• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

934AF70C-A8B2-44FB-BD92-CFD6F9A21EDB.jpeg

2A7EDB2C-C4DD-4B14-BD30-C8A3A800FFBA.jpeg

Jadå det har jag gjort. Mer nervös ifall något skulle hända med klockan och man behöver service och inte har någon fysisk butik att gå till (ifall man inte är på Gotland då)
Jag förstår, bara retas lite ;). Men eftersom dom är AD och kan ha det priset borde det vara högst rimligt att du kan få det priset även hos din lokala Longines handlare? Men i övrigt är det ju en klocka som väldigt många på forumet har eller har haft, beprövat och stabilt L633 urverk osv. Borde inte vara mycket som kan gå fel med den. Men som tidigare nämts, Klockia är bra att ha att göra med :)

Jag förstår, bara retas lite ;). Men eftersom dom är AD och kan ha det priset borde det vara högst rimligt att du kan få det priset även hos din lokala Longines handlare? Men i övrigt är det ju en klocka som väldigt många på forumet har eller har haft, beprövat och stabilt L633 urverk osv. Borde inte vara mycket som kan gå fel med den. Men som tidigare nämts, Klockia är bra att ha att göra med :)
Kanon, tack! Tänkte också det men vet inte hur dom ställer sig till att man jämför priser med en onlinebutik, men kanske är sak samma ? Nä, känns så men man vill ju ändå vara på den säkra sidan ifall något skulle hända

Jadå det har jag gjort. Mer nervös ifall något skulle hända med klockan och man behöver service och inte har någon fysisk butik att gå till (ifall man inte är på Gotland då)
Jag skrev inte det förut, men jag bor i Linköping och Klockia hanterade mina garantiärenden kanon. Skötte det mesta på mail och de skickade fraktsedel till mig som jag använde har jag för mig. Jag fick hålla med ett vadderat kuvert och en tur till posten, men jobbigare än så var det inte...

Jag skrev inte det förut, men jag bor i Linköping och Klockia hanterade mina garantiärenden kanon. Skötte det mesta på mail och de skickade fraktsedel till mig som jag använde har jag för mig. Jag fick hålla med ett vadderat kuvert och en tur till posten, men jobbigare än så var det inte...
Det är ju verkligen bra! Lite sådant man är orolig för inte ska fungera när man köper detta online. Men sedan om jag inte har fel så har kan man väl lämna in klockan på service på butik som är AD för Longines oavsett om man köpt den där eller ej ?

Var och tittade på en hydroconquest 41mm svart idag, riktigt fin bättre än bilderna. Nu är frågan om man ska ta automat eller kvarts, verkar finnas för 8900kr automat på klockia, känns som ett ganska bra pris, vet inte om man kan hitta så mycket billigare? Sjukt sugen :)
Här är tråden med passarounden om du behöver en liten push på ditt triggerfinger.

Edit: https://klocksnack.se/threads/passaround-longines-hydroconquest.82604/page-4

Senast ändrad:
E4A0BFD1-04CD-4F5E-AAB6-2954B5CE3B38.jpeg
Var och tittade på en hydroconquest 41mm svart idag, riktigt fin bättre än bilderna. Nu är frågan om man ska ta automat eller kvarts, verkar finnas för 8900kr automat på klockia, känns som ett ganska bra pris, vet inte om man kan hitta så mycket billigare? Sjukt sugen :)

Jag har haft den i några år. Jag köpte 41 mm automat. En riktigt bra klocka tycker jag.

Mycket snygg! Blir nog min nästa klocka nu måste jag bara bestämma mellan kvarts eller automat.
Nu är jag ju kvarts älskare, även om jag egentligen har fler mekaniska klockor. Men på en sportklocka med allt vad det innebär, kvarts FTW säger jag! Den håller tiden, billigare i inköp, billigare i drift, tåligare, och i detta fall ser dom ju lika ut. Ibland är ju den mekaniska mer påkostad, men så är det väl inte i detta fall? Sedan använder ju Longines bra kvartsverk. Kör på det du känner mest för.

