Det beror ju på hur man räknar, men i prissegmentet så blir skillnaden liten, om man inte räknar i procent så klart. Min hydroconquest var min första automat. För mig avskräckte inte skillnaden i pris jämfört med en quartz. Att det är ett standardverk var för mig en fördel som nyinsatt när jag köpte klockan.
Jag kan köpa prisargumentet om vi skulle prata om en klocka i klassen IWC eller liknande prissegment. Inte direkt i detta segment.
Jag kanske missförstår dig, men du menar alltså att bara för att exemplet är 6-10 och inte 60-100 så är automaten det självklara valet? Jag skulle hävda det motsatta. När automater kostar i IWC klassen är dom (även om det är ETA i grunden) i en helt annan klass, och saknar dessutom ett identiskt alternativ med kvarts verk. Exemplet haltar lika mycket som mitt BMW exempel
Jag säger inte att man inte kan köpa automater i det billigare segmentet, det jag säger är att när det finns en identisk kvarts är prisskillnaden högst omotiverad. Det är som tidigare sagts endast en "känsla" man köper. Vad som gör den logisk kan inte jag svara på för jag har den inte
Vilka fördelar har du haft av att det var ett standardverk i den du hade? Har du den fortfarande kvar? Och som sagt, sälj in det till korvmedtapet, det är han som vill köpa en