• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Det beror ju på hur man räknar, men i prissegmentet så blir skillnaden liten, om man inte räknar i procent så klart. Min hydroconquest var min första automat. För mig avskräckte inte skillnaden i pris jämfört med en quartz. Att det är ett standardverk var för mig en fördel som nyinsatt när jag köpte klockan.
Jag kan köpa prisargumentet om vi skulle prata om en klocka i klassen IWC eller liknande prissegment. Inte direkt i detta segment.

Jag kanske missförstår dig, men du menar alltså att bara för att exemplet är 6-10 och inte 60-100 så är automaten det självklara valet? Jag skulle hävda det motsatta. När automater kostar i IWC klassen är dom (även om det är ETA i grunden) i en helt annan klass, och saknar dessutom ett identiskt alternativ med kvarts verk. Exemplet haltar lika mycket som mitt BMW exempel ;)
Jag säger inte att man inte kan köpa automater i det billigare segmentet, det jag säger är att när det finns en identisk kvarts är prisskillnaden högst omotiverad. Det är som tidigare sagts endast en "känsla" man köper. Vad som gör den logisk kan inte jag svara på för jag har den inte :p
Vilka fördelar har du haft av att det var ett standardverk i den du hade? Har du den fortfarande kvar? Och som sagt, sälj in det till korvmedtapet, det är han som vill köpa en :)

B1C85F7D-5D18-41E9-A1BE-E1DF0E0A8797.jpeg

Jag är löjligt nöjd med denna Heritage Conquest 40mm. Men hade den funnits med det nya V.H.P verket och dessutom till ett lägre pris hade jag inte tvekat att välja kvarts :cigar:

Tycker original stållänken till Longines HQ är rätt bulkig så har provat en no-name eftermarknads länk med butterfly låsning. Har med hjälp av en disksvamp fått fram en borstad effekt, inte helt förälskad men ska prova detta ett tag.

9E936452-712A-41CA-A41B-CFB125D44F0C.jpeg

Jag kanske missförstår dig, men du menar alltså att bara för att exemplet är 6-10 och inte 60-100 så är automaten det självklara valet? Jag skulle hävda det motsatta. När automater kostar i IWC klassen är dom (även om det är ETA i grunden) i en helt annan klass, och saknar dessutom ett identiskt alternativ med kvarts verk. Exemplet haltar lika mycket som mitt BMW exempel ;)
Jag säger inte att man inte kan köpa automater i det billigare segmentet, det jag säger är att när det finns en identisk kvarts är prisskillnaden högst omotiverad. Det är som tidigare sagts endast en "känsla" man köper. Vad som gör den logisk kan inte jag svara på för jag har den inte :p
Vilka fördelar har du haft av att det var ett standardverk i den du hade? Har du den fortfarande kvar? Och som sagt, sälj in det till korvmedtapet, det är han som vill köpa en :)

Nej. Det är inte ett självklart val i något av fallen. Däremot kan jag tycka att prisskillnaden i den lägre klassen är försumbar jämfört med den högre, och därmed inte speciellt motiverat att köpa en quartz.
Det saknas alternativ i klassen, visst, men hade det funnits ett alternativ så hade jag tänkt tvärtom hur du tänker.

Så om prisskillnaden är omotiverande, varför skulle man köpa en quartz? För mig är det likväl två olka klockor.

Jag fick min klocka i gåva och tänker behålla den. Fördelen när jag tänker behålla den är givetvis servicekostnaden.

Har ni sett att Longines teasar en ny hydroconquest på sin Instagram story? Jag laddar upp några bilder, borde enkelt kunna photoshoppa fram mer detaljer.
Ser ut som något omdesignad bezel, verkar mer likt en Rolex submariner tycker jag?

Har precis beställt en Hydroconquest från Klockia, nu undrar man ju om man skulle skicka tillbaka den (inte fått den än men skickats) i väntan på denna? Verkar presenteras mellan 22-27 mars. Någon som hört mer om detta eller har fler bilder?

Bilagor

• Foto 2018-03-19 17 23 38.png
    Foto 2018-03-19 17 23 38.png
    78.6 KB · Visningar: 2
  • Foto 2018-03-19 17 33 57.png
    Foto 2018-03-19 17 33 57.png
    63.1 KB · Visningar: 3
  • Foto 2018-03-19 17 34 03.png
    Foto 2018-03-19 17 34 03.png
    76.5 KB · Visningar: 3
  • Foto 2018-03-19 17 38 40.png
    Foto 2018-03-19 17 38 40.png
    81.8 KB · Visningar: 5
Har ni sett att Longines teasar en ny hydroconquest på sin Instagram story? Jag laddar upp några bilder, borde enkelt kunna photoshoppa fram mer detaljer.
Ser ut som något omdesignad bezel, verkar mer likt en Rolex submariner tycker jag?