• Like
Reactions: bvb
Eftersom du tyckte det, vad fick dig att välja automat som självklart val?
Enligt mig så känns det mer som en riktig klocka och den skiljer sig också från vad de flesta andra har för klockor eftersom att visaren flyter fram istället för att ticka:)
Många av de mer exklusiva klockorna är också automatiska tilexempell rolex osv.
Jag vet inte om detta var svaret du sökte men det är iallafall därför jag valde aoutomat;)

Enligt mig så känns det mer som en riktig klocka och den skiljer sig också från vad de flesta andra har för klockor eftersom att visaren flyter fram istället för att ticka:)
Många av de mer exklusiva klockorna är också automatiska tilexempell rolex osv.
Jag vet inte om detta var svaret du sökte men det är iallafall därför jag valde aoutomat;)
Tack, det var svar på min fråga :). Longines har ju fördel av att vara ett märke av lite högre medelpositionering i Swatchgroup och får därför sina urverk ifrån ETA enligt egna önskemål. Men det betyder inte alltid att dom är bättre än generiska ETA verk. Här inne är det precis tvärt om när det gäller mekaniska vs kvarts, väldigt få som propagerar för kvarts men desto fler som hyllar mekaniska/automatiska verk. Du vet väl att automater också tickar? ;)

Tack, det var svar på min fråga :). Longines har ju fördel av att vara ett märke av lite högre medelpositionering i Swatchgroup och får därför sina urverk ifrån ETA enligt egna önskemål. Men det betyder inte alltid att dom är bättre än generiska ETA verk. Här inne är det precis tvärt om när det gäller mekaniska vs kvarts, väldigt få som propagerar för kvarts men desto fler som hyllar mekaniska/automatiska verk. Du vet väl att automater också tickar? ;)
Men de tickar jättejättefort ;). Jag har varit inne på att skaffa mig nåt med kvarts också men för min egen del är det nåt med känslan i ett automatur som är svårt att förklara på bättre sätt än så. Rent objektivt om man ska ha en klocka som visar rätt tid, håller ihop och är billig i drift så är det ju väldigt lite som talar för automatare men så kommer det där med känslan.

Men de tickar jättejättefort ;). Jag har varit inne på att skaffa mig nåt med kvarts också men för min egen del är det nåt med känslan i ett automatur som är svårt att förklara på bättre sätt än så. Rent objektivt om man ska ha en klocka som visar rätt tid, håller ihop och är billig i drift så är det ju väldigt lite som talar för automatare men så kommer det där med känslan.
Du är inte den första som pratar om ”känslan” av en klocka med mekaniskt urverk. Jag skulle vara villig att acceptera det om det var ett handgjort urverk av hög kvalité. Men massproducerade ETA verk väcker inga ”känslor” hos mig. Blir lite som att jämföra insprutning och förgasare...

Senast ändrad:
Du är inte den första som pratar om ”känslan” av en klocka med mekaniskt urverk. Jag skulle vara villig att acceptera det om det var ett handgjort urverk av hög kvalié. Men massproducerade ETA verk väcker inga ”känslor” hos mig. Blir lite som att gämföra insprutning och förgasare...
Och jag förstår absolut hur du menar. Jag kan som sagt inte sätta fingret på vad det är men upplevelsen är ändå där.

Självklart vet jag det;) jag är inte i närheten lika insatt i klockor som du verkar vara men jag gillar som sagt känslan av en automatisk klocka även om det är som du säger med massproduktion av urverk:)
Målet är väl att en dag kunna köpa en riktigt ”fin” klocka. Men den jag har just nu är jag nöjd med.

Självklart vet jag det;) jag är inte i närheten lika insatt i klockor som du verkar vara men jag gillar som sagt känslan av en automatisk klocka även om det är som du säger med massproduktion av urverk:)
Målet är väl att en dag kunna köpa en riktigt ”fin” klocka. Men den jag har just nu är jag nöjd med.
Absolut inget fel på den :)

Du är inte den första som pratar om ”känslan” av en klocka med mekaniskt urverk. Jag skulle vara villig att acceptera det om det var ett handgjort urverk av hög kvalié. Men massproducerade ETA verk väcker inga ”känslor” hos mig. Blir lite som att gämföra insprutning och förgasare...

Jag tycker att känslan ligger i att det enbart är mekaniska faktorer som driver urverket.
Det är klart att quartz verk innehåller mekaniska delar också, till skillnad från en digital klocka.

