som gjort något "lustigt". Vore inte första gången :)

Du har nog rätt, jag tolkade aldrig den tråden som en samlingstråd, men i så fall är denna tråd förstås överflödig.

Detta är bilden (i alla fall jag) ser:
IMG_2510.PNG


Jag vet inte heller vad som är rätt tråd eller hur många som behövs, tänkte bara tipsa om du inte hittat den andre :)
 
Detta är bilden (i alla fall jag) ser:
IMG_2510.PNG

Jag vet inte heller vad som är rätt tråd eller hur många som behövs, tänkte bara tipsa om du inte hittat den andre :)

HAHA, alltså jag dör. Tack för screenshot, var sjukt nyfiken. Ingen aning om vem det där är eller varför ni ser den men inte jag. Men det är väl något slags karma för att man inte gjorde hemläxan med att kolla om det redan fanns en tråd :D
 
Hej vänner. Någon som har uppslag på var man enkelt och relativt billigt får tag i en originallänk (eller annan länk som passar) med Conquest av senaste generation? Kanske någon här som har ett ex över?

Min kommer på läder, och det är snyggt som tusan, men det är 35 grader i skuggan där jag bor halva året så lädret kommer ta stryk. Gummi vore väl att föredra till och med, men jag tycker inte Conquesten funkar lika bra på gummi (och Longines originalgummi ser lite tråkigt ut).
 
Topp