Har precis beställt en Hydroconquest från Klockia, nu undrar man ju om man skulle skicka tillbaka den (inte fått den än men skickats) i väntan på denna? Verkar presenteras mellan 22-27 mars. Någon som hört mer om detta eller har fler bilder?

Ser spännande ut!

Kul, gillar ju conquest och även hydron men visst finns det detaljer att jobba på. Bezeln är en sak även om jag utseendemässigt gillar att det inte är grepptaggar runt om så är det inte så praktiskt. Tavlan är en annan där det generellt kunde tonas ner lite då första intrycket är lite rörigt på nuvarande. Sen kan man hoppas att de gjort nåt åt claspen och möjligen även en lite smidigare länk.

Kul, gillar ju conquest och även hydron men visst finns det detaljer att jobba på. Bezeln är en sak även om jag utseendemässigt gillar att det inte är grepptaggar runt om så är det inte så praktiskt. Tavlan är en annan där det generellt kunde tonas ner lite då första intrycket är lite rörigt på nuvarande. Sen kan man hoppas att de gjort nåt åt claspen och möjligen även en lite smidigare länk.
Ryktet säger modellerna släpps imorgon, baselworld startar dock 22 tror jag så om inte imorgon då antar jag? Blir nog att vänta på denna för min del :)

1. Det saknas alternativ i klassen, visst, men hade det funnits ett alternativ så hade jag tänkt tvärtom hur du tänker.
2. Så om prisskillnaden är omotiverande, varför skulle man köpa en quartz?
*1. Tvärt om mot hur jag tänker är alltså att: mellan två helt identiska klockor där enda skillnaden är kvarts eller generiskt mekaniskt urverk, så skulle du välja den dyrare?
*2. Omotiverad betyder att det saknas anledning. I detta exemplet saknas det alltså skäl/anledning till att den mekaniska klockan är dyrare än kvartsklockan.
Din fråga varför om "varför man skulle köpa kvarts" blir därför helt fristående och har inte med exemplet att göra. Om båda klockorna kostade lika mycket så väljer man givetvis efter andra premisser.
*1. Man kan ju förenkla det hela ännu mer. En plastboll vs plastboll. Dom är identiska på alla sätt utom färgen, (vi säger att du gillar svart och jag gillar också svart men kan tänka mig blå) men den svarta kostar dubbelt så mycket. Det visar sig att dom flesta som köper bollar gillar samma färg som dig, svart, vilket gör att tillverkaren kan hålla ett högre pris på svarta bollar. Jag tycker däremot inte det är logiskt försvarbart att betala dubbelt för en färg. Jag kan tänka mig betala mer om bollen exempelvis är i läder. Då berättar du att det är "känslan" som du betalar för ;)

*1. Tvärt om mot hur jag tänker är alltså att: mellan två helt identiska klockor där enda skillnaden är kvarts eller generiskt mekaniskt urverk, så skulle du välja den dyrare?
*2. Omotiverad betyder att det saknas anledning. I detta exemplet saknas det alltså skäl/anledning till att den mekaniska klockan är dyrare än kvartsklockan.
Din fråga varför om "varför man skulle köpa kvarts" blir därför helt fristående och har inte med exemplet att göra. Om båda klockorna kostade lika mycket så väljer man givetvis efter andra premisser.
*1. Man kan ju förenkla det hela ännu mer. En plastboll vs plastboll. Dom är identiska på alla sätt utom färgen, (vi säger att du gillar svart och jag gillar också svart men kan tänka mig blå) men den svarta kostar dubbelt så mycket. Det visar sig att dom flesta som köper bollar gillar samma färg som dig, svart, vilket gör att tillverkaren kan hålla ett högre pris på svarta bollar. Jag tycker däremot inte det är logiskt försvarbart att betala dubbelt för en färg. Jag kan tänka mig betala mer om bollen exempelvis är i läder. Då berättar du att det är "känslan" som du betalar för ;)

1. Ja. Varför har jag redan förklarat, men du verkar inte vilja förstå.

2. Anledning är subjektivt, eller menar du att du har ett facit för vilka anledningar som skulle kunna vara godtagbara, och i så fall, vem godkänner dem?

Det saknas aldrig skäl till att en mekanisk klocka är dyrare än en kvarts.