"Perhaps the most interesting thing about quartz is that it's piezoelectric. That means if you squeeze a quartz crystal, it generates a tiny electric current. The opposite is also true: if you pass electricity through quartz, it vibrates at a precise frequency (it shakes an exact number of times each second).

Inside a quartz clock or watch, the battery sends electricity to the quartz crystal through an electronic circuit. The quartz crystal oscillates (vibrates back and forth) at a precise frequency: exactly 32768 times each second. The circuit counts the number of vibrations and uses them to generate regular electric pulses, one per second. These pulses can either power an LCD display (showing the time numerically) or they can drive a small electric motor (a tiny stepping motor, in fact), turning gear wheels that spin the clock's second, minute, and hour hands.
"

Men det är väl den lilla detaljen att det är batteriet som överför energin, istället för ens egna rörelser.

Jag tycker att känslan ligger i att det enbart är mekaniska faktorer som driver urverket. Men det är väl den lilla detaljen att det är batteriet som överför energin, istället för ens egna rörelser.
Ja, som jag skrev är han inte ensam att ha ”känslan” :) Jag tycker väl snarast att när det kommer till klockor för säg under 20k så är det sällan prisskillnaden är motiverad. Det mekaniska verket i sig motiverar inte priset. Speciellt inte i tillverkningskostnad. Som i detta fall med hydroconquest, kvarts 5k och automat 10k i övrigt identiska klockor. Oftast är ju automaterna mer påkostade, små detaljer osv som motiverar en skillnad. Att man generellt föredrar utomat kan jag som sagt inte riktigt förstå när det gäller något massproducerat standard verk. Med det sagt är jag inte heller något fan av billiga dåliga kvartsverk heller. Har ganska blandat själv :rolleyes:

Som i detta fall med hydroconquest, kvarts 5k och automat 10k i övrigt identiska klockor.

Exakt, med den skillnaden att i ena fallet ger ett batteri liv till klockan, i andra så är det kanske min promenad med hunden som skapar den energin.
Klockans livsgnista är beroende av mig och mitt användande av klockan.
Kan tyckas vara en minimal detalj. Men sen när slutade man ta betalt för olika upplevelser? ;)

Exakt, med den skillnaden att i ena fallet ger ett batteri liv till klockan, i andra så är det kanske min promenad med hunden som skapar den energin.
Klockans livsgnista är beroende av mig och mitt användande av klockan.
Kan tyckas vara en minimal detalj. Men sen när slutade man ta betalt för olika upplevelser? ;)
Det står alla givetvis fritt att betala BMW pengar för en VW, men det är svår sålt hos mig ;)

Nu är dock inte en automat hydroconquest i ett prissegment där det är relevant att prata om BMW pengar.
Det var ett exempel som jag trodde var tydligt just när det gäller den klockan. Provar igen då, eftersom kvarts modellen kostar ca 6tkr och automaten ca 10tkr och automaten har ett helt ordinärt masstillverkat urverk och klockorna är identiska, är känslan värd nästan det dubbla priset? Speciellt då det är ett högst ordinärt masstillverkat, men bra, urverk? Sälj i så fall in det till @korvmedtapet , det är han som står inför valet. :)

Det var ett exempel som jag trodde var tydligt just när det gäller den klockan. Provar igen då, eftersom kvarts modellen kostar ca 6tkr och automaten ca 10tkr och automaten har ett helt ordinärt masstillverkat urverk och klockorna är identiska, är känslan värd nästan det dubbla priset? Speciellt då det är ett högst ordinärt masstillverkat, men bra, urverk? Sälj i så fall in det till @korvmedtapet , det är han som står inför valet. :)

Det beror ju på hur man räknar, men i prissegmentet så blir skillnaden liten, om man inte räknar i procent så klart. Min hydroconquest var min första automat. För mig avskräckte inte skillnaden i pris jämfört med en quartz. Att det är ett standardverk var för mig en fördel som nyinsatt när jag köpte klockan.

Jag kan köpa prisargumentet om vi skulle prata om en klocka i klassen IWC eller liknande prissegment. Inte direkt i detta segment.

Tillbaka
Topp