1.* En kvartsklocka är inte identisk med en mekanisk. Din liknelse med färg håller inte, vänligen försök igen ;)

På bilderna ser den ut och fått en keramisk bezel liknande Chris Ward Trident med smal font. Sedan har sekundvisaren fått en lume prick. Urtavlan med prickarna ser rätt oförändrad ut. Som flera andra håller jag med om att dom behöver byta ut det pressade metall spännet. Dock är jag glad att dom inte byggt om kronan eller kronskydden. Tyvärr kryper den sig närmare en sub-homage vilket jag tycker är oinspirerande.

Har fastnat på en av quartz modellerna i rosegold pvd som komplement till min kronograf. Mycket vackrare än den med gult guld pvd. Slutar väl med att jag köper en tudor då den inte bara är pvd och så är den inte quartz. Vi får se hur vad som finns kvar efter semestern.
hydroconquest-L3.740.3.98.7-350x720.png
hydroconquest-L3.740.3.96.7-350x720.png
dfs.jpg

Kommer nog spara på denna. Jag spår som en del andra att aluminium bezel kommer få kultstatus inom snar framtid : )
IMG_20180320_124619689~3.jpg

På bilderna ser den ut och fått en keramisk bezel liknande Chris Ward Trident med smal font. Sedan har sekundvisaren fått en lume prick. Urtavlan med prickarna ser rätt oförändrad ut. Som flera andra håller jag med om att dom behöver byta ut det pressade metall spännet. Dock är jag glad att dom inte byggt om kronan eller kronskydden. Tyvärr kryper den sig närmare en sub-homage vilket jag tycker är oinspirerande.

Har fastnat på en av quartz modellerna i rosegold pvd som komplement till min kronograf. Mycket vackrare än den med gult guld pvd. Slutar väl med att jag köper en tudor då den inte bara är pvd och så är den inte quartz. Vi får se hur vad som finns kvar efter semestern.
hydroconquest-L3.740.3.98.7-350x720.png
hydroconquest-L3.740.3.96.7-350x720.png
dfs.jpg

Kommer nog spara på denna. Jag spår som en del andra att aluminium bezel kommer få kultstatus inom snar framtid : )
IMG_20180320_124619689~3.jpg

Jag får känslan att de tagit bort strecken innanför prickarna också. Den får kritik för rörig tavla från en del. Den kanske upplevs mindre rörig utan dem.

Jag får känslan att de tagit bort strecken innanför prickarna också. Den får kritik för rörig tavla från en del. Den kanske upplevs mindre rörig utan dem.
På de mörkade bilderna syns ju dock strecken innanför plupparna men de känns nedtonade. Oavsett blir det intressant att se resultatet.

1. Ja. Varför har jag redan förklarat, men du verkar inte vilja förstå.
2. Anledning är subjektivt, eller menar du att du har ett facit för vilka anledningar som skulle kunna vara godtagbara, och i så fall, vem godkänner dem?
Det saknas aldrig skäl till att en mekanisk klocka är dyrare än en kvarts.
1.* En kvartsklocka är inte identisk med en mekanisk. Din liknelse med färg håller inte, vänligen försök igen ;)

Om man går tillbaka några poster så ser man att du verkar lite kluven... Jag har haft den några år, köpte 41mm... jag fick den i gåva och tänker behålla...för mig avskräckte inte skillnaden i pris jämfört med en quartz. Att det är ett standardverk var för mig en fördel som nyinsatt när jag köpte klockan... Läsförståelsen och tolkningen av liknelser var också knepigt att få till ;) Uttalandet "Det saknas aldrig skäl till att en mekanisk klocka är dyrare än en kvarts" är bäst hittills :D (om du ens äger klockan hoppas jag ni trivs, inget fel på klockan)

Om man går tillbaka några poster så ser man att du verkar lite kluven... Jag har haft den några år, köpte 41mm... jag fick den i gåva och tänker behålla...för mig avskräckte inte skillnaden i pris jämfört med en quartz. Att det är ett standardverk var för mig en fördel som nyinsatt när jag köpte klockan... Läsförståelsen och tolkningen av liknelser var också knepigt att få till ;) Uttalandet "Det saknas aldrig skäl till att en mekanisk klocka är dyrare än en kvarts" är bäst hittills :D (om du ens äger klockan hoppas jag ni trivs, inget fel på klockan)

Om man tolkar det jag skrivit lite knepigt så kan det tyckas så. Liknelsen är inte speciellt knepig, det kan ju vara så att det är du som helt enkelt inte förstår.. Självkritik är inte riktigt din grej va? ;)

Vad menar du med ”(om du ens äger klockan...)” varför skulle jag inte äga klockan jag har på armen?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    185 KB · Visningar: 8
Någon som kan hitta bilder på armbandet ? känns som de få uppdateringarna inte är något att bli upphetsad över.

Longines-HydroConquest-ceramic-1-845x550@2x.jpg
hydroconquest-L3.742.4.56.6-1600x3500.jpg

Som vi diskuterade tidigare i tråden:
Strecken på urtavla är halverade samt applicerade timmes markeringarna är borttagna. Samt keramisk bezel nu med grepp 360 kl 6, 12, samt lite annan layout. Sekundvisare har en lumeprick.
hydroconquest-L3.742.4.56.6-1600x3500_2.jpg

Senast ändrad:
Någon som kan hitta bilder på armbandet ? känns som de få uppdateringarna inte är något att bli upphetsad över.

Longines-HydroConquest-ceramic-1-845x550@2x.jpg
hydroconquest-L3.742.4.56.6-1600x3500.jpg

Som vi diskuterade tidigare i tråden:
Strecken på urtavla är halverade samt applicerade timmes markeringarna är borttagna. Samt keramisk bezel nu med grepp 360 kl 6, 12, samt lite annan layout. Sekundvisare har en lumeprick.
hydroconquest-L3.742.4.56.6-1600x3500_2.jpg
Uppdateringarna gör att den ser ut som "man" tyckt att den borde sett ut hela tiden. Inte så drastiskt alltså... Det ser ut som länken är avsmalnande också (har dom läst passarounden?) :)

Uppdateringarna gör att den ser ut som "man" tyckt att den borde sett ut hela tiden. Inte så drastiskt alltså... Det ser ut som länken är avsmalnande också (har dom läst passarounden?) :)
Små ändringar men jag tycker de gör mycket för helheten. Man kan hoppas att dykarclaspen är ändrad också. Vet att många efterfrågat avsmalnande länk men det är inget som stört mig.

För övrigt hade jag gärna sett en mindre version av VHP:n. Tycker den är riktigt läcker i sitt blå utförande men alldeles för stor.

Tycker nog den äldre varianten ändå slår den nya . Tycker det blir lite för mycket tom yta på nya tavlan faktiskt. Med det sagt så gillar jag bezeln bättre på den nya

• Like
Reactions: bvb
Tycker den nya Hydron är en fullträff. Faktiskt!

Är ute efter nåt lite sportigare på länk, och den här är verkligen snyggare på alla punkter. Avsmalnande länk eller ej, spelar ingen roll för min del. Inte heller kronskydden.

Tavlan mycket mindre rörig.. 41 mm finns kvar. Bra!

Som jag nämnde här ovan så har jag spanat på Longines Heritage Conquest Chronograph en längre tid. Den har aldrig legat högst på priolistan men den har alltid klängt sig kvar i medvetandet. Så när jag nu sålde min Explorer och fick loss en slant så började jag kika runt lite igen. Den är inte helt lätt att få tag på då den mig veterligen aldrig var någon försäljningssuccé och slutade säljas 2013 (tror jag) så mitt enda val var att vända mig mot kontinenten. När jag hittade denna 2012:a NOS från en trusted seller kunde jag inte hålla mig. Säljaren var väldigt hjälpsam och skickade den på två dagar till mig i Sverige.

Jag föredrar mindre klockor men har haft allt mellan 31mm och 45mm. På senaste tiden har jag varvat en 36mm explorer och en Oris Aquis med sina 43mm. Denna Longines mäter 38mm och det är i mitt tycke en alldeles perfekt storlek för klassisk kronograf-estetik. Diskret och slinker enkelt in under manchetten men har lite mer närvaro än ett klassiskt kostymur. Då denna är nyservad så har jag inte mycket att säga om tidshållningen, just nu inom COSC och kronografen nollställer perfekt osv. Den kom på ett svart OEM läderband men jag siktar på att utöka med ett mörkbrunt krokodilband framöver.

Eftersom jag inte sett den i verkligheten innan köp så var det ju lite grisen i säcken men jag är mer än nöjd. Jag har inte haft Longines tidigare men jag är mycket imponerad av finishen och kvalitetskänslan på denna. Att kalla den keeper vore dumt (iom att det mesta byts ut inom ett par månader) men jag har mycket svårt att se att det finns något ens i närheten av likvärdigt ens i närheten av prisklassen. Fullpott till Longines alltså.

Klockan ser större ut på bilden än i verkligeheten, måste vara att jag haft kameran för nära helt enkelt. Ska försöka fixa lite fler bilder någon dag.

IMG_0483.jpg

Mycket fin verkligen! Blir riktigt sugen på en likadan!

Tillbaka
Topp